Audiomods, Rega oppgraderinger (RB250)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Oppgradering og oppgradering, fru Blom...

Dette ser da ut som en arm som tilfeldigvis bruker en og annen del fra en RB-250.  ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Armrøret.. som til gjengjeld er slipt, polert, og gjennomboret til det knapt gjenkjennelige.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
har akkurat mottatt et kit fra Jeff.
det ser imponerende ut og servicen har vært upåklagelig!
ca 3 ukers leveringstid. jeg har serienummer 095. så det er ikke masseproduksjon...
Gleder meg til å få satt det sammen. ;D

kåre

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
535
Sted
Bergen
Blir armen etter all gjennomhullingen ikke lengre passende til moderne MC pickuper da, som trenger en arm med litt masse?

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
OKA skrev:
Blir armen etter all gjennomhullingen ikke lengre passende til moderne MC pickuper da, som trenger en arm med litt masse?
Hei

Ser det var liten respons på OKA sitt spml,så da purrer eg på og håper noken som kjenner til denne armen kan svare på dette?
Kunne tenkt meg denne sjølv,men i denne varianten med VTA justering "on the fly". http://www.audiomods.co.uk/completearms.html

God Påske.

TAF

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Dette ser ut som fornuftige oppgraderinger. Her bytter man nemlig lagrene
(i hvert fall horisontallagrene) slik at armen kan fungere med stive pickuper
(forutsatt at erstatningslagrene er bedre enn originallagrene på 250en selfølgelig).

Dette vil (sannsynligvis) ha større positiv innvirkning på lyden - enn den minimale
endringen i resonansfrekvens vil ha negativ innvirkning. Lodd mellom PU og arm
kan enkelt kompansere for tapet av vekt.

Enklere modifikasjoner som ikke går på bytting av lager (motvektslodd, perforering
VTA-justering osv.) vil ha en positiv innvirkning sammen med mykere pickuper men
gjør lite i forhold til armens evne til å takle stive pickuper. Ønsker man å benytte
lavkompliante pickuper sammen med Rega med originallager bør man benytte en av
de dyrere modellene som RB-1000, RB-900, RB-700 (eller en eldre RB-300 der man
vet lagrene er stramme) som utgangspunkt for modifikasjonen.

mvh
Gunnar Brekke

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
499
Torget vurderinger
14
Takker for kjapt og utfyllende svar Gunnar. ;)

Eg får sjå ka det blir til,men det blir ikkje før til hausten tenker eg.

TAF

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Jeg har nå satt opp min arm og spilt noen timer på den.
Dessverre har jeg ikke fått justert den helt optimalt.
Min erfaring med med armer er nok noe snever.
Jeg begynte med en OL1 og oppgraderte denne fullt ut før jeg byttet til Audimods.
Jeg har demed kun erfaring med RB250 baserte armer. Alle versjonene har stått på samme driverk en Origin Live Aurora.

Alle lagrene i Audimods armen er byttet ut. Det eneste som benyttes fra RB250 er armrøret og armliften samt støtten. Alt annet er nytt. Jeg fikk dette som kit fra Audimods. Med en søyleboremaskin og polerings utstyr samt en skrustikke var det ikke så vanskelig å sette den sammen. Byggekvaliteten på armen er i forhold til OL1 (oppgradert) formidabel!
Dette er en annen liga. Her er alt skikkelig tilpasset. Det finnes ikke slinger noe sted.
og alt er gjennomført til minste detalj. Alt er håndlaget i en av en mann i en garasje, så vidt jeg forstår.

Når det gjelder lyden har jeg som sagt begrenset erfaring med andre armer.
OL1 armen som ble byttet ut har fått mye skryt i pressen til prisen. jeg er usikker på hva den ligger på i dag men den er dyrere enn Audimods armen.
Jeg byttet over Clearaudio Virtuoso Wood rett fra OL1 armen og stilte den inn så godt jeg kunne uten å lytte. Jeg var IKKE forberedt på resultatet (Hakeslepp!).

Dette er som sagt i en helt annen liga. Men så er det heller ikke annet enn noen få deler igjen fra RB250 armen.

Etter litt mer justering og fikling med Hi-Fi-news plata var jeg enda mer fornøyd
Det er en helt helt annen ro i musikken det er stille rundt instrumentene og bassen har skikkelig attakk. 3d følelsen - eller rommet er mye mye bedre enn OL1 armen.
Alt er mer naturlig. I det heletatt en vanvittig oppgradering!

Jeg er fornøyd ;D

Når jeg nå får tid til å "nærde" litt med finjusteringer tror jeg nok det kan bli enda bedre!

Anbefales!

Topp Bunn