Hmmm... Tenke litt høyt...
Bulkete plater skulle kunne gi denslags trøbbel. Men da i begge kanaler. Bulkete plater vil gjøre at nåla beveger seg opp og ned, altså et stereosignal med kanalene i motfase. Dermed blir det vanskelig å høre det på grunn av at kanalene kansellerer hverandre. Samtidig stresser det basselementene veldig med så store utsving. Man får rett og slett dramatisk høyere forvrengning enn man ellers ville fått. Men, fort gjort å ikke oppdage vil jeg tro.
Men bare en kanal? Kan hende at subsonisk filter som har streiket i en kanal?
De stemmer det Zooby_Woof

Med meg så gjør det utslag på begge kanaler. mvh guit
Da har jeg slurvet med lesingen, gitt. Fikk inntrykk av at det bare var det ene. Blandet vel litt sammen med erfaringen til Bartesam (hvor jeg er litt fri for gode idéer). Bulkete plater gir et lavfrekvent signal. Dette havner så langt ned i frekvens at motstanden fra høyttalerkassa blir svært lav med bassrefleks, forsåvidt også med OB/dipoler. Jeg googlet litt på høyttalerne dine og Tannoy kaller kassene distributed port, som jeg antar er en variant over temaet bassrefleks. Det som skjer er at under portens resonansfrekvens vil lufttrykket inne i kassa slippe uhindret ut. Det vil da være i fase med innsiden av basselementet, og i motfase med elementets forside. Resultatet er at du får to 'signaler' fra høyttaleren, et fra forsiden av membranet og et fra porten. Disse vil være i motfase og kansellere hverandre. Høyttaleren vil med andre ord produsere fint lite lyd selv om elementet 'jobber for harde livet'. Høyttalerne vil i tillegg være i motfase med hverandre. Det er uansett et problem fordi elementets spole vil befinne seg utenfor den lineare feltet i magnetgapet, eller rettere sagt jage frem og tilbake gjennom det. Det er slett ikke gode nyheter for forvrengningen fra høyttaleren. Derfor er det nyttig med et subsonisk filter i forbindelse med platespillere. Eventuelt kan man gjøre som f.eks. Gradient på Revolution active, legge inn en mulighet for å koble bassen i mono. Da vil bulkeplater kanselleres allerede på linjenivået, slik at man får fullrange signal uten støyen fra bulker i platene. Veldig lurt, men funker nok dessverre best/bare i kombinasjon med aktiv deling.
Jeg tror du vil ha god nytte av en eller annen form for subsonisk filter. Gjerne et som kan kobles inn når du spiller bulkete plater, og ut når alt er perfekt. Det er forresten langt fra sikkert at det er et slikt i din RIAA. Et alternativ kan være en eller annen form for klamp som kan brukes ved behov.
Clearaudio har en fin, tynn, lett sak av klar plast:
Ellers er det alltids vaffeljern å få kjøpt:
Eller i en litt mer fornuftig prisklasse:
Eller du kan gjøre som meg, sette bulkeplatene i hylla til det går over. Etter et par måneder er de som regel flate som jorda i
virkelig gamle dager.