Bassabsorbering....Hva velger man?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg har fått oppleve hva ett par daad søyler kan gjøre hos meg , og det var en positiv opplevelse....så egentlig kunne jeg jo bare kjøpt ett par.....MEN , jeg har ett relativt lite rom , med realtivt store horn til rommet , og for å få søylene bak hønna må ht ett stykke ut på gulvet.

Så har jeg sett på absorbentmuligheter i går og dag , å sett at det finnes mer å velge i...feks matter med 100mm dybde x 600 x 1200....hva med å ha sånne matter bak høyttalerne ? de demper ned til 50hz...og skal sågar ta bassen like dypt som daad 4 klarer...fordelen er at jeg ikke må ha 40 cm bak høyttalern (kanskje)......kanskje fodi dette må jo prøves-.---

Er det noen med erfaring på romakustikk, som kan bidra ytterligere i jungelen enn det som er nevnt i andre tråder ?......så skriv gjerne inn her..Jeg vurderer nå å prøve med ett par plater av dimen over , og i tillegg på sikt ev bruke svanås basstraps.....Årsaken til at dette ikke blir valgt(og ev daad er) nå , er at jeg vil prøve om noe som bygger mindre kan gjøre en jobb , så er spørsmålet , er jeg på feil spor , og er iferd med å kjøpe noe som ikke vil fungere? i såfall vær vennlig å los meg frem i jungelen folkens......for noe akkutiltak er nok min neste oppgradering er jeg redd....i søken på velspillende bass.....resten av frekvensene spiller bra i dag , så det er bassen som får en tuning i runde 1.....for de som ser at jeg akkurat har bytta høyttalere , kan jeg legge til at det var enda værre før...men skyldte mer på høyttalern , og absorbenter har vært uprøvd......

tenkte å få ev bestillt mattene i morra eller tirsdag , om det blir noe....

Espen

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jeg tror du bør se på helmnolz resonnatorer. Engelholm har tidligere postet noen før/etter målinger som viser at disse noen ganger gjør underverker på akustikken.,

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
OK ? hatt en kort dialog med Engelholm.....

finnes det noen som kan linke til noen slike , levrandøerer tester etc....slik at man kan sette seg litt inn i dette , og prinsipper , ev om det er noe for salg på Berget.......hvis ikke ordner sikkert <Engelholm noen...han vriker da svært så seriøs en kar.... ;)

O

omholt

Gjest
Bx skrev:
Jeg tror du bør se på helmnolz resonnatorer. Engelholm har tidligere postet noen før/etter målinger som viser at disse noen ganger gjør underverker på akustikken.,
Synes ikke det nødvendigvis det er en god løsning alene dersom man sliter med store områder i bassen. Har inntrykk av de fleste trenger demping i store deler av bassen. Helmholtzer demper i smalt område og da må man ha veldig mange. Det beste er jo å få målt problem områdene først og deretter velge passende produkter. Som oftest er nok en kombinasjon av både bredbånds absorbenter og helmholtzer det ideelle.

Jeg ville ha begynt med bredbåndsabsorbenter fordi de tar et større område. Dessuten vil et par slike plassert i førsterefleksjonen på frontveggen (som har vært diskutert av trådstarter) også gi et betydelig løft i mellomtonen og diskanten i forhold til å fjerne resonanser og gi nærhet og presisjon. Det vil ikke helmholtzer gjøre. Men ja takk, begge deler.

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Hvilken type matte er du har sett på som demper ned til 50Hz?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
signaturgreiene til acoustic sound.....bla annet.....skal ringe for nærmere sjekk i morra.....mattnes mål er 600 x 1200 x 100 mm tenkte på to stk....en bak hvert horn.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.450
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Satt og kikket litt på denne tråden, og ble sittende og undre... Hvordan kan ett panel montert flatt på en rett vegg ta bort de uønskede hjørnerefleksjonene? ixos har jo en subb stående i et hjørne. Vil det da bli bra ved å behandle 1/3 av de flatene som skaper refleksjon?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Bx skrev:
Synes ikke det nødvendigvis det er en god løsning alene dersom man sliter med store områder i bassen. Har inntrykk av de fleste trenger demping i store deler av bassen. Helmholtzer demper i smalt område og da må man ha veldig mange. Det beste er jo å få målt problem områdene først og deretter velge passende produkter. Som oftest er nok en kombinasjon av både bredbånds absorbenter og helmholtzer det ideelle.

Jeg ville ha begynt med bredbåndsabsorbenter fordi de tar et større område. Dessuten vil et par slike plassert i førsterefleksjonen på frontveggen (som har vært diskutert av trådstarter) også gi et betydelig løft i mellomtonen og diskanten i forhold til å fjerne resonanser og gi nærhet og presisjon. Det vil ikke helmholtzer gjøre. Men ja takk, begge deler.
Tilfører man dempemareriale i en helmholzresonator får den lavere Q og større båndbredde. Ja takk begge deler, altså.

O

omholt

Gjest
Valentino skrev:
omholt skrev:
Bx skrev:

Tilfører man dempemareriale i en helmholzresonator får den lavere Q og større båndbredde. Ja takk begge deler, altså.
Stemmer sikkert Valentino, men i og med at de ikke plasseres i førsterefleksjonen så går man glipp av den andre effekten.

Ellers bør man skille mellom hva produsentene reklamerer med og hva de reelt måler. Realtraps og GIK Acoustics har proffe målinger de kan vise til. Ta f.eks norske Acoustic Tuning. De reklamerer med at produktene deres har god effekt langt ned i bassen, men det ytterst tvilsomt siden de bruker skumgummi. Det må være en viss absorbsjons koffiesient man kan vise til.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Valentino skrev:
omholt skrev:
Bx skrev:

Stemmer sikkert Valentino, men i og med at de ikke plasseres i førsterefleksjonen så går man glipp av den andre effekten.
Det er da intet poeng i å plassere helmholzresonatorer i førsterefleksjonspunktene. Arbeidsområdet er stort sett godt under "lydstråle"området, men heller der hvor rommet selv oppfører seg som en resonanskasse.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.442
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
...
og for å få søylene bak hønna må ht ett stykke ut på gulvet.
...
Den blåserekka di sender vel ikke så mye lyd bakover at det er vits å plassere DAADene bak HT? Hva med hjørnene bak lytteposisjonen?

...
Så har jeg sett på absorbentmuligheter i går og dag , å sett at det finnes mer å velge i...feks matter med 100mm dybde x 600 x 1200....hva med å ha sånne matter bak høyttalerne ? de demper ned til 50hz...og skal sågar ta bassen like dypt som daad 4 klarer...fordelen er at jeg ikke må ha 40 cm bak høyttalern (kanskje)......kanskje fodi dette må jo prøves-.---
...
Du skriver at du har et lite lytterom, da sitter du antagelig svært nær bakveggen? Hva med å dempe denne i stedet for bak HT?

...
Er det noen med erfaring på romakustikk, som kan bidra ytterligere i jungelen enn det som er nevnt i andre tråder ?...... er jeg på feil spor , og er iferd med å kjøpe noe som ikke vil fungere? i såfall vær vennlig å los meg frem i jungelen folkens......for noe akkutiltak er nok min neste oppgradering er jeg redd....i søken på velspillende bass.....resten av frekvensene spiller bra i dag , så det er bassen som får en tuning i runde 1.....for de som ser at jeg akkurat har bytta høyttalere , kan jeg legge til at det var enda værre før...men skyldte mer på høyttalern , og absorbenter har vært uprøvd......
...
Hva med å legge ut en skisse over rommet ditt med dimensjoner, plassering av HT og lytteposisjon evt angivelse av materialer i vegger og tak? Tipper du kan få flere konstruktive innspill med det. En litt mer konkret beskrivelse av hvilke problemer du har i bassresponsen kan også sikkert bidra til flere innspill.

mvh
KJ

O

omholt

Gjest
Valentino skrev:
Det er da intet poeng i å plassere helmholzresonatorer i førsterefleksjonspunktene. Arbeidsområdet er stort sett godt under "lydstråle"området, men heller der hvor rommet selv oppfører seg som en resonanskasse.
Nettopp. Det er det jeg sikter til og da får man ikke effekten som bredbånds paneler vil gi som plasseres i dette området (Mulig du misforsto meg). Så kommer det selvfølgelgi ann på hva man trenger mest, men jeg tror nesten alle høyttalere har godt av et par tykke absorbenter i førsterefleksjonen på frontveggen. Og jeg ville ha begynt der fordi det gir den største forandringen. Det gir et løft i hele frekvensområde, noe ikke helmholtzer vil gi.

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.450
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
KJ skrev:
Den blåserekka di sender vel ikke så mye lyd bakover at det er vits å plassere DAADene bak HT? Hva med hjørnene bak lytteposisjonen?
Jeg kan tillate meg å svare på denne da jeg var der... Det var en stor forbedring! Og dermed så er det faktisk et poeng å dempe veggen bak ht...
På Unoene så er det en sub til å ta seg av bassen, og den virker som alle andre subber... I et rom som ixos sitt blir det ofte ullen bass dersom han ikke tar bort refleksjonene fra hjørnet bak ht. Hjørnene bak lytte posisjon kan nok være en god ide, men ikke i første rekke. Ixos har en lytteposisjon ganske langt fra denne, så primærlyden bør nok behandles først.

I tillegg til at bassen ble strammere og mer presis, ble også resten av lydbildet klarer og bedre definert, så all lyden blir nok ikke blåst helt rett frem...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Valentino skrev:
Nettopp. Det er det jeg sikter til og da får man ikke effekten som bredbånds paneler vil gi som plasseres i dette området (Mulig du misforsto meg). Så kommer det selvfølgelgi ann på hva man trenger mest, men jeg tror nesten alle høyttalere har godt av et par tykke absorbenter i førsterefleksjonen på frontveggen. Og jeg ville ha begynt der fordi det gir den største forandringen. Det gir et løft i hele frekvensområde, noe ikke helmholtzer vil gi.
Godt. Jeg var et øyeblikk bekymret for at du var på viddene. Det var du langtfra, og mine beymringer var grunnløse. ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , takker for mange fine svar...i tråden.Som thimer er inne på det hjalp veldig , årsaken til at jeg kunne tenke meg matter iste4denfor daad s , er at de kan henge på veggen , og vil gi mer mulighet for å ikke ha ht sååå langt ut på gulvet som emd daad ene rett bak høyttalern........og vil begynne med veggen jeg spiller på , glassfasaden ved lyttepos er sikkert heller ikke ideel , og der vil nok kanskje et par daad eller svanå traps funke utmerket , en ting er at mattene bygger mindre , en annen vesentlig ting er at de ikke trenger å flyttes for å skyve ht mer inntil veggen de stundene ikke det bedrives kritisk lytting , å sånn sett få bedre plass...jeg ser for meg to teipbiter på gulvet med rett godvinkel på sikt.........sikla litt på to matter hoa acoustic tuning , men som flere har vært inne på . det ligger ikke info om dok..effekt på disse , bassfellen (matter er oppgitt for å dempe ned til 50hz....dette er vel teori , men er både produktet og forhandlern ett snev seriøse(noe jeg ikke tviler på).....er vel forhåpentligvis ikke tallet tatt rett ut av lufta........

tenkte meg rett og slett som ett sted å starte , og det koster meg mellom 2_4k å prøve , og sendes de nedover nå , kan jeg høre med forhanler om retur dersom det ikke funker ......har de trua , gjør de nok det.....skulle ringt i dag , men det kom noe annet i veien....får prøve i morra...Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er jeg en skikkelig vinglepetter her.....og kunne seff bestillt ett par daa der og vært happy med det , men somsagt plassen det tar bak ht frister ikke som førstevalg........

1) jeg har fått mulighet til å hente ett par helmholtz res eller hva de heter av type svanå v-6 i helgen til en høyest akseptabel pris....men de er kjempestore , og vil ikke kunne settes bak ht pga plass , men ville kunne brukes i hjørnene bak ved lytteposisjon.......str som ett slotid hjørnebord ;) går ned til 20hz......

2) vurderer istedenfor rent blinnekjøp her , i og med at jeg ikke kan nok om dette å betale for å få målt og ev forslag til demping FØR kjøp av noe som helst ....da bruker jeg i allefall pengene der det trengs og ikke på noe annet som bare må selges med tap....

3) bestille 2 daad nr 4 og ekspremintere med plassering med disse over tid....de hjalp jo sist...........ved oppsatt ved 1. refleksjonspungt bak ht.....

Så lurer jeg på noe igjen da vet dere....disse basstrekantene til å ha i hjørne , kunne sikkert vært noe , men jeg har jo bare ett hjørne den ene ht står i, den andre står midt på veggen ved siden av en utgang......jeg legger med ett bilde så dere kan se , lettere enn å tegne opp rommet....

jeg må vel ærlig innrømme at bedringen med daad var stor....og at her er det potensiale i massevis......jeg har ikke noen fru...så om det ser LITT studio ut får være så....det går jo an å velge noe ut fra tilnærmet veggfarge osv....og da...

Kan en tlf og bestilling hos Tangen av-design være ett alt.? da finner jo de ut hva som er feil , så kan jeg kanskje få noe tipss....hvorfor tangen ?? de oprerer vel på østlandet....? derfor , om de tar oppdraget får tiden vise.....

Vil ett par helmholtz gi uttelling ved å være plassert der lytteren sitter i hjørnene? når bassproblematikken syntes å komme ved veggen anlegget står på tro ?

ble frista til å kjøpe de v6 erne fra svanå......men jøss de er store....60 x 60 cm er stort , og de vil ikke kunne plasseres i annet enn hjørnene ved lyttepos grunnet plass......hvis det lar seg gjøre , og de virker , kan de felles inn i veggen , slik at de går inn i ett bodrom , og får en side /flate ut mot veggen bak høyttalerne.......men det vet jeg jo ikke om vil fungere....veggen som er en lettvegg i gpis uten isolasjon lar sg enkelt skjære i , og jeg er håndtverker og fikser dette selv i tilfelle.......da utnytter jeg i tilfelle plassen på en bos som allikevel bare oppbevarer esker , ting etc.....og for å finne ut om helmholtz ene fungere kan de settes ved veggen en stund , med fremtrekk av høyttalerne selvfølgelig men ikke som langvarig løsning.......

.........man kan jo bli rimelig interessert ved å høre ett sånt lydløft som jeg gjorde....for her er det ting å jobbe med , men med lite erfaring må jeg støtte meg til andre....takk til thumper som tok med daad ene..........det er heller ikke uaktuellt med daad er , men vil se litt på flere løsninger.

jeg vurderer sterkt å få hjelp til målinger...dette vil sannsynligvis åpne opp for å angripe problemet på rett måte første gang , og sånn sett gi økonomisk vinning med full uttelling ved oppstart.......hva mener dere....?

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Få en med peil til å måle og anbefale, ja. Smarteste forslaget så langt.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Bassproblematikken er grunnet i rommets totale egenskaper, ikke en gitt flate. Dersom du er sikker på at du har problematikk av typen stående bølger og tildels markante forhøyninger/nedsenkninger i bassområdet kan jeg trygt anbefalte Helmholtz absorbenter fra Svanå. Du kan forøvrig laste ned testtoner fra nettsidene til Svanå. Jeg har en V-6 selv. Usedvanlig enkelt og likevel noenlunde elegant implementasjon av teorien til den godeste professor Hermann von Helmholtz. Ved hjelp av en bevegelig port på kabinettet justerer man rett og slett inn resonansfrekvensen! Det tar deg maks en time å få den justert inn til 90 % effekt, og kanskje en time til for 100 %. Ville ikke vært min V-6 foruten. Helmholtz resonatorer bør likevel plasseres der de gir størst effekt, aller helst i hjørnet mellom tre flater i rommet ditt. Bak eller foran spiller ingen rolle.

Med full interiørmessig frihet ville jeg likt å bygge dette prinsippet inn i rommet - i form av slisser og eller skjulte kammer. Men sånn frihet har jeg dessverre ikke. Da er løsningen til Svanå ytterst velkommen.

Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har nå tatt kontakt medf tangen av-design som kommer hit og måler opp , jeg har pr tlf fått beskjed om å kjøpe helmholtz /svanå v6 og prøver å få sikret meg disse......prøver derfra og utfra målinggene , men setter seff opp resonatorene direkte når jeg har henta de i sverige......

Espen

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Dersom det viser seg at helmholtz resonatorene(2 stk) , gjør seg best på veggen bak høyttalere....snakket med stig erik i dag om å bygge disse resonatorene inn i veggen , og inn på boden...alternativt plassere disse to i hjørnene bak lytteposisjon , og lage integrerte helmholtz resonatorer direkte inn i veggen , da utnyttes plassen i bodrommet , ved at pålassen resonatorene tar , blir inne på boden , som allikevell ikke brukes til annet enn lagring , og jeg kan lage hyllesystemer over v6 erne igjen....

Ikke den enkleste løsningen , men det sparer plass i ei allerede liten stue.....den dagen flytting kommer på tale , får jeg heller kle veggen på begge sider med repgips , og male dem....for så å ta med meg helmholtzene til neste rom......da blir det uansett dedikert lytterom......og hele rommet skal bygges om mtp akustikk.

Jeg får v6 erne så billig at det ikke er noe å lure på engang,,,,,,tar dem.

O

omholt

Gjest
Å få Tangen til å måle er glimrende. Han har også meget god peiling på akustikk. Helmholtzer tror jeg du uansett får god bruk for. I tillegg som tidligere nevnt tror jeg et par tykke panel absorbenter på frontveggen (vegg bak høyttalere) vil gjøre mye. Tenker da f.eks på disse GIK Monster Bass traps. Det kan du forhøre deg med Tangen om, men rimelig sikker på han støtter den ideen.
Du får holde oss oppdatert. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
I morra hentes 3-5 stk v6 fra svanå i Gøteborg.....fyller bilen , når flere er interessert , det er 6 stk tilgjenglige for henting...blir spennende!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da er resonatorene båret opp.....og venter på oppmåling....de er store..

ett par bilder,.........av galskapen :eek:

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
v4 i bjørk....den andre er v6 i hvit , for innfelling i vegg henta disse i Sverige , på Arken

Vedlegg

Topp Bunn