B&W kontra Klipsch

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Jeg ha nå et par B&W DM602s3, som jeg igrunn er godt fornøyd med. Men man jo alltid på jakt etter nye opplevelser, ikke sant?

Derfor har jeg blitt litt nysgjerrig på Klipsch. Nærmere bestemt Reference RB-81. Noen som har erfaring med begge merkene, og kan gi en pekepinn på hva slags forskjeller som vil åpenbare seg?

O

OldBoy

Gjest
B&W DM-602 kjenner jeg i s2-versjon fra et hjemmekino-oppsett i vennekretsen, mens RB-81 er et mer flyktig bekjentskap fra en demo i butikk. Kanskje ikke godt nok for å gi gode råd, men jeg prøver meg nå likevel.....

Hvis du ikke gjør noe med elektronikken din, tror jeg at RB-81 like gjerne kan bli en liten nedtur som en åpenbaring. RB-81 er tilsynelatende ikke så veldig forskjellig fra B&W, men jeg opplevde Klipsch som litt skarpere og litt mer dynamiske i klangen, og adskillig mer krevende i bassområdet. Høye følsomhetstall for Klipsch er ikke noe nytt, men det betyr ikke at de er lettdrevne i betydningen "lette å få til å spille godt". Jeg tror faktisk at forsterkeren din blir litt i spinkleste laget hvis du har forventinger om den smekken i bassen som Klipsch er kjent for å kunne levere. Heller ikke klangmessig er elektronikken din noen veldig god match til Klipsch, synes jeg. Jeg ville i hvert fall ha foretrukket noe som er litt fyldigere og varmere i klangen.

Men for all del: det kan jo tenkes at jeg ser litt vel mørkt på det. Men jeg ville nå absolutt ha prøvd meg med et hjmlån før jeg bestemte meg.

T

timc

Gjest
Å sammenligne Klipsch og B&W er som å samenligne Surkål og poteter......

Denon på Klipsch er fyfy....garantert dårlig match, styr unna! Skal du derimot skifte forsterker i fremtiden går det jo kanskje an å leve med midlertidig.

-Tim

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Oi! Det var ganske entydig...Vel, takk:)

Men hva tror dere om en oppgradering innenfor B&W, da, med samme forsterker? Tenker noe i retning av CM7, evt 705.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
173
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Dette er vel høyttalere utviklet på grunnlag av ganske så forskjellig lydfilosofi.
Og RØR er vel tanken som først slår meg mht god match for Klipsch.
Sikkert mange som har erfaringer å dele her.........

Mvh

T

timc

Gjest
Rør og Klipsch.....Hm......har hørt rykter om at det kan spille bra ja ;)

Håkon Rognlien har vel noen ord han skulle ha sagt i den samenheng ;D

T

timc

Gjest
-HP- skrev:
Oi! Det var ganske entydig...Vel, takk:)

Men hva tror dere om en oppgradering innenfor B&W, da, med samme forsterker? Tenker noe i retning av CM7, evt 705.

705 er en mye bedre høyttaler en CM7. Du bør tenke å oppgradere forsterker i begge tilfeller. Spesielt med 705.

-Tim

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Ja, det overrasker meg vel strengt tatt ikke. 705 fortjener vel gjerne en god rør-amp, tenker jeg.

Har faktisk hørt Denon PMA2000AE på både 705 og 805, og det funka godt i begge tilfeller, spesielt på 705. Til sammenligning funka Lyndorff 2200 dårlig - den ble altfor nøytral og "kald" i klangen - den funka tilgjengjeld veldig godt på 804, som er vesentlig mer bass-sterk enn 805. Nå har jeg aldri sammenlignet PMA1500AE og PMA2000AE direkte mot hverandre, så jeg kan ikke si hvor stor forskjellen egentlig er, men noe sier meg at PMA2000 er hakket nærmere "high end"-standarden, med sin femsifrede pris, og høye vekt/overdimensjonerte konstruksjon:)

O

OldBoy

Gjest
Det med oppgraderinger er ikke så lett.

Du har jo i utgangspunktet et greit og ganske godt balansert oppsett. Balansert i betydningen at du ikke har noen komponenter som skiller seg veldig ut i verken i den ene eller andre retningen i forhold til å gjøre jobben. Forsterkeren ligger muligens et like hakk foran resten, men såpass trenger egentlig dine nåværende høyttalere. Ikke noe fancy, men en brukbar budsjettpakke som sannsynligvis spiller omtrent så som bra man kan kreve, når man tenker på prisen, og absolutt til å leve med. Jeg kjenner mange som har mye mer å hente enn deg, -HP-.

I et slikt oppsett er det dessverre slik at å bytte ut én komponent altfor ofte medfører at du må bytte ut resten. For at du skal få ny balanse i oppsettet. Går du for en B&W 705, kan du fort risikere å måtte ta 2-3 gangen rundt baut for å nå et nytt nivå hvor alt matcher. Generelt er min erfaring med B&W, at det er ganske krevende å få til å spille godt. B&W 705 er ikke noe unntak, og du vil fort komme opp i rundt 30k i nypris bare for høyttalere, forsterker og CD-spiller.

Men du har jo noen shortcuts:

Forsterker kjøper du brukt. I farten kommer jeg bare på at et par av mine kamerater har brukt Primare sammen med B&W. En brukt A30.1 burde fungere bra. Jeg har hørt B&W sammen med Thule også, men aldri 705, så jeg er litt usikker her, men det kan muligens være et alternativ.

For å sprite opp lyden fra CD-spilleren, kjøper du en brukt DAC. Mange muligheter på bruktbørsen. I den rimelige enden av prisskalaen kjenner jeg RME og Benchmark, og de burde kunne gjøre nytte for seg hos deg også.

Så alt i alt trenger det ikke å bli verken dyrt eller vanskelig. Men det holder ikke bare å bytte ut høttalerne.

B

bendis

Gjest
hadde et par RB tidligere. du kan vente deg mer dynamikk og punchy bass. mellomtonen fra klipsch forblir en smakssak..
og lettdrevne er de ::)

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.002
Torget vurderinger
4
Hei
Er eier av både B&W og Klipsch og kan underskrive på surkål & poteter-sammenligningen til timc :)

Har to anlegg hvor rør og horn er ett av alternativene, mens det andre er transistor og B&W.
Det låter ganske så forskjellig og smaken avgjør mye. Jeg synes imidlertid B&W oppsettet egner seg bedre til akustisk, jazz og rolig pop. Klipsch er morro når jeg skal spille høyt, live og trøkke på, men det blir fort slitsomt og finlytte til hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Hvis jeg måtte selge ett av anleggene mine tror jeg Klipsch oppsettet hadde forsvunnet først.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Laangt skritt fra B&W til Klipsch. Kanskje du burde utrede perferanser, planer og budsjett før du handler?
Muligens så kunne Triangle være et godt kompromiss.

Topp Bunn