Bacalao

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Å jøje meg... årets nyttårsbacalao var antakelig tidenes beste her i huset. Og dette er jo "nasjonalretten" herfra.

Fisken er loins selvsagt, fra en lokal helt av en produsent (Strømsholm Fiskeindustri, Tustna) men denne gang vannet ut lengre, i 36 timer, og med nytt vann siste 6 timer. Og desto større fiskemengde, siden den reduserte saltmengden tillater det. Krossade tomater, fersk løk, litt tomatpurre, fersk chili, Beate poteter, god olivenolje og vann. Mer trengs ikke for den totale matlykke.

Dahls pilsner og Gammel Opland kvirrevitt. Og hva rødvin angår så må jeg si at jeg savner de gode årgangene av Periquita; de var ypperlige til bacalao. Flere som har tanker om denne sjefsretten?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Synes alltid utvanningen er det vanskeligste, resten av retten lager jo nesten seg selv. Ville normalt tro at fisken ville bli vassen etter 36 timer, men antar at dere har brukt tykke stykker da. Jeg klarer heller ikke helt å bestemme meg for oljemengden. Mye eller lite?

Uansett er det herlig når lukten brer seg i huset. Nesten som å være i nede i fjæren.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Loins. De beste stykkene. De blir ikke vassne etter så lang utvanning.
Og olje? Væskemengden skal før oppvarming nå opp omlag til 1/3-del av grytas fyllningsgrad (bruk ei øse eller noe og se langs kanten av innsiden av gryta når du fyller). Noe mellom 1/3-del og 1/2-del av mengden bør være olje, resten vann. Imho.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Loins. De beste stykkene. De blir ikke vassne etter så lang utvanning.
Og olje? Væskemengden skal før oppvarming nå opp omlag til 1/3-del av grytas fyllningsgrad (bruk ei øse eller noe og se langs kanten av innsiden av gryta når du fyller). Noe mellom 1/3-del og 1/2-del av mengden bør være olje, resten vann. Imho.
Jeg har vel foresten lagt meg til å lage bacalaoen i en stor kum i stekeovnen etter først å ha laget tomat/olje/løk-balndingen i en panne. Mer skånsomt enn gryte synes jeg, men det egner seg kanskje ikke for store selskaper.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ang gryte; man smelter litt margarin i bunnen og har ALLTID løk i bunn. Etter å ha fylt gryta lagvis med løk-potet-fisk-løk-potet-fisk osv i like mengder, og har tilsatt tomat og chili på toppen, spedd over med olje og vann til væskemengden når max 1/3-del opp til grytas fyllningsgrad, så varmer man gryta SAKTE!

Det skal ta minst 1/2 time å få den i kok! På min Miele-topp er det skala fra 1-9, og jeg bruker 3 eller 4 for å få den i kok. Når den så er i kok så står det og såvidt putrer innimellom, på 2. Skånsomt nok i massevis!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Jeg «debutterte» med bacalao på 1. juledag!

Jeg smeltet litt smør i bunnen av gryta, og ofret et lag poteter. En burk hakede tomater, noen røde jalapenos, nykvernet grønn pepper, en søt paprika, grønne steinfrie oliven, hakket løk (assortert utvalg) og klippfisk; deretter to lag av poteter, ferske skivede tomater, løk og klippfisk. Toppet med hakkede tomater og flere steinfrie oliven. Med ferske tomater i skiver behøves det ikke ytterligere vann og jeg nøyer seg med å «toppe» med ei OK olivenolje ca halve gryta opp.

mvh
KJ

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Bacalao er en av de få rettene som får meg til å lure på om der finnes en mild og rettferdig gud, tross alt :D
Himmelsk spise, rett & slett!
Her har man måtte tatt til takke med raclette og husmors hjemmelagede Pudim Flan :D

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
donnerwetter skrev:
Bacalao er en av de få rettene som får meg til å lure på om der finnes en mild og rettferdig gud, tross alt :D
Himmelsk spise, rett & slett!
Her har man måtte tatt til takke med raclette og husmors hjemmelagede Pudim Flan :D
Er du sikker på at det er en gud som har funnet opp oppskriften.........................

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Etter å ha tilført mitt legeme flere kubikkmeter( ;D ) bacalao i tidenes løp; JA !!!!
;D ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje hatt bacalao i år (men sjekk datoen)

Elles må eg berømme Karl Erik sine variantar. Han invitere på klippfisk med Norzola, noko som viste seg å vere ein utruleg flott måte å stelle klippfisken på.
Den tradisjonelle gjorde han også framifrå, og eg må innrømme at det var nær det perfekte, sjølv om eg i mange år har føretrukke Haagensen-oppskrifta frå Ålesund, der potetene kokast ved sida av.

Men det verkeleg spennande bacalao-landet er sjølvsagt Portugal. Her tyder Bacalao ganske enkelt "torsk", og det er over tusen ulike oppskrifter ganske umiddelbart tilgjengeleg for den som leitar.. (men ver obs på at det også finnest mindre heldige variantar)

H

Heah55

Gjest
Hei

Er også en elsker av bacalao retter, og av klippfisk generelt. Når jeg lager rød bacalao så koker jeg tomat, paprika, løk i minst en time og har fisken i kun de 10 siste minuttene. Poteter koker jeg i egen gryte. På den måten blir ikke fisken tørr og det andre skikkelig mørt og smakfullt. Litt sukker i til slutt for å runde tomat/paprika smaken som kan vere litt skarp er ofte lurt. Bruker lite olje

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.773
Audiophile-Arve skrev:
Eg har ikkje hatt bacalao i år (men sjekk datoen)

Elles må eg berømme Karl Erik sine variantar. Han invitere på klippfisk med Norzola, noko som viste seg å vere ein utruleg flott måte å stelle klippfisken på.
Den tradisjonelle gjorde han også framifrå, og eg må innrømme at det var nær det perfekte, sjølv om eg i mange år har føretrukke Haagensen-oppskrifta frå Ålesund, der potetene kokast ved sida av.

Men det verkeleg spennande bacalao-landet er sjølvsagt Portugal. Her tyder Bacalao ganske enkelt "torsk", og det er over tusen ulike oppskrifter ganske umiddelbart tilgjengeleg for den som leitar.. (men ver obs på at det også finnest mindre heldige variantar)
Er det regionale forskjeller i bruk og oppskrifter for bacalao i Portugal?

Topp Bunn