Audio/Fidelity -  DIY 12W klasse-A

U

utgatt19288

Gjest
Klippet dette fra et emne jeg har under Hifi, men det hører strengt tatt bedre hjemme her:

I roteskuffen min har jeg kretskort og deler til 12W klasse A forsterkeren som Audio og Lauvland beskrev i sin tid. Men jeg fikk aldri tak i "ring- emitter" transistorene. Noen som vet om brukbare typebetegnelser som er å få tak i, evnt. ekvivalenter. Skulle vært moro å fått ferdig denne konstruksjonen, og tweaket den etter alle kunstens regler. Vet akkurtat hva jeg ville gjort ;)

Noen som kan hjelpe?

U

utgatt19288

Gjest
I hvilke (t) Audio blad finner jeg denne?

MHV
I nr. 1 og 2 i tidligere Audio, nå Fidelity ;D
Det kom en oppdatering med nytt print utlegg og enklere DC justering i nr. 10

Ronny

Fersking
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
0
Artig at noen endelig begynner å snakke vettig !!! bygging, (og ikke noen av type edison)...
Ring emitter, samme som elektrokompaniet har brukt..:2sa1141, og 2sc2681, tåler max 115v, 10A
Type som philips brukte i sin PM-6(a) valbar med bryter klasse A eller klasse AB...,2sc2706, og komplementær :2sa1146,180v, og 15A, 150w max, ved 20*c... men du skriver ikke noe om hvilken kapsling som passer din konstruksjon!!??? Begge disse er i To3-p kapsling, :p

I roteskuffen min har jeg kretskort og deler til 12W klasse A forsterkeren som Audio og Lauvland beskrev i sin tid. Men jeg fikk aldri tak i "ring- emitter" transistorene. Noen som vet om brukbare typebetegnelser som er å få tak i, evnt. ekvivalenter. Skulle vært moro å fått ferdig denne konstruksjonen, og tweaket den etter alle kunstens regler. Vet akkurtat hva jeg ville gjort   ;)

Noen som kan hjelpe?

[/quote]

Rhesusminus

Fersking
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Jeg laget den for mange år siden. Låter helt suuuupert. Still going strong. Utgangstransistorene døde etter mange års drift med for lite kjøling, hehe.

Satte da inn 2SA1216 og 2sc2922.

Synes de låter bedre enn de originale, men så var de også ganske slitne på slutten stakkars.

MVH

U

utgatt19288

Gjest
Interessant, dette er jo transistor typen som sitter i The End, ZAP osv....og forhandles av LC-audio, lette å få tak i ;)

Men de er ikke ringemitter, hva er egentlig det?

Rhesusminus

Fersking
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Ring emitter har med den fysiske oppbygningen av halvlederen å gjøre.

Denne måten å lage transistorer på medfører lav emittermotstand, og påfølgende lav utgangsimpedans hvis brukt som emitterfølger (forutsatt lav impedans hos drivertrinnet da)

I 12 watteren er det av mindre betydning siden utgangen er en såkalt komplementær darlington, og emittermotstanden i powertransistoren ikke har så mye å si for oppførselen til utgangstrinnet.

Her er drivertransistoren av større betydning. Jeg har prøvd to typer BD135/136 og har hatt best resultat med ST. Philips mindre bra.

2SA1216 og 2SC2922 er forøvrig også ring emitter transistorer.

MVH

U

utgatt19288

Gjest
Takk, der lærte jeg noe nytt. Husker ikke helt, men var det ikke 2 JFET i inngangen. Matchet du de for lavest mulig I_DSS?

Rhesusminus

Fersking
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Transistorene i inngangen er 2SJ74 og 2SK170 begge BL typer.

Jo høyere IDSS, jo bedre. BL (Blue) er bedre enn GR (Green), V er den beste (Violet).

Mener at Bleken elektronikk sitter med et lager av disse etter at en norsk produsent av hifi-forsterkere gikk konk. De hadde nemlig bestilt inn en del.

å matche disse er i og for seg greit nok. Problemet er at BL-utgavene koster en del, og jeg anbefaler ikke å kjøpe flere for å matche siden det i utgangspunktet ikke er så stor variasjon mellom BL-utgavene.

To tips:
Strømforsyning er alfa og omega. Bruk STOORE nettrafoer, minimum 500VA til hver kanal, 2x14V. Disse må vikles spesielt fordi det er ingen standard spenning. Ulveco på hamar gjøre dette.
Bruk ikke for store lytter, 2x22000uF 25V per kanal er nok. Bruk heller gode typer enn digre kondensatorbatterier.

Få tak i gode koblingskondensatorer til inngangen. Bruker selv Audio-note kobberfolie med stort hell.

MVH

U

utgatt19288

Gjest
Hei - har surret bort skjema til denne effektforsterkeren.....

Noen som kan hjelpe - som har en kopi eller link?

Mvh

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Det låg på diyaudio før, men er vist vekk no. Kan scanne og maile til deg etter ferien hvis det er greit?

U

utgatt19288

Gjest
Det låg på diyaudio før, men er vist vekk no. Kan scanne og maile til deg etter ferien hvis det er greit?
Hei - send meg gjerne en mail :)

På forhånd takk
Mvh

T

theStig

Gjest
Apropos Hiraga. LeMonstre en en hyggelig liten sak, omenn noen vel ullen i lyden synes jeg. Det var vel ikke Hiraga selv som sto for konstruksjonen heller mener jeg å huske. Da er Hiraga sin egen LeClasse A 20W et langt bedre alternativ. Jeg har hatt en, og den låt ordentlig bra. Det går fortsatt an å få tak på alle delene til den også.

U

utgatt19288

Gjest
Takker og bukker - meget godt underlag. Suverent at du også tok med oppdatringene som kom i de etterfølgende utgavene av Audio. Imponert over ditt rikholdige arkiv :)

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.633
Torget vurderinger
2
Jeg har 2SK170BK/2SJ74BL, samt originale utgangstransistorer, 2SA1227 og 2SC2987. Det er ikke noen god ide å bruke 2SA1216 og makkeren her. De krever lavere drivende impedans enn de har her. Derimot kan man med fordel bytte ut BD typer med f.eks. 2SA1358 og 2SC3421. Øk kollektormotstand i drivertrinn fra 4R7 til 10-15R. Ringemittertransistor består av mange parallellkoblede transistorer i det samme huset. Dette senker støytallet, og forbedrer lineariteten i trinnet. Meg bekjent er ikke 2SA1216 en ringemitter. men epitaxial. Den er produsert av Sanken, mens 2SA1227 er laget av Toshiba. Transistorene i spenningsforsterker bør matches. Jo bedre matching, jo mindre har man behov for å korrigere for DCoffset på utgang.
Roar

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.633
Torget vurderinger
2
Beklager, 2SA1227 er selvsagt IKKE Toshiba, men NEC. Mea culpa.

U

utgatt19288

Gjest
8)

Har du planer om å bygge den?
Jepp - har hatt denne i bakhode alt for lenge. På tide å sluttføre. Men sliter litt med å finne de samme utgangstransistorene.

U

utgatt19288

Gjest
Meg bekjent er ikke 2SA1216 en ringemitter. men epitaxial. Den er produsert av Sanken, mens 2SA1227 er laget av Toshiba. Transistorene i spenningsforsterker bør matches. Jo bedre matching, jo mindre har man behov for å korrigere for DCoffset på utgang.
Roar
Hei
Interessant å lese innlegget ditt - mange gode tips. Men blir lettere forvirret ang. hvilke type utgangstransistor jeg kan bruke. Ser poenget at 2SA1216 med makker neppe er optimal for denne enkle kretsen.

Men jeg hadde håpet å kunne bruke nettopp disse  fordi de er enkel å skaffe vs. de originale som jeg har problemer med å finne.

Ang ringemitter eller ikke- her har jeg bare sakset fra LC audio:

ZAPsolute 4.1 features.
Total freedom of feedback loops, ensures a clean, lively and well detailled reproduction.
SANKEN 2SA1216 / 2SC2922 ringemitter transistors - the ultimate Audio Power Transistor

Drivertrinnet er T7 og T6, men VAS er T4 og T3?

Har noen trafoer på 1000VA med 22v på sekundærviklingene. Det er vel ikke noe problem med å bruke disse, så lenge man har tilstrekkelig med kjøling?

Eller medfører noen andre justeringer?

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.633
Torget vurderinger
2
Hvis vi holder oss til tegn i Audio nr. 1 s. 42. T3 og T4 er spenningsforsterker. Bruk 2SA1358 og 2SC3421. T6 og T7 er driver. Bruk de samme. R16 og R17 økes til 15R. Hvis du har 2 x 22VAC på trafoen, bør du fjerne noen viklinger, slik at du kommer ned på 2 x 14VAC. Gjør du ikke dette, vil du få ca. 30VDC. FETene er specet til 25 og 40VDC, og de låter heller ikke godt ved så høye spenninger, og du må til med kaskode. Hold deg til ca 20VDC over hver rail.
Roar

U

utgatt19288

Gjest
Takk - glemte si at jeg ønsker å kjøre inngangstrinnet med en regulert PS på 24v.

Utgangen kunne jeg tenke meg som på 212 Mk III med dobble effekttransisorer og en uregulert PS på ca 30v.

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
1.633
Torget vurderinger
2
Hei Baard,
Jeg tror du skal fokusere på det faktum at høyere spenning til utgangstrinnet er en dårlig ide.
Forsterkeren har, i standard utførelse, ca 12 watt til rådighet. Hvis du bruker 25VDC på inngangstrinn, og 30VDC på utgangstrinn, oppnår du at inngangstrinnet, ved høyt nivå klipper lenge før utgangstrinnet har nådd maksimalt spenningssving. Resultatet er spenningsklipping. Dette låter fælt. Kjører du med lik spenning til inn og utgang, oppnår du ved høy spilling, at utgangen klipper. Men da er det utgangen som klipper. Denne har en spenningsforsterkning på litt under en gang. Dette er mye lettere å leve med, og låter ikke like skarpt. Mer i likhet med at lydbildet krymper, og blir mer endimensjonalt, i motsetning til spenningsklipping.
En klasse A forsterker bruker mye strøm, og man har typisk stor trafo og lytter. Da blir reguleringen i kretsen så god at man i de fleste tilfeller kan slippe unna med felles strømforsyning. Under ingen omstendighet skal du ha høyere spenning til utgangstrinnet. Har du separat regulert strømforsyning til inngangstrinnet, får du litt ekstra effekt ut før klipping, kanskje så mye som 15 - 16W.
Det er også en pris å betale for å bruke mer en en utgangstransistor. Driverkretsen blir belastet mer, og dette påvirker også spenningsforsterkeren, og dermed også forvrengningsstrukturen i hele forsterkeren. Hold deg til en.
Lykke til.
Roar

U

utgatt19288

Gjest
Okey Roar - Takk for gjennomgangen, har nå fått en større forståelse  for denne kretsen. Skal holde meg til orginal designet.  

edit - det er jo store frihetsgrader over hvordan man bygger denne med tanke på bruk av "eksotiske" komponenter osv....
Men hva ville du sammenligne denne 12 watteren med i dag. ;)

U

utgatt19288

Gjest
Har nå funnet en leverandør til alle halvlederen - det jeg nå sliter med er trafoer som gir 23v AC på sekundærsiden.

Dette er alt for høyt, som kommentert både fra Roar og Sverd. Men en elegant work around kan være å bruke LC filter i PS.

PS med C = 23v *1,41 = 32v alt for høyt for JFET
PS med LC = 23v * 09 = 21v :)

Noen som har kommentarer mine overslag? Eller finnes det noen kjekke verktøy jeg kan bruke for å simulere disse veridene?

Topp Bunn