Backup..

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Sakset fra mitt innlegg på Mac forumet....i håp om at noen har vært i samme problemstilling som meg.

Hei.

Jeg har en Macbook og en ekstern Western Digital 500 GB disk(fat 32) som står koplet til Macen(bestandig).Audiofil som jeg er har jeg lagret 100GB Apple loosless filer her, disse streamer jeg til anlegget.Jeg ønsker ikke og ha disse loosless filene på selve Macen.

Nå har det seg slik at jeg ønsker å ta backup av innholdet på Macen og Apple loosless filene på den eksterne disken som alltid står koplet på Macen.
Jeg vurderer å gå til innkjøp av Time Capsule siden jeg ønsker en Nettverksdisk som jeg kan kjøre en backup til, spørsmålet er om jeg vil kunne ta backup av disse Apple loosless filene som ligger på den eksterne disken til Time Capsulen?
Vil programmet Superduper eller Time Machine la meg kunne gjøre dette eller vil jeg kun ha mulighet for å backe opp innholdet på selve Macen?

MVH Johnny :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det virker litt selvmotsigende å skulle ta backup på samme disk som orginaldataene?

Når du bruker TM kan du gå inn i Valg og fjerne ting man ikke ønsker backup av. Dvs at i utgangspunktet tar TM en full backup av systemet. Om du da ikke går aktivt inn og fjerner automatisk backup av iTunes-biblioteket, vil dette selvfølgelig taes med i backupen uavhengig av om plasseringen av biblioteket er på intern eller ekstern disk.

Ellers mener jeg at TM er både en dyrere og dårligere løsning enn Airport Extreme og en valgfri ekstern HD. Dette får akkurat samme funksjonalitet som TC og HDen kan enkelt skiftes ut om den tar kvelden.

Husk å bruke kabel første gang du tar backup.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Mulig jeg forklarte det litt klønete, Greven.

Jeg avbestillte TC for det viser seg at den ikke vil la seg partisjonere, noe jeg ønsket å gjøre.

Jeg valgte å kjøpe meg en ny intern Western Digital disk på 500Gb til Macbooken.
Siden Macen bare blir brukt til lagring av musikk så holder dette en stund framover for meg.
Jeg har også en Ekstern disk My Book på 500GB som jeg skal bruke til backup, her skal jeg bruke ett program som kalles SuperDuper, dette er ett program som rett å slett kloner harddisken til macen og du for en 100% identisk kopi av orginalen.Forøvrig er SuperDuper ett fantastastisk program som er lett å forstå og bruke.
Etter at kloningen er gjort kan du tilogmed boote fra den eksterne disken igjennom usb kabel hvis du kjører de nye Intel maskinene fra Mac, selvfølgelig må partisjonskartet på den eksterne disken være i GUID og formateringen være i Mac os extended noe en enkelt gjør med diskverktøy.

http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Time machine "fylles" jo opp, jeg vil ha en backup som også fjerner ting som jeg velger å slette..

Litt om fremgangsmåten for å utføre dette;

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=212808

MVH Johnny

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg kjenner til SuperDuper og har også benyttet meg av denne guiden :)

Jeg var sikker på at TM kunne partisjoners i flere parisjoner. Er du sikker på at den ikke kan det? Uansett som jeg tidliger skrev, synes jeg Extreme/ekstern disk er et mye bedre alternativ og da kan man i allefall partisjonere som man vil.

Noe av poenget med Time Machine er jo at den tar vare på de tingene man sletter om man senere skulle angre seg..;) Det fungerer slik at backupen blir stadig større og når diskplassen er oppbrukt vil TM begynne å overskrive de eldste dataene, slik at backupen ikke blir altfor stor.

Selv stoler jeg rett og slett ikke på at disse backupprogrammene fungerer 100% så jeg tar backup manuelt på gamlemåten.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Greven skrev:
Jeg var sikker på at TM kunne partisjoners i flere parisjoner. Er du sikker på at den ikke kan det?
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=446167

Nei, ikke iflg. denne tråden, du kan visstnok klare det med å lage en Image fil men det krever litt kunnskaper og det ser ut til at det blir mere jobb enn det ville være verdt.
I tillegg vil ser det ut til at Time Machine vil overskrive dataene på Image fila når backupen vokser.

Ellers er jeg nettopp ferdig å bytte harddisk, sitter nå med en innebygd harddisk i min 13" Macbook på 500Gb!!! ;D En Western Digital Scorpio Blue.
Brukte Super Duper fungerte perfekt mye enklere enn andre løsninger og ikke minst raskere.

Deilig med plass...

MVH Johnny

Vedlegg

Topp Bunn