Audiofil påskekrim. Disposisjon og idemyldring.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er de i form til å skrive litt?
Det hadde vore på sin plass med ein retteleg hifi-påskekrim. Eg kan skrive (då vert det på nynorsk) når eg får tid....
Men vi må ha mange innspel. Eg trur ikkje Knut Vadseth skal vere mordaren, det vert for enkelt.
Drapsvåpenet bør vere noko utspekulert. Kva med ein av Rudi sine pickupar? (Platespelar vert for opplagt...) Eller ein av mine elektrostatar? Ein retteleg høgspent rørforsterkar?
Vert dette bra, sender vi det inn til Fidelity innan neste påske. Så kan vi dele honoraret.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.875
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - overledning i rørforsterker er jo en av de store rockedødene...

Johan-Kr

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Eller så kan vi skrive en føljetong her på sentralen, så skriver Arve første kapittel...

Roy

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
R.E.S. skrev:
Eller så kan vi skrive en føljetong her på sentralen, så skriver Arve første kapittel...

Roy
Litt slik som gamledagers barnetimeboka? Synes det var en veldig god ide. Men da må vi nesten bestemme en rekkefølge. Kjipt å svi av et par timer på en glimrende fortsettelse for å oppdage at historien har gått videre mens du skrev. Jeg er gjerne med. Kan skrive litt i kveld.

Mvh
Sniff

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
baluba skrev:
Forslag til tittel i god Agatha Christie-stil:

"Death by distortion". ;D
Flott tittel om vi skulle skrevet på engelsk, men tipper de fleste som skriver er best enten på norsk eller nynorsk.

Jeg skriver gjerne ett kapittel jeg også.

Roy

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
I disse digital-tider kan det vel passe å ha med "The Ripper".
Spenning, jord og strøm kan vel også bli til noe skummelt.
Optiske illusjoner har vært brukt i sære krimhistorier gjennom tidene, for oss er det mer aktuelt med audielle illusjoner. Der stiller mange HFSere sterkt. I nattens mulm og mørke blir lydopplevelsene sterkere, og viktigere faktorer for oppfatningen av nattens gjerninger. Hva var det egentlig som skjedde? Og hva var det egentlig de hørte?
Mordmotiv? Opphetet kabeldebatt, kabler verd en formue.
Metoder? Stax hodetelfoner som hadde spenning på 600V mellom gitterene. Tynne sølvkabler.
Mange muligheter, jeg stopper der før det går for langt i bestemte retninger.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Audiophile-Arve skrev:
Skal vi bruke barnetimebok- eller disposisjonsstrategi? Det fyrste er mest spennande, men det andre vert meir strukturert....
Jeg synes en kan begynne. Helt fritt. Så får vi andre bygge videre på historien etterpå.

Roy

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.891
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
- Det finnest ikkje noko slikt som perfekt antiskating! Geir avviste påstanden kategorisk. Han hadde mange nok agentur, og dette var det lite potensiale i. Dei gode drivverka hans kunne utstyrast med nokre av verdas beste armar. Så kvifor skulle han ta inn desse merkelege sveitsiske? Og nye, norskutvikla drivverk? Frå Sunnmøre? Ærleg talt, vinylmarknaden var ikkje så stor. Og den prisen - sjølv Geir tykte det var for rått. Dessutan hadde han nyleg hatt nokre lovande samtaler med Walker. Dyre, dei også, men trass alt halve prisen av dette monsteret i granitt og greier.
- Armen er svært spesiell, heldt sunnmøringen fram. Det finnest ikkje noko betre. Geir såg på klokka. Halv tolv.
- Eg må desverre i eit møte, sa han og smilte unnskyldande. - Men kan du ikkje sende meg ein mail, så skal eg vurdere det? Sunnmøringen såg litt skuffa ut, men takka for samtalen og gjekk. Geir tok opp mobilen og sa i frå at han var på veg. - Vi møtes i Torggata, sa han.

- Umuleg! sa Knut. Dei to kan ikkje samarbeide, dei er bitre konkurrentar, i det same segmentet av hi-end. Dette kan du ikkje skrive om utan at du har fått både dobbel- og trippelsjekka opplysningane.
- Men eg har det frå sikkert hald. Det nye selskapet "Lyrikksenteret" er alt registrert i Brønnøysund, og du ser kven eigarane er. Gunnar tok fram ei utskrift frå pc-en.
- Dette er katastrofe! Ei halvering av annonseinntektene på sikt. No etter at Soundgarden og Hifi-klubben har samlokalisert seg. Det kan gå med oss som det gjekk med Michael & Co i Danmark.

Sunnmøringen gjekk inn døra til Kontrapunkt. Trønderane hadde vore positive, og samarbeidet var alt godt i gong. Men dette var siste sjanse i hovudstaden., og den var syltynn. Linn sin beste leverandør i Europa kom nok ikkje til å gje opp satsinga på LP 12.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Da regner jeg med at Sniff skriver 2. kapittel.

Roy

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
"Eg trur ikkje Knut Vadseth skal vere mordaren, det vert for enkelt."

Det er nok han som skal bli myrdet! Tenk på alt kabeltullet og annet skrivs-skravs det er i den blekka! Selvfølgelig skal han myrdes! ;) Håper at snuten som skal oppklare det hele er en sedvanlig idiot! Hjelperen til Sherlock Holmes, for eksempel! ;D Hastings, var det?

Sorry, dr. Watson var det. Hastings var visst Poirots nk.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
..prosessorientert skiving dere kom igjen,,,vissvass i 3dje potens

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.884
Torget vurderinger
35
Halvannen time. 90 bortkastede minutter. Han bannet høyt.

De hadde smilt mer overbærende til ham enn salige Sten Broman gjorde på sitt verste.

- Platespiller av stein!

De hadde nesten spyttet ut ordene. Til slutt ble han så lei av pratet om deres om Keel og alt det andre som kunne dyttes i en LP12, at han hadde lagt inn en bestilling på en av de sikkert overhypede nettverksspillerne bare for å slippe unna Sondek-skrytet. Han hadde ingen intensjon om å kjøpe. De gjerrige skottene skulle ikke få en krone av ham. Han var ikke sunnmøring for ingenting.

Hadde han hatt et hotellrom, kunne han alltids gått tilbake dit, men den digre bamsen som var markedssjef i selskapet, hadde insistert på at han skulle bo hjemme hos ham. Problemet var at han ikke var hjemme på flere timer. Markedssjefen jobbet nemlig også i butikken som ble drevet av importøren av det svenske merket han for moro skyld alltid hadde hatt moro av å kalle Syfilis.

Han ruslet de få meterne ned til Bogstadveien. Platekompaniet lå et steinkast mot t-banestasjonen på Majorstua, men han kunne like godt bruke tida på å rusle ned til platepusheren rett bortenfor Youngstorget. Trikk gadd han ikke å bruke penger på, og taxi-næringa var svartere enn den sunnmørske fiskeindustrien. På mer enn en måte. Han gikk. De truende skyene varslet regn, men han brydde seg ikke. Det skal mer til for å vippe enn sunnmøring av pinnen.

Det var for så vidt bare en plate han var ute etter. The Brothel med Susanne Sundfør. Han digget tittellåta, til tross for at enkelte mente at Sundfør sang omtrent som om man dro en fiolinbue over en kastrert hannhatt. Dem om det.

Plata var selvsagt forsinket på vinyl. Det til tross for at den hadde herjet hitlistene i ukevis. På CD. Dette var en møkkadag. På alle måter, og ute på trappa kunne han raskt konstatere at trusselen fra oven, ikke lenger var en trussel. Det høljet ned.

På Big Dipper hadde han møtt en eksil-sørlending som de siste årene hadde vært formann for hovedstadens sammenslutning av hifi-freaker. Han var også vinyl-mann på sin hals, og på internett kunne han framvise en svært så respektabel vinylrigg. - Kanskje en idé å la ham prøve platespilleren vår, tenkte han et kort øyeblikk, men før tanker var blitt til ord, hadde formannen forsvunnet.

Til tross for regnet hadde han peilet seg ut Grünerløkka som det perfekte sted å ta lunsj. Grünerløkka var blitt så hipt de siste årene, at det var et mirakel at ikke Petter Stordalen hadde lagt et hotell der. Derimot var det tett mellom gode og ikke altfor dyre kulinariske fristelser.

Han småsprang fra markise til markise bortover Torggata for å unngå noen av regndråpene. Ulempen var at Torggata ikke er den mest markisebefengte gata i Oslo. Hvis han var heldig, så kunne det jo tenkes at den en gang så digre hifibutikken litt borti gata hadde åpent. Etter at en kiosk hadde spist opp minst halvparten av gulvarealet, så var det riktignok ikke helt enkelt å se at det var en butikk. Det minnet mer om et overfylt lager på gateplan. Dessuten pleide stålgitteret alltid være nede.
- En stengt butikk kan umulig tjene penger, sukket han da han oppdaget at gitteret var nede i dag også.

- De kunne trengt en sunnmøring, sa han til seg selv med et skjelmsk smil.

Lenger kom han ikke, for med forferdelse oppdaget han at gitteret ikke var helt nede. Bare nesten. Det lå en mann under gitteret, og bare hodet stakk ut. Det var ingenting som tydet på gjensynsglede. Ansiktet var uttrykksløst og øynene så tomt ut i luften. Ett i hver retning.

Med to fingre konstaterte han kjapt det han hadde fryktet. Her var ingen puls. Han var død.

På et blunk fisket han fram mobilen sin.

1-1-2.

- Dette er politiet, sa det i andre enden.

Topp Bunn