Avvik på stoffskifte.

A

AK27

Gjest
Må inn til kontroll da de har funnet dette på en blodprøve jeg måtte ta da jeg har prøvd å få meg noen psykostimulanter (uten hell forøvrig, får ikke dexedrin uten adhd). I tillegg så har jeg noe psykiske problemer (kanskje først og fremst angstproblematikk) som korreler med symptomatologien knyttet til for høyt stoffskifte (konsentrasjonsprblemer, uro, stress, m.m.).

Vel, nå vet ikke jeg noe endelig når det gjelder hva som eventuelt feiler stoffskiftet mitt, men jeg har noen generelle spørsmål:

Kommer jeg til å dø?

Går det eventuelt stort sett greit å leve med?

Bivirkninger ved medikamenter?

Spiller kosthold en rolle? (Har en idé om at et veldig dårlig/ensidig vegansk kosthold og et abnormt høyt saltforbruk (jod) kan ha påvirket blodprøveresultatene. Har uansett bestemt meg for å implementere noe kjøtt i kostholdet igjen frem til kontrollen.)

Bør jeg drikke mer whisky?

Regner med at det finnes medlemmer som har erfaring med problemet.

På forhånd takk for mer og mindre gode svar.

God helg godtfolk, og resten av dere.

Ø

ØivindJ

Gjest
AK27 skrev:
konsentrasjonsprblemer, uro, m.m.
Trenger det utelukkende være negativt?

Kan få deg til å se ting anderledes enn andre (Sikkert helt uten at det gjør hverdagen noe enklere, men alikevel)

A

AK27

Gjest
ØivindJ skrev:
AK27 skrev:
konsentrasjonsprblemer, uro, m.m.
Trenger det utelukkende være negativt?
Det kommer vel an på graden av det. Det kan, selvfølgelig, være veldig invalidiserende. Om enn ingenting er fullstendig håpløst. Men la oss ikke spore helt av, selv om jeg innser at jeg har lagt opp til det selv.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Skal lite til for å få avvik på en blodprøve.

Slapp av og se det an til neste blodprøve.

Når jeg tok blodprøve i fjor høst fikk jeg brev om at det var uregelmessigheter med min blodprøve men på b prøven ble jeg godkjent.

Kan hende det blir det samme for din del.

A

AK27

Gjest
Anonym skrev:
Skal lite til for å få avvik på en blodprøve.

Slapp av og se det an til neste blodprøve.

Når jeg tok blodprøve i fjor høst fikk jeg brev om at det var uregelmessigheter med min blodprøve men på b prøven ble jeg godkjent.

Kan hende det blir det samme for din del.
Du har vel rett i at det er noe overilt å bekymer seg. Men det er uansett noe jeg interesserer meg for, "body mind" som det kalles. Samspillet mellom det endokrine-, imunforsvars- og sentralnervesystemet. Så interessen min går uansett ut over delen som er hypokonderi. :). Dessuten er symptomene veldig like de jeg har slitt med over lang tid, så det forsterker selvfølgelig bekymringen noe. Uansett så er det jo som det eventuelt er.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Uten å være lege. (Få gjennomført en samtale med en!)

Med min lille kjennskap til evt. høyt stoffskifte (går i familien) noen korte punkter:
* For høyt må behandles. Ubehandlet kan det være farlig, sliter unødvendig mye på kroppen.
* Behandling finnes. Å få riktig kan være en berg-og-dal bane.
* Behandling vil kunne påvirke personligheten. I de tilfeller jeg har vært borti har de alle syntes at det var i positiv retning (Roet seg ned, bedre hukommelse og konsentrasjon).
* Går "fint" å leve med. Etter noen år har de sluttet med medikamenter. Har vært noen tilbakefall hvor de har begynt med medikamenter for kortere perioder.

Mvh
Boden9

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har hørt at enkelte helsekost produkter kan inneholde for mye av enkelte stoffer slik at overdreven bruk eller tilfeller hvor man ikke er klar over dette kan gi slike symptomer.

Topp Bunn