B&W 802d og 25m2 betongrom!

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Sliter litt med å få mine b&w 802d til å spille bra i mitt 25 kvadrat store betongrom.
Lyden er skarp og det er litt ulyder i mellomtonen synes jeg. Det virker som lyder danser litt rundt i rommet når jeg spiller.

Har en hel drøss med akustikkplater som kan hjelpe til med å dempe lyden, men lurer litt på hvor disse skal plasseres og hvor mange av de jeg bør bruke for å oppnå optimal lyd. Platene er 100x60cm omtrent.

Hvordan bør rommet være etter at det er dempet? Skal det være litt ekko når jeg klapper eller skal det være stein dødt? Hvordan låter det evt. hvis rommet er for mye dempet?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
2 stk mcintosh 501, denon avp-a1hd pre og kostbar nordost kabling sånn i korte trekk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Les litt under akustikk og rom om plassering av dempemateriale.

Har du flutterekko?

(Tillegg: Det der var skikkelige saker, Mute!)

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kombinasjon av diffusjon og absorbsjon anbefales. Lite møbler som bryter opp gir hall effekt... etc etc osv..

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mcintosh og Eames: Potensialet er der!

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Valentino skrev:
Les litt under akustikk og rom om plassering av dempemateriale.

Har du flutterekko?

(Tillegg: Det der var skikkelige saker, Mute!)
Jeg lurer på om det er flutterekko jeg har ja, vet ikke helt hvordan jeg hører det, men har en følelse av at skrikende toner henger lenger i rommet enn de bør gjøre.

Hang opp en haug dempeplater i går. 4 i taket, 2 foran, 2 på hver side og 2 bak, så nå ble det ganske rolig, kanskje litt kjedelig egentlig :)

Det er fortsatt ubehagelige toner når katie melua drar sine høyeste toner, men det skal kanskje være litt ubehagelig å høre på sånn musikk?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.670
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Flutterekko er lett å bestemme. Ett klapp skal ikke høres mange ganger.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Mute skrev:
Kombinasjon av diffusjon og absorbsjon anbefales. Lite møbler som bryter opp gir hall effekt... etc etc osv..
En diffusor er noe som sprer lyden eller?

Hva er forskjellen på at ha en vegg som sprer lyden i en retning i stedet for å ha en vegg som sprer lyden i alle mulige retninger? Hvilke frekvenser er det evt. som blir bedre? Hovedproblemet mitt synes jeg er høye toner.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Typisk det at det blir litt dødt og kjedelig når du ikke gjør noe med bassen. Man skal begynne med bredbåndsfeller og så behandle førsterefleksjonene med rockwool/glava etter ørene. Diffusjon kan man tilføre til slutt på bakre del av rommet hvis avstanden tillater det.
Les litt her sinep:
http://www.gikacoustics.com/education.html

Førsterefleksjonene er der hvor du ser speilbilde av høyttalerne når noen holder et speil langs vegger og tak mens du ser fra sweetpot.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
sinep skrev:
Mute skrev:
En diffusor er noe som sprer lyden eller?

Hva er forskjellen på at ha en vegg som sprer lyden i en retning i stedet for å ha en vegg som sprer lyden i alle mulige retninger? Hvilke frekvenser er det evt. som blir bedre? Hovedproblemet mitt synes jeg er høye toner.
Trevlig utrustning! :)

En diffusor sprider ut ljudet!
Forskjellen mot att ha en kal vägg och därmed sprer lyden i en retning är att din hjärna/hörsel får den viktiga skillnaden mellan direktljudet från högtalaren och sen samma ljud svagt repeterat igen efter att hjärnan återhämtat sig. Läser vi vad t.ex. Linkwitz Reily säger i ämnet så är det otroligt viktigt att det finns en efterklang och att efterklangen är sammansatt på rätt sätt. Dvs dämpa inte bort musiken!

Hörseln/hjärnan är långsam. Det är en av orsakerna till att plötsliga höga ljudtryck kan skada hörseln, medan samma ljudtryck kan vara ofarligt om man sakta vänjs vid till samma ljudtryck.

Jag säljer både absorption och diffusion (i Sverige) och rekommenderar att börja med diffusion vid förstareflexerna. Det är lättare att lyckas med och ger enligt mig ett bättre resultat.

Har du problem i basområdet kräver det en annan teknik - som jag berättar om om du ber om det! ;)

På min sida: www.engelholmaudio.com (svenska) så har du under DOWNLOAD två FAQ'er kring akustik, så som jag ser det.

Edit: förtydligande.

Topp Bunn