Avstand fra bakvegg?

L

lark

Gjest
Hva menes når man nakker om en høyttalers avstand fra bakveggen? Er det avstanden til baksiden av høyttaleren eller til frontplaten?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette kommer nok mye ann på hvilke ht en har.
Om det er bassport bak, under, i front eller som hos meg, lukkede ht.
Noen har også elementer bak på ht.
For den kresne er det også en mengde andre faktorer som spiller inn :)

I mitt tilfelle måler jeg fra diskantelementet i front.
Det er dem jeg forholder meg til med andre parametere også.

O

om.s

Gjest
johna skrev:
I mitt tilfelle måler jeg fra diskantelementet i front.
Dette tar også jeg utgangspunkt i. Hadde en liten seanse med kalkulatoren og målebåndet for noen dager siden, og bestemte meg for å kjøre 1/5 delsprinsippet for oppstillingen, sideveis gav det en forandring på 15-20 cm utover pr høyttaler, mens ifra bakvegg landet jeg bare 1-2 cm utifra jeg har lyttet meg frem til og anvendt som foretrukkent plassering utfra bakvegg, bedre lydmessig ble det også.....

mvh

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
lark skrev:
Hva menes når man nakker om en høyttalers avstand fra bakveggen?
Er ikke det avstanden til veggen bak lytteposisjon!? ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Alt er relativt. "Bakveggen" når man snakker om lytterommet som helhet er vel veggen bak lytteposisjon. Men relativt til høyttaleren er det vel veggen bak høyttaleren man snakker om, altså på motsatt side av diskanten (eiere av MBL-høyttalere og andre spesielle løsninger får finne sin egen definisjon).

Når vi snakker romakustikk, så er det vel naturlig å betrakte elementene som "høyttaler", og da er det vel avstanden til disse man naturlig snakker om når man snakker om "avstand til bakvegg".
MEN det kommer jo også an på hvilket frekvensområde man snakker om. Snakker man om dypbassen og har bassrefleksporten på baksiden, så blir det kanskje avstanden til munningen på denne man bør referere til istedenfor frontbaffelen.

O

om.s

Gjest
For egen del refererer jeg til "veggen bak høyttalerene" i innlegget ovenfor.....

mvh

Topp Bunn