Basselement lever sitt eget liv.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Hei folkens.

Vi har eit problem med eit vinyloppsett der bass/mellomtone elementet i høyre kanal lever sitt eget liv, dvs det svinger/blafrer kraftigt og spiller ikkje på lag.
Har vært borti dette før, men husker ikkje løsningen. Har dykk nokre tips? Kan det være PU,en?

Oppsettet består av:
Rega Planar 3
Grado Prestige Red
Acurus Riaa(Husker ikkje type)
Musical Fidelity Elaktra E10 forsterker
Tannoy Mercury V2 HT

Vennleg helsing
TAF

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Rega,en står støtt på samme plass som den har stått dei siste åra.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Har samme problemer når jeg spiller av på vinyl. Bass elementet slår i utakt på noen LP plater og deler av innspilling. Tror buler på LP plater kan være en årsak. Og at den ene høyttaleren står noe nære inntil racket. Det var verre når jeg hadde stålrack. Noe jeg fraråder å bruke. Magnetiske materialer må man ikke bruk her. mvh Guit

Sist redigert:

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Har hatt dette problemet med en forforsterker med innebygget RIAA, og her var det også høyrekanalen som bassen flagret kraftig selv om pickupen var av plata. Kan dette ha noe med innstrålt signal fra høyttaler? Bruker samme pre nå, men en senere utgave pre og problemet er borte samt at jeg har byttet rack. Det forrige var selvkonstruert i syrfaste polerte meierirør. Syrefast er jo umagnetisk, men problemet var der. :confused:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Så lenge det er mens du spiller , kan jeg tenke på armresonanser ,provosert fram av bulete eller ujevne plater ,,, sjekk opp level av grammon begge plan , justeringen av PU antiskating , stifte trykket ,hvis stiften er bra trenger du ikke max nåle trykk , Har du byttet PU ? kansje armen er for tung til elementet . Ja dette var bare litt

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Det er vanlig at elementene blafrer litt ved avspilling av vinyl om man ikke har subsonisk filter på riaa. Dette varier fra plate til plate,
men det at det kun forekommer i den ene kanalen stusser jeg på... Det kan muligens være verre i en kanal om antiskating er helt på tur?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmm... Tenke litt høyt...

Bulkete plater skulle kunne gi denslags trøbbel. Men da i begge kanaler. Bulkete plater vil gjøre at nåla beveger seg opp og ned, altså et stereosignal med kanalene i motfase. Dermed blir det vanskelig å høre det på grunn av at kanalene kansellerer hverandre. Samtidig stresser det basselementene veldig med så store utsving. Man får rett og slett dramatisk høyere forvrengning enn man ellers ville fått. Men, fort gjort å ikke oppdage vil jeg tro.

Men bare en kanal? Kan hende at subsonisk filter som har streiket i en kanal?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.436
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hadde i første omgang prøvd å isolere spilleren mer fra underlaget.
hadde det samme problemet i det forige lytterommet, nå er det i kjeller med støpt dekke med parket.
problemet er så å si ikke eksisterende.
En platespiller tar veldig lett til seg vibrasjoner.
Har laget en kasse med gummi fra fotballbanen her hjemme.teor det er rundt 15 kg med gummi i den.
Dette hjalp ganske mye, jeg bruker ikke denne lengre. Hvis du har lyst til å prøve den kan du få låne den.
bor du i Oslo området?
Send meg en PM hvis det er av interesse.

Steinar.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Bulkete plater vil gjøre at nåla beveger seg opp og ned, altså et stereosignal med kanalene i motfase. Dermed blir det vanskelig å høre det på grunn av at kanalene kansellerer hverandre.
Jeg vil nok heller tro at grunnen til at du ikke hører det er at signalene har så lav frekvens at øret ikke oppfatter det. Skjønner ikke helt hvorfor kanalene skulle være i motfase når nåla beneger seg opp og ned. Kan du forklare dette?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bulkete plater vil gjøre at nåla beveger seg opp og ned, altså et stereosignal med kanalene i motfase. Dermed blir det vanskelig å høre det på grunn av at kanalene kansellerer hverandre.
Jeg vil nok heller tro at grunnen til at du ikke hører det er at signalene har så lav frekvens at øret ikke oppfatter det. Skjønner ikke helt hvorfor kanalene skulle være i motfase når nåla beneger seg opp og ned. Kan du forklare dette?
Fine gif-illustrasjoner: How to pack a stereo signal in one record groove

Ellers er det selvsagt svært lave frekvenser. Vanskelig å høre i utgangspunktet pga. ørets reduserte følsomhet, og på grunn av lyden som regel er kraftig dempet fra høyttaleren (kansellert av motfase mellom membran og portrespons på bassrefleks) og så videre. Med høyttalere som går svært dypt i bassen vil man antageligvis sanse det som lyd likevel.

Sist redigert av en moderator:

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra

Bulkete plater skulle kunne gi denslags trøbbel. Men da i begge kanaler. Bulkete plater vil gjøre at nåla beveger seg opp og ned, altså et stereosignal med kanalene i motfase. Dermed blir det vanskelig å høre det på grunn av at kanalene kansellerer hverandre. Samtidig stresser det basselementene veldig med så store utsving. Man får rett og slett dramatisk høyere forvrengning enn man ellers ville fått. Men, fort gjort å ikke oppdage vil jeg tro.

De stemmer det Zooby_Woof:) Med meg så gjør det utslag på begge kanaler. mvh guit

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Hva er det i denne illustrasjonen som viser at kanalene er i motfase når nåla beveger seg opp og ned. Forstår deg dithen at høyre og venstre kanal kommer i motfase når nåla går opp og ned (bulkete plate). Er det ikke det du mener, eller er det feil oppfattet?

Z

Zomby_Woof

Gjest

De stemmer det Zooby_Woof:) Med meg så gjør det utslag på begge kanaler. mvh guit
Da har jeg slurvet med lesingen, gitt. Fikk inntrykk av at det bare var det ene. Blandet vel litt sammen med erfaringen til Bartesam (hvor jeg er litt fri for gode idéer). Bulkete plater gir et lavfrekvent signal. Dette havner så langt ned i frekvens at motstanden fra høyttalerkassa blir svært lav med bassrefleks, forsåvidt også med OB/dipoler. Jeg googlet litt på høyttalerne dine og Tannoy kaller kassene distributed port, som jeg antar er en variant over temaet bassrefleks. Det som skjer er at under portens resonansfrekvens vil lufttrykket inne i kassa slippe uhindret ut. Det vil da være i fase med innsiden av basselementet, og i motfase med elementets forside. Resultatet er at du får to 'signaler' fra høyttaleren, et fra forsiden av membranet og et fra porten. Disse vil være i motfase og kansellere hverandre. Høyttaleren vil med andre ord produsere fint lite lyd selv om elementet 'jobber for harde livet'. Høyttalerne vil i tillegg være i motfase med hverandre. Det er uansett et problem fordi elementets spole vil befinne seg utenfor den lineare feltet i magnetgapet, eller rettere sagt jage frem og tilbake gjennom det. Det er slett ikke gode nyheter for forvrengningen fra høyttaleren. Derfor er det nyttig med et subsonisk filter i forbindelse med platespillere. Eventuelt kan man gjøre som f.eks. Gradient på Revolution active, legge inn en mulighet for å koble bassen i mono. Da vil bulkeplater kanselleres allerede på linjenivået, slik at man får fullrange signal uten støyen fra bulker i platene. Veldig lurt, men funker nok dessverre best/bare i kombinasjon med aktiv deling.

Jeg tror du vil ha god nytte av en eller annen form for subsonisk filter. Gjerne et som kan kobles inn når du spiller bulkete plater, og ut når alt er perfekt. Det er forresten langt fra sikkert at det er et slikt i din RIAA. Et alternativ kan være en eller annen form for klamp som kan brukes ved behov.

Clearaudio har en fin, tynn, lett sak av klar plast:
CLKPERSES_CC-Large.jpg

Ellers er det alltids vaffeljern å få kjøpt:
1.jpg

Eller i en litt mer fornuftig prisklasse:
vinylflat_600.jpg

Eller du kan gjøre som meg, sette bulkeplatene i hylla til det går over. Etter et par måneder er de som regel flate som jorda i virkelig gamle dager. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er det i denne illustrasjonen som viser at kanalene er i motfase når nåla beveger seg opp og ned. Forstår deg dithen at høyre og venstre kanal kommer i motfase når nåla går opp og ned (bulkete plate). Er det ikke det du mener, eller er det feil oppfattet?
Riktig oppfattet, akkurat det jeg mener.

Skal prøve å tydeliggjøre litt bedre:

top.gif
mono.gif

Dette viser et monosignal. Mono gjengitt på et stereoanlegg er det samme som begge kanaler i fase med hverandre. Her beveger nåla seg fra side til side. Grunnen til at mono er lagt denne veien er at man får plass til større utslag på denne måten. Monoskiver er gravert på samme måten (muligens med noen ytterst få unntak fra riktig gamle dager).

top.gif
stereo1.gif

Dette viser et signal hvor de to stereokanalene er i 180-graders faseforhold. Altså at kanalene er i motfase med hverandre. Nåla går opp og ned, som den også gjør med bulkete plater.

Edit: Argh! bare den øverste stillestående delene av gif'ene kom med. Skal prøve å redigere eller finne noen andre og prøve igjen.

Edit 2: Tror det beste jeg får til for øyeblikket er å sette inn den lille delen av gif'en som viser nåla ved siden av de andre. Legg også merke til at venstre spole har pluss oppe og minus nede, den høyre pluss nede og minus oppe. Sånn er spolene koblet.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
OK. Så det du sier er at spolene i PU'en er i 180-graders faseforhold. Da vil de jo selvsagt fase hverandre ut ved vertikal bevegelse. Det var jeg ikke klar over. Takk for den oppklaringen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare hyggelig, vet du.

Regner med at du ser gevinsten med løsningen også. Bass i mono kan virkelig ta stor plass. Jeg har den der beryktede Telarc 1812 med kanoner, tror sporet jager over en millimeter fra side til side. Noe sånt hadde rett og slett ikke gått an å gravere i dybden.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Hadde Telarc 1812 også, men fikk aldri PU'en til å følge rilla på kanondrønnet. Skiva ble nok solgt eller gitt bort. Har den ihvertfall ikke i hylla lenger.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
497
Torget vurderinger
14
Masse tips her og takker for det. Skal prøve å sette den opp med ein annen riaa evt ein annen PU så får vi sjå ka vi finn ut. Justere litt osv...

Skal huske å legge inn svar her om vi finn ut av det.

Topp Bunn