Behemoth Synergy horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Konge takk for hjelpende svar. Flott horn du har laget, og så stort !!! 😎😎😎😎👍👍👍 Skal muligens prøve meg på noe av det samme, men jeg har horn sub så da blir det 2 veis Synergi horna som bare skal gå til 100 ca. Tenkte å bruke en BMS 4594 f.eks og dele på 3-400 til CD så skal wooferne bare dekke 100-400. Lurer på om kanskje 2 stk. 8" eller 10" i hvert horn duger...
    Er det noen på nettet som deler den tegningen 3D printet som er starten på hornet? Den må evt justeres litt, hadde tenkt meg å holde vertikal spredning ganske lavt.?😎
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Jeg har en STL fil af hornet, men det er jo til en 1" driver og der er også huller til mellemtonerne, så 3D filen skal laves en del om og det er noget besværligt at gøre på en STL fil.

    Jeg ville gå med 2 x 10" ingen grund til ikke at gøre det ordentligt og merprisen er lille.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Det er efterhånden en del tid siden jeg har været inden om min lille tråd, så tænkte at en lille update ville være på sin plads. Nyder generelt bare lyden og tænker egentlig ikke på at lave nogle større ændringer. Har dog rodet lidt med DRC Designer og lavet flere filtre som jeg tester op mod hinanden. Target kurver har en stor betydning for hvordan lydens balance høres. Små ændringer på 0.5 Db kan give tydelige hørbare forskelle.

    Mange tror at en vandret linie må være det ideelle, men det opleves alt for lyst og bliver hurtigt slidsomt at lytte til. Heldigvis er der forsket/testet for en slags generel præference, Sean Olive og Master Joda aka Floyd Toole er kommet frem til følgende røde kurve, som var den som fik bedst subjektiv vurdering.
    1645457701946.png


    Et generelt tilt på -10 Db ved 20 kHz var foretrukket. Dette passer meget godt i overensstemmelse med hvad jeg har i lytte rummet.
    En anden gammel kending er Bruel og Kjærs hifi kurve. Igen ses et nedadgående tilt mod de høje frekvenser.
    1645459816009.png

    Tiltet afhænger af flere ting, lytte rummets størrelse, hvor dæmpet rummet er og højttalerens power response, altså hvordan spredningsmønstret er på højttalerne og hvor tæt på højttaleren man lytter. I store rum behøver tiltet ikke være så stort, da den reflekterede lyd høres ved en lavere amplitude, i mindre rum bliver den reflekterede lyd kraftigere og mere tilt er nødvendigt. Direktive højttalere, f.eks. de fleste horn, kræver mindre tilt, da rummets bidrag bliver mindre, hvor højttalere med konstant direktivitet omvendt skal have mere tilt, da rummets bidrag er større.

    En anden ting man kan eksperimentere med er dæmpning vs diffusion i rummet. I små rum under 15-20 m2 vil dæmpning generelt være at foretrække, da man alligevel ikke kan komme langt nok væk fra rummets flader, mest vægge, til at man kan diffusere lyden. Den vil komme til lytte positionen i for kort tid efter direkte lyden og maskere/farve direkte lyden. Dæmpning helt ned i mellemtonen til ca 500 hz er bedst, gerne længere ned i frekvens. Så opnår man en jævn spektral dæmpning. Vi taler dæmpemateriale (isolering fungere helt fint) i tykkelse på minimum 10-15 cm og gerne på alle rummets flader eller så meget der nu er muligt. Mange laver desværre den fejl at dæmpe med for tynd dæmpning på ca. 1-2 cm tykkelse. Det vil kun dæmpe i diskanten og give en mørk ulden lyd. Man har så at sige forskubbet den spektrale balance og kan komme til en forkert konklusion, at dæmpning ikke er godt i et rum, men problemet er at man har gjort det forkert.
    Jeg er selv fortaler for at rummet skal dæmpes rimelig godt, specielt små rum. Diffusering virker bedst, hvis der er minimum 2.5-3 meter til væggene i lytte position.

    Ved at dæmpe lytte rummet, så hører man længere ind i selve optagelsen og på selve rummet på optagelsen. Den kan så være ægte eller skabt i et studio, men vi har jo det kilde materiale vi har og kan ikke rigtig gøre noget ved selve optagelsen. Men vi kan påvirke hvad det er vi vil have ud af optagelsen.
    Jo mindre et rum er dæmpet, jo mere vil rummets lydsignatur lægges til den hørte optagelse. Til en hvis grad kan man tale om at man hører igennem rummet, dvs. at ørene/hjernen er vant til at tilpasse sig lyd/stemmer i forskellige rum. Men har man oplevet et tilpas veldæmpet rum, så er det svært at gå tilbage til almindelig daglig stue dæmpning.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Angående horn i hjemmet, så kan de godt være forstyrrende for husfreden (lav WAF) da de, ifølge de fysiske love, bliver store hvis de skal bruges ved lave frekvenser. Mange "horn" højttalere er i virkeligheden kun hybrider, dvs med horn i diskanten og direkte strålende enheder til mellemtone og bas. Går man lidt op i størrelse ca 50 cm på runde horn og 40-50 cm i bredden og 30-40 cm i højden på rektangulære/firkantet horn, kan man få en nedre grænsefrekvens på 500-600 hz (cut-off).

    Der er dog en konsekvens ved at bruge mindre horn i et, akustisk set, lille rum (under 25-30 m2) og det er at man mister horn ladning og sprednings kontrollen under cut-off. Så lidt kontra intuitivt, vil et stort horn med en stor mund, fungere bedre i et lille rum. Horn ladningen og sprednings kontrollen vil gå længere ned i frekvens og man kan derved mindske tidlige refleksioner fra nærfelts væggene.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Hvis ikke hornhøjttalere var så forbandet store, ville de helt sikkert være mere udbredt end tilfældet er i dag. Man får jo en masse gain foræret af hornladningen, som bibeholder musikkens dynamik og transient villighed.

    I 30'erne da filmen fik lyd på havde man kun rør til forstærkning, så horn var den eneste mulighed for at få lyd ud til et større publikum. Western Electric (WE) som var udviklingsafdelingen for Bell Telephone lavede de store, nu berømte WE foldede/kurvede horn. De havde dog begrænset spredning og kunne ikke spille egentlig bas eller diskant.

    Udviklingen førte først til The Shearer Horn og dernæst videre til Altec Voice of the Theater, som var en klar forbedring mht. spredning og frekvens response. De var også billigere at fremstille, så de førte til "the golden age of cinema".

    1646305800001.png

    Altec horn dominerede 50'erne og 60'erne indtil JBL kom på banen. Lyd i hjemmet (hifi) som vi forstår det, begyndte også at få indpas og med udviklingen af transistoren kunne man få forstærkere der havde flere watt end rørforstærkere. Udviklingen i elektronikken gjorde det muligt at få lyd ud af en lille kasse med højttaler enheder. De var billigere at producere, nemme at passe ind i forstads stuerne og små lejligheder. Der kan dog næppe være tvivl om, at denne udvikling var et skridt bagud mht til den oplevede lydkvalitet. De direkte strålende abekister gav ikke den samme følelse og oplevelse af "at være der", som hornhøjttalerne gav i biografen.

    Det blev startskuddet til Paul Klipsch's hjørne horn; the Klipschorn. Den bragte begejstringen tilbage til de hifi entusiaster som satte pris på den hornladet "live sound". Siden dengang har "krigen" raset mellem de små abekisters publikum og horn entusiasterne.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Hvis man kigger lidt på hvor mange slags horn der er udviklet siden den spæde start i 1920'erne, vil man se at ikke alle horn er født lige. Af nødvendighed, var datidens horn store, da man som sagt ikke havde andet end rørforstærkere at drive dem med. Så hornladning helt ned i bassen var påkrævet, hvis man ville have nogenlunde fuld frekvens response med et rimelig lydtryk.

    Med de små abekisters indtog i de moderne hjem, blev hornene også nødt til at gå på kompromis. Så langt de fleste hornhøjttalere, er i dag kun hybrider, dvs med et diskant horn og så direkte strålende enheder, til at dække resten af frekvensspektret. Klipsch havde dog mindre modeller med mellemtone horn. F.eks. Klipsch Heresy.
    1647507178551.png

    At den blev kaldt Heresy, var fordi den egentlig veg bort fra Klipsch originale ide om, at Klipsch højttalere skulle placeres i rummets hjørner, for at forstærke horn bassen, som egentlig var underdimensioneret i.f.t. at spille hornladet bas. Derfor måtte man tage rummets hjørner i brug. Men for at få et større publikum, så måtte mindre modeller på banen. Det indebar så nogle kompromisser, såsom at mellemtone hornet skrumpede ned til en størrelse, som giver problemer med direktiviteten i.f.t. bassens direktivitet ved den originale overgangsfrekvensen på 700 hz. Senere modeller hæves den til 850 hz, dog uden at dette problem løses. Problemet er at man bruger horn og tilhørende driver uden for dets arbejdsområde, dvs at hornet ikke længere styrer lyden, altså ikke holder den ønskede direktivitet og hornet heller ikke lader mere, dvs. at det nu bare fungerer som en almindelig direkte strålende enhed.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    11.919
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekk lesning Schlager :)
    Horn skal aller helst benyttes riktig.

    Når en presser nedre grense går det fort ille.
    En ting er at direktiviteten kollapser, men gjerne det som er riktig ille er når en nermer seg cutoff og store deler av loadingen består av reaktive komponenter.
    Faktisk under cutoff er dette såpass ille på profiler med skarp cutoff (Tractrix, Eksponential, Spherical osv) at en ligger dårligere an enn om en hadde bare fjernet hele hornet. Luften i hornet beveger seg frem og tilbake som bare en klump med luft reint reaktivt.

    Koniske profiler har ikke cutoff, så en fordel der. Men konisk har andre bakdeler.

    Ganske så avansert men samtidig interessant når en ser på teorien rundt dette med horn :)

    1647512563332.png
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Takker oks, du kommer mig lidt i forkøbet, m.h.t. forskellige horn profiler:) Min lille horn historie, ender jo nok ud med, hvorfor jeg har valgt det horn jeg har. Konisk horn (ligesidet) hvor flere enheder spiller i samme horn.
     

    The Shy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    7.944
    Antall liker
    8.769
    Sted
    Langesund
    Kanskje en tur til Danmark til sommeren for å oppleve hornet ditt igjen? Ikke ofte haken detter en etasje, men det gjorde den der :) Og området som satte meg ut litt var det over 500 hz. Nær perfekt i mine ører, og det med billige drivere i horn som ikke så ut i måneskinn, kabler og forsterkere som helst bør gjemmes bort, og alt satt opp i et lytterom som ikke hadde vunnen noe interiørpris - hehe, jeg likte meg der. Husker balansen ned mot bassen som tynn og det var vel en forklaring der - Manglet noen db?
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Du skal være så velkommen Tor, døren er altid åben også selvom jeg ikke er hjemme :D

    Du er ikke den første der besøger garagen og bemærker at man kan få rimelig ok lyd ud af pris billigt grej. Der står vel for samme beløb, som en del giver for en DAC eller et par TAD kompressions drivere . At bassen måske var lidt til den lette side er nok ikke helt fejl. I sidste ende er det nok lidt en smagssag. Kapacitet er der ellers nok af, så det er bare et par tryk på DSP'en.

    Siden du var her, har det hele fået et løft, også bas og interiør :)
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Det berygtede horn honk, som med rette er meget kritisabelt, har givet hornhøjttalere et dårlig ry i mange år. Det giver en nasal lyd lige i det område af frekvensspektret, hvor vi er meget følsomme. Det er lidt den samme lyd man får, som hvis man sætter en tragt foran munden og taler. En kraftig betoning som lyder unaturligt. Ofte kommer det fra mellemtone hornet, som bruges uden for dets arbejdsområde. Læg dertil, at de kompressionsdrivere der driver mellemtone hornet, af fysikkens vej, heller ikke er særlig lineære og problemet øges. Med EQ kan man heldigvis gøre horn og driver lineære, så længe det gøres med en nærfeltmåling og inden for bånd passet.

    Horn og kompressionsdrivere virker som en akustisk transformer, som impedans tilpasser den indespærrede luft i horn halsen (starten på hornet). Det fungerer lidt som en cykelpumpe der presser luften sammen, således at luftens impedans tilnærmes driver membranens høje impedans. Resultatet er at lyden forstærkes kraftigt, når lydbølgen bevæger sig igennem hornet ud mod horn munden. Et gain på 10-20 dB er ofte resultatet over en enhed, som ikke er hornladet. Men der er som bekendt ikke nogen gratis frokost, eller næsten ikke, mere om det senere. Prisen for alt det gain er en begrænset båndbredde. Dvs. at en hornladet enhed kun kan dække 2 til 3.5 oktav før den ikke lader enheden mere. Den har så at sige, sit eget akustiske båndpas filter. Dette skal håndteres korrekt, når man designer en hornhøjttaler, dvs. overgangsfrekvenser skal være inden for horn/driver båndpasset. Historisk set, har man set lidt stort på det den problemstilling og dels har man undladt, eller ikke haft mulighed for at equalizere ulineariteter i frekvensresponsen, som de fleste horn/driver komboer har. Dette har ført til det horn honk som mange forbinder med horn lyd.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Nu er det ikke meningen at det skal være en slags PhD i horn, for det er der andre der er meget klogere end mig, til at udføre. Det er mere et lille crash course i horn verdenen og hvad der adskiller dem fra hinanden og generelt fra andre højtaler typer. Så kan man jo altid have et lille håb om at inspirere andre til at prøve kræfter med horn konceptet. Med nettets store kollektive viden, som der efterhånden er blevet opbygget, simuleringsprogrammer og adgang til billig DSP kontrol, så er vejen gjort noget mere overkommelig for at få et godt horn system.

    Det hele munder jo så sikkert nok ud i hvorfor jeg har valgt lige den type horn jeg har.


    I horn alderens spæde start var den eksponentielle horn profil den mest udbredte. Den giver en god akustisk ladning af enheden ned til dens grænsefrekvens (Fc: cut-off) (graf nr. 3).

    Fig. 1

    1648136128373.png


    I dag findes der flere forskellige horn profiler, som stort set alle er en afart af den eksponentielle profil. De har en lidt anden ekspansionsrate og en anden terminering ved horn munden, for at mindske kant diffraktion.

    Fig.2

    1648136179775.png


    Disse horn typer giver også den højeste effektivitet, som vil være 15-20 dB højere end enheden monteret på en baffel, som en direkte strålende enhed. Dette betyder at den tilførte elektriske energi, ved denne type horn, skal reduceres med faktor 50-100, for samme SPL. Yderligere vil hornet have 20-25 dB mindre intermodulationsforvrængning (doppler forvrængning) i.f.t. en direkte strålende enhed. For vores hørelse er det den værste forvrængningstype, da den ikke er harmonisk.

    I forhold til en almindelig direkte strålende enhed (piston) i en uendelig baffel, er der meget mere ladning nedad til i frekvens i hornet (Fig. 3).

    Når hornet lader enheden korrekt, så vil bølgefronten propagere ud af hornet som en sfære. 3 oktaver over nedre græsefrekvens er bølgelængden ca. 1/8 del og frekvensen er for lille til at blive understøttet af horn væggen. Den vil i stedet propagere ud af hornet som en plan bølgefront. Visuelt kan det sammenlignes med, at bølgefronten kommer ud som en stråle. Denne type horn vil have en flad frekvens respons on-axis, men en faldende høj frekvens off-axis.

    Fig. 3

    1648136228462.png


    Prisen for den øgede effektivitet som hornladningen giver, er en reduceret båndbredde. Generelt kan man anvende et givent horn i ca. 3 oktaver, så skal et andet og mindre horn tage over. Det gør at man ofte ender op med minimum 3 eller 4- vejs horn. Det kan gøre det vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at integrere de forskellige horn med hinanden. Da hornene skal have en hvis størrelse for at virke korrekt inden for deres respektive båndpas, bliver de nødvendigvis også nødt til at have en hvis afstand imellem sig. For at hornene kan summere korrekt fase mæssigt, kræver det at de er inden for ¼ bølgelænge ved overgangsfrekvensen. Er de ikke det, resulterer det sig i kamfilter effekt pga. forskellig løbetid fra hvert horn og til lyttepositionen. Dette gør sig også gældende for almindelige kassehøjtalere. Dette kan der i nogen grad kompenseres for ved brug af DSP og korrekt tidforsinkelse, men dette fungerer kun i et enkelt givent punkt, oftest målt i lyttepositionen. Et godt eksempel er Avantgarde. Her har man endda af designmæssige / æstetiske grunde, med vilje placeret enhederne længere væk fra hinanden, end de havde behøvet.

    Hvor stor lydmæssig betydning man tillægger denne kamfilter effekt, er jo individuelt. Det er under alle omstændigheder nemt at verificere med målinger.

    1648138104039.png
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    I foregående post beskrev jeg det, jeg vil betegne som konventionelle horn (eksponentiel, tractrix mm.) Jeg kom også ind på at disse horn begynder at blive direktionelle (beaming) jo mere frekvensen øges. Hvornår denne beaming indtræder, er afhængig af hvor stor enheden, der driver hornet, er. Her gælder nøjagtigt de samme fysiske regler, som for direkte strålende enheder.

    Dvs. at for en mellemtone kompressionsdriver med en membran diameter på 10 cm, sker det ved 3400 hz og for en kompressionsdriver diskant er det mellem 3400 - 8947 hz, afhængig af membran størrelse. Prisen for denne beaming er, at når der er flad frekvens respons on-axis, så energien i de høje frekvenser lavere off-axis.

    Enter konstant direktivitets horn (CD horn). Denne type horn blev udviklet for at give en rimelig konstant frekvens respons, både on-axis og off-axis. Man kan også kalde dem for kontrolleret direktivitets horn, for ofte vil hornet ikke være stort nok til at have konstant direktivitet helt ned i bassen.

    Det første CD horn var udviklet i 1974 af Don Keele fra Electro Voice. Det var udformet med en eksponentiel horn hals, som gik over i en konisk sektion. Altec fulgte kort tid efter med Mantaray som var et såkaldt diffraktions horn.

    Altec mantaray.JPG


    1650356798319.png


    Mest kendt er nok JBL’s Bi-Radial horn (røvballe horn)

    biradial.JPG



    Samt JBL’s store 2360 horn

    jbl 2360.JPG



    Earl Geddes var ikke tilfreds med de typer at diffraktions horn, da han mente at de generede forstyrrende higher order modes (HOM) fænomener. Kort fortalt er HOM’s en afvigelse fra en intakt bølge propagation ud gennem et horn, skabt af refleksioner i hornet. Debatten pågår stadig hvorvidt dette er et hørbart problem. Han udviklede så det oblat sfæriske horn.

    OS horn.JPG


    En potentiel ulempe ved runde horn er at munden har ens afstand til horn halsen. Derved vil en mulig diffraktion ved munden, blive forstærket kraftigt. Ved brug af rektangulære horn, kan dette mindskes. Således så SEOS hornet dagens lys.

    seos.JPG
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Det som er fordelen med Synergy horn er vel blant annet at mellomtone og bass monteres i en 4-band pass konfigurasjon, med ett lite volum mellom elementet og åpningen ut til hornet. Dette sørger for at elementet (hvis man bruker rett element) får en naturlig avrulling på dele frekvensenene som nesten fjerner behov for delefilter, noe som også Danley gjør, de bruker ikke delefilter, men PEQ for å fjerne noen høyere resonnanser. Samtidig er de en point source lydkilde som uansett er konge, med direktivitet ned til dimensjonene valgt. Size is king! Eg skal ha 100x65cm største eg har plass til det blir direktivitet fra 340Hz horisontalt og ca 600Hz vertikalt. Antagelig i hvertfall ikke godt nok, men de lærde strides, noen sier direktivitet under 400Hz er uhørbart andre 200Hz, kommer an på rommet.
    Horn profilen når man snakker om Synergy horn er vel egentlig uinteressant, for den er jo gitt. Men som du gjør, og det er min forståelse også, at selve horn throathen bør være skikkelig modellert, så der vil jeg bruke det samme som deg, en skikkelig modellert throat/horn som eg allerede har kjøpt og skal tilpasse /skjære og således tilpasse de til resten av det tre snekrede Synergy hornet. Eg har kjøpt noen av delene, 2 ulike throater / horn fra Beyma og Oberton som passer og 2 FaitalPro HF1440 1.4" CD som diskant/ mellomtone driver (700Hz-opp), bass/mellomtone er modellert til å passe en FaitalPro 10FE200, de er rimelige, men det er de som passer til situasjonen, de skal spille fra 120-700 i en bånd pass kasse så de har rette spec'en til dette, selv og de er low-budget. Eg har sjekket opp og ned og på kryss og tvers i HornResp, de er den beste kandidaten eg har funnet, HornResp har en egen Synergy kalkulator, som selv en gammel data mann må få lov og si at var en "god bitch å finne ut av". Vil helst ha 4 av de for nok mellombass trøkk. Det blir tilpasningsproblemer sef, og da enda mer trøbbel. Når får eg tid til det er ett større spørsmål dog... Neste år antagelig...
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Knubie, spændende at du hopper med på Synergy vognen. Har du hørt et synergy horn?
    Designet er efter min opfattelse (og ører) et paradigmeskift, som løser flere problemer der er med de fleste andre højttaler design. Du nævner selv nogle af dem.

    I forhold til delefilter teknik, vil jeg helt klart anbefale at bruge DSP med FIR. At lave et fase lineært analog filter, skal man nok hedde Tom Danley, for at få til at lykkes med.

    Mht størrelse, så kan man bare sige at size DOES matter 😊 jo større jo bedre.
    Jeg er selv endt op med et horn, der inklusiv afrunding ved munden, er 140 x 90 cm. Hvorvidt det er vigtigt at have spredningskontrol helt ned i bassen, er stadig til diskussion, så lige på det punkt adskiller synergy horn sig ikke fra så mange andre hifi topics. Hvad der er indiskutabelt, er at designet er ret smart udtænkt.

    Du nævner horn profilen og den er jo ligesidet, men vinklen horisontalt og vertikalt, er vigtig at overveje, da den vil definere forholdet mellem direkte og reflekteret lyd. For PA vælger mange 50-60 grader, men for hjemme hifi, så kan en større horisontal spredning være ønskelig.

    Tanken om hvorvidt throat skal tilpasses driver exit, må jo følge den logiske antagelse, at jo færre problemer man introducerer i designfasen, jo bedre må slutresultatet blive. Dette gælder specielt for højttalere, da de som bekendt har størst betydning for den samlede lydkvalitet (sammen med rummet). Selv er jeg af den antagelse at oblat sfærisk throat er mest optimalt.

    Du har valgt en lidt utraditionel vej med 2 vejs model. Jeg tror ikke jeg har set det blive lavet med 1.4" driver, det skal blive spændende at følge. Satser jo på at du laver en fyldestgørende byggetråd med tips og tricks ;) Vi skal jo have spredt disse dejlige horn ud til flere hifi folk, så de kan nyde vellydsnirvana.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Jeg hadde Arena Akustikk her med SH50 og TH118, det låt kontrollert og fint. Men ikke noe som eg kunne si var vesentlig fantastiske mye bedre. Det var dog ukontrollert uten noen direkte sammenligninger man kunne høre direkte. Men det var jo bra, uten at eg kan verifisere det. Karen, også han het Knut, ville helst høre litt mer, han synes det låt gromt. Rommet mitt er godt ordnet med bass demping osv.
    Jeg har testet en del høytalere, og med god demping av førsterefleksjoner på side veggene, så opplever eg ikke vesentlig forskjell. Men dog igjen det var ikke noen blind test, kun sanger eg kjente på ulike høytalere dager imellom. Som er som det er.... s
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Eg tror i min i mitt lille hjerte at hvis du har god demping av første refleksjonene fra side veggene og spesielt bakveggen, så har ikke sprednings karakteristikk så mye å si. Mindre spredning skal gi mer "in your face" lyd, jeg kjente ikke det igjen når eg hadde d&b Audiotechnic V7P på lån i noen uker, med 70° spredning i forhold til 110° som min vanlige høytalere har. De låt gromt dog. I utgangspunktet er lyd vitenskap ikke følelser, så Synergy horn done right skal være det beste du får, på privaten, så det skal jeg prøve.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    FaitalPro HF 1440 er en annular/ring diskant driver. Throaten ut til hornet, altså overgangen fra CD (compressions driver) til horn generellt, er utfra det jeg har lest vesentlig. En god overgang innerst mellom CD og horn er paramount.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Hvis du vil tage den helt ud, så skal du finde ud af hvad udgangsvinkel FaitalPro HF 1440 har og så tilpasse hornet halsen denne vinkel. Det gøres nok nemmest i et CAD program.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Jeg tenkte å bare kappe hornet der hvor vinkelen mot Synergy hornet var 0.....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Vinkelsliper er ett ekte mannfolk verktøy..... :D :cool: AutoCad er for in(geni)ørene
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Jeg benytter begge værktøjer når jeg "gør det selv" 😊
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.479
    Antall liker
    639
    Sted
    Bergen
    Konge, jeg får holde meg til vinkelsliper og HornResp :p
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    2 gode værktøjer hvis man har DIY ambitioner
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    103
    Antall liker
    171
    Historisk set har de fleste horn haft en ekspansionsrate (T) der har været eksponentiel, tractrix, hyperbolisk eller en afart deraf. Grunden til det er fordi at den type horn giver det største SPL for 1 watt, altså giver den højeste effektivitet, ofte omkring 105-110 dB/1w, med en korrekt ladet enhed. En ulempe er dog at de ”aflader” enheden hurtigt under deres brugbare område (cut-off).

    Hvis ekspansionsraten T=1 så har man et eksponentiel horn. T<1 så går man mod hyperbolsk ekspansionsrate. Historisk har langt de fleste horn haft en ekspansionsrate T mellem 0.5 og 1. Hvis T>1, så går man mod et konisk horn. Når t=∞ har man et ligesidet konisk horn.

    Fig1. viser et eksponentiel horn med en længde på 25 cm og en mund på 1210 cm2. Den øverste fuldt optrukne linie viser den akustiske modstand i hornet, som er høj, dvs at hornet har en høj effektivitet. Prisen er så til gengæld at linien er bølget, det er den pga, at munden er for lille og hornet for kort. Munden skal være minimum en bølgelængde ved den laveste brugbare frekvens. Hornladningen falder kraftigt under ca. 700 hz.

    Fig. 1.
    1652170318136.png



    Fig 2. viser et ligesidet konisk horn med samme dimensioner. Her falder ladningen gradvist og uden store bølger, under 4 Khz, men der er stadig brugbar ladning ned under 300 hz (ca. 20 %). Ladningen i et ligesidet konisk horn er altså ikke lige så kraftig som med et eksponentiel horn, men stadig 5-10 gange mere effektivt end en direkte strålende enhed også helt ned til 200 hz.

    Fig. 2.
    1652170400881.png


    En stor fordel ved et ligesidet konisk horn er, at det ikke har samme fald i de høje frekvenser off-axis, som deres kurvede fæller. De har konstant direktivitet. Det gør at de ikke har nogen ”horn lyd”. Derfor vil et ligesidet konisk horn være velegnet til mellemtone og diskant. I bassen er der et par tricks man kan udnytte med et stort ligesidet konisk horn.

    Alle højttaler principper kan udnytte rummets flader til at øge niveauet i bassen. Det gælder for både direkte strålende enheder i kasse højttalere, subwoofere, kurvede horn og således også ligesidet koniske horn. Hvis man har et ligesidet firkantet / rektangulær horn med en 90 grader horisontal spredning, så vil hornet have en relativ stor horn mund ift hornets længde. Placerer man hornet ved en sidevæg eller endnu bedre i et hjørne, så vil hornet blive forlænget af rummets flader. Det vil øge hals modstanden i hornet ved lave frekvenser og en relativ kraftig forøgelse i bassen vil kunne opnås.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn