Audio Research PH-5 Vs Cary ph 302 Riaa

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Hvem av de to Riaa er det beste kjøp tro. er dem like i lydsignatur ?. Er det noen her som har hørt begge to ?. Vurdere på sikt en av de to Riaa trinn. Leste testen av Cary i Fidelity der fikk den gode skusmål ser jeg. Slags pu er å anbefale til sånne riaa ?

Bjørn

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
Har ikke hørt Cary'en med ARC PH-5 er an fantastisk Riaa. Den passer aldeles utmerket med Lyra Argo "i". Ellers når det gjelder Riaa er matching antagelig svært så viktig....

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
er det noen slags justeringsmuligheter på Audio Research i forhold til pickup typer

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
PH5 tar både MM og MC pickuper. Ang lastverdier kan man velge mellom 47K/1000/500/200 og 100 Ohm. Gain er fast på 57.5 dB. Det siste kan være et ankepunt med enkelte PU'er. Her må man evt prøve. Argo i feks, fungerer utmerket.
Jeg har hatt denne phonoforsterkeren, og kan meddele i likhet med Voff at det er et aldeles glimrende phonotrinn.

mvh

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Bruker nå en zyx r 50 bloom som har de data her Moving Coil (Dynamic)/REAL STEREO Generator System
Low output MC pickup 0.24mV.
Frekvensrespons 10Hz - 40kHz.
Kanalseperasjon >25dB
Kanalbalanse < 0.5dB [1kHz]
Trackability > 80um/1.8gm
Output terminaler 1.25mm dia. gold plated [EIA}
Anbefalt nåletrykk 2.0gr
Nåletrykk mulighet fra 1.8 til 2.5gm
Cantilever materiale ALMg5 tube 0.38/0.3mm dia.
Stylus Line-Contact Solid Diamond
Intern impedans 4Ohm
Recommended Load Impedance >100Ohm

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
171
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
bjornendrestad skrev:
Bruker nå en zyx r 50 bloom som har de data her Moving Coil (Dynamic)/REAL STEREO Generator System
Low output MC pickup 0.24mV.
Frekvensrespons 10Hz - 40kHz.
Kanalseperasjon >25dB
Kanalbalanse < 0.5dB [1kHz]
Trackability > 80um/1.8gm
Output terminaler 1.25mm dia. gold plated [EIA}
Anbefalt nåletrykk 2.0gr
Nåletrykk mulighet fra 1.8 til 2.5gm
Cantilever materiale ALMg5 tube 0.38/0.3mm dia.
Stylus Line-Contact Solid Diamond
Intern impedans 4Ohm
Recommended Load Impedance >100Ohm
Jeg har hatt CARY-trinnet, og kan bekrefte at det er et glirende trinn; litt farget (som rørtrinnn gjerne er), og med en liten pukkel i mellombassen (som stort sett kan sies å være "sjarmerende", evt imponerende ;) ).
Kjenner PH-5 kun av omtale.

Ankepunktene mot CARY er lavt gain, 54 dB (3.5 dB lavere enne PH-5), og kun fast last.
Det lave gainet er sannsynligvis helt på grensa for din PU (0.25 mV).
Ser også at ZYX anbefaler last >100 ohm. Vet ikke hvor kritisk dette er, internimpedansen i PU er på 4 ohm; så det kan godt hende 100 ohm (som CARY har) er OK. Men AR er mer fleksibel slik sett med 200 (og 500) ohms laster.........
Tror disse to tingene gir et lite pluss for PH-5...........
Tonalt sett tror jeg begge trinnene passer ZYX-PUen.
Mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvis ph-5 passer utmerket til argo i passer den nok ikke gainmessig til en pu med 0,25mvoutput !

argo i har 0,45mv output noe som er vesentlig mer enn ,25 som på syx en.......

men alt kan jo prøves...cary passer feks glimrende på en benz lp....har ikke denne ,4 volt output mon tro ?

På cary kan det skiftes motstander ang. last......det finnes informasjon hos cary på dette m men det må loddes om for hver gang man bytter....100ohm passer til mange pu er , men ikke alle , feks min benz ref jeg hadde var pyton på 100 ohm , men blomstret på 500ohm på min mc preamp som er aktiv fra thorhauge....

vet noen hva som sitter av mc forsterkning i de respektive ? er det trafoer eller aktiv forsterkning på mc delen ?

ES

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.768
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Vel, kjenner ikke Cary'en, men er begeistret for min PH 5.
Noen nakenbilder er vel aldri feil.....

Vennlig hilsen

Morten

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
JA takk, begge to ;).......... riktignok har jeg ingen av de, men det er bare fordi jeg er en fattig fant ;D
Heilt einig med Rudi (ein vinyljunkie som råda meg ikkje berre til å ha både LP 12 og VPI SSM, men også ein Avid Acutus Reference. Men ikkje høyr på han. Sjølv om han heilt klart er prinsipielt imot det å måtte velje mellom fleire goder, veit eg at han faktisk ved eitt høve SELDE ein ganske så strøken ARC SP 10 til fordel for ein annan - og faktisk noko betre riaa. Sånt må berre kommenterast 8))

Eg har testa Cary, som har alle dei dyder eg har lett for å falle for. Aller sterkaste kort er kanskje bassattgjevinga, utan at andre frekvensområde på nokon måte er forkleina. PH 5 høyrde eg i eit framandt oppsett, men det var tydeleg at dei klassiske ARC-dydene naturleg klang, godt lydbilde og fantastiske eigenskapar innan det å nyansere dynamikk og detaljar er til stades. Justeringane til MC-pickupar som ARC har hatt for vane, er noko ein lærer seg å sette pris på. Veldig greitt å kunne vri på ein knapp og høyre kva ein likar best. Er det forresten ikkje høve til å velje last via fjernkontrollen frå lytteposisjon på PH 5?
Sjølv har eg ARC SP 10, som er sterkt i familie med PH 5. Denne er ikkje så allsidig som desse to riaatrinna når det gjeld utsignal. 10-aren vil helst ha over 0,5 mV for å spele perfekt, noko som medfører litt fleire viklingar i pickupspolen. Dette aukar massen på ein MC-pickup i høve det ideelle. Dette slepp du med ein av desse, du kan fint bruke pickupar som leverer iallfall ned i mot 0,2 mV, og det er ikkje så vanskeleg å bruke MM om du har eit godt linjetrinn med volumkontroll med god kvalitet.

Som Rudi seier, eg ville hatt begge riaatrinna. Det kjem litt an på ambisjonane om du må velje. Er din pickup Benz LP 12, ville eg heilt klart gått for Cary. Om du ynskjer å skifte pickup ofte og eksperimentere litt, er PH 5 meir allsidig, og har svært gode lydlege kvalitetar. Uansett vil eg tru du vert fornøgd med ein av dei i hus.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.768
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Er det forresten ikkje høve til å velje last via fjernkontrollen frå lytteposisjon på PH 5?
Joda, det stemmer helt fint det Arve. Man velger blant 5 laster med enkle trykk på fjernkontrollen.

:)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hvis ph-5 passer utmerket til argo i passer den nok ikke gainmessig til en pu med 0,25mvoutput !

argo i har 0,45mv output noe som er vesentlig mer enn ,25 som på syx en.......

Nå er PH-5 ektremt støysvak; faktisk den mest støysvake Riaa jeg har hørt. Jeg tror det går bra jeg...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.600
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
Jeg har hatt CARY-trinnet, og kan bekrefte at det er et glirende trinn; litt farget (som rørtrinnn gjerne er), og med en liten pukkel i mellombassen (som stort sett kan sies å være "sjarmerende", evt imponerende ;) ).

PH-5 har ingen slike lyter ;). Den er svært nøytral og spiler med den der utrolige delikate ARC silkelyden....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Lagga skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Er det forresten ikkje høve til å velje last via fjernkontrollen frå lytteposisjon på PH 5?
Joda, det stemmer helt fint det Arve. Man velger blant 5 laster med enkle trykk på fjernkontrollen.

:)
Sånt er heilt topp. Då trykkjer du medan du let att auga, så bestemmer du deg deretter for kva du likar best. Til sist går du bort og noterer ned dette, og tilrår denne lasta til venner og andre som berre les bruksrettleiinga...

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Intresang lesing. for og være helt ærlig så har jeg ikke så god peiling på riaa. så man må jo spørre litt rundt. men intresange begge to . Har foresten en Jolida jd9 nå.

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
bjornendrestad skrev:
Intresang lesing. for og være helt ærlig så har jeg ikke så god peiling på riaa. så man må jo spørre litt rundt. men intresange begge to . Har foresten en Jolida jd9 nå. Hmm så var det de friste bildene lenger oppe her da

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hva betyr ordet eller bokstavkombinasjonen riia? nyskjerrig

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
hva betyr ordet eller bokstavkombinasjonen riia? nyskjerrig
Recording Industry Association of America
mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Hehe,har nettopp lagt til et Wikipedia-søkefelt i tillegg til Google -feltet i min Opera-nettleser,veldig kjekt å ha :)
mvh Filip

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Må si det at PH 5 frister en del,får se hva som skjer. Lang levetid har rørene i et riaa tro ?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Fra ARC's hjemmeside:

"Generally, preamplifier tubes last 5,000 hours or more, while power amplifier output tubes will last up to 2,000 hours."

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Torget vurderinger
0
Effektrøra må skiftast oftare enn andre rør, og rør i linjeforsterkarar eller dei som står i inngangen på effektforsterkarar, kan nok ofte klare 5000 timar. Men i riaadelen av SP 10 (der det står 8 småtriodar 6DJ8) slitest røra relativt hardt, og eg har nok ofte skifta dei pga støy og andre former for forringa lyd ein del oftare. Hadde nokre nydelege som måtte ut etter berre eitt år, hugsar eg (men då var det rør som var brukte "litt" tidlegare, utan at eg fekk stadfesta timetalet)
Eg trur du iallfall kan rekne med at du ikkje treng skifte rør oftare enn annankvar gong du har slitt ut ein pickup...
NB: Min SP 10 er ein heilt annan konstruksjon enn dei nyare riaatrinna, som brukar langt færre rør. Det kan hende slitasjen vert annleis i desse (har høyrt ting som tyder på dette)

Topp Bunn