Basis grammofoner

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Kikker på diverse grammofoner fra Thorens 350/550, via AVID Acturus & AcousticSolid med OriginLive arm til Basis 2200 med Vector arm. Hva er forskjellen mellom Basis 2200 og Basis 2500? Har nettopp lest Absolute Sound sin test av 2200, og det jeg leste var jo spennende.

Noen tanker om Basis 2200 vs de andre som er nevnt her. Kunne tenke meg å investere kr. 50-70.000,- i grammofon eksl. pickup & riaa/mc step up.

Snakkes!

MVH, Toffen G

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,vil bare si at jeg er ganske sikker på ar Tor hos lyric har ett par modeller inne,slik at beskuelse sulle være mulig dersom du ikke holder hus langt unna Tigerstaden.....

Basis er jammenmeg noe flotte saker,spesiellt den vectorarmen,legger til at synsingen utelukkende er basert på å se spillerne-og jeg har desverre ikke hatt mulighet til å høre disse fantastiske verkene i aksjon.

Mvh Espen

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
569
Torget vurderinger
4
Hei,
Har hatt Basis 2500 Signature med Vector mod.3 i 2.5 år, og er godt fornøyd. Har ihvertfall fungert helt problemfritt, skulle også berre mangle. Forskjellen på 2500 og 2200 vet jeg ærlig talt ikke alt om, da 2200 ikke eksisterte da jeg kjøpte 2500. Det mest synlige er jo at platetallerkenen til 2500 er tykkere og tyngre, men du kan jo finne ut litt mer på hjemmesiden til Basis, http://basisaudio.com/

Mvh
Arild

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei.

Fine og gode spillere du nevner som kandidater i ditt oppsett her Toffen.
Og jeg har dessverre ingen hjelp å bidra med ang. Basis spillerne.

Men som en meget godt fornøyd eier av denne-

V.Y.G.E.R. Baltic M, synes jeg du bør ha den i tankene ved kjøp av platespiller :)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.716
Hei;
Var ca. i din posisjon for ca. 1 år siden, og Basis 2200/2500/2800 var blant de aktuelle. Jeg endte opp med en Sota Cosmos

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18887.0.html

mest på grunn av pris kombinert med god erfaring med Sota.
Den viktigste enkelt grunnen til at jeg fortsatte med Sota var vakum systemet for å holde platen fast. Dette hadde jeg på min forrige Sota, og har man hatt det, er det noe man nødig gir slipp på.

Poenget med dette innlegget er at om du kan strekke deg til Basis 2500, så anbefaler jeg å vurdere 2800 som er 2500 med vakum.

mvh

ps. Er meget fornøyd med Cosmos'en. Kan godt anbefale den (eller Sota generelt).

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
569
Torget vurderinger
4
ch skrev:
Hei;
Var ca. i din posisjon for ca. 1 år siden, og Basis 2200/2500/2800 var blant de aktuelle. Jeg endte opp med en Sota Cosmos

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18887.0.html

mest på grunn av pris kombinert med god erfaring med Sota.
Den viktigste enkelt grunnen til at jeg fortsatte med Sota var vakum systemet for å holde platen fast. Dette hadde jeg på min forrige Sota, og har man hatt det, er det noe man nødig gir slipp på.

Poenget med dette innlegget er at om du kan strekke deg til Basis 2500, så anbefaler jeg å vurdere 2800 som er 2500 med vakum.

mvh

ps. Er meget fornøyd med Cosmos'en. Kan godt anbefale den (eller Sota generelt).
Vakum er nok effektivt og bra det. Men det er også en kjennsgjerning at det krever en del ekstra, plassering av pumpe i annet rom fks. Vet om noen som har kjøpt vakum uten å bruke det. Noen hevder også at det krever mer renhold av platene pga. støvpartikler kan bli sugd fast i rillene, uten at jeg vet om dette stemmer. Uansett koster dette, mener Basis 2800 kostet ca. 20K mer enn 2500 da jeg vurderte dette for snart tre år siden. Dessuten har Basis en meget god platestrammer som jeg bruker (ekstrautstyr)

Tror jeg ville vurdert en 2200 nøye om jeg skulle kjøpt idag, uten at jeg helt er klar over prisforskjellen på den og 2500.

Mvh
Arild

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.716
Sota'en sin vakum enhet har jeg i lytterommet, og den kan knapt høres i lytteposisjonen når der ellers er helt stille. Hvilken som helst støy som f.eks. rillestøyen i glatt rille (ingen musikk) overdøver vakum enheten, så det er ikke noe problem. Det ville forbause meg om ikke Basis sin løsning er minst like bra som den til Sota.

Det er ikke mulig for vakumet å suge noe fast til rillene. Det skapes et undertrykk (i forhold til atmosfærisk lufttrykk) mellom plate og underlag som fører til en kraft som presser platen mot underlaget på samme måte som mange platestrammere, så platen må ikke være noe renere enn ved bruk av disse. Forskjellen er at kraften er lik, og jevnt fordelt ut over hele flaten.
Jeg har brukt vakum i 22 år nå uten å oppdage noen negative effekter.

Om det er verdt ca. 20K?
Mye vanskeligere å svare på. Ville ikke latt det gå på bekostning av kvaliteten til arm eller Riaa trinn. Men ville definitivt prioritert foran en 20K oppgradering av kabler f.eks. På dette nivået koster små forskjeller fort mye penger.

mvh

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Takk for innspill!

Vet dere hvordan Ortofon pickups passer til en Vector arm? Liker lyden av Ortofon. Tenker på Kontrapunkt b eller c - eller Jubilee. Kommer litt an på budsjettet.

Har dere noen tips på bra riaa / mc trinn? Dette er en helt ny verden for meg, siden jeg ikke har hatt vinyl spiller siden midten / slutten av 80 tallet. Liker dynamisk lyd som er åpen og lettflytende, men med en snev av glød. Ikke for tørr lyd ala Krell eller T+A.

Vurderer å selge min Burmester 051 og oppgradere til Burmester 032 med riaa eller Accuphase DP 450 med riaa. Så slipper jeg en kabellengde på veien.

Snakkes med!

MVH, Toffen G

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.716
ToffenGunnufsen skrev:
Hi!

Takk for innspill!

Vet dere hvordan Ortofon pickups passer til en Vector arm? Liker lyden av Ortofon. Tenker på Kontrapunkt b eller c - eller Jubilee. Kommer litt an på budsjettet.
Send en mail til Basis. Jeg fikk svar fra A.Conti når jeg hadde et spørsmål.
Er selv meget godt fornøyd med Jubilee i min ET2 arm. Spesifikasjonene på Ortofonene (vekt, complience) er nokså standard for dagens MC pickup'er, så de bør kunne spille bra i en Vector arm.

Har dere noen tips på bra riaa / mc trinn? Dette er en helt ny verden for meg, siden jeg ikke har hatt vinyl spiller siden midten / slutten av 80 tallet. Liker dynamisk lyd som er åpen og lettflytende, men med en snev av glød. Ikke for tørr lyd ala Krell eller T+A.
Kan anbefale ASR Basis Exclusive .

Lykke til.

mvh

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Det er en ny oppkobblet Basis 2800 (m/ vaakum) med Benz LP i Torggata for tiden...

må seees...

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Grammofoner og armer

Hei igjen!

Har siden sist kikket på andre alternativer også.

Har noen av dere erfaring med:

-Brinkmann La Grande / med Brinkmann arm
-TW Acoustic Raven
-Kuzma Reference/med 4 Point

Har kikket litt på armer også:

Origin Live
Kuzma 4Point
Vector 4
Graham Engineering Phantom B-44 tonearm

Hva tror dere?

Takk for hjelpen!

MVH, Toffen G

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Jeg har hørt de tre spillernde du nevner:
Raven med Graham Phantom og diverse andre armer, Kuzma Reference, ikke med 4 point, og de ulike Brinkman spillerne,
men jeg har ikke hørt dem med samme pickup og i samme oppsett så det blir vanskelig å si noe om forskjellene.
Kan ikke si annet enn at det virker være gode spillere alle sammen.
Jeg har lenge gått med ønske om flere spillere, armer og pickuper, og kunne godt tenkt meg å utvide med en ekstraspiller fra kandidatlisten din.
Hmmm, og så hylla full av gromme pickuper, måtte gått ned til halv stilling da.....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.084
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
høres ut som om du trenger dobbel stilling og ikke halv! ;D
mvh
Leif

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Takk for svar!

Og så har vi selvfølgelig Avid Acutus da.

Det er jo litt forskjell i pris på de enkelte. Siden forrige gang når jeg tenkte på Basis 2200, så har jeg tenkt å avsette ca kr. 100.000,- til driverrk, arm og pickup. Enkelte av disse grammofonene og armene kommer over dette, men jeg ser også at forhandlerene gjerne kommer en i møte hvis man har et gitt budsjett. Har kun hørt Brinkmann La Grand med Brinkmann arm og EMT pickup, og det var sweet music indeed. Det kan ikke bli noe kjøp før i 2009, så jeg har litt tid på meg.

Jeg har fått et godt tilbud på Kuzma Reference og 4Point. Jeg får sjekke ut hva en TW Acustic Raven med en motor kommer på. Etter det jeg vet så er det ikke import på denne, eller Brinkmann La Grand for den saks skyld. Vet dere noe om dette?

Vet dere hvordan Kuzma 4Point / Graham Engineering Phantom B-44 tonearm / Vector 4 arm passer til TW Acutsic Raven og Brinkmann La Grand?

I første rekke vil jeg sikre meg et godt drivverk og en god arm, for deretter investere i bedre pickup. Mht. Riaa så satser jeg på at en Burmester 011 løser det. Vi får se!

Snakkes med.

MVH, Toffen G

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Jeg har også kun hørt Brinkman spiller med Brinkman arm. Dette tipper jeg er en vel sammensatt kombo, Brinkman startet jo produksjonen av denne Breuerkopien nettopp fordi Breuer var slik en god match og så håpløs å få tak på.

Jeg vet at Kuzma Reference også er god match med TriPlanar, men den kombinasjonen har jeg ikke hørt. Visuelt går de da også godt sammen.

Phantom er en mye brukt på Raven (du burde heller ikke avskrive DV507MKII i denne kombinasjonen). Jeg har ikke sett denne spilleren med de andre du nevnte, men jeg har hørt en del Raven (særlig One) med Ortofon sine nye armer. Det virker heller ikke være noen dum kombinasjon.

Kuzma 4points er jo en ny og spennende sak.

Hans hos Artsound fører Raven http://www.artsound.dk/235-analogt_udstyr.htm

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har hatt Raven AC med Graham Phantom i ett drøyt år og er ekstremt fornøyd. Thomas W som lager Raven bruker mest Graham, Shcrøder, Da Vinci Grandezza og den nye Ortofon armen. Når det er sagt er det sikket mange armer som passer på Raven. Jeg personlig har sjeska litt på Ikeda/Koetsu komboen som ryktes å være ganske magisk. Hvis jeg skulle valgt igjen hadde det blitt Raven nok en gang, men jeg tror nok jeg hadde nøyd meg med lillebroren. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Hans hos Artsound i Danmark. Han er cool og har solgt mye til Norge.

Mvh Asbjørn

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Jeg har hørt de tre spillernde du nevner:
Raven med Graham Phantom og diverse andre armer, Kuzma Reference, ikke med 4 point, og de ulike Brinkman spillerne,
men jeg har ikke hørt dem med samme pickup og i samme oppsett så det blir vanskelig å si noe om forskjellene.
Kan ikke si annet enn at det virker være gode spillere alle sammen.
Jeg har lenge gått med ønske om flere spillere, armer og pickuper, og kunne godt tenkt meg å utvide med en ekstraspiller fra kandidatlisten din.
Hmmm, og så hylla full av gromme pickuper, måtte gått ned til halv stilling da.....
;D ;DHe he......Flotte saker det vurderes innvestert i her i tråden , jeg har ikke peiiling på basis . men sikla mer enn en gang i torggt....

uansett over mitt budsjett , og så er jeg jo nybakt vpi ssm eier i disse dager....en vært fornøyd en også. ;D

Espen

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Takk for all respons ;D

Jeg har sjekket mer og fått tilsendt noen priser.

Brinkmann LaGrange med Brinkmann arm = klart dyreste, er nok utenfor min liga. Mykje peng. Flott sak dog!
TW Agustic Raven m/Graham Phantom II B-44 = innenfor rammen
Basis 2200 m/Vector 4 = innenfor rammen
Kuzma Reference m/4Point = innenfor rammen

Skal sjekke Avid Acutus også.

Ikke lett dette her. Jeg bør vel ha en grammofon som ikke er a) for lys b) for dynamisk. Hmmm. ::)

MVH, Toffen G

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.698
Torget vurderinger
28
Du kan ikke få for mye dynamikk, men du må ha "fargeskalaen" på plass.
(Nå har vi jo en e-postkorrespondanse gående du og jeg Toffen. Så, om jeg får høre de nye høyttalernde dine kan du få høre spilleren min. Deal?)
Følger spent med videre.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Du har mange gode alternativer innenfor budsjettrammen din Toffen. Raven ville vært en het potet om jeg var i dine sko, og jeg tror jeg ville slengt med VPI HRX i det eksklusive selskapet ditt. Kan jo hende a jeg er litt farget i begeistringen for de største VPI riggene, men disse leverer imo musikalitet, dynamikk (med den rette fargeskala iht Fosses uttalelse :)) på et utrolig høyt nivå. Du får nesten ta deg en aldri så liten turne for å sjekke ut de forskjellige alternativene.. Sikkert ikke vanskelig å få audiens hos eiere av potensielle rigger om det skulle bli for langt å reise til forhandlerne. På dette nivået tror jeg at de koker ned til preferanser. Prestasjonene er nok uansett kandidat helt oppe i den øverste divisjonen!

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Ja, tror nok alle av disse er gode saker.

Får Sophia 2 høyttalerne denne uka, så det blir nok noen justeringer i hus og heim fremover etter det. Rommet i huset vi har nå har sine begrensninger, men jeg har noen planer som innebærer akustiske lamellgardiner, et bassfeller / tuber og høyttaleromrokeringer. Vet at jeg trenger mer power, men det for vente til jeg har kjøpt ny grammofon. Har noen tusen vinylplater som skriker fra hylla (det glade 60,70 og 80 tall), så nå er det ikke noe valg. Inviterer gjerne til lytt når det hele er kommet mer på plass, så satser jeg på test av Raven, Kuzma, Basis & Avid!

Hvordan er erfaringene deres med

Origin Live
Kuzma 4Point
Vector 4
Graham Engineering Phantom B-44 tonearm

Graham virker som en gjenganger hos mange. Ikke så overvettes dyr heller.

MVH, TG ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Kuzma 4point er så ny at det spørs om det er så mange som sitter med erfaring med den armen. Mener jeg har lest tester av denne i både siste HiFi+ og TAS(?) for sent til at jeg orker å sjekke akkurat nå. Den får fantastisk gode anmeldelser. Ellers er det vel som du sier at Graham er en gjenganger. Det er nok ikke uten grunn!

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Du får hive deg på flyet til Køben så kan du sjekke ut Raven AC/Phantom på hifimesse her i helgen ;)

Asbjørn

clash

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
3.427
Sted
Drammen
Basis 2500 spiller meget bra her i huset og kan anbefales. Bruker selv Benz ebony men har hørt den med Lp også.
Kjøpte den av en kamerat som gikk over til Basis 2800. Vakum er ikke å kimse av, det hele låter fortrefelig i kombinasjon med Benz Lp. Denne kombinasjonen får du vel hørt hos Tor. Sjekk også siste Fidelity :)

Topp Bunn