AV Receiver som avgir lite varme?

knuth

Fersking
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
Nylig ble det ny TV-benk fra Bolia i stua etter ønske fra fruen. Solid, dyp, og delvis åpen både foran og bak, men kun 22 cm høyde i rommet til receiveren. Det har vist seg å by på problemer. Min gamle Pioneer VSX-AX2AS ble glovarm, så den tør jeg ikke å bruke. Testet med en Pioneer SC-LX86 som jo har klasse D forsterker, men også denne blir varmere enn jeg føler meg helt komfortabel med. Testet så en Marantz NR1504 som er liten nok fysisk til at varme ikke blir et problem, men den er jo ikke all verden lydmessig. Testet også vifter fra AC Infinity, men de syntes jeg støyet for mye. Så hva gjør jeg? Kan den kommende NAD T778 være redningen, med hypex-moduler, mindre fysiske mål og vifte? Eller har andre gjort seg noen erfaringer med receivere som fungerer godt i rom der høyden er begrenset og varme fort blir et problem?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.161
Antall liker
2.097
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
De fleste skal ha litt rom over; ellers går det galt. En mulighet er å kjøpe en ren prosessor som selvsagt blir mindre varm (siden det ikke eksiterer noe forsterker i disse), men det krever igjen effektforsterker(e).

Må si jeg synes problemstillingen er litt rar; om kona hadde kommet med slike galskapskrav tror jeg lett det hadde blitt hun som måtte flytte ut. Heldigvis er ikke dette noe problem for meg. Kona er ikke overbegeistret for min hobby, men hun har forståelse for galskapen ;)

Og hvorfor all all verden kjøpe en TV-benk uten å ha sjekket målene for plass til utstyr først? Det er vel her du har feilet.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Prøv en størst mulig Noctua pc vifte på en 12V strømforsyning. Den hører du ikke.
 

Ikaros

Medlem
Ble medlem
25.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Oslo
Nylig ble det ny TV-benk fra Bolia i stua etter ønske fra fruen. Solid, dyp, og delvis åpen både foran og bak, men kun 22 cm høyde i rommet til receiveren. Det har vist seg å by på problemer. Min gamle Pioneer VSX-AX2AS ble glovarm, så den tør jeg ikke å bruke. Testet med en Pioneer SC-LX86 som jo har klasse D forsterker, men også denne blir varmere enn jeg føler meg helt komfortabel med. Testet så en Marantz NR1504 som er liten nok fysisk til at varme ikke blir et problem, men den er jo ikke all verden lydmessig. Testet også vifter fra AC Infinity, men de syntes jeg støyet for mye. Så hva gjør jeg? Kan den kommende NAD T778 være redningen, med hypex-moduler, mindre fysiske mål og vifte? Eller har andre gjort seg noen erfaringer med receivere som fungerer godt i rom der høyden er begrenset og varme fort blir et problem?
Jeg har samme problem med en eldre Yamaha DSP-Z11 i en benk med »lav takhøyde». Receiveren har vifter montert på undersiden, men de støyer ganske kraftig. Jeg reduserte problemet ved å plassere to PC-vifter i bakkant av benken som trekker ut luft. Jeg festet dem med dobbelsidig tape i selve benken. De støyer en del på full fart, så jeg kjører dem på lavere spenning, dvs 5 V. De er hørbare, men funker greit og temperaturen har falt en god del. Bedre vifter enn hva jeg har brukt kan sikkert kjøres på full hastighet.
 

knuth

Fersking
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
De fleste skal ha litt rom over; ellers går det galt. En mulighet er å kjøpe en ren prosessor som selvsagt blir mindre varm (siden det ikke eksiterer noe forsterker i disse), men det krever igjen effektforsterker(e).

Må si jeg synes problemstillingen er litt rar; om kona hadde kommet med slike galskapskrav tror jeg lett det hadde blitt hun som måtte flytte ut. Heldigvis er ikke dette noe problem for meg. Kona er ikke overbegeistret for min hobby, men hun har forståelse for galskapen ;)

Og hvorfor all all verden kjøpe en TV-benk uten å ha sjekket målene for plass til utstyr først? Det er vel her du har feilet.
He, he. Hjemme hos oss er det slik at jeg har fått bestemme høyttalere, men kona bestemmer alt annet. Inkludert TV-benk...

Nå har jeg riktignok ikke gått inn i dette helt i ørska. Jeg hadde selvsagt sjekket at benken var stor nok for de fleste aktuelle hjemmekinoreceivere på markedet og tålte vekten av dem, og var klar over at 4 cm klaring til toppen var mye mindre enn de 20 cm som Pioneer anbefaler for f.eks SC-LX86. Men jeg tenkte dette greit kunne løses med vifte, om jeg bare finner en som støysvak nok. Alternativt tenkte jeg en slim line Receiver som Marantz NR-serien ville være bra nok, siden dette tross alt er et nr 2 anlegg. Men jeg har blitt litt skuffet over både viftestøy og lyden fra NR-serien, samt utvalget av kompakte alternativer. Tenkte en stund å kombinere med f.eks en slank Lyngdorf effektforsterker som ville fått plass under NR1504, men med NAD T778 på vei ut i butikkene vil jeg sjekke den først. Den ser jo interessant ut på papiret, med både kompakte mål, hypex og innebygget vifte.

Både SC-LX86 og NR 1504 har jo rundt 5 år på nakken nå. Det kunne være interessant å høre om noen har erfaringer med om de nyeste Pioneer forsterkerne med ICE moduler avgir mindre varme, eller om de siste Marantz NR modellene låter bedre enn den jeg har brukt? Eller har andre tips eller råd?

Er ellers litt overrasket over at ikke flere produsenter har sett behovet for en AVR som utnytter forsterkerteknologier som avgir lite varme til å lage en kompakt og vellydende AVR som passer inn der hvor plassen eller luftingen er begrenset. Eller at vifteløsningene hadde litt mindre DIY preg. Men kanskje har mange mer fleksible koner enn meg og kan velge andre møbler...
 
Topp Bunn