Balansert vinylduring

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.733
Torget vurderinger
34
Rett før jul var jeg så elektrisk (type statisk) at da jeg skulle betjene platespilleren, så kom det et støt som var såpass kraftig at platespilleren min stoppet, som i at strømmen ble kuttet. Det var imidlertid ikke noe problem å starte den igjen, men siden oppdaget jeg at spilleren hadde en slik during jeg forbinder med jordingsproblemer.

Jeg har forsøkt å lokalisere hvor problemet er, men ikke blitt noe klokere. Dette har jeg gjort.

1. Koblet platespiller og riaa hver for seg og begge to til en annen kurs enn resten av anlegget - og utenom strømrenseren min. Ingen forskjell.
2. Prøvd en annen pickup. Ingen forskjell.
3. Prøvd en annen balansert kabel enn den jeg bruker mellom tonearm og riaa-trinn. Ingen forskjell.
4. Fått importøren til å bytte tonearmskabel som går inni tonearmen. Ingen forskjell.
5. Prøvd med og uten jordingskabelen koblet til. Ingen forskjell.
6. Byttet fra balansert til ubalansert kabel mellom riaa-trinn og forforsterker. Ingen forskjell.
7. Sendte riaa-trinnet til OHC for service. Der var den helt tyst. Hjemme hos meg etterpå, var det samme duringa.
8. Byttet den balanserte kabelen fra tonearmen til riaa-trinn med en ubalansert kabel. For å gjøre det måtte jeg sette XLR til RCA-adaptere i riaa-trinnet, siden den kun har balanserte innganger, men både balanserte og ubalanserte utganger. Da forsvant nesten alt som var av during. Med balansert kabel durer det godt med volumet på klokka ni på forforsterkeren min. Nå kunne jeg skru til klokka ett, og duringen var fremdeles mye lavere.

Det jeg ikke vet ennå, er om OHC testet med balansert eller ubalansert kabel fra platespiller til riaatrinn når den var helt tyst hos dem.

Jeg begynner å gå tom for gode ideer for hva dette kan være, og innimellom får jeg lyst til å kvitte meg med hele vinylriggen. Er det noen som har noen ideer om hva som kan være problemet, så hadde jeg blitt evig takknemlig, for dette er ekstremt kjedelig.

Roy

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Antall liker
10.497
Sted
Bergen
Torget vurderinger
34
Dette har jeg greid engang også. Da tok jeg livet av det innebygde riaatrinnet i forsterker. Støtter jorwed i å teste annen riaatrinn 👌

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.733
Torget vurderinger
34
Dette har jeg greid engang også. Da tok jeg livet av det innebygde riaatrinnet i forsterker. Støtter jorwed i å teste annen riaatrinn 👌
Har prøvd, men det hadde bare ubalansert inn.

Roy

• Trist
Reaksjoner: T-1

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
50.788
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Du sier den ble sendt inn til service, der ble det kun konstatert at den ikke duret hos dem? Ikke en eneste opamp målt? Som kjent er ikke alle halvledere spesielt begeistret for statisk utladninger, så du har nok tatt knekken på noe i RIAA. Duret ble mindre med adapter, dermed er det rimelig å tro at noe flyter. Kontakt produsent eller send den til reparasjon for ordentlig feilsøk.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.491
Torget vurderinger
2
uffa meg kjedlige greier, rett og slett for jævlig om Burmester 100 er skadd. en nydelig sak..En påminnelse til oss andre om å ikke bruke crocks som tøfler( da ble nemlig jeg så elektrisk ladet at det gnistret,Sheperd ullføfler med gummisål er OK). Støtter ellers kommentar over..

Det eneste du ikke ser ut til å ha gjort er å bytte/prøve en annen platespiller. Feilen kan jo ligge der siden den stoppet
Durer det med platespiller frakoblet RIAA, ? evt .med kortsluttet inngang på RIAA?

Med og uten andre komponenter/kilder tilkoblet preamp?

Prøvd med kun EN kanal tikoblet pickup?

Sist redigert:

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.471
Torget vurderinger
1
God morgen Roy

Hørtes skikkelig kjipt ut. Ser ut som du har prøvd det meste. Noe må ha ha skjedd ett eller annet sted. Ser at du har prøvd med og uten strømrenser og forskjellig kurs. Er alle komponentene koblet til jordet stikk? Er det mulig å løfte apparatet fra jord, evt dekke jord med litt tape på stikkontakten. Har opplevd at jord kan gi tull mange ganger.

lykke til

mvh Atle

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Kjipt R.E.S.

Jeg har problemer med å forstå at selve spilleren skal ha noe med dette å gjøre. Den driver tross alt kun tallerkenen (så er det vakum etc, men det er kun luft). Du har en ekstra jordingsskrue bak på på Galder, du kan jo teste den, men jeg klarer ikke helt å forstå annet enn at i og med det ikke er pickupen, så må det være riaa.

Foreslår følgende:

- Koble til en annen arm, testet med balansert og ubalansert kabel, se om det gjør noen forskjell.
- Teste annen riaa, balansert/ubalansert, se om det gjør noen forskjell.

Men ut fra det du skriver så gjetter jeg på at det er riaaaen.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.491
Torget vurderinger
2
Man kan tenke seg at utladingen av statisk elektrisitet fra spilleren og via kablene har skadet inngangstrinnet på RIAA, ja

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.733
Torget vurderinger
34
Takk for innspill.

En feilsøking jeg kom på at jeg ikke har gjort tidligere, er å bytte fra inngang 1 til inngang 2. Begge er balanserte og begge for MC.

Støyen er der fra inngang 1, men det er stille om jeg kobler ut kabelen fra platespilleren. Altså er det noe som skjer når platespilleren er koblet til. Kanskje ikke så rart siden da går det signaler inn i riaaen.

Med identisk kabel koblet mellom platespilleren og Inngang 2, så er duringen borte. Det er litt sus, men det har jeg hatt tidligere også. Det er uansett ikke plagsomt.

Det kan tyde på at det er riaakortet til inngang 1 som har fått seg en karamell. Det går i hvertfall helt fint å spille plater fra inngang 2.

Puster litt lettere nå.

Roy

Topp Bunn