Politikk, religion og samfunn Bør ikke lærlingen snart slippe til?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.316
Sted
Holmestrand
Kona sitter og ser på en reprise av et program om kronprinsparet, jeg følger med med et halvt øye.

Ikke så veldig kongelig innstilt av meg sånn prinsipielt, men så lenge vi har en fungerende kongefamilie så er jeg for.

Synes kronprinsparet fremstår som varme, kloke mennesker som er vel bevisst sitt ansvar.
Er det ikke på tide at lærlingen nå får fagbrevet, og kan begynne å gjøre jobben han har øvd på i 50 år?

Kongen er helt konge, ingen tvil om det, og han har klart trappet ned, men tenker at et skifte hadde vært naturlig nå.

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
1.032
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Kona sitter og ser på en reprise av et program om kronprinsparet, jeg følger med med et halvt øye.

Ikke så veldig kongelig innstilt av meg sånn prinsipielt, men så lenge vi har en fungerende kongefamilie så er jeg for.

Synes kronprinsparet fremstår som varme, kloke mennesker som er vel bevisst sitt ansvar.
Er det ikke på tide at lærlingen nå får fagbrevet, og kan begynne å gjøre jobben han har øvd på i 50 år?

Kongen er helt konge, ingen tvil om det, og han har klart trappet ned, men tenker at et skifte hadde vært naturlig nå.
Kongen er konge til han dør, så det skjer nok ikke.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.316
Sted
Holmestrand
Kongen er konge til han dør, så det skjer nok ikke.
Ja, det er det loven og tradisjonen tilsier.
Samfunnet går videre, og det bør kongehuset også gjøre.
Noe jeg egentlig synes de er gode på.
Kongen er definitivt en mann av sin/vår tid,
men jeg tenker jeg at det kanskje bør være en bestførdato på konger også?
Det er det jo for alle andre.
:)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.155
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
At Kongen er konge helt til Kongen melder at Kongen er død er helt greit for meg.
:)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.155
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Joa. Simpson og sånn. Men i den korte moderne norske kongerekka har det vel ikke vært nødvendig. Jeg er av dem som ikke kan Grunnloven stort lenger enn til albuene, men det heter vel at Kronprinsen (og ved neste høve Kronprinsessen) regjerer (i statsråd) i Kongens fravær.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
351
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
1
Dronningen av Nederland abdiserte for omtrent ti år siden. Helt uproblematisk visstnok.

Topp Bunn