Alt til hus og bolig Baderomsgulv

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Et spørsmål til ekspertisen; Jeg renoverer badet. Pr. idag er det vinylbelegg på gulvet. Underlaget er bordgulv. Kan jeg legge varmekabel oppå eksisterende vinylbelegg og nytt vinylgulv, eller må jeg gå veien om påstøp og fliser evt. vinyl?
Problemet er at logistikken rundt badet er snau, grunnet funksjonshemmet beboer i huset så har jeg et ganske heftig tidspress fra jeg river det gamle til det nye er funksjonelt. Og varmekabler vil jeg ha.
Arealet er 4 kvm.

N

nb

Gjest
Du må ha noe sol ikke er brennbart under kablene. Gipsplater funker så vidt jeg vet

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Gips er ikke godkjent som underlag for kabel på bad, men man kan bruke masterboard i 5mm tykkelse.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Kan også nevne at hvis du skal ha belegg, så må det gamle belegget av, ellers blir det to membransjikt som igjen er garanti for mugg og råte.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Ok, da kan det se ut som om påstøp og flis er det greieste. Beholder da vinylen som membran.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Et badromsgulv oppå tregulv bør være bygget opp slik som beskrevet under :

Tregulv
masterboard
varmekabel
påstøp
membran
flis / gulvbelegg.

Fjern ALLTID gammelt belegg da dette avgir gasser som kan være med på å ødelegge den nye konstruksjonen du bygger oppå. Det er også veldig greit å få bort så mye som mulig av gammel kontruksjon med tanke på soppsporer og gammel råte.

(Jeg har jobbet med rehab av bad de siste årene.)

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Kan bare si meg enig med Quisten her, ser ut som vi driver i samme bransje :)

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Et badromsgulv oppå tregulv bør være bygget opp slik som beskrevet under :

Tregulv
masterboard
varmekabel
påstøp
membran
flis / gulvbelegg.

Fjern ALLTID gammelt belegg da dette avgir gasser som kan være med på å ødelegge den nye konstruksjonen du bygger oppå. Det er også veldig greit å få bort så mye som mulig av gammel kontruksjon med tanke på soppsporer og gammel råte.

(Jeg har jobbet med rehab av bad de siste årene.)

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
PS : Bruk ALDRI gipsplater under varmekabler på bad !!!!!

Man tilfører store mengder vann i påstøpen som da vil gå rett inn i gipsplaten og omdanne den til grøt.

Jeg har revet et par slike bad i jobbsammenheng. Fellesnevneren er sprekker i fugene, fliser som løsner, gulv som gir etter og en sur mugglukt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Du kan lime varmekabelen til masterboardet hvis du vil ha det ganske lavtbyggende, da er det en fordel at det brukes kabel med blykappe (tkxp).

N

nb

Gjest
Litt OT, men siden jeg skal ha varmekabler i en ny entre ganske snart - hvor mye bygger en kostruksjon med masterboard, varmekabler osv før fliser? Rommet er der allerede, skal bare endre bruksområde og jeg vil ha minst mulig høydeforskjell til tilstøtende rom.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Du klarer å tyne det ned til ca 3cm inkludert flis. Da er det en fordel at du går for 10w/m i effekt på kabelen for jevnest mulig varme. Jeg vil tro at de fleste vil anbefale 5-6 cm med påstøp og flis.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.416
Hvor lenge må påstøpen herde før man kan legge flisene og fuge dem?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Flis er gunstig på baderomsgulv for da har en mulighet for å bygge opp litt med flislim dersom det viser seg at avrettingsmassen/påstøpen ikke dekker hele veien.

Bare for å ha sagt det så jobbet jeg senest med boliginstallasjon i 2001 og jeg har ikke kjennskap til rene lavtbyggende løsninger.

Flis er ikke noe dyrere enn andre løsninger så det er personlige preferanser som styrer valget.

Topp Bunn