Audio Technica LP5 vs Rega Fono mini

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Hei

Første post her hos dere, og hva er vel mer normalt en et problem?

Etter at HI-FI delen av meg har ligget i dvale siden 90 tallet, så har den våknet nok en gang, og hurra for forhandlere, og au for lommebok..

Så.. har en Audio Techinca LP5 platespiller her. den har jeg koblet til en Hegel Röst mellom Rega Fono Mini, her har jeg fått beskjed fra Audio technica vedr tilkobling at den er koblet rett, platespiller er kalibrert som den skal.

Problemet, eller det jeg syntes er rart er at lyden er lik med og uten Rega tilkoblet, den står på phono ut fra LP5 mellom rega, samme om jeg kobler den utenom. Der er det null respons på justering mht db/lyd fra rega, slår jeg den over på line, så er lyden bare skrot, men det kan justeres mht db/lyd.

Hva gjør jeg feil?

Syntes lyden er lav med rega tilkoblet, må opp på 90 ish på forsterker før jeg syntes det er voldsomt høyt

X

X186841

Gjest
Phono out ved bruk av Rega og Line out hvis rett i Røst.

Kanskje Rega,n har lik eller lavere gain enn det innebygde RIAA trinnet i platespilleren ?

Sist redigert av en moderator:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.955
Sted
Kongsberg
Hei.

Audio Technica LP5 er en komplett platespiller med RIAA (platespillerforsterker) innebygd!

Derfor trenger du strengt talt ikke Rega RIAAen, men det kan være en fordel med en separat
RIAA, bl.a. for å få større forstekning. Mer om dette senere...

Først og fremst må du passe på at bryteren på baksiden av platespilleren er i rett posisjon;
I posisjon: Line - om du skal benytte platespilleren direkte inn i Rösten - eller,
I posisjon: Phono - om du skal benytte Rega RIAAen mellom platespilleren og Rösten.
Du må for all del IKKE bruke den separate RIAAen om bryteren står i posisjon Line,
da dette betyr at signalet equaliseres to ganger - i tillegg til overstyring.

Den innebygde RIAAen i ATen forsterker pickupens signal på 3,5 mV (AT-95EX) opp til 150 mV.
Mao. en spenningsforsterkning på 42 ggr (33 dB).

Den separate Rega RIAAen forsterker pickupens signal på 3,5 mV (AT-95EX) opp til 350 mV.
Mao. en spenningsforsterkning på 100 ggr (40 dB).

Signalene disse RIAAsignalene konkurrerer med, er antagligvis signalene fra den innebygde
DACen (ved streaming) som etter all sannsynlighet leverer hele 2.000 mV (2,0 V). Da er de
ikke så rart at platespillersignalet framstår som "pinglete". For å forbedre (minske) nivå-
forskjellene, kan du innvestere i en pickup med høyere utgangsignal - opp mot 5,0 mV
(vil gi 500 mV (med Regaen innkoblet) mot 2.000 mV), eller aller helst en annen RIAA som
har høyere gain på MM-inngangen. Eller kanskje begge deler...

Du kan kanskje også prøve å benytte USB mellom platespilleren og Rösten...

mvh
Gunnar Brekke

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Takk for godt svar Gunnar, da har jeg i allefall forstått at det ikke er noe feil med produkt el oppsett.

Skal prøve ut USB også

truhaa

Medlem
Ble medlem
24.01.2018
Antall liker
4
Sted
Hokksund
Noen som kan anbefale en skikkelig RIAA? El en kombo RIAA/pickup til rundt 10k?

Hegel Rost, Audio Technica lp5 (mm) Polk Audio S60 + Beyerdynamics 1770 pro

Topp Bunn