Avantgarde Acoustic Duo Omega - nytt liv oppdatert til 2024 specs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Først av alt, dette blir en lang tråd. Jeg kommer nok til å revidere teksten en del ganger når jeg kommer på alt som jeg har glemt.

Bakgrunn:

Jeg starte å jobbe på Lyric Hifi i Torggata for Thor Aamot som 21-åring i 1991. Det var ingen som hadde fetere utstyr på den tiden etter min mening. Masse Theta, Rowland Research, Proac, Avantgarde Acoustic, Lyra, VPI, Koetsu, JM Lab/Focal, Cabasse, Accuphase, ATC, Bryston, Basis Audio, Epos, Aerial Acoustic, Creek, Stax, Benz, Sumiko ++ . Hadde årene før brukt studielånene på å kjøpe hifiutstyr i Vika men nå var det Torggata som gjaldt. Ble i jobben nesten to år før jeg gikk over gata for å drive Ljudia sin postordre i 8 år. Først i Oslo før jeg tok jobben med meg til Fredrikstad. Vi var svært tidlig ute med webshop og det ble noen hektiske år. Med doble ISDN linjer til en drøyt 6000,- i måneden så var båndbredden i orden for å drive nettbutikk. Ettersom jeg er utstyrt med litt selektiv hukommelse så fortsatte Thor og jeg en relasjon selv etter at jeg sa opp jobben. Så jeg har vel tilbrakt noen måneder inne i lytterommet med fripass til å koble om og flytte på utstyr etter ønske. Det endte med å ha eid 7-8 forskjellige Proac og en forkjærlighet for ENKELTE Avantgarde Acoustic modeller.

Til saken:

Med Omega oppgraderingen så falt jeg for Avantgarde Duo. Selv med oppgraderingen var det fortsatt en høyttaler som tydelig endret karakter om du gjorde endringer i vinklingen mot lytteposisjon eller avstand fra bakvegg, men nesten uansett plassering så var det nå en nerve, dynamikk og tilstedeværelse i lyden som gjorde mange typer musikk veldig engasjerende å lytte til. Jeg kjøpte aldri Duo Omega på den tiden men de var helt klart i bakhodet når jeg har holdt på med egne DIY hornhøyttalere.

Hva er min helt personlige mening om Avantgarde Duo Omega?

Jeg synes at dette er et litt crazy design. Ettersom dette ikke er constant directivity horn og vi har en blanding av passiv og aktiv deling samt naturlig avrulling mellom diskanthorn, midhorn og bassløsningen så er frekvensgangen on aksis rimelig forskjellig fra litt eller mye off aksis. Hva gjør dette? Tja. Du får en høyttaler endrer karakter om du bare flytter litt på den. Det kan være det at lydbildet mister dybden (som i det å kunne få en opplevelse av at artisten står lengre frem eller bak på en tenkt scene), at instrumentene blir klint sammen i en vegg av lyd eller at alle instrumentene har sin egen plass og du kan lett innbille deg at du enten er i innspillingslokalet eller at musikerne er hos deg - dette vil avhenge av innspillingen.

Trikset med å kjøre et stort mellomtonehorn som kan gå rimelig sømløst over i en aktiv bassløsning er det som gjør Duo noe helt spesielt. Bassløsningen i Duo Omega var på sin tid ganske kompromissløs. 2 stk 10" med enorm magnet i en kompakt, lukket kasse. En rimelig kraftig innebygget forsterker med masse EQ og justerbar delefrekvens/nivå¨gjorde at man kunne tilpasse bassen til eget lytterom. Hvis du tar deg god tid til å justere inn et par Avantgarde Duo Omega til ditt rom så kan det låte helt magisk. Selv nå 15 år etter. Nå går disse på brukten fra 50-75.000,- og det er veldig mye godlyd for pengene.

Hva har skjedd de siste 15 årene?

(her kommer det edits, helt sikkert) Over tid har Avantgarde Acoustic beholdt grunnfilosofien med det store mellomtonehornet, diskanthorn og aktiv bass. Det har kommet varianter med doble 12" i bassen og en med et kort basshorn. Den nyeste varianten til over 500.000,- har en ny variant av mellomtonedriveren, diskanthornet og noen ganske sexy basselementer. Der har du også noe som er en "no brainer" i dag, nemlig DSP for å gjør det enklere å få god bass hjemme og for å få mest mulig ut av basselementer og forsterker. Men hjertet, det store mellomtonehornet er så godt som likt. Ser vi tilbake til Duo Omega så er det helt klart bassløsningen og forsterkeren/deling som det vil være naturlig å oppgradere for å få et stort løft i lyden på så godt som alle parametre. Og det er det jeg har tenkt til å gjøre.

Tanker om oppgraderingpotensialet til et par Duo Omega:

- Den gamle bassforsterkeren på rundt 200 Watt gjør nytten men en mer moderne løsning kan låte bedre og være mer pålitelig.
    - Det gamle analoge, aktive delefilteret på bassforsterkeren endrer frekvensgang med nivå. Se målinger senere i innlegget. En moderne DSP-løsning er mye bedre.
    - Kapasiteten til bassløsningen er handicapet av at det ikke er noe subsonic filter. Med en brattere høypass på 20-25Hz blir det mindre forvrengning og man kan spille høyere.
    - De originale basselementene og kassa holder høy kvalitet og det er mye mer å hente.
    - Duo løsningene med korte basshorn fikk bra omtale, jeg har et par Kvålsvoll 12" basshorn som jeg tenker å teste som alternativ.
    - Det er overveiende sannsynlig at det er endel å hente på aktiv deling oppover mot mellomtonehornet og diskant. Jeg skal teste, måle og lytte. Og det er totalt usannsynlig at det ikke er et stort forbedringspotensiale ved varsom bruk av frekvenskorreksjon tilpasset lytterom og smak.

Vedlegg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Tiltak nummer 1: Måle eksisterende bassløsning Sub 225

Først målte jeg impedansen på de fire bassene. De var helt eksemplariske og i praksis identiske med sine små avvik. Se bildet.

Så målte jeg frekvensgangen på bassforsterkeren med velgeren i alle posisjoner fra laveste lavpass delefrekvens til høyeste. Jeg kommer tilbake til denne målingen og vil poste frekvensgangen til orginalfilteret slik at andre som vil/må bytte subforsterker på SUB 225 kan kopiere orginalfilteret.

Ettersom jeg hadde lest at et av ankepunktene til Avantgarde sine bassforsterkere uten DSP var at de endret frekvensgang om du endre nivået på lydvolumet så målte jeg endringene som oppstod i frekvensgang ved endret gain/nivå. Som man kan se av bilde 2 så endrer frekvensgangen seg en god del. Rosa (måling 12) er ved minst gain på subforsterkeren og turkis (måling 20) er ved maks gain. Som man kan se så er det kun under 20 Hz at det skjer noe særlig og det er kun ved nær maks gain at det ruller av litt tidligere. Denne endringen kan vel være nyttig i og med at man får mer beskyttelse mot lave frekvenser ved høyere gain.

OBS: Angående frekvensgang, dette er output fra forsterkeren inkludert Avantgarde sin orginale EQ som gjør at den bittelille høyttalerkassa spiller dypbass med de ekstremt kraftige elementene. Frekvensgangen sier svært lite om systemet. Senere vil det komme akustiske målinger av subben med og uten EQ slik at man kan evaluere systemet. Planen er groundplane målinger samt innendørs målinger med noen teknikker som minimerer rompåvirkning selv ved relativ lave frekvenser. Gøy!

Vedlegg

Sist redigert:

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Her er målingen av frekvensgangen til bassforsterkeren ved alle 11 settingene:

Hvis du har en defekt amp eller hvis du har lyst til å oppgradere forsterkere og delefilter til en bedre løsning så kommer orginalkurvene her i denne posten. Da har du et utgangspunkt for å lage egne kurver eller så kan du bare kopiere rakt av og få et resultat svært nær orginalløsningen. Det er vel ikke umulig at du bare med dette kan oppleve en forbedring hvis du f.eks har valgt en kraftig Hypex plateforsterker siden disse er svært gode i bassområdet.

Men å bare kopiere kurvene fra de gamle bassforsterkerene med deres aktive analoge filtre er å gå glipp av et stort forbedringspotensiale. Her kan lydkvaliteten på bassløsningen heves ved at man får mer ut av basselementene samtidig som man beskytter de bedre mot subsonic frekvenser. Det er også naturlig å tune bassløsningen til akustikken i eget rom med DSP/romkorreksjon. Her har Hypex sine plateforsterkere en god DSP hvor man kan lagre inntil 4 presets for forskjellig tuning og velge mellom med fjernkontroll. Du får også volumkontroll mm. Med andre ord - ta Omega Duo til 2024 standard.

Avantgarde Duo Omega bassamp.jpg

Output fra bassforsterkeren er målt i alle 11 stillinger/settinger. I posten ovenfor kan du se at disse kurvene endrer seg litt med innstillingen på volumkontrollen. Dette er ikke et stort problem men kan forklare endringer i lydbildet ved forskjellige nivåer. Dette slipper du selvfølgelig på en moderne forsterker med DSP.

Duo Omega bassamp frekvensgang 11 settings.jpg

For å gjøre det enklere å se forskjellene har jeg også en screenshot med kurvene hvor delefrekvensen er satt til lavest, midten og høyest:

Duo Omega bassamp frekvensgang lav mid og høy delefrekvens.jpg

OBS: Angående frekvensgang, dette er output fra forsterkeren i basskassa som inkluderer Avantgarde sin orginale EQ som gjør at den kompakte basskassa spiller dypbass med de kraftige elementene. Så denne frekvensgangen sier svært lite om systemet, den er kun et hjelpemiddel for de som vil eller må erstatte forsterkeren/orginalfilteret. Senere vil det komme akustiske målinger av subben med og uten EQ slik at man kan evaluere bassystemet.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Her kommer noen nærfeltsmålinger av de to 10" bassene i Duo Omega.

Første bildet er av frekvensgangen til basselementene i orginalkassa etter at jeg har tatt ut forsterkeren og satt en kryssfinerplate der i stedet. Her er de drevet uten delefilter og EQ og vi ser den naturlige frekvensgangen:

Duo Omega bass - frequency and impedance.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Her er det tydelig at det er noe som er uheldig i den orginale basskassa til Avantgarde. Det relativt kraftige utslaget i impedansen rundt 290Hz og dippen i frekvensgangen ved omtrent samme frekvens tyder på en resonans eller kansellering.

Avantgarde har laget et meget solid kabinett med 30mm vegger og en kraftig avstiver i form av en hel og solid hylle som går fra midt mellom basselementene og stopper ca 12 cm fra bakveggen. Dette lager en "tunnel" hvor lyden kan gå fra basselementet, bakover mot bakveggen, ned mot bunnen av kassa og så frem mot det andre elementet hvor lydbølgene kan reflektere tilbake. Dette kan være årsaken til noen utslag lenger opp i frekvens men en kvartbølge av 290Hz er rundt 29 cm.

Den innvendige bredden er 240mm og det passer omtrent med det mindre utslaget i impedansen ved 340Hz. Kabinettet er har kun "eggekartong"-skum som demping invendig og det har knapt noen virkning ved disse frekvensene. Høyden invendig er totalt 490mm og dette blir delt i to av en hylle på ca 25mm tykkelse. Så hver 10"bass ser et kammer som er ca 244mm høyt. Dette passer heller ikke med den kraftige pukkelen ved 290Hz.

Nok synsing, jeg får trykke inn noe dempemateriale og ser hva som skjer med impedanse og frekvensgang. Fant noe 10cm isolasjon og satt i gang:

Duo Omega bass - frequency and impedance modified box.jpg

Se der ja! 290Hz pukkelen er borte fra impedansemålingen og frekvensgangen er glattet ut. Dette var nok en kansellering. Med dempingen er Fs en liten Hz lavere også. Vi ser at den mindre pukkelen ved ca 340Hz er der fortsatt. Dette var gøy. Jeg får prøve å optimere dempingen og se om det er mer å hente.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Etter litt eksperimentering med fluffy Rockwool i kammerene bak elementene og på bakvegg ble det enda bedre. Dippen i frekvensgangen er helt borte. Fs er nå nesten 5 Hz lavere.

Duo Omega bass - impedance and frequency original vs with acoustic damping.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Hvorfor er det viktig å se på resonanser så høyt opp i frekvens på en basskasse? Det er fordi denne bassen skal spille oppover i øvre bass/nedre mellomtone og møte det store mellomtonehornet. Avantgarde anbefaler å justere inn delefrekvens og nivå ut fra lytterom, lytteavstand og preferanser. Og det er nok sjelden noen velger å dele så høyt. Allikevel vil en så kraftig dipp mindre enn en oktav over delefrekvensen muligens være hørbart.

Her kommer noen flere målinger av orginal kasse versus demping på bakvegg og optimal demping. Alle målinger er tatt flere ganger så de bør stemme. Jeg synes allikevel at noen av utslagene på målingene nedenfor med den "optimalt" dempede er i overkant store. Er det noen som har noen synspunkter på dette? Mic står +/-1 cm på samme sted (1cm fra dustcap), selve kassa står nøyaktig samme sted på alle målinger.

Duo Omega phase - original vs modified with acoustic damping.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Nå er det jaggu meg på tide å få målt basskassa med den orginale forsterkeren. Jeg glemte å måle dette før jeg satt i gang så jeg har ingen baseline med måling av orginal kasse. Det skal jeg gjøre med kasse nummer 2 slik at vi kan sammenligne den målingen med den som kommer nå med optimalisert demping og ellers orginal kasse/forsterker. Forsterkeren er satt til høyeste delefrekvens. OBS: UGLATTET måling

Frekv Duo Omega both basses with original amp.jpg

Det var strøkent. Consider me impressed! Jevnt og fint og en F3 på rundt 27Hz. Fra tidligere impedansemålinger så vi at elementene var veldig godt matchet. Snasent at det måler så likt akustisk også.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.758
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    For en tilfeldighet. En fetter av meg som nettopp har et par AG Duo omega sendte meg en melding i dag og lurte på om noen av Hegel sine integrerte ville fungere bra på noen slike. Kanskje noen som ser på denne spennende tråden kan gi noe input på det. Men ikke la den diskusjonen ta over tråden. Jeg skal stille spørsmålet i AG tråden direkte men snylter litt på Naturlyd her.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Her ser vi frekvensgangen ved høyeste mulige delefrekvens vs den som er anbefalt som et utgangspunkt av Avantgarde Acoustic.

Freq graph high vs rec xover Duo Omega.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    For en tilfeldighet. En fetter av meg som nettopp har et par AG Duo omega sendte meg en melding i dag og lurte på om noen av Hegel sine integrerte ville fungere bra på noen slike. Kanskje noen som ser på denne spennende tråden kan gi noe input på det. Men ikke la den diskusjonen ta over tråden. Jeg skal stille spørsmålet i AG tråden direkte men snylter litt på Naturlyd her.
    Hei, lenge siden, skal du til Horten? En Hegel er jo en helt grei forsterker og absolutt alt klarer å drive en Duo Omega. Det skal ikke mange wattene til før fyller fyller selv store rom.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Ettersom planen er å oppgradere de orginale bassforsterkerene til Hypex så gjorde jeg et kjapt (tok meg en time, har blitt alt for mye auto-EQ på meg :) ) forsøk på å etterligne den orginale frekvensresponsen. Jeg tenker at jeg skal lage presets som både emulerer den orginale løsningen til Avantgarde og så skal jeg forsøke å integrere hornet enda bedre.

Hvis du ser på skalaen så er en strek 0,5dB. Uglattet respons.

Et kjapt forsøk på å klone filteret.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.646
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - Disse basskassene til Avantgarde er ikke top of the line kapasitetsmessig. Kunne det ha vært en ide å se på helt nye kasser med helt nye drivere - f.eks. 12-15" fra proffverdenen som en dedikert basskasse, som en da supplerer med en sub for å grave seg ned i kjelleren?

Johan-Kr

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    852
    Torget vurderinger
    26
    Kapasiteten på basskassene var noe av det jeg tenkte på da jeg startet prosjektet. Er selv glad i doble 15" og andre eksesser. Jeg har allerede en Kvålsvoll hornbass med 12" jeg har tenkt å teste ut, det er i tråd med Avantgarde sine varianter av Duo.

Men er det nødvendig? Det å ha masse overskuddskapasitet er en gjenganger i de beste riggene jeg har hatt og også hørt hos andre. Men det er svært få som spiller særlig høyt over lengre tid. 10" bassene i Avantgarde kassene er ganske heftige så det er forsterkeren på drøyt 200 Watt som er begrensningen. Med den EQen som skal til for at dette spiller ned mot 25Hz så tar det ikke så mange watt for å nå Xmax. Men nå har jeg DSP i Hypexen og kan lage et preset for litt mindre subbass og ganske mye mer headroom 40-300Hz. Så kan man velge preset etter humør og musikk.

Det å ha 2 elementer i vertikalen gir litt direktivitet i vertikalplanet og mindre floor bounce. Jeg tror det er viktig å beholde dette, også for å hjelpe til med overgangen til det store mellomtonehornet.

Det jeg drodlet på var en løsning med doble 18 Sound 12" med Tetracoil. Det hadde fått kapasitet over det den nye Duoen til en halv mill.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn