Baffeldiffraksjon

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Noen av de vanskligste utfordringene å håndtere er diffraksjoner og refleksjoner. Når en akustisk bølge mister støtten den har fra baffelen og forlater en kant, blir det generert en refleksjon. Når den reflekterte bølgen blir kombinert med direktelyden, vil dette forårsake uregelmessig respons som vil variere med lytteposisjon. En lignende effekt kan også skje mellom forskjellige elementer som f.eks. mellomtonen og bassen, hvor f.eks. den akustiske bølgen fra mellomtonen reflekteres av membranen til basselementet, som da igjen forårsaker variasjoner i frekvensrespons. Slike variasjoner kan ikke kompenseres med f.eks. equalizere, da resultatet kan bli værre enn det opprinnelige problemet. En måte å begrense dette problemet på er å dempe frontbaffelen med tykk filt slik at bølgen som forlater elementet på et tidligere tidspunkt mister støtten den har fra baffelen.

En liten illustrasjon nedenfor viser forskjellen i diffraksjon og refleksjoner på en hard baffel og en dempet baffel med samme dimensjoner. Den blå streken viser tydelig kantrefleksjoner ved ca. 1500 og 3000Hz samt en utfasing mellom reflektert og direktestrålt bølge ved ca 3600Hz. Den røde streken viser en godt dempet baffel med omtrent ingen kantrefleksjon. Faktisk så er frekvensresponsen med dempet baffel mye gjevnere, og den strekker seg også lenger ned med gjevn avrulling i dette tilfellet, Den øvrige frekvensresponsen er også svært forskjellig mellom de to typer baffler. Det er først når elementet blir direktestrålende, fra ca 8khz og oppover, at frekvensresponsen begynner å ligne litt på hverandre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.613
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Vidar!

Dette er jo spennende!

Har sett enkelte bruker "diskantlinser" som i utgangspunktet består av en filtsmultring som kan settes rundt diskanten. Denne skal gi bedre fokus.

Mener du at en slik demping er like aktuellt på mellomtoneelementene...?

Kan disse refleksjonene bidra til klangbalansen - altså en demping vil endre klangkarakteristikken...?

Dette kan jeg ha lyst til å prøve. Hva anvefaler du åå bruke til å dempe diskant og to mellomtoner...?

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hei Vidar!

Dette er jo spennende!

Har sett enkelte bruker "diskantlinser" som i utgangspunktet består av en filtsmultring som kan settes rundt diskanten. Denne skal gi bedre fokus.

Mener du at en slik demping er like aktuellt på mellomtoneelementene...?

Kan disse refleksjonene bidra til klangbalansen - altså en demping vil endre klangkarakteristikken...?

Dette kan jeg ha lyst til å prøve. Hva anvefaler du åå bruke til å dempe diskant og to mellomtoner...?

Mvh
OMF
Problemstillingen er også aktuell for mellomtonen, og den øvrige klangbalansen vil helt klart påvirkes av baffelens egenskaper. En måte å "løse" diffraksjoner på er å bruke veldig stor baffel, og sørge for å la elementet arbeide innenfor en frekvens som er begrenset av baffelens dimensjoner. Dette blir ofte svært stort og upraktisk.
En mellomtone spiller gjerne opp mot 2 - 5kHz, og det er like aktuellt å omringe denne med dempemateriale/tykk ullfilt.

Du har ikke særlig bruk for lyden som går rett ut til sidene, men kanskje den lyden som befinner seg +/- 30 grader off-axis. Da kan en 5 - 10mm ullmatte med 30mm - 40 mm hull i plasseres rundt diskanten og et stykke ut til sidene - og så rundt mellomtonene. Dette vil begrense energien i den delen av lydbølgen som brer seg rett ut til sidene. I mitt forsøk hadde jeg dempet hele baffelen med 2cm myk steinull - det var det eneste jeg hadde for hånden. Og diskanten ble montert utenpå og ikke på baksiden av et hull i dempeplata. Nå er dette en neodymdiskant med liten monteringsplate - ca 70mm diameter.

Vidar

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
En lignende effekt kan også skje mellom forskjellige elementer som f.eks. mellomtonen og bassen, hvor f.eks. den akustiske bølgen fra mellomtonen reflekteres av membranen til basselementet, som da igjen forårsaker variasjoner i frekvensrespons.
Hva med coaksial element da?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hva med coaksial element da?
Dette er noe jeg skal spørre om under HFS-tråden. Selv om off-axis responsen ser bra ut på frekvensgangen, er jeg litt spendt på hvordan impulsresponsen er. På f.eks Seas coaxen, er det ikke et ideellt horn diskanten sitter i. Bla. derfor tror jeg den har mye rippel i frekvensgangen on axis.

Hvis Bidland er inne på denne tråden, kanskje han kan gi et mer utfyllende svar. Jeg er nemlig litt usikker på dette elementet jeg ikke har inngånende kjenskap til.

Mvh.

Vidar

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Og dette..jeg har sett inni!!rå konsrukson! 25k for et element :eek: Det blir litt for dumt dog.. :mad:sikkert lyst på center og bak på et tidspunkt ???Det er ikke yttre membran oppheng,bare tight fit..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Og dette..jeg har sett inni!!rå konsrukson! 25k for et element :eek: Det blir litt for dumt dog.. :mad:sikkert lyst på center og bak på et tidspunkt ???Det er ikke yttre membran oppheng,bare tight fit..
Er ikke dette en sånn fransk dings? "Modulbasert" fulltone?

Har du tatt bilder inni også forresten?

Vidar

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Joda det er fransk,Cabasse baltic.. det er faktisk en råten vandring på bass elementet..deling på 80hz..og bassrefleks, 94db..1400w spiss 200w.vedvarende.Ingen eller liten baffeldiffraksjon skulle jeg tro p.g.a kuleformen.. her får du bildene!  ;)

;D ;)

Kunne vært morro på sikt å handle 5 kuler til.. til surround..men 110.000 høvdinger  :(

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Litt off topic men... Lurte litt på hvorfor det er så mange (fem) spoler på filteret mitt..? er det pga steilhet?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.801
Sted
Østfold
Med 3 ulike elementer i ett så vil du jo ha 3 ulike resonansfrekvenser. Dersom det ligger kompensasjon for dette i filteret går det tre spoler der. De to øvrige kan da teoretisk faktisk være lavpassdelene i 1. ordens filtre. Det kan være hva som helst egentlig så det er vanskelig å gi deg et svar på det.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Thanks Isen!

Kopierte tekniske data fra Stereophile..som viser 12db/oktav.

Artis Baltic II: Three-way, floorstanding loudspeaker with integral 80Hz high-pass filter. Drive-units: ca 1" Teonex-dome tweeter, ca 5" coaxial polypropylene-diaphragm midrange unit, ca 9" Duocell-diaphragm coaxial lower midrange unit. Crossover frequencies: 600Hz, 3.8kHz (all 12dB/octave). Frequency range: 80Hz–22kHz. Sensitivity: 93.5dB/2.83V/m). Nominal impedance: 8 ohms. Minimum impedance: 3.2 ohms. Power handling: 200W. Peak power handling: 1400W.
Dimensions: 48.5" (1245mm) H by 12.5" (320mm) W by 16.5" (425mm) D. Weight: 35.5 lbs (16kg).
Serial number of units reviewed: 200213041018 (pair).
Price: $8000/pair.

Og et par ord om mangel på baffeldiffraksjon..

The absence of a baffle and the presence of what sounded like an exceptionally coherent and concentrated wave launch produced a spacious, wide-open soundfield across the room. Because of the subjective smoothness of the Artises' frequency and power responses (not flat, but free of peaky behavior) and the open space they freed up in my room (especially after the unusually voluminous Wilson MAXX2s), I often felt as if there were no speakers present at all.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.801
Sted
Østfold
Da spørs det om det er snakk om akustisk eller elektrisk. Normalt er det akustisk. Dersom du skal ha 12dB/oktav elektrisk og ingen impedanskorreksjon. I såfall stemmer antallet spoler, men som sagt kan det være løst med 6dB/okt elektrisk og impedanskorreksjon også.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fant dette enkle verktøyet for å simulere effekter av baffel på frekvensresponsen:
http://www.tolvan.com/edge/

Det er kanskje litt for praktisk for denne delen av forumet, men det ser jo ut til å gjøre litt mer enn å tegne pene, glatte, teoretiske kurver.

Spørsmålet mitt er: Kjenner dere til dette, og evt. styrker og svakheter med programmet?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Low-Q hvordan går det med studiene?  :)
Studier?

Takk for bildene forresten. Nokså komplisert sak det der, men likevel prinsippiellt enkelt...

Hva snakker vi om vedr. membranareal vs. frekvensområde her?

Vidar

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Membranarealet i bassen er nok temmelig bra tenker jeg..det er jo 9 tommer..at det er "fjernet en 4 tommer"
i midten er vel ikke så forferdelig..skulle tro at det arealet i pereferien som overskyter en 8 tommer oppveier for det i center..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
9" ja, og 4" på mellomtonen. Da er vel det teoretiske arealet på bassen tilsvarende en 6,5 tommer, mens arealet på mellomtonen er som på en 2,5 - 3" tenker jeg. Tenk om elementet var oppbygd slik at HELE høyttaleren virket i bassen, mens mellomtonen og diskanten virker på hhv. mindre membranareal... Komplisert kanskje.

Jeg har for øvrig tegnet en skisse av en slik, men jeg finner ikke igjen tegningene...

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Det skulle jeg like å se ;D
kom forresten over dette: Expanded foam. Used only by Cabasse, this is an adaptation of the same material used to produce cases for many consumer products. If you've ever seen an older Apple computer, you've probably seen an expanded foam case. The unexpanded foam is injected into a highly polished mold. As it expands, it forms a hard surface wherever it touched the mold, combined with in internal structure of very lightweight foam. This would appear to be an ideal cone technology, but, to date, only Cabasse has managed to use it effectively.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Der fant jeg den på min online-hjemmeside gitt:

IKKE LE

Her er høyttaleren som KUNNE hatt dette elementet:

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Er vel ikke så far fetched dette? Membranmaterialet da?Kewlar? 8)
Nei. Ringene har en bredde på 25mm (ca.), og materialet er fleksibelt. De smale ringene vil holde oppbrytninger langt unna frekvensområdet (I alle fall tanken bak hele prosjektet). Kanskje samme stoff som i silkedomer holder, eller bruke polypropylen?

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Delefrekvenser?   ::)
Nei nå syns jeg du begynner å bli plagsomt nyskjerrig ;D

Vel, delefrekvenser er det ikke. Du kan kanskje se på hele elementet som en hybrid mellom tradisjonelt element og magnetostat....Dette er kompromissløs 8" fulltone. De største spolene har jo også høyere induktans, og vil nok begrense frekvensresponsen oppad på de høyeste frekvensene.

Vidar

Topp Bunn