Bølger osv

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I dag skulle jeg for første gang på lenge spille denne

adagio.jpg

Men da jeg satte i gang var ikke bassen til å kjenne igjen. De velkjente tunge basstonene i f.eks. Valse Triste var ikke der. Nå jeg tenker meg om, hadde jeg det samme problemet den gang jeg hadde min Avantgarde Uno i samme lytterommet. Den gang gjaldt det den fysiske cd'en.

Slik var det ikke der jeg bodde før.

Dette får meg til å undres om det er lytterommet mitt som skaper slikt besvær.

Jeg har tatt et par-tre bilder av anlegget slik det står i dag (beklager den voldsomme overeksponeringen på det ene).

_STL2419.jpg

_STL2421.jpg

_STL2422.jpg

Subben kan skimtes ved benet til smukkasen i hjørnet på det siste bildet.

Er det noen her som ut fra bildene kan si at hør her, det du må gjøre er: ?

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Tja, hvor starter man?

Har du gjort noen endringer i det siste, eller har du akkurat flyttet tilbake til dette lytterommet?
Kommer det noe output fra subben hvis du går bort til den?
I såfall kan det være lurt å sjekke om du må flytte sub eller lytteposisjon for å få utjevnet bassen?

Litt vanskelig å si noe uten litt mere info?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk for svar.

Jeg har hatt dette lytterommet i ca 10 år.
Ingen endringer gjort i det siste, nei.
Og ja, det er output fra subben.

Jeg glemte beklageligvis å si at bassen forsåvidt ikke er "borte" - den er mer forvrengt, nesten som et paukeslag, i stedet for det dype bassanslaget.

Problemet forekommer kun ved avspilling av denne ene hersens cd'en. Jeg vet fra tidligere at bassen er der, men altså ikke i dette lytterommet. Og siden det var samme problem med denne musikken da jeg hadde Uno'ene, som heller ikke er direkte "bass-sky", tenkte jeg kanskje det kunne være lytterommet, med sine bare vegger, eller formen på lytterommet. Dét var tanken bak å legge ut bildene. F.eks. lurte jeg på om denne trappen opp til høyre kunne ha noe å si, siden det ikke er noen vegg der.

Dette har jeg som man skjønner fint lite greie på, og nettopp derfor prøver jeg meg her, i tilfelle noen har støtt på det samme.
Det er jo ikke verdens undergang, men litt ;)irriterende

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Tøft lytterom! :)

Har prøvd å finne Valse triste på Adagio 1 for å høre hvordan det låter her ,men finner den ikke. Er du sikker på at det er fra den plata?

Er dette den eneste platen du opplever "problemet" på?
Paukeslag i stedet for dype bassanslag høres ut som en kraftig utfasing, men da burde det være hørbart på annen musikk også.

Edit: 1. Hvor lang avstand er det fra frontplaten på høyttalerene dine til frontveggen? Til sidevegg for venstre ht? Takhøyde?
2. Hva deler du suben på?
3. Høres alle basstoner ut som pauker eller er det bare visse sekvenser? Hvilket tidspunkt ut i sporet høres det feil ut?

Sist redigert:
N

nb

Gjest
Prøv et frekvenssveip fra f.eks 20-20kHz (lages selv eller lastes ned fra ørten steder på nettet), da får du en grov pekepinn på om det er bestemte frekvenser som nesten forsvinner eller stikker seg veldig ut. Sannsynligvis vil noe være "borte".

Lytter du mye til klassisk musikk? Frekvensspekteret på denslags kan fort være ganske annerledes enn på pop/rock/jazz/etc - at du har problemer på kun en CD høres jo litt rart ut - som AtleT er inne på så virker dette som en temmelig kraftig utfasing, og da i et frekvensområde hvor musikken du stort sett hører på ikke har så mye energi. Husk på at det som omtales som "trøkk" i rock etc gjerne ligger på 100Hz+ selv om det er populært å tro at det er dypbass.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk til begge for svar. Skal fram med målebånd. og jeg har en test-cd fra Stereophile som kanskje kan brukes til frekvenssveip.

Men det må vente litt; vi får straks besøk av to dattersønner, en stor og en små. Så denne helgen blir anlegget neppe tilgjengelig for annet enn film-titting ;)

Men for å svare på det jeg kan: Jeg trodde det kun var én Adagio med Karajan. Min har 11 spor, med Valse Triste som sistespor.
Det var dét sporet som gjorde meg oppmerksom på at jeg jeg har et mulig "problem". Har i grunnen likke lagt merke til det på annen musikk.

1. Må måle opp.
2. 50Hz (det laveste på subben)
3) Det forekommer flere steder på sporet. Mest fremtredende der jeg før kun hørte ren bass (les: dyp). Tidligere var det nærmest som et dypt "sukk" i kontrabassens lavere regioner :)

Og ja, jeg hører mye på klassisk musikk. Og jeg kjenner til det med "dyp" bass i pop/rock. Der har jeg i grunnen aldri lagt merke til noe uhumskheter.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.266
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Fant låta på WiMP HiFi, men bortsett fra at dette er vakkert så hører ikke jeg noen fremtredende - ohh yeah the walls came down - bass på dette sporet.
Kan jo hende at din referanse til hvordan dette skal låte kommer fra et lytterom/anlegg som hadde en peak som gjorde bassen tøffere enn tøff akkurat på denne låten, eller dette stykket er sikkert mer rett å si til klassisk?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hehe. Hadde jeg hatt ønske om å rive ned veggene, hadde jeg nok valgt basuner.

Men det er godt mulig du er inne på noe, at stua i mitt forrige hjem var annerledes. Tanken har som nevnt slått meg, i og med at problemet her hjemme var der med to vidt forskjellige anlegg.

Topp Bunn