AT-OC10: Belastningsimpedans?

K

kbwh

Gjest
Hvilken inngangsimpedans har dere brukt på RIAA/headamp med denne pickupen? Teksten anbefaler >100ohm. Jeg bruker 150 nå og synes det funker, men tar gjerne i mot råd & vink til hvordan jeg kan få mest ut av denne grøftepløyeren.

(Har du erfaringer fra "lillebror" OC9 og OC9 mk. II må du gjerne poste dem også. Jeg føler meg storsinnet i dag.)

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Har du hørt OC-9? Hvordan spiller den evt. i forhold? OC-9 mangler litt på perspektiv syns jeg, hadde den hatt det ville den ha vært mitt førstevalg tror jeg..!

K

kbwh

Gjest
OC9 på Rega Planar 3. Likte den godt, kan ikke huske at den manglet perspektiv. Men perspektiv var vel ikke Reagens store force heller da.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Merka at den mangla litt perspektiv først når jeg fikk den på W.B. spilleren..! På P3 er den perfekt..!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Tja, EC trinnet mitt har såkalt automatisk impedanstilpasning.. Veldig irriterende å ikke kunne velge selv..!

K

kbwh

Gjest
Å filla, du har den, har ikke fått med meg det. Det blir noe annet ja. Du kan jo snu det motsatt og si at du slipper. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har heller ingen erfaring på mangel av perspektiv, men nå er jeg ikke så opptatt av det heller. "Reagen" hadde vel ikke så mye perspektiv, synes jeg heller, Valentino ;D

K

kbwh

Gjest
Jeg burde tatt pianotimer i ungdommen ser jeg. Bokstavenes orden er ikke likegyldig nei.

Er det fast belastning på Lintoen?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
150 ohm fast. Low og High input for ulike mc's, forøvrig en fantastisk riia ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
AT OC10 skulle vel ha 100 ohm, men selv synes jeg den fungerte fint med litt lavere motstand også. Brukte endel 20 ohm med AT OC9, men det blir kanskje litt lite for OC10? Har ikke prøvd under 50ohm... den blir vel lett litt slapp kanskje?

AT OC9 låter noe friskere og mer direkte enn OC10, som på sin side klinger litt mer kraftfullt og naturlig. Imo.

Cundis; "automatisk impedansetilpasning"? I EC-riaaen? Er det et annet ord for "fast impedanse" :)

Min EC-riaa var hos Per Abrahamsen for å bytte ut de faste motstandene mot sokler, slik at jeg kunne variere (Per's forslag).
Til spm om perspektiv på AT OC9... har da visserlig brukt denne originale (og ML-utgaven) på alt fra P3 til fullrigget LP12, har vel aldri falt meg inn å tenke mangel på perspektiv... tja, når sant skal sies synes jeg vel faktisk det har vært en av de virkelige styrkene til AT OC9, prisen og konkurransen rundt 2k tatt i betraktning :)

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Vidar P skrev:
Cundis; "automatisk impedansetilpasning"? I EC-riaaen? Er det et annet ord for "fast impedanse" :)

Min EC-riaa var hos Per Abrahamsen for å bytte ut de faste motstandene mot sokler, slik at jeg kunne variere (Per's forslag).
Til spm om perspektiv på AT OC9... har da visserlig brukt denne originale (og ML-utgaven) på alt fra P3 til fullrigget LP12, har vel aldri falt meg inn å tenke mangel på perspektiv... tja, når sant skal sies synes jeg vel faktisk det har vært en av de virkelige styrkene til AT OC9, prisen og konkurransen rundt 2k tatt i betraktning :)

Mvh Vidar P
I en traad for litt siden etterlyste jeg noen som visste hva impedansen ligger paa i dette trinnet, det var da en som henviste til en tysk test hvor det stod at den har saakalt automatisk tilpasning. Tysk er gresk for meg, saa jeg har ikke gjort noe forsok paa aa lese den.. Vet du forresten hva den faste impedansen er i mc innstilling Vidar?

Til prisen er den et funn, det er ved sammenligning mot min ortofon kontrapunkt c at jeg la merke til forskjellen i perspektivet. Men det er jo ogsaa en pu til nesten fem ganger prisen...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cundis skrev:
I en traad for litt siden etterlyste jeg noen som visste hva impedansen ligger paa i dette trinnet, det var da en som henviste til en tysk test hvor det stod at den har saakalt automatisk tilpasning. Tysk er gresk for meg, saa jeg har ikke gjort noe forsok paa aa lese den.. Vet du forresten hva den faste impedansen er i mc innstilling Vidar?
Jeg tror den automatiske tilpasningen går på andre ting, f.eks på gain(?), jeg har jo lagt merke til at pu'er med forskjellig utgangsnivå spiller omlag like høyt via EC-riaaen?
Vedr impedansen; jeg må ta høyde for evt kortlivede varianter av riaa'en, men de fleste hadde en fast impedanse, og om jeg ikke husker veldig feil så var den på 100 ohm... men det er over 10 år siden jeg hadde en slik, så minnet kan svikte. Det var uansett ikke langt fra 100 ohm, og noen titalls ohm +/- skal man vel ha en god dose medvind for å høre særlig godt på mange pu'er.
Ortofoner vil forresten gjerne ha litt lavere impedans, så jeg vil anbefale deg å vurdere bytte av metallfilmmotstandene mot sokler som du så kan sette ditto metallfilmmotstander i, og følgelig ha uendelig variasjonsmulighet. Enkelt er det også :) Med det samme man er inne på EC-riaaen; nettdelen til psu'en er ikke mye å skryte av, slike ting høres usannsynlig lett i gode systemer (jmf f.eks Naim's muligheter for i-Supply, FlatCap, HiCap og SuperCap nettdeler til sine riaa'er) og kan vel med fordel vurderes sammenliknet med en langt stivere nettdel (med samme volt)?

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takk skal du ha for oppklaringen Vidar! Har i lang tid gått og lurt på og oppgradere psu'en i dette trinnet, kanskje jeg gjør det en vakker dag. Har nettopp kjøpt en Dali riaa av en her på sentralen nå, så jeg kommer først til å se hvordan denne er i lag med utstyret mitt..! Denne har jo også diverse innstillinger, så da får jeg kanskje en bedre kombinasjon mot Kontrapunkt C'en min og..? Men denne har ettersom jeg har skjønt også en slik billig psu, så kanskje jeg skal prøve å få tak i en bedre psu..! :)

Topp Bunn