Baccalao og faste

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Så er det faste for alvor!
I kveld serverast baccalao etter lett konemodifisert Haagensen-oppskrift (den som brukast i Ålesund, med potetene ved sida av). No har Karl Erik overtydd meg om at det også kan etast baccalao på Kristiansund-vis, og dessutan klippfisk på andre måtar, men det er no noko eige då, med tradisjonen.....
Jumjum! ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har forsøkt baccalao og likte første gaffelen, men det ble litt "makrell i tomat" for min del. Her nede har vi forresten Baccalao festival 1 gang i året.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Trudde spørsmålet var om en skal spise bacalao eller faste og da er min anbefaling faste.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Faste???

Er det noe man definitivt ikke gjør når man står der med ei gryte baccalao så er det å faste!

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Griffenfeldt skrev:
Jeg har forsøkt baccalao og likte første gaffelen, men det ble litt "makrell i tomat" for min del. Her nede har vi forresten Baccalao festival 1 gang i året.
Hvis klippfisk blir til makrell har noe gått alvorlig galt et eller annet sted. Det er nå forresten ikke obligatorisk med tomat i bacalaoen, selv liker jeg den med chili og mye god olivenolje og litt mindre tomatsauspreg.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.442
Sted
Holmestrand
Bach_Man skrev:
Griffenfeldt skrev:
Hvis klippfisk blir til makrell har noe gått alvorlig galt et eller annet sted. Det er nå forresten ikke obligatorisk med tomat i bacalaoen, selv liker jeg den med chili og mye god olivenolje og litt mindre tomatsauspreg.
Enig med deg her!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Bach_Man skrev:
Griffenfeldt skrev:
Det var sikkert ikke derfor jeg satt det i hermetegn.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Griffenfeldt skrev:
Det var sikkert ikke derfor jeg satt det i hermetegn.
Nå leste jeg deg ikke bokstavelig heller, men klippfisk og makrell er nå engang svært forskjellige smaker. :)

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Jeg er en baccalao-elsker. For de som ikke er så glad i mye tomat så har Eivind Hellstrøm er fantastisk oppskrift helt uten tomat, med masse paprika. God for faen. Mye øl og akevitt er selvfølgelig drikke til dette.
Roger

V

vredensgnag

Gjest
Var vel kjøpebacalao som skapte makrell-i-tomat følelsen? Bacalao kan være utrolig godt, men man må lage den selv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Veldig god baccalao her i kveld....men no er det tomt. Kakefatet neste.
Er baccalao nynorsk for bacalao?

G

Gjestemedlem

Gjest
Bacalau betyr da ikke noe annet enn klippfisk. Det finnes hundrevis av retter med klippfisk, og ikke bare tomatgryten som folk gjerne tenker på av en eller annen grunn. Kan være god nok den, men akk så uoppfinnsomt å kun bruke fisken til denne ene gryteretten. Tomat og torsk er slett ingen ideell kombinasjon.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Baccalao, bacalao, eller på portutgisisk: bacalhau tyder ganske enkelt torsk. Den vanlegaste tilgongen på torsk i fastetida er som klippfisk når vi held oss på den iberiske halvøya. Men ferskfisk er også bacalhau.
Det finnest veldig mange variantar, men det er vanleg å lage han med tomat og lauk. Eg trur dette stammar frå baskarland, men det er utbreidd "alle stadar" som eg har vore.
Klippfisk er elles eit fantastisk råstoff som kan varierast i det uendelege. Etter tradisjonen skal ei jente kunne minst 365 ulike oppskrifter (ein for kvar dag) før ho er gifteklar.
Tomaten bør iblandast hermetisk, grilla paprika, piripiri, lauk, kvitlauk og olivenolje. Fisken må ikkje koke for lenge i dette.

Topp Bunn