Begynn med klassisk - diskusjon!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.570
    Antall liker
    161
    Sted
    Trondheim
    Runesande skrev:
    Speik skrev:
    Hva med å prøve Janos Starker sin innspilling av Bachs komplette cello suiter. Her får du virkelig den nærheten du søker. Du kan til og med høre han puste ekstatisk!

    Å sitte ute i sola med en tsjekkisk pilsner i hånden og Bachs cellosuiter på ørene er høykvalitets tidsfordriv.
    Takk Speik!
    Et godt råd. SoloCello har jeg faktisk aldri vurdert. Nå blir det vel en pils fra Drammen og en søk på PC'en etter Cello. :)

    mvh
    Rune
    http://store.acousticsounds.com/d/14235/Janos_Starker-Bach_6_Cello_Suites-Vinyl_Box_Sets
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Starkers suiter er jo sterkt anbefalt ikke minst for nybegynneren, og fikk følgelig en naturlig sentral plass i "Aus der Reihe". For de historisk interesserte så kan også Casals på mange måter være vel så interessant, siden han dannet skole for disse stykkene.

    Rune; jeg vil anbefale deg å snuse på noen av anbefalingene i "Aus der Reihe" som denne tråden bl.a er et diskusjonsforum for, der finner du anbefalinger av klassisk musikk innen mange genre, og med en innfallsvinkel (synes jeg) som er lettere å koble seg på enn mange andre innfallsvinkler, nemlig dette med deskriptiv musikk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser svært bra ut Leon, et eksempel til etterfølgelse for Rune(sande) :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende, leon, at du har fått tak i alle de der på LP!
    Jeg har nok de fleste av innspillingene, men bare to av dem på vinyl.

    Jørgen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg velger å bruke denne tråden til diskusjon om temaet, i stedet for å fylle opp Vidar P sin anbefalingstråd.
    Slik oppfatter i hvert fall jeg intensjonen bak inndelingen av trådene.
    ************************************************************
    tore_v1 skrev:
    Jeg har laget en (nesten) komplett spilleliste i Spotify basert på kronologien i denne tråden.

    Håper at trådstarter kan tillate at jeg legger denne ut her da det er Vidar P som skal ha all ære for dette.


    Intro til klassisk
    Flott tiltak, denne var nyttig!

    Jeg merker meg at noen av verkene er representert med helt andre innspillinger enn de Vidar P har listet.
    Det gjør ingenting, spillelisten er fin den, din er bare basert på kronologien i anbefalingene.
    Men personlig mener jeg at anbefalingene er enda bedre enn de innspillingene du har fått med.

    De jeg la merke til var Beethovens to symfonier, hans fiolinkonsert, og Årstidene av Vivaldi.

    De anbefalte innspillingene av disse ligger også på Spotify.
    Da tar jeg meg den frihet å linke til disse, siden jeg syns dette er fantastiske innspillinger som folket fortjener å få med seg.
    Beethovens fiolinkonsert, med Schneiderhan:
    http://open.spotify.com/album/0irQe1qulTiJHGNuD5sqUa
    Beethoven 5, med Kleiber:
    http://open.spotify.com/album/2aNAica8UZ1gPub5p1UYUe
    Beethoven 6, med Klemperer:
    http://open.spotify.com/album/3ntsXgurVmlTcUl3qPtbPP
    Vivaldi, med Marriner:
    http://open.spotify.com/album/0yUN2mnM5zwgkMgmuOdLxt
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for å flytte diskusjonen hit. Enig ang disse fire innspillingene, de er svært gode; takk for linker!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Føler meg urteit akkurat nå, har ønsket en slik tråd lenge og så finnes det en rett foran meg å har gjort det lenge. Glimrende og takk for jobben som er lagt ned.

    Er så mye innenfor klassisk at det er vanskelig å orientere seg for en stakkars nybegynner :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg trenger litt nødhjelp! Hukommelsen svikter meg og jeg har fått jernteppe. Jeg er på jakt etter et meget kjent stykke men klarer ikke å stokke bokstavene. Det er noe sånnt som

    Nastratusta, Nastratuscka.....
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Zarathustra? Som i Strauss:Also sprach Zarathustra
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...da fant jeg den i hylla mi! Flotte disse gamle Living Stereo platene.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er jo også en glimrende remaster. Tror dette var den første ordentlige Living Stereo Classic (LSC)-innspillingen, gjort i 1954 om jeg ikke husker feil.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det der er jo også en glimrende remaster. Tror dette var den første ordentlige Living Stereo Classic (LSC)-innspillingen, gjort i 1954 om jeg ikke husker feil.
    Ingenting feil med husken din Vidar. 8. og 6. Mars 1954 for å være pinlig presis!
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Trenger noen stalltips, ang Rachmaninov, jeg. Skulle gjerne hatt piano conserto 2 og 3 på LP. Om det er noen innspillinger og pressing som utmerker seg, tas alle alle gode forslag imot med stor takk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    På LP? Aner ikke hva som er tilgjengelig på vinyl, men de 2 innspillingene jeg har hørt som jeg har likt best av de to verkene er Ashkenazy på Decca i nr. 2 og Lazar Berman på CBS i nr. 3.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på otares Ashkenazy-anbefaling.
    Hadde den fremme for ikke lenge siden.
    Musikalsk topp og pressingen da mann - tror ikke det er mulig å få det bedre på vinyl

    Rach. Piano 1,2 Ashkenazy LSO Previn .jpg
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Ah. Tusen takk for tips. Da er det bare å begynne å lete.
     

    ChuckNorris

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    104
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Har i de siste år fått litt sansen for klassisk.
    er det noen som kan anbefale noen gode stykker for meg?
    har ikke så sansen for stykkene til mozart som alle kjenner så godt. disse er oftest også litt for gladstemte for min del.
    Er glad i når det er litt dystert og mye følelser involvert i spillingen.


    Favoritter pr i dag:

    Camille Saint saens - Piano concerto no.2
    Camille Saint saens - Organ concerto no.3
    Rachmaninov Piano concerto no.2


    Hvordan kommer jeg meg videre herifra? :)

    kan jo legge til at jeg er musiker (Keyboardist), og har stor interesse for artister som gjør noe litt utom det vanlige, som f.eks Steven Wilson, King Crimson, Pink Floyd, Jethro Tull, Chick Corea, Porcupine tree etc.
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Ser ut til at du er glad i piano. Då lyt du sjekke ut Olivier Messiaen sitt verk Vingt regards sur l'enfant Jesus. Litt utanfor allfarveg er det og.


    Kanskje Prokofiev sin Romeo og Julie kan vere noko og?

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et av mine favorittverk, som ikke er ofte nevnt her, er Leos Janacek sin Sinfonietta

    ChuckNorris, du har vel fått med deg orgelsymfonien (symf nr 3) av Saint-Saens?

    Ellers gir vel ChuckNorris klare indikasjoner på at han er potensiell Sjostakovitsj-tilhenger.
    Ta deg svettende og skjelvende gjennom alle symfoniene hans, så tenker jeg det gladstemte lettsinnet slipper taket for en stund.
    Begynne med nr.5 kanskje, siden den er den lykkeligste. Det er en advarsel.
    Ikke la deg lure av det elegante antrekket til orkesteret, dette er seriøse greier.

    Når Sjostakovitsj er gjennomgått fortsetter du med Carl Nielsen, Jean Sibelius og Ralph Vaughan-Williams.
    Og i en ferie murer du deg inne alene med Mahler og Bruckner komplette symfonier.
    -Sånn, det skule være det hele.
     

    ChuckNorris

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    104
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, overveldet over responsen her! :)
    Tusen takk for tips. Høres ut som det ligger litt i min gate noe av dette ja.
    Sjostakovitsj hørtes bra ut, og Olivier Messiaen virket også som en fin kandidat. jeg skal ta en lytt på disse som er nevnt her.

    Ottone: har fått med meg Symphony nr.3 av Camille Saint saens ja, det er en av mine soleklare favoritter.

    I en alder av 27 så er det sikkert på tide å høre litt mer på klassisk enn før. :)
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Hei,

    jeg har startet en tråd på et nytt norsk forum hvor jeg legger ut en etter en av klassiske innspillinger jeg mener er egnet for begynneren; i tilfeldig rekkefølge og med et nivå som jeg håper er egnet til å ytterligere øke nysgjerrigheten. Siden dette er hifi-/musikkforum så legger man jo gjerne nivået litt opp, og forventer at lesere har en viss erfaring i å sette seg inn i ny musikk. Derfor er dette starterplater for hififolk; ikke for de som ikke har noen musikalsk bakgrunn.

    http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=75&start=0

    Alle er velkomne til en titt. For hver eneste plate kan man selvsagt finne en masse alternativer; og det er vanligvis helt umulig å enes om en eneste plate som er "den beste" for hvert verk. Jeg tar nå allikevel en sjanse og bestemmer meg for hva jeg vil anbefale i hvert enkelt verk; det er en funksjon av hva jeg har hørt, hva jeg har lest, og hva jeg liker. Så slik er det bare.

    PS; er det noen som vet noe omkring lovligheten eller etiketten når det gjelder å dra med seg sine innlegg fra et forum til et annet, i den hensikt å legge de ut i flere fora? Dvs f.eks også legge ut begynnertråden fra NHF på HFS?

    Mvh Vidar P
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva skal det bety @andwig ?
    Jeg ser ikke noe som helst om klassisk musikk der.
    Tråden har ligget død i 7 år, og linken viser ingenting av det Vidar en gang linket til.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Hei,

    jeg har startet en tråd på et nytt norsk forum hvor jeg legger ut en etter en av klassiske innspillinger jeg mener er egnet for begynneren; i tilfeldig rekkefølge og med et nivå som jeg håper er egnet til å ytterligere øke nysgjerrigheten. Siden dette er hifi-/musikkforum så legger man jo gjerne nivået litt opp, og forventer at lesere har en viss erfaring i å sette seg inn i ny musikk. Derfor er dette starterplater for hififolk; ikke for de som ikke har noen musikalsk bakgrunn.

    http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=75&start=0

    Alle er velkomne til en titt. For hver eneste plate kan man selvsagt finne en masse alternativer; og det er vanligvis helt umulig å enes om en eneste plate som er "den beste" for hvert verk. Jeg tar nå allikevel en sjanse og bestemmer meg for hva jeg vil anbefale i hvert enkelt verk; det er en funksjon av hva jeg har hørt, hva jeg har lest, og hva jeg liker. Så slik er det bare.

    PS; er det noen som vet noe omkring lovligheten eller etiketten når det gjelder å dra med seg sine innlegg fra et forum til et annet, i den hensikt å legge de ut i flere fora? Dvs f.eks også legge ut begynnertråden fra NHF på HFS?

    Mvh Vidar P
    Hva skal det bety @andwig ?
    Jeg ser ikke noe som helst om klassisk musikk der.
    Tråden har ligget død i 7 år, og linken viser ingenting av det Vidar en gang linket til.
    Hei!
    Jeg hadde lyst til å delta på et slikt forum, men det eksistet
    Hva skal det bety @andwig ?
    Jeg ser ikke noe som helst om klassisk musikk der.
    Tråden har ligget død i 7 år, og linken viser ingenting av det Vidar en gang linket til.
    Beklager, ønsket å delta på et forum for klassisk musikk. Men forumet eksisterer kanskje ikke lenger. Mvh Andreas
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjære vene, forumet er jo her!
    Skjønner ikke problemet. Velkommen, forresten !
     
    Sist redigert:

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Kjære vene, forumet er jo her!
    Skjønner ikke problemet. Velkommen, forresten !
    Mange takk!
    Jeg har en ganske stor platesamling med mange komponister representert. I endel tilfelle er der også flere innspillinger av samme verk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn