Bass-spredning i åpent kontorlandskap

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Jeg sitter og leser disse trådene:
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/63968-er-dipoler-la-sningen.html
http://www.hifisentralen.no/forumet...ha-ytalere-fungerer-best-i-et-vanlig-rom.html

for å forstå litt mer om spredning og bølger. Vil ikke poste dette spørsmålet der, da disse trådene helst handler om vanlige rom, eller lytterom, og dette gjelder åpent kontorlandskap.

Har bygd to "små røde" (fulltoner med 4" tang band) og en basskasse med tang band w6-1936si til en kompis som ønsket lyd på jobben til de kveldene han jobbet sent (bruker headset om han skal høre musikk mens det er andre tilstede). Basskassa var ikke spesiellt gjennomført, jeg kastet sammen noe for å gi midlertidig lyd, med intensjon å bygge noe bedre senere. Nå har tiden kommet til det.

Basskassa er på 5 liter (elementet har ekstremt lav VAS, 5 liter skal være optimalt for linjær respons, tror jeg, men spl lider veldig av det), med tuning på ca 45 hz.

Kompisen opplyser at det høres "ingen" bass ved kontorpulten (som basskassa står oppå eller under), men om han går litt vekk fra pulten er det masse bass. Jeg er vant til dette fra egen leilighet hvor det er mest bass i hjørner, og faktisk i gangen, og har forstått at dette er stående bølger.

Men hvordan fungerer dette i åpent kontorlandskap? Det er et temmelig stort rom, med kanskje 35 pulter som alle har "vegger" opp til brysthøyde. Blir det stående bølger her også, eller er det en annen grunn til det nevnte problemet?

Hvilken subwooferkonstruksjon vil være optimal for denne bruken?
Tapped horn, lukket kasse, åpen, åpen med akustisk ventil, OB?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.652
Torget vurderinger
2
På min jobb så har vi det stille når vi jobber. Tankearbeid krever stillhet ikke bassdunk og distrahere.de 7
Så videre

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Har bygd to "små røde" (fulltoner med 4" tang band) og en basskasse med tang band w6-1936si til en kompis som ønsket lyd på jobben til de kveldene han jobbet sent (bruker headset om han skal høre musikk mens det er andre tilstede).
Som sagt.

Men takk for den moraliserende pekefingeren, jeg skal nå revurdere min egen erfaring om at jeg jobber best med musikk.

Topp Bunn