Avstand til vegg=avstand til bokhylle?

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Jeg har Magnepan 1.6 som krever litt avstand til vegg. Er det fordi en ren vegg lager mye lydrefleksjon? Eller "brukes" avstanden/luften til noe annet? Jeg vurderer nemlig å sette bokhyller bak dem. De vil jo refraktere lyden i alle retninger, og vil dermed kanskje kunne tillate mindre avstand til høytalerne enn det en vegg gjør?

Noen sterke meninger om dette?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.391
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg har samme høytaler(Mg 1,6).
Min erfaring er at disse oppfører seg ulikt ettersom hvordan rommet er.
Jeg har hørt mine egne høytalere i annet rom og hus, - og det var ikke til å leve med.
Som om det skulle være helt andre høytalere.

Jeg liker dem godt i mitt eget hus. Jeg har "rene" vegger uten hyller o.l. bak. Bare racket i midten.
De står 1,4m fra bakvegg m. litt "Toe in".
Bakveggen er lang, men rommet er ikke likesidet, så høytalerne står ikke midt på. Dette er ikke noe problem (avstand til sidevegger).
Sweetspot er imidlertid liten og kritisk i f.h.t. ytelse/opplevelse.
Granpanel i vegger og tak opplever jeg som gunstig.
Har flyttet en del rundt på disse, men landet på nevnte plassering.

Skal du ha noe bak tror jeg du mister både romfølelse,størrelse og bass i musikken.
Avstand til bakvegg er veldig viktig for bassgjengivelse i Magnepan.
Særlig ettersom det ikke er for mye bass i utg.punktet.
Jeg tror ikke at mye demping er heldig.

Du kan jo prøve, men jeg er skeptisk.
Det er solgt veldig mange par 1,6 rundt om i verden og det finnes mye bilder av oppsett på nettet.
Man ser sjelden et seriøst oppsett av disse med hyller og greier bak.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.444
Torget vurderinger
1
Prøv selv, som det heter - funker det så funker det.

Ei bokhylle er ikke likestilt med en vegg -hvordan bokhylla fungerer akustisk er bl.a. avhengig av konstruksjon og fyll. Ei bokhylle stappet til randen med bøker og plater, kan være litt av alt i ulike mengder og med ulik frekvensfordelingen både absorbent, diffusor, reflektor og akustisk transparent .

Avstand til bakvegg for dipoler er først og fremst et spørmål om tuning ift utfasing av fram- og bak-utstråling.

Dersom bokhylla er transparent ved aktuelle frekvens «teller den ikke med» i avstanden. Dersom bokhylla absorberer kan det fungere meget bra (bakutstrålingen absorberes og gir mindre utfasing med framutstrålingen). Dersom bokhylla reflekterer er det avstanden til hylla som teller. Dersom hylla er en diffusor er det litt mer uklart.

Sannsynlig vis er bokhylla litt av alt, i ulike mengder ved ulike frekvenser, så kvalifisert eksperimentering er påkrevd for å finne ut av om/hvordan det funker.

mvh
KJ

aslak_

Medlem
Ble medlem
23.03.2009
Antall liker
0
Takk for gode svar her! Jeg skal si ifra når det er testet.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Sterke meninger har jeg ikke, men det er som bluesbreaker skriver veldig avhengig av rommet hvilket reultat man får, der er nesten ikke noen fasit.
Jeg har dog ved dipoler brukt den gamle odde-reglen. Målt rommets dybde og dividert med 3,5 eller 7, der skal høyttalerne stå, fungerer bra i mange rom. George Cardas har jo en ekstrem mening om dette, se hans nettside, room setup.
Anbefaler du leser James Tanner fra Bryston sin mening om 1,6 :
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=57433.0
http://www.audiocircle.com/index.php?board=177.0

Topp Bunn