Avstand mellom platespiller og høyttaler

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Må du ha kort avstand pga lite plass, frue ol. ? Opplever du problemer? Hvor lang avstand bør man minimum ha? Tenkte bare å forhøre meg før jeg plasserer min snart nye(brukte) platespiller i anlegget. Kom gjerne med innspill!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg skal sette min på en vegghylle rett ved den ene høyttaleren!

Mvh

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det spørs og helt på gulvet høyttaleren og platespilleren står på, samt hvilket rack du har og hvilke ben du har på høyttalerne dine.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Skink_123 skrev:
Det spørs og helt på gulvet høyttaleren og platespilleren står på, samt hvilket rack du har og hvilke ben du har på høyttalerne dine.
Foreløpig blir det på et lite svart IKEA bord, men det blir nok hylle etterhvert. Men PU'en kan vel fange opp bassen fra lufta, men kanskje mest ved høytspilling?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Uten at jeg vet så mye om det så bør platespiller plasseres der det er minst luft i bevegelse (påvirkning av trykk).

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Avhengig av platespiller, HT, rom og «alt annet» ... Så lenge HT ikke bokstavelig talt står å trykker bassen inn i platespilleren så bør det kunne gå greit med en avstand på omkring 40 cm. Det kan være at du evt får bruk for et subsonisk filter dersom du har det i RIAA. Evt mekanisk tilbakekobling er kanskje viktigere å ha kontroll på.

mvh
KJ

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Anonym skrev:
Uten at jeg vet så mye om det så bør platespiller plasseres der det er minst luft i bevegelse (påvirkning av trykk).
Spilleren vil stå bak til høyre eller venstre for HT , bassrefleks"hullet" er i front. Sånn sett burde det gå greit. Er også ferdig med alt for høye nivåer på volumknotten.

Avhengig av platespiller, HT, rom og «alt annet» ... Så lenge HT ikke bokstavelig talt står å trykker bassen inn i platespilleren så bør det kunne gå greit med en avstand på omkring 40 cm. Det kan være at du evt får bruk for et subsonisk filter dersom du har det i RIAA. Evt mekanisk tilbakekobling er kanskje viktigere å ha kontroll på.
Du tenker på feks vibrasjoner som forplanter seg fra HT - gulv - spiller? Jeg har noen "skåler" fra Taoc som spikesene står i, de tror jeg tar mye vibrasjoner fra ht. Så hvis jeg henger spilleren på veggen også, burde det gå bra.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
...
Du tenker på feks vibrasjoner som forplanter seg fra HT - gulv - spiller? Jeg har noen "skåler" fra Taoc som spikesene står i, de tror jeg tar mye vibrasjoner fra ht. Så hvis jeg henger spilleren på veggen også, burde det gå bra.
Mht strukturvibrasjoner så er vektavstemte skumputer som regel mer effektiv enn spikes (f.eks Tema Islolator eller SD-foten) - begge deler er unødvendig. Veggoppheng er som regel bra, men pass på å sette det i stenderne til veggen og ikke på ei diger flate uten støtte/avstiving, og unngå evt hjørneplassering av platespilleren (selv om veggen som regel er stivest der er det også mere lufttryklk fra romresonansene).

mvh
KJ

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Ett eneste sted jeg har bodd,måtte jeg til slutt inn i naborommet før platespilleren begynte å oppføre seg som den skulle.Dette skyltes helt klart problemer i forhold til plassering av henholdsvis platespiller og høyttalere.Det var ikke mye å gå på der.
Ellers har jeg aldri opplevd problemer med platespiller for nære høyttaler,egentlig..Altså,man trenger ikke å be om bråk,som å sette den på gulvet foran bassporten..ol. ;D
Dette skulle borge for; at i noen tilfeller, så kan topografien i stua bety en del!
Mvh Rune :)

Topp Bunn