Avmagnetisering av pickup

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
55
Jeg har prøvd å lese litt om dette på nettet. Virker som det er delte meninger rundt dette temaet, og at feks. Van den hul ikke anbefaler aktiv avmagnetisering men heller passis (cardas sweep records)

Er det noen her som har erfaring rundt dette temaet?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Moving Coil typer kan man vel trygt holde utenfor? Ingen deler er av magnetiserbart materiale, bortsett fra magnet-systemet, og det bør man jo helst ikke avmagnetisere…

MM typer har i prinsippet deler av jern som muligens –teoretisk- fungerer best om de er avmagnetisert (spolekjernen, eller jernet i moving iron varianten), men så lenge produsenten ikke advarer om dette (og anbefaler en metode), ville jeg ikke brydd meg det spøtt.

Erfaringen min med bl.a MM er at de ikke blir dårligere med årene, men tvert imot helt som nye hver gang man setter inn en ny (god) stift.

VdH er for øvrig ikke den jeg ville hørt mest på. Var det ikke han som i et intervju hevdet at man ikke burde flytte på en kabel som var innspilt? Enten er han lur eller så er han sprø. Han har dog laget noen gode pickupper, og har store fortjenester ved de avsløringene han i sin tid gjorde om slurv hos endel store pickup-produsenter, med svære skjevheter i monteringen av både eksterne og interne deler.

S

slowmotion

Gjest
Dr.No skrev:
VdH er for øvrig ikke den jeg ville hørt mest på. Var det ikke han som i et intervju hevdet at man ikke burde flytte på en kabel som var innspilt? Enten er han lur eller så er han sprø. Han har dog laget noen gode pickupper, og har store fortjenester ved de avsløringene han i sin tid gjorde om slurv hos endel store pickup-produsenter, med svære skjevheter i monteringen av både eksterne og interne deler.

Vel, Reto Luigi Andreoli avslørte en god del slurv fra VdH sin side ......

;)

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
slowmotion skrev:
Dr.No skrev:

Vel, Reto Luigi Andreoli avslørte en god del slurv fra VdH sin side ......

;)

He he, sånn kan det gå. (han må ha hvilt på sine laubær).

Jeg ble forøvrig nokså forbauset i sin tid da jeg åpnet en VdH signalkabel for å forkorte den. (jeg skynder meg å tilføye at jeg ikke kjøper merkekabler, men av og til får en bærepose full av dem hos en fyr som bytter dem ut hver uke). Tilbake til kabelen så var den ytre skjærmen lagt løst på metallet i pluggen, en helt uholdbar løsning for en kontaktfreak som meg (som tror på det gjennomloddete anlegg for den helt faste og rene diskants skyld). No

Topp Bunn