attn; HØVDINGEN

O

OivindJ

Gjest
Ifra Pks sin "Massiv oppgradering?"-tråd:

pks skrev:
OivindJ skrev:
Back_Door skrev:
Velkommen i klubben for fornuftig high-end ;D
Synes det er på tide med en "vennetråd" eller liknende...

Mulig at "vennetråd" blir litt feil når det gjelder; digi-eq, aktiv-deling og rom-korreksjon(Via pc), selv om det ikke er sååå mange forskjeldige merker/produkter som diskuteres.

En annen type underforum kanskje? Synes ikke datahjørner har resulteret i særlig mange interesante diskusjoner og bilde-tråder som omfatter dette!

Edit; Kanskje stereo i flere kanaler via pc kunne vært et eget underforum under data-hjørnet?

pks; lykke til med videre tuning, må jo være mer å hente da.. ;D
Jeg har tenkt på egen tråd, men det har ikke orka.. Start en du ;)

PK
Hva med et underforum for flerkanals stereo ? Synes ikke at datahjørnet fungerer særlig bra for dette formålet. Trådene om flerkanals stereo (med digi-eq, aktiv-deling og rom-korreksjon) drukner i så mye annet rart.

Ser for meg mye lengere og mer interesante diskusjoner og bilde-tråder i et eget forum (Uten diskusjoner om drivere, fil formater og dataproblemer).

Jeg håper og tror at flere ( og flere etterhvert..) vil finne dette interesant (skriv gjerne hva dere synes i denne tråden).

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo en gruppe for Surround og hjemmekino. Kanskje den passer bedre?

Der vil nok neppe tråden din drukne i andre innlegg..

O

OivindJ

Gjest
En kanal til hvert element (Ikke surround).

Kun to høyttalere, eventuelt med en, eller gjene to, sub`er.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Spennede arbeid er gjort med algoritmer for DSP behandling av 3-kanals stereo, for eksempel, og det syns jeg ikke hører inn under hjemmekino eller surround.
3-kanals stereo er ikke nytt, og ble eksperimentert med helt i stereos barndom, men delingen av signalet skapte problemer.

Nå er det utviklet algoritmer som behandler 2-kanals signalet med langt større musikalsk presisjon, og som gir en fiksering (og et senterbilde) som gjør 3-kanals til en langt mer naturlig opplevelse enn 2-kanals.

Og denslags syns jeg hører hjemme i en egen tråd.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg er absolutt for en slik underavdeling! Det finns jo mange nok måter å diskutere det på, så en egen avdeling hadde vært fint.

Mvh

PK

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg er veldig mot. Syns det er for mange kategorier allerede.
Ikke vær så redd for å bruke hifi-generelt.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
thomand skrev:
Jeg er veldig mot. Syns det er for mange kategorier allerede.
Ikke vær så redd for å bruke hifi-generelt.
Vi må i så fall gå for en vennetråd, da....
Som sagt; ting koker bort i kål'n...

Pk

P

Parelius

Gjest
Hver tråd sin egen underavdeling!

(Personlig synes jeg at antallet underavdelinger er altfor stort, slik at det nå nesten bare er kål igjen.)

G

Gjestemedlem

Gjest
Parelius skrev:
Hver tråd sin egen underavdeling!

(Personlig synes jeg at antallet underavdelinger er altfor stort, slik at det nå nesten bare er kål igjen.)
Ja den eksisterende tråden for flerkanals lyd har jo fått hele ett innlegg til nå... Så en ny undergrupper for hvert tema istedet for en tråd er vel neppe noen god ide. Ikke mange som går inn og leser små undergrupper uansett. Og hvis temaet er utdebattert etter 3-4 dager så er det vel ikke så stor ingteresse uansett?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
...den lille tråden der inne har jo blitt lest av over 400..ikke værst bare det... ;D

K

kbwh

Gjest
Jeg er forvirret!

Ønsker man en avdeling for trekanalslyd i tillegg til multikanalsavdelingen?!
Dersom man har multikanalsanlegg som spiller SACD vil jo dette anlegget også kunne fikse RCA LS 3-kanals SACDer. Og om man algorimer seg fram til en senterkanalmiks fra standard tokanalsplater selv går det jo an å beskrive dette.

En tråd for aktiv deling med DSP er nok trur eg. Menigheten kan jo favorittmerke den.

Går det an å ordne det slik at man kan merke tråder med kål, O Store?

T

theStig

Gjest
Jeg er enig med de som synes det er ALTFOR mange underavdelinger her. Resultatet blir at mye ikke får noen oppmerksomhet (tror jeg).

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Valentino skrev:
Jeg er forvirret!

Ønsker man en avdeling for trekanalslyd i tillegg til multikanalsavdelingen?!
Dersom man har multikanalsanlegg som spiller SACD vil jo dette anlegget også kunne fikse RCA LS 3-kanals SACDer. Og om man algorimer seg fram til en senterkanalmiks fra standard tokanalsplater selv går det jo an å beskrive dette.
Nei, det ønsker jeg ikke. Var kun et eksempel på hva som skjer, vha DSP, som ikke faller inn under hjemmekino.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
OivindJ skrev:
Hva med et underforum for flerkanals stereo ? Synes ikke at datahjørnet fungerer særlig bra for dette formålet. Trådene om flerkanals stereo (med digi-eq, aktiv-deling og rom-korreksjon) drukner i så mye annet rart.
Flerkanals-stereo?! Det er jo en selvmotsigelse, stereo kan pr definisjon ikke ha mer enn to kanaler.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
CBA skrev:
Flerkanals-stereo?! Det er jo en selvmotsigelse, stereo kan pr definisjon ikke ha mer enn to kanaler.
Da må du nok ta en kikk på definisjonene dine igjen. Til og med oppfinneren av stereo mente at det å ha en senter-kanal var å foretrekke.

Du blander stereofonisk lyd -- som er uavhengig av antallet kanaler, med konvensjonell stereogjenskaping, som bruker to høyttalere.
Fra Wikipedia.

Stereophonic sound, commonly called stereo, is the reproduction of sound, using two or more independent audio channels, through a symmetrical configuration of loudspeakers, in such a way as to create a pleasant and natural impression of sound heard from various directions, as in natural hearing. It is often contrasted with monophonic (or "monaural", or just mono) sound, where audio is in the form of one channel, often centered in the sound field (analogous to a visual field).

Med dagens DSP superalgorithmer kan man gjenskape det idealet man i stereofoniens barndom ikke klarte å få til grunnet tekniske begrensninger. Konvensjonell 2-kanals stereo vil virke passé om ti år.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.426
Torget vurderinger
2
Jeg er faktisk en av dem som synes at det er på grensen til for mange kategorier nå, og jeg lager ikke flere avdelinger så sant det ikke blir behov for noe som virkelig skiller seg ut.

Flerkanal kan fint diskuteres under Hifi Generelt. Jge tror ikke det vil bli nok innlegg til å forsvare egen kategori.

Mvh
Thomas

A

Aubi

Gjest
Det er underholdende å følge denne debatten. Tanken om at de som har en sub i stereoen sin faktisk skulle bli definert som "surrerundt" folk må være skremmende for mange. Jeg regner med at dette ikke er siste gang vi ser en kamp mellom rent og urent, godt og vondt.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Jeg er faktisk en av dem som synes at det er på grensen til for mange kategorier nå, og jeg lager ikke flere avdelinger så sant det ikke blir behov for noe som virkelig skiller seg ut.

Flerkanal kan fint diskuteres under Hifi Generelt. Jge tror ikke det vil bli nok innlegg til å forsvare egen kategori.

Mvh
Thomas
Støttes.

mvh
KJ

O

OivindJ

Gjest
CBA skrev:
Flerkanals-stereo var, naturlig nok, et litt dumt ord å bruke.

Mente:
- Et stereo signal til diskantene.
- Et stereo signal til mellomtonene.
- Et stereo signal til Bassene.

Og alle de mulighetene det gir.

Høvdingen skrev:
Jge tror ikke det vil bli nok innlegg til å forsvare egen kategori.

Mvh
Thomas

Ville nok gått litt tregt i starten i alle fall.

K

kbwh

Gjest
Aubi skrev:
Det er underholdende å følge denne debatten. Tanken om at de som har en sub i stereoen sin faktisk skulle bli definert som "surrerundt" folk må være skremmende for mange. Jeg regner med at dette ikke er siste gang vi ser en kamp mellom rent og urent, godt og vondt.
Egentlig burde vi kun tolerere toveishøyttalere som har en enkel kondensator i serie med diskanten, og forsterkere uten tilbakekopling.

Topp Bunn