Avgifter? -regjeringen øker

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Ja det er dyrt å "bygge landet" for å si det slik. Det jeg frustreres litt over er villigheten til å legge på avgifter for å dekke inn poster på budsjettet.

Hvordan står det til på revidert nasjonalbudsjett? Sjekk her: http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/article2423959.ece

Lokalt her jeg bor, i Tromsø, så vil prisen komme over 14 kr. literen, uten tvil, siden vi betaler 80 øre ekstra pr. liter i stedet for bompenger (og det er jo helt greit). Det vil nok gjøre litt utslag på lommeboka, som alt det andre. Kanskje jeg skal stemme på "Jern-Erna" neste gang.

Mvh. Bjørn

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg snakket med en gammel mann forleden. Han likte ikke all klagingen på bensinprisene. I 1935 kostet en liter bensin omtrent en halv timeslønn for en vanlig arbeider. Det samme i 1955. Hvor mye må du jobbe i dag for å betale en liter?

Mye klaging i vår overflod.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Tja, etterspørselen etter bensin var vel ganske laber på den tiden? Mindre marked, høyere pris... ;D

Avgiftene er forresten så store og så mange, at det er avgift på avgiften, og moms på toppen av det igjen. Det er fortsatt blyavgift på bensin, bare for å understreke galskapen. ::)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Gjest skrev:
Jeg snakket med en gammel mann forleden. Han likte ikke all klagingen på bensinprisene. I 1935 kostet en liter bensin omtrent en halv timeslønn for en vanlig arbeider. Det samme i 1955. Hvor mye må du jobbe i dag for å betale en liter?

Mye klaging i vår overflod.
Klart levestandarden har blitt høyere. Men samtidig kan man jo se på boligprisene. I dag koster en nybygget enebolig i Oslo minst 4 mill, mens en gjennomsnittslønn i Norge kanskje ligger rundt 350000. Det utgjør en faktor på 10. De totale levekostnadene ut fra lønna fordeler seg radikalt annerledes. Mer til bolig, mindre til mat og bensin. Mye er blitt bedre, men man kan ikke se utelukkende på det.

Man kan også spørre seg om hvilke krav livet stilte tidligere. Med en inntekt i huset var det nok trangere økonomisk, men samtidig hadde man en husmor på heltid som gjorde det et dobbeltarbeidende par i dag må gjøre på fritiden. Vi er rikere på penger i dag, men sannsynligvis fattigere på tid. Det er få dobbeltarbeidende småbarnsfamilier i dag som klarer seg uten bil i dag. Kollektivtransporten er rett og slett for treg til å frakte de voksne til jobb og barnehage i tide.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
I 1974 var vel bensinen priset til ca 5 kr, og omregnet i dagens verdi, kanksje bensinen er billig idag tross alt?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.605
Sted
Holmestrand
Det som er interessant er at absolutt alle samfunnsproblemer skal løses med avgifter.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
realist skrev:
I 1974 var vel bensinen priset til ca 5 kr, og omregnet i dagens verdi, kanksje bensinen er billig idag tross alt?
Prisen var jo ikke høyere i 80 - 85 heller.

Personlig synes jeg at når først avgiftene skal økes er det greit at det er bruken som avgiftbelegges og ikke årsavgift o.l økes.

PS. I 85 fikk jeg 10 liter 98 okt for en timelønn og det gjør vel en gjennomsnittlig lønnsmotaker nå også.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja.....
Å argumentere med ar man trenger penger er jo ikke nødvendig med den overfloden man har.
Her har man mange muligheter til å virkelig gjøre noe som monner for folk flest - mtp invesering i infrastruktur, helsetjenester, satsing på forskning osv - men her velger Regjeringen å fortsette som før.

Jeg er vel uenig med mange når det gjelder avgifter og priser på drivstoff.
Så på en bil nummer to - Citroen C3....den går på 0,44l/m med diesel - og vil med en bensinpris på 30 kroner literen koste omtrent det samme å kjøre som min nåværende bil gjør i dag.

Når man sitter i rushtrafikken og ser alle som sitter alene i en stor SUV så er det ganske åpenbart at bensinprisen ikker noe som palger folk i dag.

Dersom man får en fortsatt økning i bensinpriser - så vil drivstoff-forbruk bli en mye større del av kjøpsbeslutningen enn det det er i dag - dette vil presse bilfabrikantene til utvikle ny teknologi!

Mvh
OMF

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Tja, det var tider da man kunne kjøpe/bygge nytt hus for en normal årsinntekt... Prøv det i dag.

Hvor stor prosentandel av bensinprisen var avgift i 1975? Hvor stor del er avgift i dag? Det er den interessante faktoren her. I alle fall etter min mening. 8)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.451
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Dette har ikke direkte med bensinpriser å gjøre, men likevel, vedr. alle avgifter...
Problemet er at vi har for MYE penger, har jeg hørt uttalt fra våre styrende, som forklaring på hvorfor det aldri er noe på budsjettene. Hvorfor er de da så ivrige etter å finne på stadig nye avgifter og avgifters avgifter? Men heldigvis, det er da noe, foruten trygde- og sosialbudsjettet det aldri mangler ressurser til : http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/15/535293.html

S

Slubbert

Gjest
A government big enough to give you everything you want is a government big enough to take from you everything that you have.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tror aldri jeg blir å forstå sosialistenes bensinavgift og bompengepolitikk. At bilkjøring skal være forbeholdt de velstående virker ikke spesielt sosialt. Men det bør jeg kanskje ikke si høyt, for da kommer de sikkert drassende med rasjoneringskuponger til oss snart også...

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg tror aldri jeg blir å forstå sosialistenes bensinavgift og bompengepolitikk. At bilkjøring skal være forbeholdt de velstående virker ikke spesielt sosialt. Men det bør jeg kanskje ikke si høyt, for da kommer de sikkert drassende med rasjoneringskuponger til oss snart også...
Alt som koster penger er mest forbeholdt de rike.

Bensinavgiften øker med 5 øre literen, neppe noe å miste nattesøvnen av. Pumpeprisen svinger så mye i løpet av en uke uansett at jeg er helt sikker på at ikke en sjel hadde oppdaget den ekstra avgiften om ikke det ble stått stort opp i VG.

No big deal.

Og som OMF er inne på, høy pris på bensin er den beste pådriver for ny teknologi og bedre og mindre forurensende løsninger.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Helt grusomt med en økning på 5 øre literen. Jeg får en merutgift på 60 kroner neste år.
(20000 km/år)

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Helt grusomt med en økning på 5 øre literen. Jeg får en merutgift på 60 kroner neste år.
(20000 km/år)
Enden er nær. Dette var nok omnistatens avgjørende kvelertak på det frie mennesket. Gulag venter.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Alt som koster penger er mest forbeholdt de rike.

Bensinavgiften øker med 5 øre literen, neppe noe å miste nattesøvnen av. Pumpeprisen svinger så mye i løpet av en uke uansett at jeg er helt sikker på at ikke en sjel hadde oppdaget den ekstra avgiften om ikke det ble stått stort opp i VG.

No big deal.

Og som OMF er inne på, høy pris på bensin er den beste pådriver for ny teknologi og bedre og mindre forurensende løsninger.
Det er noe med det: da må jeg ha høyere lønn for å kunne konsumere det samme eller mer. Ny teknologi koster penger, og det gjør at de bemidlede i samfunnet har et fortrinn framfor de som ikke har så store midler.

En annen måte å løse teknologibehov på, er å regulere hva som er tillatt å selge gjennom direktiver fremover i tid.

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Det er noe med det: da må jeg ha høyere lønn for å kunne konsumere det samme eller mer. Ny teknologi koster penger, og det gjør at de bemidlede i samfunnet har et fortrinn framfor de som ikke har så store midler.

En annen måte å løse teknologibehov på, er å regulere hva som er tillatt å selge gjennom direktiver fremover i tid.
Joda, man kan diktere eller stimulere. Jeg liker best den siste metoden.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Og som OMF er inne på, høy pris på bensin er den beste pådriver for ny teknologi og bedre og mindre forurensende løsninger
Og her som ellers i det store bildet vil lille Norge utgjøre en vesentlig forskjell! Det er klart at Mercedes og Chevrolet nå kommer til å revolusjonere sine tekniske løsninger fordi bensinen blir noen øre dyrere i Norge! Vi er tross alt flest i verden i forhold til folketallet!

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Gjestemedlem skrev:
Og som OMF er inne på, høy pris på bensin er den beste pådriver for ny teknologi og bedre og mindre forurensende løsninger
Og her som ellers i det store bildet vil lille Norge utgjøre en vesentlig forskjell! Det er klart at Mercedes og Chevrolet nå kommer til å revolusjonere sine tekniske løsninger fordi bensinen blir noen øre dyrere i Norge! Vi er tross alt flest i verden i forhold til folketallet!
5 øre i norske ekstraavgifter vil nok neppe endre strategien til GM nevneverdig. Men den høye olje- og beninprisen på verdensmarkedet har denne effekten.

Men du kan jo i det minste glede deg over at med økende ojlepris vil prosentdelen av det du betaler på pumpen som går til avgifter synke betydelig. :)

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Folk i byene burde reise mer kollektivt. Jeg støtter rushtidsavgift. Er dritt lei av å sitte å stange i kø mot hver dag fra jobben. Dersom folk hadde spart litt penger på kollektive framkomstmidler, hadde folk valgt denne løsningen. Øk passeringen i bomringen til 100 kr mellom kl 14-18. det hadde gjort susen!

P

Parelius

Gjest
krash skrev:
Folk i byene burde reise mer kollektivt. Jeg støtter rushtidsavgift. Er dritt lei av å sitte å stange i kø mot hver dag fra jobben. Dersom folk hadde spart litt penger på kollektive framkomstmidler, hadde folk valgt denne løsningen. Øk passeringen i bomringen til 100 kr mellom kl 14-18. det hadde gjort susen!
Slike utsagn greier jeg ikke ta alvorlig lengre. Forutsetningen for at dette skal funke er jo at det eksisterer et kollektivtilbud som holder. Slik det er nå er det vel nesten slik at det dårlige tilbudet mange steder får kollektivister til å vurdere å kjøre sin egen bil.

En løser ikke dette problemet først og fremst med avgifter, men med bedre kollektivtilbud!

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Tilbud og etterspørsel. Øker etterspørselen, så blir tilbudet også bedre ;)

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
krash skrev:
Da må det være dårlig etterspørsel etter både skole og helsetjenester her i landet. :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg trodde Parelius bodde på St. Hanshaugen og jobbet på Blindern?

Da er det vel bare å kreve dødsstraff for sykkeltyveri.... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
krash skrev:
Jeg har mer sansen for en mellomting. I mange engelske byer som er plaget med stor trafikk, køer og andre slike problemer, f.eks. Oxford, har de innført park and ride ordninger. Da kan man parkere gratis på store områder utenfor byen og ta en rimelig buss som går hyppig inn til sentrum.

Det er en ordning som alle tjener på.

Der er billigere for bilisten som slipper høye parkeringsavgifter og bompenger.

Det fjerner mye av den verste køen og korkene for dem som MÅ kjøre inn, eller ønsker det sterkt, har dårlig tid eller noe slikt.

Det gavner innbyggerne som slipper mye biltrafikk og eksos.

Det sparer det offentlige for å måtte øke kapasiteten ved dyre innfartsårer og økt veikapasitet i tettbygde strøk. Noen store parkeringsplasser og sponsede eller gratis busser blir svært rimelig i forhold.

Hvis man lager disse så nær bysentrum at det tar 10-15 minutter eller noe slikt å reise inn med buss eller bane er dette glimrede løsninger på byenes trafikkproblemer. Da kan folk ha og bruke sin bil slik at folk i områdene rundt kommer seg rakst inn mot byen, og man slipper å være helt avhengig av langsome bussruter i alle krinkelkroker av distriktet.

krash

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2008
Antall liker
0
Tubesnake skrev:
krash skrev:
Da må det være dårlig etterspørsel etter både skole og helsetjenester her i landet. :p
Vi har ett av verdens beste skolesystem, og et av verdens beste helsevesen. Men vi har et land fullt av sutrepaver, som aldri blir fornøyd.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Jeg har mer sansen for en mellomting. I mange engelske byer som er plaget med stor trafikk, køer og andre slike problemer, f.eks. Oxford,  har de innført park and ride ordninger. Da kan man parkere gratis på store områder utenfor byen og ta en rimelig buss som går hyppig inn til sentrum.
Det har vært forsøkt, og funker ikke. Det er en stor tom P-plass på Rosenholm stasjon (mellom Holmlia og Kolbotn).

M

maestro

Gjest
For ca. ett år siden kjøpte jeg ny dieselbil bl.a. fordi det skulle være svært så miljøvennlig og langt billigere i bruk. I dag koster diesel i gjennomsnitt over 50 øre mer pr. liter enn bensin. Jeg kjører 10 mil en vei på jobb, så min største bekymring nå er hvor lenge jeg har råd til å fortsette å jobbe. Hvis de rødgrønne fortsetter i samme stil blir det vel sosialen snart er jeg redd. Jaja, enda bra jeg ikke stemte på dem så kan jeg i det minste skylde på de andre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Har du råd til ny dieselbil, så kan du nok betale dieselen også.

P

Parelius

Gjest
Zomby_Woof skrev:

He-he. Nuvel, for tiden bruker jeg apostlenes hester, og gjenskaper min adonisfigur fra hin hårde tider. Men mine lange turer fra Son til Oslo og tilbake gjennom 20 år har satt sine spor når det gjelder mitt syn på kollektivtrafikken!

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har mer sansen for en mellomting. I mange engelske byer som er plaget med stor trafikk, køer og andre slike problemer, f.eks. Oxford, har de innført park and ride ordninger. Da kan man parkere gratis på store områder utenfor byen og ta en rimelig buss som går hyppig inn til sentrum.
Det har vært forsøkt, og funker ikke. Det er en stor tom P-plass på Rosenholm stasjon (mellom Holmlia og Kolbotn).
Du funker godt andre steder så da må man jo heller se på hva man gjorde galt på Rosenholm. Var det for langt til byen, var det for dyrt med transporten derifra, var det for like kø inn mot sentrum slik at det var noen vits, var det for lang reisetid, var det for få som viste om det, var det en omvei for de fleste å kjøre dit .. osv. Konseptet fungerer, men det krever jo at man gjøre det på riktig måte og at man gjør det helhjertet.

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Har du råd til ny dieselbil, så kan du nok betale dieselen også.
Det er dessverre snakk om marginer her, vi tjener ikke så bra i distriktene vet du. Det var forresten en Golf til ca. 300 k som vi måtte låne penger til. Og med 15 renteøkninger blir økonomien noe anstrengt etter hvert.

M

maestro

Gjest
krash skrev:
Tubesnake skrev:
krash skrev:
Vi har ett av verdens beste skolesystem, og et av verdens beste helsevesen. Men vi har et land fullt av sutrepaver, som aldri blir fornøyd.
Vi bruker noe nær mest penger i verden på skole og helse, uten at det blir bedre av den grunn. Mange undersøkelser viser at vi ligger langt bak i leksa på kvalitet. Hva tror du det kommer av?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Zomby_Woof skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har mer sansen for en mellomting. I mange engelske byer som er plaget med stor trafikk, køer og andre slike problemer, f.eks. Oxford,  har de innført park and ride ordninger. Da kan man parkere gratis på store områder utenfor byen og ta en rimelig buss som går hyppig inn til sentrum.
Du funker godt andre steder så da må man jo heller se på hva man gjorde galt på Rosenholm. Var det for langt til byen, var det for dyrt med transporten derifra, var det for like kø inn mot sentrum slik at det var noen vits, var det for lang reisetid, var det for få som viste om det, var det en omvei for de fleste å kjøre dit .. osv. Konseptet fungerer, men det krever jo at man gjøre det på riktig måte og at man gjør det helhjertet. Den tiden vi sparer på effektiv transport det siste korte stykket til sentrum taper vi igjen på omlastingen.
Svaret er nok 'all of the above' til en viss grad. Det største problemet ligger nok i at vi har så god råd at vi kan kjøre hele veien, og at 'rushen' i Oslo er småtterier sammenlignet med skikkelige storbyer. Husk at Oslo er en sekstendedel eller noe sånt av London.

Z

Zomby_Woof

Gjest
maestro skrev:
For ca. ett år siden kjøpte jeg ny dieselbil bl.a. fordi det skulle være svært så miljøvennlig og langt billigere i bruk. I dag koster diesel i gjennomsnitt over 50 øre mer pr. liter enn bensin. Jeg kjører 10 mil en vei på jobb, så min største bekymring nå er hvor lenge jeg har råd til å fortsette å jobbe. Hvis de rødgrønne fortsetter i samme stil blir det vel sosialen snart er jeg redd. Jaja, enda bra jeg ikke stemte på dem så kan jeg i det minste skylde på de andre.
Klart det er bittert. Jeg tror likevel ikke at man ville spart på å bytte til bensin. Litt billigere i innkjøp og litt lavere literpris på drivstoff, men bensinbiler er som regel et par hakk tørstere.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Parelius skrev:
Zomby_Woof skrev:

He-he. Nuvel, for tiden bruker jeg apostlenes hester, og gjenskaper min adonisfigur fra hin hårde tider. Men mine lange turer fra Son til Oslo og tilbake gjennom 20 år har satt sine spor når det gjelder mitt syn på kollektivtrafikken!
Helt sikkert et troll av en reisestrekning det der, ja. Buss til Grønland, og trikken hjem? Du skal neppe bære med deg allverdens pikkpakk før humøret preges av det. Trikk i sentrum er et helvete forresten.

Topp Bunn