Audi service og intervall

K

kjetilt

Gjest
Jeg har ikke hatt Audi før, men har nå en 16 mnd gammel 2009 Audi A4 2.0 TDI som nå har gått 18.000 km.

Det har blitt mindre kjøring enn planlagt, men lurte likevel på om bilen nå var moden for service. Ringte til Audi forhandler og spurte, men de sa jeg bare kunne vente til elektronikken varslet om det. Forsåvidt betryggende at de ikke vil pushe salg av service, men når jeg går inn på menyen i bilen så sier den at beregnet kjørelengde til neste service er 12.000 km. Det er vel fordi service intervallet er 30', men når jeg ikke kjører mer enn jeg gjør, så bør jeg vel ha service likevel? Ellers blir jo bilen godt over 2 år gammel før 1. service. Og det er vel for mye? Noen mere barkede entusiaster som har tips her?

Og, hvis jeg skal ha service nå, skal jeg da bestille full 30' service på 18' km?

N

nb

Gjest
Langt fra noen guru, men slitasjen på en bil kommer vel primært av at bilen blir kjørt, ikke av å stå parkert....

K

kjetilt

Gjest
Jo, men jeg vet at noen, f.eks. Volvo som jeg hadde før, praktiserer tid eller kilometer avhengig av som inntreffer først.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Man har vel som regel ett oljeskift innenfor hver 15000 ca? Det ville jeg i hvertfall gjort, helt uavhengig av neste serviceintervall, som omfatter en del mer enn bare olje.

edit: Nei, full 30' er for tidlig/omfattende/dyrt/ingen vits.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
Når faren min som er pensjonist kjøpte seg en ny Golf for halvannet år siden ble han rådet av forhandler til å ikke bruke long life olje å ta oljeskift på hver 15 000 km, longlife olje og oljeskift hver 30 000 km passet best for de som hadde mye langkjøring.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.670
Torget vurderinger
4
Jeg vil vel heller stilt spørsmålet på dette forumet : http://forum.vwaudi-club.no/
Det er mange meninger om "long life" greiene til Audi, noen har svært negative erfaringer.....

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.300
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en lik en. 09 modell a4 tdi. Hadde den nettopp på service. Min var kjørt 31k km. Hør på verkstedet du.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg ville også sjekket med verkstedet. 30 000 høres ut som leeenge mellom hvert oljeskift på en dieselbil.

tomkver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
248
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har en Golf 1.9 TDI (2008) og den var første gang på service forrige uke. Da hadde den kjørt ca 26000 km, og det var ca 2 år etter kjøppsdato.

Var i kontakt med forhandler etter ca 1.år og spurte om service (oljeskift) og de fortalte at bilen kan kjøre opp til 30000 på intervallene mellom oljeskiftene. Neste oljeskift på min bil er da om ca 2 år eller kjørte 30000 km. Dette styrer dataavdelingen inni i bilen min :)

Tom

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg har ti tusen tommeltotter, og skal derfor ikke påberope meg å ha veldig god peiling på bil, særlig ikke hvis VW verkstedet sier dette. Syntes bare det var litt underlig, når f.eks Mobil 1 olje skal skiftes hver 15'. Det går jo for å være en god, helsyntetisk olje.

K

kjetilt

Gjest
Ringte og snakket med Audi nå.
De sa at det skal fylles longlife olje på bilen min fordi den har partikkelfilter.
De sa også at bilen måler oljekvaliteten på denne oljen og varsler når det trengs oljeskift.
Det var likevel ok om jeg likevel ville velge å bytte olje nå, selv om elektronikken ikke har varslet om det. Det skader naturligvis ikke å bytte oftere. Så da har jeg bestilt oljeskift.

Jeg spurte også om hva som skjer mht oljeskift dersom bilen min skulle varsle service om allerede 5000 km. Da sa de at de ikke ville byttet oljen på den servicen.

Topp Bunn