Audio Fidelity pressinger

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sitter her med siste Audio Fidelity pressing (marble vinyl) av Kate Bush sitt 1985 mesterverk "Hounds of Love".
Masteret fra de analoge masterene ved Abbey Road av Steve Hoffman og Kevin Gray. Skal kjøre en sammenlikning av denne vs EMI sin 100-årsjubileums utgivelse og originalen, men jeg ble aldri fornøyd med EMI 100 iallefall. Fin og fjong, men i overkant kald og fargeløs, som en beskjeden transfer fra digitalbånd.

https://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=AFLP087

Førsteinntrykket av denne Audio Fidelity-utgivelsen er strålende! Mye bedre enn jeg kan huske å ha hørt noensinne fra denne skiva. Det er i så fall et mønster; jeg har flere suverene(!) Audio Fidelity-utgivelser som er verdt sin vekt i gull, bl.a The Searchers-skiva deres som høres ut som om du står i kontrollrommet i studio med veggen vidåpen til artistene.

Samtidig med Hounds of Love bestilte jeg også The Sensual World og Heart/Little Queen fra http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/LP/Kate_Bush/Hounds_Of_Love_VINYL/?id=AUDF2087.1

Som sagt, sammenlikning av flere pressinger er fullt mulig, skal høre på de ila de nærmeste dagene. Noen flere som har skiver herifra?

Vedlegg

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.255
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Morsomt! Stod og holdt i den igår på Dippern, men da var redan handeln klar, men gir en anledning og ta en tur igen.
Har vel en EMI Holland press sen tidl, kald og steril i lyden

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror min original også er hollandsk. Førsteinntrykket av Audio Fidelity/Steve Hoffman/Kevin Gray er veldig punchy, feit, rik og full av klangfarger. Helt uventet ut ifra hva jeg tidligere har hørt, jeg trodde det var en litt kald innspilling jeg. Neida neida!

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
34.255
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Samma intrykk jag har av den gamle pressen, leste Hifi News lovord av ny utgivelsern, pleier ofte og ha rett.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vil bare tilføye at en komplett gjennomlytting bringer på det rene at, i tillegg til en hel rekke gode låter her, så er dette tydeligvis mastere som alltid vil være preget av den opprinnelige produksjonen, som ikke er spesielt varmende for et audiofilt hjerte.

I motsetning til Hounds of Love så låter denne uansett Hoffman/Gray-mastering slett ikke på et audiofilt nivå; og det kan være rimelig å si at denne remasteringen antakelig er det beste man vil høre fra disse tapene, men det er ikke en orgie i vellyd. Den er og blir preget av sin tid og opphav i den digitale barndom/ungdom, og selv om den nye LP'en er mye bedre enn den originale cd'en så er ikke dette en audiofil demoskive for å si det slik.

Denne kjøper man for den flotte musikken.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Førsteinntrykket av denne Audio Fidelity-utgivelsen er strålende! Mye bedre enn jeg kan huske å ha hørt noensinne fra denne skiva. Det er i så fall et mønster; jeg har flere suverene(!) Audio Fidelity-utgivelser som er verdt sin vekt i gull, bl.a The Searchers-skiva deres som høres ut som om du står i kontrollrommet i studio med veggen vidåpen til artistene.
Originalpressinga av denne låter ihvertfall bedritent. Det gjør også original CD'en. Langt fra audiofil.
Ser ut som denne er verdt å kjøpe....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hounds of Love fra Hoffman/Gray er vel verdt hver krone i mitt system iallefall!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
FLOTT tiltak.

Legg gjerne ut flere slike opplevelser, god hjelp for oss uvitene dette:)

mvh

R

rico

Gjest
Har ikke sett denne tråden før så det passer bra med en liten kommentar om den siste A.F utgivelsen som er kommet i hus; Ten Years After-A space in time. For å si det med en gang her ble jeg tatt på senga gitt, det er veldig sjelden jeg får bakoversveis av en re-utgivelse, denne plata låter fantastisk! Er utrolig åpen og klar, dynamik i toppklassen. Det er f.eks. veldig sjelden man hører en akustisk gitar så naturtro fra hifi`en. Har andre plater fra A.F og er fornøyd med alle, dette er i den øverste klassen! Denne er en Kevin Gray mastering.

PS! Synes forøvrig at label og nummeringen minner mistenkelig om gamle DCC...

Andre er også fornøyde ser jeg, sjekk reviews her....

Ten Years After-A Space In Time-200 Gram Vinyl Record | Acoustic Sounds

AAFZ_112__82146__04102012040724-9293.jpg

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.811
Sted
Hus
Har noen av EMI sine Centinary pressinger som kom på slutten av 90 tallet, og de fleste av dem er nok digtale mastere. Eneste av de som er anstendig i lyden er Talk Talk`s Colour Of Spring :)

R

rico

Gjest
Knuhe; har du Jeff Beck plata på AF? Spilte min i dag da jeg så de hadde gitt den ut bare sånn i tilfelle det låt dårlig:) Den låter rimelig ok men har en masse overflate støy, det er en plate som jeg kjøpte på 70 tallet engang, ref til labelen etc. så er det nok en tidlig pressing. Disse pressingene fra QRP er rimelig støyfrie så den er garantert bedre en min på støy...

Andre som har den på AF?

AAFZ_1515__82291__04162012034233-4905.jpg

knuhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2007
Antall liker
153
Dessverre har jeg ikke Jeff Beck plata på AF, men den får bra omtale i HiFi+.
”What distinguishes this new vinyl issue, is the excellent new mastering job by Kevin Gray at Cohearent Audio. Gray has uncovered an exceedingly fine sounding album. Recording engineer Ronnie Capone, part of the Stax Record crew, worked with Cropper on this session, and did a fine job of capturing the drums and guitar. Perhaps it was Epic’s efforts to sell Quad in the early 1970s that messed with the sound, but Kevin Gray has scrubbed away those problems and gives us some of the best sounding guitar god music ever. DD.
Recording: 8,5/10
Music: 8/10
Kvaliteten på pressingen har jeg ingen bekymringer for når den kommer fra QRP... De er de beste av samtlige i mine øyne.

Har ellers mange bra AF utgivelser, Donovan, Kate Bush albumene som er nevnt i tråden her, flere Grateful Dead album ++, men du bør sjekke ut Grateful Dead’s ”Blues for Allah”. Den er nesten like bra som Ten Years After utgivelsen. Jason Kennedy (HiFi+) skrev følgende:
” The tone on this pressing is gorgeous, the sort of sound that bands today would kill for but due to the presence of the computer in the production process are unlikely to really find. Nor will many be afforded the heavyweight gatefold sleeve that enhances this superb pressing”
Recording: 10/10
Music:10/10

Det spørs om den er OOS hos de fleste – den forsvant veldig raskt.

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
Knuhe; har du Jeff Beck plata på AF? Spilte min i dag da jeg så de hadde gitt den ut bare sånn i tilfelle det låt dårlig:) Den låter rimelig ok men har en masse overflate støy, det er en plate som jeg kjøpte på 70 tallet engang, ref til labelen etc. så er det nok en tidlig pressing. Disse pressingene fra QRP er rimelig støyfrie så den er garantert bedre en min på støy...

Andre som har den på AF?

Vis vedlegget 167589
Jeg kjøpte en uspilt britisk førstepress av denne (gul Epic label). Den er ikke en spesielt vellydende innspilling.

R

rico

Gjest
Dessverre har jeg ikke Jeff Beck plata på AF, men den får bra omtale i HiFi+.
”What distinguishes this new vinyl issue, is the excellent new mastering job by Kevin Gray at Cohearent Audio. Gray has uncovered an exceedingly fine sounding album. Recording engineer Ronnie Capone, part of the Stax Record crew, worked with Cropper on this session, and did a fine job of capturing the drums and guitar. Perhaps it was Epic’s efforts to sell Quad in the early 1970s that messed with the sound, but Kevin Gray has scrubbed away those problems and gives us some of the best sounding guitar god music ever. DD.
Recording: 8,5/10
Music: 8/10
Kvaliteten på pressingen har jeg ingen bekymringer for når den kommer fra QRP... De er de beste av samtlige i mine øyne.

Har ellers mange bra AF utgivelser, Donovan, Kate Bush albumene som er nevnt i tråden her, flere Grateful Dead album ++, men du bør sjekke ut Grateful Dead’s ”Blues for Allah”. Den er nesten like bra som Ten Years After utgivelsen. Jason Kennedy (HiFi+) skrev følgende:
” The tone on this pressing is gorgeous, the sort of sound that bands today would kill for but due to the presence of the computer in the production process are unlikely to really find. Nor will many be afforded the heavyweight gatefold sleeve that enhances this superb pressing”

Har GD "Blues for..." plata ++ og er helt enig; låter fantastisk! Også enig ang. QRP, de er veldig bra, de er der oppe med Pallas i flg. meg selv...

Voff; min er også en gul Epic og som jeg sa låter OK, ikke mer en det men som sagt mye overflate støy. AF sin blir med neste gang.

Hadde vært fint hvis AF ga ut mer fra TYA katalogen, har vært igjennnom noen de siste dagene inspirert av "A space in time" og de første på Deram låter veldig bra så hvis Gray hadde fått kloa i mastertapene så hadde det blitt meget bra! Kanonmusikk er det også...

"Undead" til folket med audiofil behandling!

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1
Ser at Audio Fidelity gir ut Yes: "Close to the Edge" den 28/1. Det blir spennende!
Den skal sjekkes ut.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.344
Torget vurderinger
1

Kom Blues for Allah med gatefold originalt? Jeg har britisk førstepress. Den har ikke gatefold men lyrikk innlegg og glanset cover. Låter bra gjør den også.

Topp Bunn