Avantgarde uno-duo

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Noen som vet om muligheten for å oppgradere uno til duo?
Er det i så fall snakk om prisdifferansen mellom uno og duo eller er det økonomisk uaktuelt?
Har sendt en mail angående dette direkte til avantgarde for en stund siden, men har ikke hørt noe.
Takknemmelig for svar.

Mvh

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
eneste oppgraderingsmåte er å bytte til Duo. Har selv Uno og har etter å lyttet til Duo hos andre ikke funnet det verdt å bytte. Det kommer selvfølgelig av at mine Uno passer supert til mitt rom og utstyr.Uno er en "kanonhøytaler":)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Noen som vet om muligheten for å oppgradere uno til duo?
Er det i så fall snakk om prisdifferansen mellom uno og duo eller er det økonomisk uaktuelt?
Har sendt en mail angående dette direkte til avantgarde for en stund siden, men har ikke hørt noe.
Takknemmelig for svar.

Mvh
Hva med å spørre Tor/Lyric direkte?
Såvidt jeg vet er UNO og DUO identiske bortsett fra mellomtonehornet........

"Jens" her på HFS har hatt begge, du kan jo høre med ham om han ble fornøyd med å bytte.

Selv hørte jeg på både UNO og DUO hos Tor før jeg kjøpte, og jeg synes mellomlegget absolutt var verdt det jeg fikk igjen: DUO er en mye bedre integrert høyttaler, spiller svært sømløst. Med UNO må du dele høyere og subbene jobber høyere opp i frekvensområdet; dét høres!

Mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Enig med Olaps her, DUO spiller mye mer sømløst enn UNO. Skal du oppgradere en UNO til DUO vil jeg tro prisen vil bli såpass høy at det ikke vil lønne seg. Da er det nok bedre å selge UNO'ene og kjøpe et par DUO'er. Man må jo bytte hele mellomtonen inkl. horn huset etc, da dette er større på DUO.

En annen ting:
Å oppgradere et par DUO til DUO Omega koster i følge Lyric 49.000,-. Da får du nye diskanter, mellomtoner og delefilter. "Hornhusene" er de samme. Og så må du sende de gamle elementene i retur tror jeg.......

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.513
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
filterne må vel også endres i o m at de nye driverne er 15 ohm
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.513
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
gjør som jens...kjøp Trio
IMO

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Siden jeg nå har ett par Duo'er til salgs på bruktbørsen får dere ta mine kommentarer for det som de er verdt :-/

Så nevnt av Olaps har jeg altså tidligere eid Uno og har nå Duo.
Etter min personlige og høyst subjektive mening er den største forskjellen mellom de to at Duo er lettere å få til å spille bra og er altså ikke like "kilne" på hva som står spent foran dem som Uno.
Duo har en varmere og fyldigere mellomtone og diskant som samtidig er mer oppløst enn Uno.
Om Duo er verdt prisdifferansen i forhold til Uno må jo være opp til hver enkelts lommebok å bestemme :-/

Når det er sagt så levde jeg lykkelig med Uno i fire år og synes alt i alt at det er en super høyttaler, men synes altså at Duo er enda "bedre".
Og det er vel kanskje heller ikke uten grunn at det i US selges over dobbelt så mange Duo som Uno.........

Men nå går vel turen for egen del kanskje videre til Trio og basshorn ;D

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Re: Avantgarde/ Borderpatrol

Hei

Takk for alle erfaringer.
"Gjør som Jens,kjøp trio", får gjøre det da, kontoen lyder på...... trio blir det ikke ser jeg :-/ :)
Har nå også fått svar fra avantgarde og snakket med lyric og fått noen tilbud.
Anlegget jeg har drømt litt om en stund nå og som jeg vurderer sterkt å realisere er:
Avantgarde uno/duo og Borderpatrol 300B, derfor forandring av emne.
BP 300B er nok raskest tilgjengelig direkte fra Gary Dews, men høyttalerne dukker jo opp brukt nå og da ser jeg.
Må bare innrømme det er duo som frister mest, men lytterommet mitt er 17 kvadrat, det er vel 20 m2 som er oppgitt som minimum på duo, lyric mente det ikke var noe problem og få duo til å spille bra i et mindre rom.
Lytterommet blir nok større etterhvert.
Hvilke erfaringer har dere uno/duoeiere med romstørrelse?

Mvh

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5

Hei

Takk for alle erfaringer.
"Gjør som Jens,kjøp trio", får gjøre det da, kontoen lyder på...... trio blir det ikke ser jeg  :-/ :)
Har nå også fått svar fra avantgarde og snakket med lyric og fått noen tilbud.
Anlegget jeg har drømt litt om en stund nå og som jeg vurderer sterkt å realisere er:
Avantgarde uno/duo og Borderpatrol 300B, derfor forandring av emne.
BP 300B er nok raskest tilgjengelig direkte fra Gary Dews, men høyttalerne dukker jo opp brukt nå og da ser jeg.
Må bare innrømme det er duo som frister mest, men lytterommet mitt er 17 kvadrat, det er vel 20 m2 som er oppgitt som minimum på duo, lyric mente det ikke var noe problem og få duo til å spille bra i et mindre rom.

Mvh
Hør med MP her på forumet, han har Avantagarde på et lite rom.

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
bruker wavac 300b på uno i 26-27kvm rektangulert rom og kan vanskelig forsille meg duo i mitt rom , men her må det bli mer formen på rommet som avgjør og ikke fullt så mye str.
mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
bruker wavac 300b på uno i 26-27kvm rektangulert rom og kan vanskelig forsille meg duo i mitt rom , men her må det bli mer formen på rommet som avgjør og ikke fullt så mye str.
mvh
Helt enig!
Mitt rom er ca 20 kvm, og det er i og for seg en grei størrelse for Duoene.
Men, rommet er avlangt, og jeg skulle gjerne hatt en meter ekstra i bredden.
"Reddes" delvis av at halvparten av den ene langveggen er en åpning inn mot selve hovedstua, så det er mye luft å flytte på..........

Mvh

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2

Mvh
Hornene sitter 5 cm lengre fra hverandre på DUO enn UNO noe som gjør at du bør sitte > 2,8 meter fra men litt nærmere med UNO. Skal du sitte i en likesidet trekant + radiusen på hornene så er du fort opp i 3,5 meter fra ytterkant til ytterkant. Så bør du jo ha litt luft rundt dem også..... det går sikkert med 17 kvm men det vil kanskje se litt pakket ut. Det blir vel også en estetisk sak .... alle Avantgarde kler store rom - de er skikkelig art deco og passer f.eks. godt i Villa Stenersen eller et annet gromt funkisinteriør. Men dersom du innen for noen år skal ha større stue så ville jeg godt for DUO. Uansett så blir du fornøyd - Avantgarde var min største hifi-oplevelse side jeg hørte IMF Reference med Accuphase i kjelleren på gamle Audioscan i Osterhausgata (må ha vært i 1979). I dag har referansen endret seg :D

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Jeg har hatt UNO i et par år nå. Har absolutt funnet ut at Avantgarde er de rette høyttalerne for meg. Men det merkes innimellom at bassen ikke integrerer helt perfekt. Dette er etter hva jeg har hørt lettere å få til med Duo.

Tidligere i tråden nevnes det at DUO er lettere å få til å spille bra med ulikt utstyr. Jeg har aldri hørt DUO, og kan ikke bedømme det utsagnet. Men min erfaring med UNO er at den spiller bra sammen med mye forskjellig elektronikk. I alle prisklasse, både transistor og rør.

I dag spiller jeg på Avantgardes egen Model 5 forsterker. Denne spiller meget bra. Dersom du har et fastsatt budsjett, og DUO egentlig er litt utenfor rekkevidde ville jeg anbefalt å legge litt ekstra i DUO og kjøpe Model 5 som en midlertidig løsning. Dette vil gi deg den beste høyttaleren med en meget god og passende forsterker. Model 5en kan senere selges, eller brukes som en allsidig sekundærforsterker ved siden av dyre SET rørforsterkere.

Jørgen

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hva med Oris da, kunne det ha vært et alternativ?

Frode

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Helt enig!
Mitt rom er ca 20 kvm, og det er i og for seg en grei størrelse for Duoene.
Men, rommet er avlangt, og jeg skulle gjerne hatt en meter ekstra i bredden.
"Reddes" delvis av at halvparten av den ene langveggen er en åpning inn mot selve hovedstua, så det er mye luft å flytte på..........

Mvh

Det værste med rommet ditt er den H............. lampetten
som ikke klarer å henge stille ;D ;D

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Selges Oris som ferdige løsninger eller dreier det seg kun om selvbygg rundt hornet?
Er ingen selvbygger, ser underholdningen i det, men kjenner meg selv, hadde aldri blitt ferdig til å begynne :-/
Hva bruker dere som avstand til side- og bakvegger?
Er det noe musikk de ikke fungerer på?

Dere skjønner, jeg bor rundt 40-50 mil unna lyric hifi, så jeg har ikke fått lyttet til avantgarde ennå.
Kanskje det er noen i trøndelagsdistriktet som hadde vært villig til å gi en kjapp demo..?

Mvh

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Om Oris leveres ferdig eller ikke, er vel madman den rette til å svare på. Ellers er det vel mulig å få hjelp her, http://www.pmvaudio.no/index.asp, eller eventuelt hos Low-Q.
Hos meg står fronten på Orisene ca 1m fra bakvegg. Avstand til sidevegg er vel 30-40cm. Hornene fungerer godt til det meste jeg hører på. Hvis du skal til Oslo for å prøve AG, kan du sikkert få en demo hos madman også.
Jeg har ikke noe erfaring med AG, men jeg tror kanskje at bass systemet er bedre på Orisene. Det er vel ikke uten grunn at LMC bruker BD15 sammene med Trioene sine. ;)

Frode

M

MPT

Gjest
Jeg ville valgt Duo hvis du skal ha ett større rom enn 20 kvm senere, hvis ikke ville jeg valgt Uno.

Har Uno selv, er veldig fornøyd med de. Men jeg hører de trenger større rom enn det jeg har i dag. Det kommer om ikke så lenge.

Grunnen for at jeg valgte Uno, er for at jeg ikke ville bruke 40.000.- mer enn man kan få for Uno på bruktbørsen som er nesten like god.

Lykke til!

Hilsen en veldig fornøyd Uno eier!! :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.513
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
mine trio spiller ut i et volum tilsvarende ca 250 kubikkmeter og da holder det ikke med 4 ti-tommere i 40 liters kabinetter om de skal kunne følge opp til en 110-115dB   dvs ca 100 i lytteposisjon
derfor har jeg nå fire femtentommere istedet.
bonusen er dessuten at basser uten eq låter en million ganger mere naturlig enn to voldtatte 10 tommere i et lite kabinett!
IMO
Mvh

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Bruker Duo i rom på 20 m2, det funker relativt greit, men regner med stor forbedring når jeg får oppgradert stuen til 30-40m2.
Skal du flytte innen et par år, er det sikkert best å legge de ekstra kronene i potten og kjøpe Duo med en gang, så slipper du å selge uno for å kjøpe duo senere. Det blir fort dyrt. Du kan spare litt på forsterker på disse hornene, til du får råd til den forsterkeren som du virkelig har lyst på. Det funker greit med integrerte rørforsterkere som du får brukt for under 10k. Almarro til $800 skal visst også være bra, i hvert fall inntil du har råd til Wavac/BP/Lamm/etc.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg ville kastet meg over DUO-ene og Model 5 amp'n som Jens her på forumet selger. En knallkombo til prisen og det spilte faktisk utmerket da jeg testet mitt i et 16Kvm rom. Model 5 amp'n vil nok overraske mange trass sine beskjedne wattstyrke og fysiske størrelse. Den ser litt "pinglete" ut, men er tung og spiller stort! ;D

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg ville kastet meg over DUO-ene og Model 5 amp'n som Jens her på forumet selger. En knallkombo til prisen og det spilte faktisk utmerket da jeg testet mitt i et 16Kvm rom. Model 5 amp'n vil nok overraske mange trass sine beskjedne wattstyrke og fysiske størrelse. Den ser litt "pinglete" ut, men  er tung og spiller stort!  ;D
Grunnen til at Model 5 er liten er at de ikke er så himla mye tomrom inni slik man ser f.eks. på Krell KAV 400 eller Hegel H1. Byttet fra C-J rør til Model 5 som etter min mening spiller ultraoppløst og dynamisk. Ikke rart at Model 5 funker bra på horn når den er bygget spesielt for Avantgarde. Spiller stort sett på 10% - 15% av maksvolum så enorme kondensatorreservoarer og kolossale strømforsyninger er ganske unødvendig og man kan legge pengene andre steder. Superfølsomme horn setter uvanlige krav til en forsterker - nemlig at den skal lyde åpent og dynamisk på meget lav effekt - det er faktisk ikke alle forsterkere som gjør nettop det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.513
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
5 gir 0,4 watt i klasse A!
viktigste halve watten du har hørt!
IMO
Mvh
Leif

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
5 gir 0,4 watt i klasse A!
viktigste halve watten du har hørt!
IMO
Mvh
Leif
Jeg har fått vite at effekten ved ren klasse A drift kan økes betydelig på Model 5 ved å øke bias'en over utgangstransistorene. Enkelt potmeter og målepunkt for multimeter 190 - 200 mV brukes som korelasjon til tomgangsstrømmen. Dog må man passe på at den ikke går varm og justere klasse A driften etter ekseptabel temperatur på kjøleribbene. Tette og trange stereobenker er vel ikke å anbefale. Noen som har erfaring med å justere biasen på Model 5 og hvilken gevinst det gir ut over økt strømregning og muligens redusert levetid på Model 5?

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Takker og bukker for alle svar, mye som er kjekt å vite når det endelige valget skal taes.
Det er også noen andre prioriteringer som kommer til å skje i nærmeste fremtid, derfor har jeg planer om å leve med mitt neste anlegg en stund... hørt den før? ;D

Jens var vel forståelig nok ikke så ivrig på å sende og det er veldig langt mellom oss, så jeg har derfor ikke tenkt så mye på dette alternativet..
Hornfarge betyr også mye for meg, ettersom jeg har tenkt å ha den evt. investering enstund.
Å daglig se på en hornfarge som ikke akkurat er favorittfargen er ikke aktuelt.
Får ta en tur inn i tenkeboksen.. ??? :)

Forresten, på www.artsound.dk ,på siden om avantgarde, nederst på siden, duoene med spesial farge, der har du horn med lekker farge der spør du meg ;)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.587
Torget vurderinger
5
Bruker Duo i rom på 20 m2, det funker relativt greit, men regner med stor forbedring når jeg får oppgradert stuen til 30-40m2.
Skal du flytte innen et par år, er det sikkert best å legge de ekstra kronene i potten og kjøpe Duo med en gang, så slipper du å selge uno for å kjøpe duo senere. Det blir fort dyrt. Du kan spare litt på forsterker på disse hornene, til du får råd til den forsterkeren som du virkelig har lyst på. Det funker greit med integrerte rørforsterkere som du får brukt for under 10k. Almarro til $800 skal visst også være bra, i hvert fall inntil du har råd til Wavac/BP/Lamm/etc.
Har en Almarro som jeg vurderer å selge fordi den ikke blir brukt så lenge jeg har Supratekene... Min erfaring er uansett at det er lett å Uno til å spille bra med rimelige forsterkere så lenge de har en signatur som kler høyttalerne. På grunn av delefrekvensen er nok Uno mer tilpasningsdyktige til små rom enn Duo.

Tormod

image

Medlem
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
0
Jeg har TRIO på 24 m2, No Problem! I kombinasjon med Model 5 er det beste jeg har prøvet! og jeg har prøvt en god del. Model 5 er virkelig high-end og TRIO er ikke vanskelige "å få til". Har også hat UNO som jeg aldrig helt fikk til!

haden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
1
trio på 24 kvm ?!?!? , kan umulig fungere.........?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Avantgarde anbefaler rom fra 25 m² og lytteavstand 3,0 meter. Så hvorfor skulle ikke 24 m² funke selv om det er på grensen?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Avantgarde anbefaler rom fra 25 m² og lytteavstand 3,0 meter. Så hvorfor skulle ikke 24 m² funke selv om det er på grensen?
Legg også merke til at "Image" har Trio Classico som ikke er like høye som den vanlige Trio.
Og at Classico dermed kan trives bedre i mindre rom.
Og "Image" bruker forresten heller ikke originale Avantgarde subber.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hornfarge betyr også mye for meg, ettersom jeg har tenkt å ha den evt. investering enstund.

Forresten, på www.artsound.dk ,på siden om avantgarde, nederst på siden, duoene med spesial farge, der har du horn med lekker farge der spør du meg ;)
Farge er selvfølgelig snakk om smak og behag.
Har sett de fleste av standardfargene i praksis og for egen del er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at på Uno/Duo er grønne er den fineste fargen etter min smak.
Når det er sagt syntes jeg også at spesialfargen som det ble henvist til var fin :)
Trio synes jeg er ok i blå (men antar vel allikevel at jeg går for grønne...)
Men smaken er jo som baken........

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Har ikke sett noen av standardfargene i praksis, så her kan det være forskjeller hvordan de fremstår i virkeligheten og på bilder.
Det er rød som jeg har følt mest for, men den spesialfargen som jeg henviste til hadde fristet noe hinsides ved kjøp av nye.

Mvh

image

Medlem
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
0
Glemte vel å oplyste om at det er ca. 3,5m til taket! avstand til lyttepisisjon er ca. 3,8m.

Jeg bruker Klipsch RT-12D nye hjørne woofer. Det er en helt ny model som ikke er tilgjengelig endda på det norske marked.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Glemte vel å oplyste om at det er ca. 3,5m til taket! avstand til lyttepisisjon er ca. 3,8m.

Jeg bruker Klipsch RT-12D nye hjørne woofer. Det er en helt ny model som ikke er tilgjengelig endda på det norske marked.
Hva med å legge ut et bilde?

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Re: Avantgarde duo/Borderpatrol 300B

Tenkte bare jeg ville friske opp denne tråden igjen.
Det som har skjedd siden tråden ble startet er at et par kaktusgrønne avantgarde duo står hos meg og W5`en er så grei og forer dem med litt mat mens duoene venter på lekekameraten sin, 300B fra borderpatrol 8)

Fortsettelse følger når lekekameraten ankommer, også skal jeg se om jeg ikke får lært meg og legge inn bilder.. :-[

Mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Lurte på hva er riktig bruktpris på ett sett med Avantgarde Uno og Duo?
Vurderer å kjøpe med en av disse, eller muligens den nye Nanoen som kommer nå.. Noen som veit nyprisen på den?

mvh Jan

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No har eg berre høyrt Avantgarde i butikken hos Tor, men eg vil tru at prisskilnaden mellom dei ulike modellane absolutt signaliserer ulikt lydpotensiale, og at eg såleis heilt klart ville gått for den dyraste eg hadde råd til. Hadde eg ikkje vore elektrostatmann, var eg nok Avantgardist....
Men den generelle regelen om at meir påkosta modellar er meir krevjande både når det gjeld rom og utstyr elles, er nok til stades, sjølv om Jens signaliserer at Uno er vanskelegare enn Duo.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Takker og bukker for alle svar, mye som er kjekt å vite når det endelige valget skal taes.
Det er også noen andre prioriteringer som kommer til å skje i nærmeste fremtid, derfor har jeg planer om å leve med mitt neste anlegg en stund... hørt den før? ;D

Jens var vel forståelig nok ikke så ivrig på å sende og det er veldig langt mellom oss, så jeg har derfor ikke tenkt så mye på dette alternativet..

Horna kan eksempelvis lakkeres. De er lagd av ABS-plast. Men det koster jo litt arbeid mht demontering, og du bør la en dyktig (bil-)lakkerer stå for jobben.

Mvh

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Hei,

Lurte på hva er riktig bruktpris på ett sett med Avantgarde Uno og Duo?
Vurderer å kjøpe med en av disse, eller muligens den nye Nanoen som kommer nå.. Noen som veit nyprisen på den?

mvh Jan
Nano koster 85000, duo 110000, uno tror jeg lå på 80-90000.
Når det gjelder uno/duo så kan du vel halvere disse priser pluss minus alt etter stand og alder for å få en noenlunde bruktpris.

Mvh

Topp Bunn