Balansert fra cd til forforsterker ubalansert til effektforsterker

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Er det noen fordeler eller ulemper med en slik løsning?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Hva som evt er «best» avhenger, foruten av smak og behag, godfølelse osv, i stor grad av evt kvalitetsforskjeller i hhv de balanserte vs ubalanserte kretsløsningene, og har nødvendig vis ikke noen sammenheng med balansert her og ubalansert der. Det er generelt sett større krav til presisjon i en balansert «signalbane», særlig mht inn og utgangsimpedanser (hvor «balansert» har sitt opphav). Ideelt sett bør det være liten forskjell mellom balansert vs ubalansert i korte ledningstrekk og relativt høye signalnivåer (som ut av CD). Alle evt. fordeler med balansert signaloverføring fra CD til forforsterker realiseres på inngangen til forforsterkeren, og det er vanligvis ingen sammenheng med hvordan forforsterkeren er koblet til effekttrinnet/-ene.

mvh
KJ

FatmanFlump

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2007
Antall liker
3
Takk for svaret. Grunnen til at jeg lurte er at jeg har en effektforsterker uten balansert inngang og ser på både forforsterker og cd-spiller med balansert. Jeg hadde lest en eller annen plass at det i så tilfelle ville være bedre å bruke ubalansert hele veien, men dette virket noe merkelig for meg. Dersom det ikke er ulemper, er det vel ingen grunn til å unngå en slik miks av balansert og ubalansert.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
FatmanFlump skrev:
Jeg hadde lest en eller annen plass at det i så tilfelle ville være bedre å bruke ubalansert hele veien, men dette virket noe merkelig for meg. ...
Det er en «hifimyte». ;)

...
Dersom det ikke er ulemper, er det vel ingen grunn til å unngå en slik miks av balansert og ubalansert.
Det er ingen grunn til å unngå å mikse balansert vs ubalansert. Det kan være en grunn til å finne ut av om det er hørbare kvalitetsforskjeller mellom balansert vs ubalansert og om du evt. har «støyproblemer» som gjør at balansert evt blir bedre.

mvh
KJ

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Abrahamsen (og EC) mener at balansert er det beste. Men han bruker vel bedre kvalitet på komponentene som feks kontaktene?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Impedansematching mellom komponentene kan være noe man bør se etter når man velger.

Topp Bunn