Bassfelle mk.....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har lenge lekt med tanken på å bruke denne og eller  bordet som også heter Hol- som bassfelle.

Tanken er å bruke noe som absorberer lave frekvenser inne i rammen på dette møblet. Trekkes utvendig med tykkt sort stoff, eller gjøre det inne i boksen.

Noen som har prøvd, eller har gode råd på hva jeg skal bruke innvendig som vil funke?

(har noen slike stående.....)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Akkurat det samme har jeg tenkt på. Tenkte bare å stappe den full av vanlig rockwool og la det stå til. Tror det kan fungere meget bra faktisk.
De er vel fra ikea disse boksene. Har du link til de? Fant de ikke på sidene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.343
Torget vurderinger
1
Akkurat det samme har jeg tenkt på.  Tenkte bare å stappe den full av vanlig rockwool og la det stå til. Tror det kan fungere meget bra faktisk.
Det kan bli bedre effekt ved å kun fore sidene med rockwool (el.). Skjønt her er det vel egentlig bare å eksperimentere med ulike løsninger og varianter av hjertens lyst.

mvh
KJ

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg vurderer å bruke en slik (liggende) som TV-hylle: :)

(Dette er «Varitune V-6» fra diffusor.com)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Heller ingen dum ide. Begynner å få så sansen for akustikk regulering jeg. Kan fort bli dyrt det også forsåvidt, men.....

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Om den bare var _litt_ mer lekker hadde jeg antakelig allerede hatt den i hus. Men det er rett og slett en diger boks (60*60*110cm) som jeg strever litt med å forsvare å ha i stua. Ikke så lett å gjemme bort liksom på 20kvm gulvflate. Hm..

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ja, Matts@diffusor.com oppgav 1800SKR eksl. toll, moms og frakt for V-6. Det er neppe billig å sende noe sånt, men hva gjør man ikke for denne hobbyen.. :) Han mente forøvrig at den fungerte like greit stående som liggende, men det er nå uansett en diger klump. Om man dekker den med en type lett stoff kan man kanskje bruke den som bord? ;-)

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bassfella må plasseres der den gjør mest nytte for seg, mao der det skjer en opphopning av de ressonanser som skal "fanges".
Ellers er det slik at en bassfelle kan sees på som en omvent resonanskasse, man slipper lyden inn og ikke ut. Den må derfor tunes til den resonansen som skal "fanges", omtrent som tuning av porten i en ht-kasse. Perforeringen er portene i kassa.
Det er laget formler for utregning av sk Helmhotz absorber (er på jobben og har ikke adressen her),   En bør ha en perforert/åpen side mens de andre sidene i kassa skal være tette.

mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det finnes drøssevis av mekaniske innretninger som fungerer som bassfeller. Boka til F. Alton Everest - «Master Handbook of Acoustics» - kan forøvrig anbefales - diskuterer flere av dem, inkludert formler for utregniger osv.. En litt morsom variant er tomme, 10-oz Colaflasker. En flaske har en absorbsjon på 5,9 sabins ved 185Hz. Q-verdien er dog relativt høy, omtrent 276. Så dersom man har problemer med stående bølger i 185Hz området er det bare å slutte å pante colaflaskene.. :)

Ellers er jo disse ganske stilige også.

K

kbwh

Gjest
Kjøp Boka og lag Helmholzresonator, ja.
I bassen må man være frekvensspesifikk. Nytter ikke med uberegnet ullstapping der.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Sant Valentino, eksperimenterte med 2 baller Rockwool i min kino, effekten var heller minimal, også på målinger.
Men, for all del, noen har gode resultater med Sacco stoler i hvert hjørne.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Da er en stk Varitune V-6 bestilt hos Svanå. Blir spennende å se om jeg ender opp med noe annet enn en litt dyr hylle å plassere TV-en på.. :)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Juhuu! I dag kom Linjegods på døra med en diger pakke.. :)

Jeg brukte bare 5-6 minutter på å justere den. Det var nesten ikke til å tro hvor effektivt den fungerte!

Akustikk er moro! :D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Denne ser jo riktig så bra ut. Kan jo fungere som benk med mer. Gratulerer.
Er dette lakkert/malt overfalte eller er det laminat?

Fortell gjerne litt om justeringen.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Takk for det Fosse! Ja, den er vel ikke så helt vill. Den er pent tilvirket, jevne fine skjøter og overflatene er hvitt laminat. Antagelig spon eller MDF under. Kantene på langsidene er forsterket i et eller annet mykere treslag. Disse er jevnt avrundet - maskinelt og med god presisjon. Men stor, det er den.. Med litt annen møblering kunne man kanskje skjult den bak en sofa eller lignende. Hos meg tjener den nytte som relativt høy TV-benk. Og sånn sett er det helt ypperlig, fordi jeg har ganske høye vanger på sofaene. Så med dette arrangmentet kan jeg se TV-en uansett sitte/ligge-posisjon.. :)

Jeg har jo fått et veldig bevisst forhold til disse resonansene etterhvert og visste veldig godt hva jeg skulle "reparere" når jeg fikk V-6'n i hus. Jeg brukte test-tonene lagt ut på diffusor.com til grovinnstillingen. Det var egentlig bare 35Hz som var ille: Den var skikkelig buldrete fra før - og var egentlig det største problemet musikalsk sett. Flere av platene jeg liker godt å høre på har bass i dette spekteret - f.eks. Kari Bremnes og Nick Cave. Når resonansene slo inn "stoppet" musikken opp omtrent, det var på grensen til pinlig. På 40Hz og oppover var alt greit. Jeg har noen "dips" rundt 80-85Hz, men det aner jeg ikke hvordan jeg skal få gjort noe med.. plassering av høyttalerne kanskje?

Det jeg gjorde var bare å kjøre 35Hz tonen mens jeg justerte porten. Det var et helt åpenbart når porten sto rett i forhold til resonansen - i mitt rom var det enkelt å finne bare med ørene. Duringen ble rett og slett borte! (Jeg har desverre ikke måleutstyr.) Sånn fikk jeg grovjustert den. Så har jeg brukt deler av ettermiddagen igår til å finjustere den mens jeg har hørt på musikk. Dro porten litt oppover i forhold til opprinnelig justering - følte at det ble mer "sammenheng" i lydbildet da. Dette har kanskje å gjøre med at resonatoren har ulik Q-verdi også avhengig av portens innstilling. Men dette skal jeg eksperimentere mer med.

Sammen med betonghellene under høyttalerne er nok dette med på å ta ut det meste av potensialet i utstyret i mitt rom. Og akkurat det synes jeg er veldig kjekt. Det er utrolig tilfredsstillende å jobbe med ting som til slutt blir bra. :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis!

Dette hørtes meget bra ut. :)

Selv har jeg valgt en annen løsning....mer om dette senere...kanskje ;)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Høres spennende ut johna! Har du kapret et annet rom i huset til musikk kanskje? Håper du tar bladet fra munnen snart... ::)

S

smil

Gjest
Til info:
fekk e-post frå diffusor.com i dag.
Dei rekner me å ha norsk forhandlar i løpet av neste år.
toref: kva måtte du ut med for Varitune V-6 ?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Totalt, levert på døra mi her i Trondheim ble det 4390,- Frakten utgjorde 1800,-

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Høres spennende ut johna! Har du kapret et annet rom i huset til musikk kanskje? Håper du tar bladet fra munnen snart... ::)
Om jeg blir fornøyd, skal jeg si fra. ;)

Har testet aldri så lite....ble positivt :) overrasket.
Men jeg vil gi det tid til å modnes ;)
(dette jeg prøver ut, strider veldig mot mine prinsipper og holdninger)

Om du ikke hører mer om dette i løpet av en mnds tid, har jeg skrinlagt hele greia ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Totalt, levert på døra mi her i Trondheim ble det 4390,- Frakten utgjorde 1800,-
Det må vel regnes som rimelig... Skulle gjerne ha sett hele prislisten til disse produktene :)

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Akkurat det samme har jeg tenkt på. Tenkte bare å stappe den full av vanlig rockwool og la det stå til. Tror det kan fungere meget bra faktisk.

Jeg kjøpte en på auropris til en billi penge.Men har ikke tenkt tanken som vises her.Hva med og fylle den opp med dakron (boblejakkestoff) ? ;D

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Om jeg blir fornøyd, skal jeg si fra.    ;)

Har testet aldri så lite....ble positivt  :)  overrasket.
Men jeg vil gi det tid til å modnes ;)
(dette jeg prøver ut, strider veldig mot mine prinsipper og holdninger)

Om du ikke hører mer om dette i løpet av en mnds tid, har jeg skrinlagt hele greia  ;)
Skrinlagt?

Frode

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ut med språket. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bassfelle deluxe!
Skal lage en tråd om dette når alle komponenter er på plass.
TTT :( ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Bassfelle deluxe!
Skal lage en tråd om dette når alle komponenter er på plass.
TTT :( ;)
Hei. Nærmer vi oss eller :)
Litt spent vettu

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei. Nærmer vi oss eller :)
Litt spent vettu
Kilde er på plass :)
Nå gjenstår bare å bli fortrolig med den nye sammensettningen.....jeg vil bruke litt tid før dommen faller.
Romjula er en fin tid å ekperimentere i ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Romjula? Er man ikke dritings da? ;D
Neida, høres ut som en bra plan. Blir litt dilling her hjemme også i romjula ser det ut til.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Hva står på menyen hos deg da? ;)
Lett blanding ;) Nye høyttalere, ny forsterker, kanskje ny cd spiller, kanskje nye kabler. Man får se hvor mye man rekker å gjøre. Følg med på en patos-tråd nær deg ;D

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Kilde er på plass  :)
Nå gjenstår bare å bli fortrolig med den nye sammensettningen.....jeg vil bruke litt tid før dommen faller.
Romjula er en fin tid å ekperimentere i  ;)
Har du kommet noe nærmere en dom?

Frode

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har du kommet noe nærmere en dom?

Frode
Nærmere ja :)

Men slik det fungerer nå, har det resultert i at jeg slapper mer av. Er ikke så stresset lenger på hva som står forran meg i oppsettet.
Musikken flyter/blir kastet(alt etter hvilken muskk det er) bare lekkert ut av høytalerne.
Romkorrigering er tingen for meg i mitt oppsett og rom slik det er nå.
Har også med en bryter mulighet til å kjøre uten.

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Nærmere ja  :)

Men slik det fungerer nå, har det resultert i at jeg slapper mer av. Er ikke så stresset lenger på hva som står forran meg i oppsettet.
Musikken flyter/blir kastet(alt etter hvilken muskk det er) bare lekkert ut av høytalerne.
Romkorrigering er tingen for meg i mitt oppsett og rom slik det er nå.
Har også med en bryter mulighet til å kjøre uten.
Kanskje du kan avsløre hva du har gjort? Har fått med meg at du bruker en Behringer, men litt mer info hadde vært interessant.

Frode

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ja NÅ er jeg også nysgjerrig.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Modda Behringer og MHZS var det som skulle til :)
Men jeg stopper nok ikke der...... ;)

Topp Bunn