Autofyll av passord på Mac?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Er det bare meg som opplever at Autofyll ikke fungerer med passord på HFS, med Safari på Mac?
Autofyll funker fint på alle andre websider jeg har lagret passord, så hvorfor ikke på HFS?

Dette er ekstra irriterende siden jeg har blitt så vant med tryllestaven i Opera på PC.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg bruker ikke MAC så her vet jeg ikke hva jeg skal svare. Jeg skal sjekke om det finnes noen "fiks" for dette.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Kanskje noen andre Mac-brukere kan bekrefte at det ikke funker?
Det kryr jo av Mac-brukere her, virker det som.

Eller kanskje det er bare meg. Det er ikke første gang, i så fall, sannsynligvis ikke siste heller.
Det vanligse svaret jeg får fra support er "this shouldn´t happen, you must be dong something wrong" :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
Hender av og til at man trykker nei på om browseren skal huske passordet på en side, og da får man ikke det spørsmålet flere ganger på den siden.

Du er jo heller ikke nødt til å bruke Safari til Mac bare fordi Apple insisterer at du skal gjøre dette. Opera finnes i macversjon....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Hender av og til at man trykker nei på om browseren skal huske passordet på en side, og da får man ikke det spørsmålet flere ganger på den siden.
........
Har lært meg mye om autofyll i Safari for å finne ut av dette, slettet alle osv. Brukernavnet huskes og passord fylles ut men det blir bare ikke godtatt. Det funker på alle andre websider jeg har prøvd.

Det første jeg lurer på er egentlig: Er det så å forstå at dette faktisk fungerer for andre Mac-brukere?
Jeg har desverre den gamle svakheten at jeg gjerne vil forstå feilen før jeg velger en annen løsning.

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Det har alltid fungert på alle mine Macer – i Safari, Firefox og nå Google Chrome. Men, er det ikke en forskjell mellom autofill – som automatisk legger inn detaljene når du går inn på HFS – og innloggingsalternativet «alltid» på nettsiden, som formodentlig styrer hvor lenge en session skal vare gjennom cookies etc.? Her er jeg på gyngende grunn og vel så det!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Off topic, men alikevel.
Dette med "alltid på" er skummelt
Og dette valget kommer opp som "default" oppe til høyre på forsiden.
Burde vært automatisk avlogging når man lukker browseren.
Ikke eksisterende sikkerhet slik det er i dag synes nu jeg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Autofyll av passord funker fint på HFS med Opera på min Mac,
og det funker perfekt med Safari på alle andre websider enn HFS.
Det funker hos Telenor, amazon, gmail, lyse, ebay, paypal, mdt, cdon, platekompaniet, etc. etc.
Bare ikke på HFS. Og bare for meg.
Man kan bli sprø av sånt. Best å la være.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Snart kommer HFS3, og da forsvinner nok problemet. Inntil den tid får du tast inn bruker/passord manuelt hver gang.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Er det ikke fordi du kanskje valgte aldri for dette nettstedet eller noe lignende,første gang nettleser spurte om å huske passord for dette nettsetedet,da. ? Det er en pop up som kommer kunn en gang.I allefall på firefox,hvis man velger husk eller aldri for dette nettstedet.Velger man ikke nå,så får man spørsmålet på nytt neste gang man logger inn.

Du må i så fall inn på innstillingene på nettleseren din å fjerne huskesperren for http//:www.hifisentralen.no .

Kjenner ikke til opera og safari,så mer kan jeg desverre ikke være til hjelp med.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
BanjoArrne skrev:
Er det ikke fordi du kanskje valgte aldri for dette nettstedet eller noe lignende,første gang nettleser spurte om å huske passord for dette nettsetedet,da. ? Det er en pop up som kommer kunn en gang.I allefall på firefox,hvis man velger husk eller aldri for dette nettstedet.Velger man ikke nå,så får man spørsmålet på nytt neste gang man logger inn.
Du må i så fall inn på innstillingene på nettleseren din å fjerne huskesperren for http//:www.hifisentralen.no .
Kjenner ikke til opera og safari,så mer kan jeg desverre ikke være til hjelp med.
Det er nok ikke så enkelt, de tingene er sjekket ut.
Det funker altså på alle andre websider jeg bruker regelmessig, bare ikke på HFS.
Nå har jeg samme problemet i Mozilla på Linux også, så det må jo være noe her.
Hos meg funker det i: IE/Opera/Firefox på PC, og i Opera på Mac
Funker ikke hos meg i: Safari på Mac og Firefox på Linux.

-ikke kritisk, venter ikke forklaring, tenkte bare det kunne være nyttig info.

M

MPT

Gjest
Jøgga skrev:
Kanskje noen andre Mac-brukere kan bekrefte at det ikke funker?
Det kryr jo av Mac-brukere her, virker det som.

Eller kanskje det er bare meg. Det er ikke første gang, i så fall, sannsynligvis ikke siste heller.
Det vanligse svaret jeg får fra support er "this shouldn´t happen, you must be dong something wrong" :-\
Jeg har samme problemet. :(

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Snart kommer HFS3, og da forsvinner nok problemet. Inntil den tid får du tast inn bruker/passord manuelt hver gang.
Gammelt problem, har nesten sluttet å tenke over det.
Men problemet er der fremdeles, også med HFS3. Og nå Mountain Lion, og alle oppdateringer.
Husker ikke, vil ikke, spør ikke. Er det bare meg igjen?

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.479
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gammelt problem, har nesten sluttet å tenke over det.
Men problemet er der fremdeles, også med HFS3. Og nå Mountain Lion, og alle oppdateringer.
Husker ikke, vil ikke, spør ikke. Er det bare meg igjen?

Svaret er ja!

Fra spøk til alvor; det fungerer fint med min Macmini og Safari, og på iPhone. Nå er jeg så langt fra en guru på området som det går an å komme, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvordan du skal løse dette.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Aldri hatt noe slikt problem med Mac ottone; men du har nok klikket på "Aldri for dette nettstedet" en gang du fikk spørsmål om å lagre brukernavn og passord idet du skulle inn på HFS. Man kan endre dette, dvs slette det valget, i systemvalg et sted. Da burde problemet ditt være løst dersom det er dette som er problemet da.
Husker ikke i farta hvor, men det er en liste over lagrede passord et sted. Kan lete litt, men noen andre kanskje husker det i farta.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ottone; se etter på Safari -> Valg -> Passord for å sjekke om du har valgt "Aldri" på HFS.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ottone; se etter på Safari -> Valg -> Passord for å sjekke om du har valgt "Aldri" på HFS.
Takk svar. Men hvor skulle jeg da se "aldri"? Det kan tenkes at jeg en gang for lenge siden har valgt "aldri for dette nettstedet", men jeg finner ingen mulighet for å reversere dette. Det må da finnes et sted?
HFS står ikke på passordlisten i det hele tatt, og jeg ser ikke noe som likner "aldri" for de andre på listen.
Alle andre nettsteder jeg kommer på husker passordet når jeg ber om det, jeg kan fjerne/deaktivere disse på listen, og nettstedet spør meg på nytt neste gang. Bare ikke HFS.
Nå har jeg aktivert alle tre valgene under Autofyll, både info fra kontaktkortet, passord, og andre skjemaer, uten at det hjelper.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Og for sikkerhets skyld: jeg har lurt på hvorfor jeg alltid får redirigeringsvarsel hver gang jeg logger meg inn.
Er det også bare meg?
Skjermbilde 2012-09-04 kl. 22.10.57.png

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På lista mi står det at passord facebook aldri arkiveres. Det betyr at hver gang jeg slår av Safari så må jeg logge inn påny. Tenkte dette kunne være en mulig forklaring. Synd om det ikke var det da, da har jeg ikke noen bedre forslag i øyeblikket.

Skjermbilde 2012-09-04 kl. 22.36.00.jpg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Takker for hjelpsomme svar, Vidar, det settes pris på.
Dette er sjekket ut, og hjelper desverre ikke.
HFS står ikke på passordlista i det hele tatt. En gang i tidligere liv sto den der, det var da jeg startet tråden. Linjen ble (såvidt jeg husker) fjernet, og siden har jeg ikke fått spørsmål om å huske eller ikke huske noe som helst på HFS. Hjelper ikke å klikke på valget "husk meg". Funker på Windows, og nå også i Firefox på Linux, men ikke på min MBP.
Ikke akkurat verdens ende dette her, bare veldig irriterende fordi det burde være enkelt og jeg finner ikke forklaringen.
Får prøve på kona sin Macbook ved neste anledning.

ed:
Jeg ser at jeg er nok ikke den eneste i verden som har opplevd problemer med passordhusken
Kanskje jeg trenger førstehjelp?
http://www.macupdate.com/app/mac/9944/apple-keychain-first-aid

eller kanskje det bare er å resette hele greia
http://support.apple.com/kb/TS1544
da alle keychain-filer tydeligvis overføres ved oppgradering av operativsystemet

...og sånn går no dagane.... :)

Sist redigert:
Topp Bunn