Audio-Technica VM540ML/H + Audio-Technica AT-LP5

fro

Medlem
Ble medlem
24.10.2017
Antall liker
0
Ganske enkelt og sikkert dumt spørsmål... Ganske ny på Vinyl :) Jeg har lyst til å oppgradere PICKUP på Audio-Technica AT-LP5 min.
Ser at Audio-Technica VM540ML/H har fått ganske bra kritikker. Så vurderer denne. Både på hjemmesiden og på Platekompaniet står det at den passer fint til Audio-Technicas ATLP120 og Technics SL1200/1210, Pioneer PLX-1000 og PLX-500, Onkyo CP-1050 osv. Det er ikke nevnt Audio-Technica AT-LP5 noen steder... Så enkelt spørøsmål. Passer Audio-Technica VM540ML/H på Audio-Technica AT-LP5?
Jeg regner jo med det...
Eller er det bortkastet å gå for en såpass dyr pickup til den spilleren? Og vil jeg eventeult oppleve stor lydforbedring kontra AT95Ex som sitter på i dag?

Takker og bukker på forhånd

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
VM540ML/H er VM540ML ferdig montert på headshell. Det kommer montert fra Audio-Technica slik at det passer til de S-formede tonearmene som du finne på Technics SL-1200 osv.

Til AT-LP5 må du justere posisjonen i headshellet bittelitt for å få korrekt innstilling, men det er enkelt gjort. Bare bruk justeringsmalen som lå med i esken til AT-LP5. Det er gjort på noen få strakser.
Alternativt kan du selvfølgelig spare noen hundrelapper på å kjøpe VM540ML uten headshell, men da må du ta hele monteringen i headshell selv. VM540ML er noen hakk opp fra AT95Ex, selv om det absolutt er en brukbar pickup det også.

fro

Medlem
Ble medlem
24.10.2017
Antall liker
0
OK, takker og bukker. Ja jeg sjekket posisjonen når jeg monteret AT95, så OK, det er bare å justere etter den malen på eventuelt VM540ML/H da. Supert :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Passer nok veldig bra og du vil nok bli veldig fornøyd og ikke minst overrasket.
Ta høyde for at det kan bli enda bedre om du justerer den ferdigmonterte pu med en passende protractor.

Og så deilig å ikke sette på en kjedelig og overpriset Ortofon da gitt.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.957
Sted
Kongsberg
Hmm.

På bildet av AT-LP5 og Audio-Technica VM540ML/H ser det veldig ut som de er utstyrt med det samme
headshellet. Er dette headshellet laget av plast? I så fall, er det også her et stort forbedringspotensiale
- med lite ekstra arbeid - om du først skal bytte pickup. Gå for et Technics SFPCC31001K headshell,
Audio Technica AT-HS-1 headshell (om du vil være merketro) - om du vil billig ut av det, eller et
Jelco HS-25 om du er villig til å bruke (litt) mer penger.

s-l500.jpg

at_hs1_1_sq.jpg

head25.jpg

Ellers tror jeg du vil oppleve en klar forbedring ved å gå opp fra AT-95Ex til VM540 ML. Sistnevnte er
vel den oppgraderte versjonen av AT-440. Med en skarpere nålesliping enn AT-95Ex, vil pickupen få
bedre oppløsning, samtidig som den plukker opp mindre overflatestøy.

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Både at-lp5 og vm540ml/h har samme headset, men det er ikke noe dårlig plastgreier. Det er headshellet som heter at-hs10, og er bedre (og dobbelt så dyrt) som at-hs1 og det originale technics-headshellet.
Jeg ser ingen grunn til å ikke bruke det.
Det finnes oppgraderingsmuligheter hos audio-technica og andre, men det ser jeg ingen stor grunn til å tenke på.

fro

Medlem
Ble medlem
24.10.2017
Antall liker
0
OK, takker og bukker for synspunkter :)
Ja regner med at når VM540ML er ferdig montert på HS10, så er det ikke noe dårlig headshell...
Headshell HS10 forresten laget i Die-cast Aluminium Body. Og riktig som Sst sier. Er det samme som er på LP5.

Topp Bunn