B&W senterhøyttaler

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Antall liker
2.121
Sted
Trondheim
Hei. Jeg er på utkikk etter å oppgradere senterkanalen i mitt B&W 7.2 system. Hadde egentlig planlagt å oppgradere til HTM61, men "alle forum i hele verden" kommer frem til at denne ikke fungerer optimalt med mindre den står på høykant, og det har jeg ikke plass til. Ser folk heller anbefaler en stk DM685 som senterkanal. Jeg plass til en slik på høykant, men disse selges jo ikke pr stk. Så mitt spørsmål er da om det vil bli bra å bruke to stk DM685 som senter, eller om dette vil bli "helt feil" lydmessig? CMC2 vil jo også kanskje være et alternativ, men denne er litt utenfor min price range dessverre.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.058
Sted
Sjælland. Danmark.
Det ville være idéelt, hvis man kunne splitte signalet op i en fasesplitter, hvis man ønsker en center. Har tænkt tanken nogle gange at det kunne være en god løsning. Men ved ikke om det fås.
Men er løsningen bare ikke, at undgå en centerhøjtaler. Det gør jeg. Onkyon sender så bare centersignalet til venstre og højre kanal.

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Antall liker
2.121
Sted
Trondheim
Nja, det kan jo være et alternativ, men senterkanalen er jo der det meste "skjer" i en film, så jeg kommer nok til å beholde denne. Om jeg ikke finner noe å oppgradere med, så får jeg heller bare fortsette å bruke den jeg har.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.058
Sted
Sjælland. Danmark.
Der sker kun mest i centeren, hvis den er sat til. Hvis den ikke bruges, men signalet sendes til venstre og højre kommer lyden imellem højtalerne som i stereo. Man kommer ikke til at miste lyd.
Man læser nogen gange, at der sendes 70 % af lyden til centeren. dvs. at hver front kun får 15 % af lyden. Den lille centerhøjtaler kommer på arbejde med de 70 %.
Hvis den udelades får hver front 50 %, og det klarer de jo godt.

Topp Bunn