B&W DM220 - restaurering

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Latentfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Antall liker
    366
    Jeg synes det er gøy med restaureringstråder selv, så da er det vel greit å bidra litt selv. Men det ikke så avansert og ikke så omfattende. Curb your enthusiasm…

Har påtatt meg å få liv i et par 30 år gamle B&W DM220. Klassisk 2,5-veis med 1” diskant og to stk 8” papirbass/mellomtoneri lukket kasse. Liten magnet, men fin konstruksjon på de med åpen lufting av magnetgapet etc. Ulikt dagens B&W modeller er det 18 dB/oktav (tredje ordens) elektrisk steilhet, ikke 6 dB som de bruker nå.

Testet de, og fant ut at den ene funket bra, lyd i alle elementene, mens den andre hadde en død diskant og bassen var fraværende - men det var liv i elementene. Demonterte og kunne konstantere død diskant med multimeter samt at de to bassene var koblet i motfase. Kondensatorene i filteret er elektrolytter, så jeg satte nye polypropylen i bestilling.

Bassene laget skrapelyd med litt pådrag, typisk på grunn av «sagging». Tyngdekraften gjør sitt ila 30 år. Så de blir snudd motsatt vei slik at de går seg til igjen.

Gummi-opphenget har fått seg en runde med glyserol. De var egentlig ganske myke og spenstige, om ikke glyserolen gjorde de særlig mykere så ser gummien flott ut nå :)

Men diskantene er det verre med. Ikke lett å få tak i slike lenger. Jeg hadde et par «tidsriktige» Seas H177, også de med polyamide-dome som de originale, men med feil frontplate. Så da var det fram med vinkelsliperen.

Der står det lille prosjektet så langt, venter på kondisene nå.

Vedlegg

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Antall liker
    366
    Ble lyd! Fyldig og flott tone i de, litt skarp diskant kanskje - erstatningsrlementene har muligens litt høyere følsomhet, det kan justeres. Får gi de litt tid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn