Avantdarde Duo Pro 10 - Lynet drepte den ene.

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Lørdag 27 juni var det et kraftig tordenvær, og lynet slo ned og ødela LF -delen i den ene Avantgarde Duo. Voldsom BRRRRRRRRRRR fra LF-elementene før jeg rakk å trekke ut kontakten. Svingspolene subber lett. Men hva har overspenningen gjort med 200W - forsterkeren? Tips og synsing mottas med takk.

Johnny
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.563
Antall liker
5.205
Sted
Holmestrand
Hvis spolen subber så virker det vel ikke særlig lovende ...
Kjenner ikke høytalerne teknisk så jeg vet ikke hvordan man kommer til, eventuelt kobler ting fra, men en runde med måling av forsterker og høytaler er sikkert lurt, før du setter spenning på igjen.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.351
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Dette dekker innboforsikringen din.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Har du hatt lynnedslag i installasjonen er første prioritet å få sjekket el anlegget av fagfolk.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.671
Antall liker
5.096
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, kan komme senskader på elanlegget her - normalt må mye byttes.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.671
Antall liker
5.096
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Tja, står jo noe om det her.

Men typisk er det jo levetiden på tver osv som kan bli kortere, isolasjonen i kontakter osv kan svekkes.
 

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Har du hatt lynnedslag i installasjonen er første prioritet å få sjekket el anlegget av fagfolk.
Fagfolk? Hvor finner jeg de?
Det har vært elektrikere her som jeg i ettertid ikke ville ha godkjent.
HaFa her i Larvik skulle legge opp ladekontakt til Elbilen. La opp en Schuko-kontakt som ble koblet til en 13A kurs som allerede var belastet. Skiftet så til en 10 A sikring og sa at da var alt i orden. Måtte frakoble en panelovn mm. for å kunne lade bilen før de etter et år monterte en "Folkelader" på egen kurs. De leverer heller ikke samvarserklæring og en beskrivelse hva som er gjort Det er lovpålagt. Jeg vet ikke hva som er gjort i anlegget. Har bedt de tilbakestille anlegget til slik det var, men de prater seg vekk fra sitt ansvar. Saken er rapportert til Skagerak Nett, men etter to uker er det ingen reaksjon. Hva skal en da gjøre, jo eneste utvei å ta ut forliksklage.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Fagfolk? Hvor finner jeg de?
Det har vært elektrikere her som jeg i ettertid ikke ville ha godkjent.
HaFa her i Larvik skulle legge opp ladekontakt til Elbilen. La opp en Schuko-kontakt som ble koblet til en 13A kurs som allerede var belastet. Skiftet så til en 10 A sikring og sa at da var alt i orden. Måtte frakoble en panelovn mm. for å kunne lade bilen før de etter et år monterte en "Folkelader" på egen kurs. De leverer heller ikke samarbeidserklæring eller en beskrivelse hva som er gjort, og jeg vet ikke hva som er gjort i anlegget.. Har bedt de tilbakestille anlegget til slik det var, men de prater seg vekk fra sitt ansvar. Saken er rapportert til Skagerak Nett, men etter to uker er det ingen reaksjon. Hva skal en gjøre?
Ja,det finnes mang slags fagfolk,
men Larvik har sikkert mer enn ett installasjons firma?
 

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Et annet firma hadde med en som stjal 9 nos EL34. Bare tomme esker lå igjen i kjelleren. Gikk for lang tid til jeg oppdaget det så fikk ikke gjort noe med det. Sitter vel i gitarforsterkeren til lærlingen nå.
Det er bare et firma som har levert samsvarserklæring etc.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Et annet firma hadde med en som stjal 9 nos EL34. Bare tomme esker lå igjen i kjelleren. Gikk for lang tid til jeg oppdaget det så fikk ikke gjort noe med det. Sitter vel i gitarforsterkeren til lærlingen nå.
Det er bare et firma som har levert samsvarserklæring etc.
En by med useriøse firma og kriminelle altså :eek:
 

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Han som monterte "Folkeladeren" fjernet et overspenningsvern til 3-4000 kr. Han skulle ha det som kompensasjon sa han. Det var kanskje det som kunne forhindret skadene på Avantgarde?
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.671
Antall liker
5.096
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Skal du ha elbillader må du i allefall ha overspenningsvern. Det kunne jo også kanskje ha forhindret skadene dine.
 

dipp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
52
Antall liker
41
Montøren sa at overspenningsvernet var overflødig da ladeboksen hadde eget overspenningsvern.

Men han fjernet et overspenningsvern som beskyttet de andre kursene, og som var installert FØR billaderen. Noe stemmer ikke her.

Dette er vel litt "OFF TOPIC", men sikkert av interesse for alle de som har kostbart utstyr tilsluttet nettet.

Takker så mye for innspill!
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.671
Antall liker
5.096
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Sikker på at det ikke var jordfeilbryter han fjernet?

Hvis dette er montert etter 2018 står det ganske klart å tydelig her hvertfall;


nek.PNG
 
Topp Bunn