Video som jeg fant meget interessant.
Direkte link her for større vindu:
http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ
Direkte link her for større vindu:
http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ
|
Hvis du forventer forskjeller vil du høre forskjeller. Hørsel er en opplevelse. Du hører det du tror du skal høre. Eller du hører det du hører etter. Og det gjelder alle.nb skrev:Har dere et sammendrag for oss som ikke har femtiåtteminutterogførtitresekunder med youtube-tid tilgjengelig?
+ Dersom du ikke hører etter eksakt det samme hver gang (på de samme stedene i den samme musikken) vil du «alltid» høre forskjell. Det er lettere å sammenlikne epler mot bananer enn appelsiner mot appelsiner. Feilslutninger i sammenlikninger er heller regelen enn unntaket.Jøgga skrev:Hvis du forventer forskjeller vil du høre forskjeller. Hørsel er en opplevelse. Du hører det du tror du skal høre. Eller du hører det du hører etter. Og det gjelder alle.nb skrev:Har dere et sammendrag for oss som ikke har femtiåtteminutterogførtitresekunder med youtube-tid tilgjengelig?
Jeg har bare hørt de forste 15 minuttene, kanskje derfor ?![]()
Begynnelsen handler om det, altså hvordan persepsjon spiller inn på dømmekraften vår. Men senere handler videon bl.a mye hvor små forskjeller det er på elektronikk og hvor enormt mye akustikken har og si. Ethan er inne på flere områder som omhandler opptak, men det er mye relevanse for oss lyttere også.Jøgga skrev:Hvis du forventer forskjeller vil du høre forskjeller. Hørsel er en opplevelse. Du hører det du tror du skal høre. Eller du hører det du hører etter. Og det gjelder alle.nb skrev:Har dere et sammendrag for oss som ikke har femtiåtteminutterogførtitresekunder med youtube-tid tilgjengelig?
Jeg har bare hørt de forste 15 minuttene, kanskje derfor ?![]()
Forventninger er vel også noe som ligger i underbevisstheten? Har man ingen forventninger, er det vel egentlig bare er å skru av musikken?Skink_123 skrev:Tja, uten å ha sett linken så vil jeg si at ofte når jeg har hørt forskjell på ting så har jeg ikke forventet det.
+ at det ofte er vanskeligere å høre at noe er likt enn at noe er ulikt, uavhengig av om det egentlig er likt eller ulikt. Jf. at det vi «hører» er en «fortolkning» av det som treffer trommehinna +++ som bl.a. avhenger en del av skiftende lyttefokus, samspillet mellom fortolkning av det lydlige innholdet (musikk mm) ift «selve lyden» og andre omstendigheter.Low-Q skrev:Forventninger er vel også noe som ligger i underbevisstheten? Har man ingen forventninger, er det vel egentlig bare er å skru av musikken?Skink_123 skrev:Tja, uten å ha sett linken så vil jeg si at ofte når jeg har hørt forskjell på ting så har jeg ikke forventet det.
...
Det er jo ikke som om hele hi-fi norge er fullstendig nedsyltet i kokain- og/eller marihuanarus nå vi tester strømkabler. At menneskets sanseapparater er begrensede betyr ikke at vi er fullstendig ute og kjører hver gang våre erfaringer er i uoverensstemmelse med gjeldende teori. Utviklingen av teori skjer jo nettopp ved å konfrontere den med erfaring. For oss i hi-fi verden blir jo teorien bare latterlig når våre erfaringer står så skarpt i motsetning til teori. Point being: Winer har gått glipp av noe.trex skrev:Så en kjapp konklusjon er at alle hifi-mytene er sanne, hvis de passer inn i hver enkelts oppsett, proffer som har drevet med lyd i mange år vet egentlig ingenting, og at hifisentralens medlemmer kan mest om lydteknikk i hele verden. Satt på spissen med smilefjes etter:.
Om Ethan Winer har rett eller ikke, vet ikke jeg, men han er jammen en modig mann som tør å motsi innarbeidede myter/sannheter (stryk det som ikke passer) på løpende bånd. Særlig om audio hvor meningene blir sterkere og sterkere, jo mer man har betalt for utstyret sitt, og dette gjelder både hjemmeanlegg, proff PA og studioer.
Jo, det betyr sannsnynligvis faktisk akkurat det. Implikasjonene av at dere har rett og teorien er gal eller mangelfull ville være så omfattende at sannsynligheten for at all verdens duppeditter som baserer seg på rådende elektroteori i det hele kunne fungere sånn noenlunde etter hensikten ville være en umulighet - husk på at det i mange tilfeller ikke akkurat er småting eller småeffekter det fortelles om.FatmanFlump skrev:At menneskets sanseapparater er begrensede betyr ikke at vi er fullstendig ute og kjører hver gang våre erfaringer er i uoverensstemmelse med gjeldende teori.
Når det ikke engang er mulig å enes (oss hifinøttinger i mellom) om hvordan sanseapparatet «bør»/«skal» brukes (ørene og mellomrommet) for å avgjøre lydligheten av dette og hint; så synes både marihuana, kokain og andre sentralstimulerende midler å være overflødige. Jeg er litt «usikker» på latterligheten av dette ...FatmanFlump skrev:...
Det er jo ikke som om hele hi-fi norge er fullstendig nedsyltet i kokain- og/eller marihuanarus nå vi tester strømkabler. At menneskets sanseapparater er begrensede betyr ikke at vi er fullstendig ute og kjører hver gang våre erfaringer er i uoverensstemmelse med gjeldende teori. Utviklingen av teori skjer jo nettopp ved å konfrontere den med erfaring. For oss i hi-fi verden blir jo teorien bare latterlig når våre erfaringer står så skarpt i motsetning til teori. Point being: Winer har gått glipp av noe.
Mange audiofile går glipp av det faktum at også audiofile kan være utsatt for placebo.FatmanFlump skrev:For oss i hi-fi verden blir jo teorien bare latterlig når våre erfaringer står så skarpt i motsetning til teori. Point being: Winer har gått glipp av noe.
For å dra en analogi til et annet svar her: Dersom alt dette skulle være selvbedrag ville det være ganske fantastisk at all disse menneskene på kloden vår får livet til å gå rundt sånn noenlunde.Low-Q skrev:Forventninger er vel også noe som ligger i underbevisstheten? Har man ingen forventninger, er det vel egentlig bare er å skru av musikken?Skink_123 skrev:Tja, uten å ha sett linken så vil jeg si at ofte når jeg har hørt forskjell på ting så har jeg ikke forventet det.
Vidar
Elektroteori er i stadig utvikling.nb skrev:Jo, det betyr sannsnynligvis faktisk akkurat det. Implikasjonene av at dere har rett og teorien er gal eller mangelfull ville være så omfattende at sannsynligheten for at all verdens duppeditter som baserer seg på rådende elektroteori i det hele kunne fungere sånn noenlunde etter hensikten ville være en umulighet - husk på at det i mange tilfeller ikke akkurat er småting eller småeffekter det fortelles om.FatmanFlump skrev:At menneskets sanseapparater er begrensede betyr ikke at vi er fullstendig ute og kjører hver gang våre erfaringer er i uoverensstemmelse med gjeldende teori.
Om du ser på de enorme fremskrittene i ytelse, minking av størrelsen osv som er oppnådd innefor ulike områder, så skal det fryktelig mye til å velte det teoretiske rammeverket som er bygget opp. Hva en eller annen måtte mene i møte med sin nye strømkabel eller noe annet i eget stereoanlegg er i den sammenhengen relativt uinteressant. Jeg venter fortsatt i spenning på den første banebrytende, revolusjonerende innsikten som har sitt opphav i HiFi-miljøet, det er nok av kandidater ser det ut til.
De har betydning uten tvil.FatmanFlump skrev:Så dere her går god for at strømkabler ikke har noe å si for lyden?
Hva har, som er relevant for HiFi, skjedd de siste 20 årene f.eks?FatmanFlump skrev:Elektroteori er i stadig utvikling.
Det er antaglig ikke stort værre enn svært mange andre former for mere eller mindre godt begrunnede «overbevisninger», som er vanskelige å belegge, og som de fleste av oss har på ulike områder i ulikt monn. Verden går stort sett videre nesten «uavhengig» av slikt. Selvbedraget innenfor HiFi er heldig vis ikke så kritisk for verdens ve og vell at det har noen som helst betydning, nesten uavhengig av hvor «radikal» villfarelse det evt er snakk om.FatmanFlump skrev:...
For å dra en analogi til et annet svar her: Dersom alt dette skulle være selvbedrag ville det være ganske fantastisk at all disse menneskene på kloden vår får livet til å gå rundt sånn noenlunde.
Dersom du mot formodning ønsker å legge mer tyngde til dine lytteopplevelser for evt. å rokke ved «vitenskapsteoretiske blindveier»; så er det «bare» å komme opp med et testregime som godtgjør at du faktisk kan høre evt. lydlige forskjeller i de aktuelle jomrakabler (eller hva det skal være) og en elektrisk sett likeverdig kabel i mer «normal» utførelse. Dersom du mot formodning askepterer blindtes f.eks. ABX «formatet» behøver du ikke å være så veldig kreativ mht «å komme opp med et testregime», dersom du ønsker å være mer kreativ på det kreves det mer innsats.FatmanFlump skrev:Jeg har nettopp fått svar fra Winer hvor han sier at strømkabler ikke har innvirkning på lyden, så jeg får bare lukke vinduene på marihuana-/dopaminhula mi og innbille meg at jeg har ett godt innspilt Jorma-sett i anlegget mitt. Jeg kjenner godlyden kommer allerede. I morgen skal jeg innbille meg at kona er 10 år yngre og at bilen ikke har ujevn gange. Du verden hvordan ting løser seg bare man stoler på vitenskapsteoretiske blindveier.
Det finnes i høyeste grad folk er i proffmiljøet som er kabeltroende. De nok er i sterkt mindretall der, men det finnes veldig mange som opplever at AD/DA konvertere og forsterkere må koste en del. Det er vel strengt ikke så rart heller når de fleste er under innflytelse av reklame og har fått en opplevelse av det er en sannhet. Og det er jo ikke noe bevis i seg selv. At Ethan Winer her møter motstand er ingen overraskelse. Han møter både brukere som er overbevist om denne "sannheten" og ikke minst møter han vel en bransje som skal forsvare sine interesser. For forumene kan det jo dessuten bety tap av reklameinntektertkr skrev:Det ser ikke ut til at alle i prolydmiljøet er enige med Ethan Winer heller.
Han ble regelrett kastet ut av Wombforums og ble beskyldt for juks og manipulering av lydfiler både der og på Gearslutz.
mvh
Finner ikke tråden(e) igjen, de ble slettet.orso skrev:Det finnes i høyeste grad folk er i proffmiljøet som er kabeltroende. De nok er i sterkt mindretall der, men det finnes veldig mange som opplever at AD/DA konvertere og forsterkere må koste en del. Det er vel strengt ikke så rart heller når de fleste er under innflytelse av reklame og har fått en opplevelse av det er en sannhet. Og det er jo ikke noe bevis i seg selv. At Ethan Winer her møter motstand er ingen overraskelse. Han møter både brukere som er overbevist om denne "sannheten" og ikke minst møter han vel en bransje som skal forsvare sine interesser. For forumene kan det jo dessuten bety tap av reklameinntektertkr skrev:Det ser ikke ut til at alle i prolydmiljøet er enige med Ethan Winer heller.
Han ble regelrett kastet ut av Wombforums og ble beskyldt for juks og manipulering av lydfiler både der og på Gearslutz.
mvh
Virker det som om det var noe hold i påstanden om juks og manipulering av lydfiler? Det ville overraske meg veldig, men man skal aldri si aldri.
Såvidt jeg husker, var det tre forskjellige lydkort: Det var ihvertfall en Lynx Aurora og en Soundblaster. Hva det tredje var husker jeg ikke.orso skrev:Ok. Det var jo på ingen måte bra av Winer. Jeg har sansen for han, men tar ikke alt han sier for god fisk. Det han har skrevet om lydkorreksjon, er nok borti natten.
Var det ikke også en sammenligning med filer fra en Behringer AD/DA og Lynx på Gearslutz?
tkr skrev:Ethan Winer er ihvertfall polariserende nok.
Personlig ville jeg være like forsiktig med å stole på ham som på noen annen.
Ingen nevnt, ingen glemt.
mvh
Du finner mye rart på nettet. Nå har jeg ikke finlest den linken. Kanskje er det noe i det, men Ethan Winer har sitt på det tørre når det gjelder akustikk. Dersom du mener Winer tar feil i det han sier i videon, så må du nesten komme med god info. En link til et nettsted om at han er fraud holder ikke. Tar han feil når han sier at akustikk er langt viktigere enn kabler og elektronikk? Slik jeg tolker video snuttet, så handler det veldig mye om det. Han er ingen gjøk når det kommer til lyd og akustikk. Han besitter kunnskap om lyd som svært få her inne har.FatmanFlump skrev:Har kikket litt mer på Winer og det ser ut som han sliter på mange fronter. Fant en cachet side som er borte nå. Det er rimelig syke påstander fra alle sider og Winer later til å være i sentrum for det hele. Vel jeg er lettet. Lettet fordi galskapen ikke viste seg å være bare i mitt eget lille hode. Slikt blir man paranoid av. Så får resten se selv om de klarer å holde seg inne med karen.
http://webcache.googleusercontent.c...ls+Ethan+Winer+fraud&cd=7&hl=en&ct=clnk&gl=uk
Joda, det går helt fint.FatmanFlump skrev:tkr skrev:Ethan Winer er ihvertfall polariserende nok.
Personlig ville jeg være like forsiktig med å stole på ham som på noen annen.
Ingen nevnt, ingen glemt.
mvh
Man kan ikke gå gjennom livet med så lite tillit til menneskeheten.