Høyttalere Audio Physic Scorpio II Puls VS System Audio Explorer Master.

Ble medlem
06.08.2013
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Jeg har vært uheldig å fått veltet en av mine System Audio Explorer Master i sort pianolakk utførelse slik at den har noen hakk i lakken osv. Vurderer å sende de inn til lakkverksted ettersom jeg aldri kommer til å klare å slå meg til ro med å ha synlige merker i lakken:)

Samtidig så har jeg vurdert å prøve Audio Physic Scorpio II Puls i stedet.

Noen for og imot med tanke på hva som er den beste høyttaleren av de to nevnte? Jeg har ikke hørt Audio Physic Scorpio II Puls enda, men har hørt mye bra om de. Jeg elsker lyden i mine Explorer Master og hadde beholdt dem om det ikke hadde vært for skaden, men blir fort dyrt å reparere og det var nærmest umulig å få tak i et sett med Explorer Master i sort pianolakk i følge Soundgarden, derfor ser jeg på andre muligheter.

Håper på svar.

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
340
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Jeg har ikke hørt System Audioene, men jeg hadde et par Scorpio II Puls i noen måneder. Jeg syntes de låt kjedelig og med en ganske så lukket diskant som manglet oppløsning. Smak og behag selvfølgelig så lytt før kjøp.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har bare hørt Explorer Mater en gang. Da i en butikk i et stort lokale.
Scorpio 2 Puls har jeg testet hjemme.
Jeg mener fortsatt at 2 Puls var defekt siden den ene høyttaleren hadde en mørk klang mens den andre hadde lysere klang. 3 db forskjell målte jeg også på de 2 høyttalerene. Selvfølgelig prøvde jeg de på begge sider, men resultatet var det samme.
Verkstedet mente at de var i 100 % i orden og at feilen var at de ikke stod 4 meter i fra hverandre..haha, sier jeg til den.

Puls 2 hadde likevel noen kvaliteter som jeg kunne levd med. Bl.a at de var behagelige å lytte til, selv om klangbalansen var veldig forskjellig på de 2 høyttalerene. Så det ble litt ullent og innestengt. Men skal jeg være ærlig så satt jeg hele tida igjen med en følelse at man måtte være gal om man gav ca 50.000 for et par. Det er de ikke verdt i det hele tatt. 20.000 så snakker vi.
4 stk 7" basser var heller ikke det man skulle tro og de skuffet i bassområdet selv om de hadde bra med output på enkelte sanger.
Som sagt, så tror jeg at de kunne vært defekt så mulig resultatet hadde vært helt annerledes om de hadde vært 100 %.

Explorer Master var jo utrolig morsomme å lytte til. Skikkelig punch og snert i bassen og jeg satt de på prøve med mye forskjellig musikk som fort kan låte skarpt på høyttalere i samme prisklasse. De låt aldri skarpt heller. Bl.a B&W 804 Diamond som var inne til test samtidig og mine eks PL200 som var i mitt eie på samme tid falt mer gjennom på den samme musikken.

Jeg hadde aldri byttet hvis jeg var deg. Samtidig vil jeg med en viss nysgjerrighet gjerne ha visst hva en ca pris blir på disse om du går for å selge de.

Ble medlem
06.08.2013
Antall liker
1
Sted
Bømlo
Takk for svar, og det skal selvsagt lyttes før eventuelt kjøp..:)

Når det gjelder mine Explorer Master så er det et lite hakk oppe i venstre hjøre, fremkant. Utover dette er ingen skader. Jeg touchet opp hakkene med sort lakk (ettersom det ble hvitt der skaden var) og det vises nesten ikke. Normalt sett så hadde sikkert ingen gjort noe med dette, og det er nok ingen som ser det uten at en virkelig ser etter skader. Men jeg vet at de er der, og må enten enten gjøre noe med det på lakkverksted eller så benytter jeg anledningen til å selge de og bytte til noe annet morsomt..:) Men Explorer Master er den beste høyttaleren jeg har hatt hjemme hos meg, så det sitter litt langt inne å bytte. Ved salg så er jeg noe usikker på pris enda. Fikk tilbud om å kjøpe et demosett fra Soundgarden med mye mer skader på enn mine til 23000,- Så under 20 000,- selger jeg nok ikke for. Kan legge ut bilder dersom det skulle være noe interesse av det.

Topp Bunn