Assymetrisk oppsett i stue

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Hei

Jeg sliter med dårlig lyd i stua. Jeg har hørt høyttalere i butikk som har hørtes fantastisk ut, men hjemme hos meg har det vært elendig.

Jeg har etterhvert skjønt hvor utrolig mye rommet har å si. Jeg har nå lest en god del om akustikk, abosrbenter og diffusorer, osv (bl.a. her på forumet), så jeg er litt inne i det.

Mitt problem er nok bl.a. at oppsettet blir assymetrisk (se nedenfor). Jeg lurer nå på om det i det hele tatt vil være mulig å kunne få til noe god lyd med dette oppsettet (å sitte den veien i stua).

Målet er lytterom (og stue).

Slik ser det ut:

[Høytalerne er ikke så mye på skrå som tegningen antyder.]

Som tegningen viser: Den venstre høyttaler (V HT) står i hjørnet til venstre for TV'n. Jeg har forsøkt å sette den så langt ut fra sideveggen som mulig (men ikke slik at den blokkerer for døren). Den høyre HT står til høyre for TV-benken.

1. Symmetri - Oppsett

Det jeg skjønner er at dette er et asymmetrisk oppsett. V HT reflekterer i sidevegg, og er nær et hjørne. H HT har ingen sidevegg, mens det er en peis (mur) i nærheten. På bakveggen blir det motsatt - det er hjørne på den ene siden, men ikke på den andre.

Jeg har forsøkt å flytte litt rundt på høyttalerne, og det har hjulpet, men det er fortsatt elendig lyd: uklar lyd, ubehagelig å høre på, ubalansert stereobilde, noen toner forsterkes (kan være helt skjærende)/andre reduseres. Virker som om det er noe etterklang.

Kan det i det hele tatt bli bra lyd med et slikt oppsett? Er det noen som har fått det til?

Jeg lurer også på om sofaen kan spille inn. Denne er jo også til overmål assymetrisk (vinkelsofa). Avstanden fra VT til sofa er jo mye kortere enn fra H HT til sofa.

Dersom det skal bli bra, må man vel på en aller annen måte kompensere for dette assymetriske oppsettet, med adekavte assymetriske absorbenter, diffusorer, osv? Det blir kanskje vel komplisert....? Eller er det noen enkle tips her som burde gjøre vei i vellinga? *håpe håpe*

2. Materialer, absorbenter og diffusorer

Vegger: Nye glatte, malte gipsplater.
Tak: Glatte gipsplater (med et lite hulrom bak)
Gulv: Ny eik parkett. Heller litt mot venstre/innover mot midten. Teppe under bord.

Jeg har forløpig kun hengt opp ulltepper i vinduene. Relativt tykke gardiner er bestilt. Det er ingenting på veggen bak sofaen. Til høyre for TV'en er det en palme + et lite bilde. That's it, i denne delen av rommet.

Her er det nok derfor mye å gå på. Tenkte feks på akustikkplater bak sofaen som jeg har lest en del om. Har også lest masse om ulike bass traps, diffusorer, osv. Spennende greier :) Dessverre er hele leiligheten helt nyoppusset, så det er jo ikke veldig fristende å snekre opp/lime på ting på alt som er glattsparklet og proft malt.

3. Ommøblering nødvendig?

Men det kan kanskje uansett ikke bli bra med dette oppsettet? Er det i så falll noen har et tips til hvordan jeg ellers kunne sette opp anlegget i stuen?

Jeg ser at noen på nettet anbefaler å sette opp anlegget langs kortveggen. Se feks http://www.ethanwiner.com/acoustics.html. Hos meg blir vel dette kanskje uansett assymetrisk pga at døran da kommer på høyre siden av anlegget? Da må jeg i så fall selge den nye sofaen, for den er det ikke plass til andre veien... Det beste hadde jo vært om det kunne funket med sofaen i behold.

Eller er det flytting som gjelder? ;)

Spent på tilbakemelding :)

nasse

Vedlegg

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hva med å sette VHT inntil tv'en og dra tv'en litt lenger bort og skaffe deg en lett og behagelig stol som du kan dra frem når du skal høre musikk(nærfeltslytting)? Lurt å trekke HT litt ut foran tv'en (hvis mulig). Selv dro jeg i en periode av livet mitt HT frem og tilbake fra veggen.

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
General8 skrev:
Ja jeg har fått det til, men kan alt for lite til å hjelpe deg.
Hva har du av høttalere? Bruker du anlegget til TV/film? Kanskje du kan ha en lyttestol i nærfelt?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,4704.0.html
Takk for raskt svar :)

Jeg har Epos M 16 høyttalere (og Creek elektronikk). Bruker anlegget til å høre på musikk (selv om det riktignok er koplet til TV/DVD også, men det er ikke farlig).

Jeg så raskt på tråden du refererte til. Var det slik at du la på absorbenter på sidevegg, frontvegg og bakvegg (men ikke tak) + kjørte nærlytting? Skal lese hele tråden nå.

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
oyvjorge skrev:
Hva med å sette VHT inntil tv'en og dra tv'en litt lenger bort og skaffe deg en lett og behagelig stol som du kan dra frem når du skal høre musikk(nærfeltslytting)? Lurt å trekke HT litt ut foran tv'en (hvis mulig). Selv dro jeg i en periode av livet mitt HT frem og tilbake fra veggen.
Rart du skulle nevne det. Det var det siste jeg gjorde før jeg skrev innlegget :) Tenkte det kunne være smart, men synes det låt nesten enda verre, så ble rimelig oppgitt :( Men, jeg kan prøve mer med plasseringer, og bl.a. prøve å trekke høyttalerne ut.

Jeg prøvde forresten også å snu sofaen, slik at langenden kom nærme H HT, mens det var mye fritt rom foran V HT. Lyden var da merkbart bedre. Klare fine pianotoner bl.a. Fortsatt ikke bra, men klart bedre. Sånn kan imidlertid ikke sofaen stå, så det er ingen option. Men det er tydelig at plasseringen av sofaen hadde en eller annen effekt (ikke så rart siden det er et kjempemøbel med skumgummi som plutselig kommer rimelig nær inntil den ene HT).

Det som er pes med å flytte høyttalerne, er at de står på spikes. Jeg har spikesko, men de er veldig små, og glir lett av ved flytting. Selv om jeg prøver aldri så forsiktig, går det nesten alltid galt, og det blir hull i parketten (relativt tunge høyttalere). :( Har i tillegg foret opp spikeskoene foran med mynter under (for å tilte), så du skjønner det er helvete å flytte rundt :D

Har også tenkt på at det må være en enkel løsning på dette. Selv har jeg tenkt på å skaffe noen litt større spikesko som tåler litt flytting uten at HT-spike glir ut, og kanskje med sånnmøbel-dott under (sånn som man fester på stoler osv for at de skal skli lett på gulvet). Hvordan er det du får det til? Laget egne spikesko som gjør det lett å trekke HT rundt omkring?

Edit: Hei igjen. Leste tråden om nærfeltslytting det var referert til over. Skal helt klart testes ut. Virker veldig spennende. Da blir det nok også mindre forskjell på gulvskjevhet for HT'ene. Det var også anbefalt noen gummiknotter fra Biltema som høres smart ut. Det er vel da i steden for spikes? Jeg trenger i tillegg noe for å tilte høyttalerne + kompensere for skjevt gulv (der HT til slutt blir stående), men det kan jo være noen mynter feks.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har også tenkt på at det må være en enkel løsning på dette. Selv har jeg tenkt på å skaffe noen litt større spikesko som tåler litt flytting uten at HT-spike glir ut, og kanskje med sånnmøbel-dott under (sånn som man fester på stoler osv for at de skal skli lett på gulvet). Hvordan er det du får det til? Laget egne spikesko som gjør det lett å trekke HT rundt omkring?
Skjønner, på den tiden hadde jeg Soundcare spikes, der henger skoen fast i spiken. Nå har jeg noen store fine sko kjøpt på Planet snapa (for rundt en 1000lapp, tror jeg) av et spes tungt og tett materiale. Stor fordypning til spikes og lett å dra HT.

De fleste spikes har gjenger og kan justeres opp og ned, har ikke dine?

Du ødelegger stereopersp hvis du har en høy Tv mellom HT, så du burde dra dem litt ut forbi TV'en. Skaff deg en flatskjerm og heng opp på veggen, da har du større muligheter.

N

nb

Gjest
Du vil sannsynligvis få en ganske betydelig nivåforskjell mellom de to høyttalerene grunnet svært forskjellig avstand til vegger. I min stue, hvor asymetrien i plassering var en god del mindre enn hva den er hos deg, så måtte jeg booste ene med 1 db og dempe den andre med 0.5 tror jeg det var. Da fallt stereobildet betydelig bedre på plass.

Jeg gjorde dette i recieveren min som har funksjonalitet for dette.

Du kan jo prøve å låne deg en reciever med litt romkorreksjon/eq/målefunksjoner og se om det er en farbar vei - hos meg funket det i alle fall veldig fint. Jeg har på generelt grunnlag problemer med å skjønne hvorfor enkelte velger å pøse på med svindyrt utstyr i oppsett hvor det grunnet basal fysikk garantert vil være STORE problemer ala de du skisserer i ditt eget åpningsinnlegg.

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
De fleste spikes har gjenger og kan justeres opp og ned, har ikke dine?
Joda, de har gjenger og kan justeres opp. Men ville prøve litt ekstra høyde + at det viste seg at gulvet der dene ene HT ble stående skjente nedover mot midten av rommet.

Du ødelegger stereopersp hvis du har en høy Tv mellom HT, så du burde dra dem litt ut forbi TV'en. Skaff deg en flatskjerm og heng opp på veggen, da har du større muligheter.
Ok. Jeg har kjøpt flatskjerm, så den er ikke som på veggen. Den står nå rimelig inntil veggen, men kan jo henges opp :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har et konkret forslag som kanskje hjelper noe hvis du skal ha oppsettet som det er nå. Du kan lage deg en plate med føtter av akustikkplate med stoff og treramme rundt. Den kan du sette på ved siden av HHT når du skal lytte. Da får du ihvertfall tilnærmet lik avstand til vegg for begge HT. Du kan ev sette en plate ved siden av VHt også, bare for å få lik "vegg" ved hver HT.

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
nb skrev:
Du vil sannsynligvis få en ganske betydelig nivåforskjell mellom de to høyttalerene grunnet svært forskjellig avstand til vegger. I min stue, hvor asymetrien i plassering var en god del mindre enn hva den er hos deg, så måtte jeg booste ene med 1 db og dempe den andre med 0.5 tror jeg det var. Da fallt stereobildet betydelig bedre på plass.

Jeg gjorde dette i recieveren min som har funksjonalitet for dette.

Du kan jo prøve å låne deg en reciever med litt romkorreksjon/eq/målefunksjoner og se om det er en farbar vei - hos meg funket det i alle fall veldig fint. Jeg har på generelt grunnlag problemer med å skjønne hvorfor enkelte velger å pøse på med svindyrt utstyr i oppsett hvor det grunnet basal fysikk garantert vil være STORE problemer ala de du skisserer i ditt eget åpningsinnlegg.
Jeg håper å få det til uten elektronisk romkorreksjon. Vi får se hva vi får til.

Yeah, yeah, rub it in. At det objektivt sett er dumt å bruke penger på lydanlegg som ikke kan bli bra pga akustikk, er jeg selvsagt enig i. Men det er vel ingen som bevisst kjøper noe de vet ikke vil funke. Uansett. Ingen grunn til å sparke folk som ligger nede.

Jeg har aldri vært noen akustikkekspert, og viste frem skissen av stue til selger for å få hans råd før kjøp. Dessverre fikk jeg ikke anledning til å lytte før jeg kjøpte (måtte bestilles). Uansett: Problemene har vært overraskende store, mildt sagt. Jeg vet ikke hvilken kunnskap du har om dette, men jeg registrerer at du mener at det "garantert" kom til å bli store problemer. Det er sikkert riktig, og noe jeg evnt. kan ta opp med selger dersom jeg ikke får dette til.

Jeg har aldri vært noen hi-fi "freak", men mer hi-fi "interessert". Jeg har hatt hi-fi-anlegg tidligere, i ulike leiligheter, og aldri hatt problemer som dette. Det skal legges til at jeg alltid før har hatt stativhøyttalere, nå har jeg gulvstående. Det er tydelig at det er en del mer plasseringskrevende. Og plasseringsmulighetene har jo også vært bedre i tidligere leiligheter.

nasse

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
oyvjorge skrev:
Har et konkret forslag som kanskje hjelper noe hvis du skal ha oppsettet som det er nå. Du kan lage deg en plate med føtter av akustikkplate med stoff og treramme rundt. Den kan du sette på ved siden av HHT når du skal lytte. Da får du ihvertfall tilnærmet lik avstand til vegg for begge HT. Du kan ev sette en plate ved siden av VHt også, bare for å få lik "vegg" ved hver HT.
Takk for tips :)

Jeg har nå prøvd ut masse greier:

1. For det første har jeg tatt av spiksene og satt på møbelknotter for lettere å kunne teste plasseringer mv. Høyttalerne står nå noe lavere enn ellers, men det justerers foreløpig med sittehøyde.

2. Jeg leste hele tråden om nærlytting. Dette ga positive resultater, og var en spennende prosess. Mer direktelyd og mindre rekleksjoner ga mer klarhet i bilde, og bra dybde. Jeg har dessverre ingen lav stol, og merket at jeg ble sittende for høyt på spisestuestol. Jeg laget derfor en provisorisk krakk, med en plastkass med noen puter på. Ørehøyden ble da ca. 110. Dette fungerte mye bedre. Jeg kunne nok gått sittet 10-20 cm lavere, men når jeg satt på gulvet ble det for lavt. Jeg prøvde mange forskjellige avstander, og endte opp med at beste posisjon var ca. 2,5 m mellom HT, lett vinkling av HT innover, og en avstand på ca. 1,80 m fra Øre-posisjon til HT.

3. Men av praktiske grunner, håper jeg jo helst å få til god lyd også i sofaen.

Bare for å nevnte HT-manualen: Der anbefales det at man sitter minst 2,5 m fra HT for å få optimalt stereoperspektiv, at de vinkles littegrann innover for å stabilisere stereobildet, og at man godt kan tilte de litt for "sonic benefits".

Jeg har gjort alt dette før, men det er nevnte problemer med gjenklang osv. I dag har jeg prøvd noe nytt, bare for å teste hvordan jeg kan påvirke lyden i rommet:
- Jeg tok bort TV'en. Satte to store puter på TV-bordet.
- Jeg dro høyttalerne ut ca. 1,5 m frem fra bakvegg.
- Avstand HT-HT ca 2,5 m, avstand HT-øre, ca. 2,5
- ca. 30 cm bak hver HT satt jeg en spisestuestol som jeg la en dyne over

Resultatet var overraskende bra. Bl.a. klarere lydbilde, sikkert pga mindre gjenklang, men også mer trykk, klarere vokaler, osv. Toner som jeg har savnet, kom sterkt tilbake. Veldig gøy :) Dette kan kanskje tyde på at refleksjoner fra frontveggen nullifiserer/reduserer en del toner?

Jeg prøvde meg i tillegg med en stol med en dyne over mellom høyttalerne. Dette roet ned lydbildet, og musikken var mer behagelig å høre på (men mindre liv). Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg trodde det gjaldt å ha luft mellom høyttalerne, nå var det luft-stol-luft. Men det er mulig at stolen med dynen fanget opp en del refleksjoner som ellers gikk mellom veggene? På en pianoplate, syntes jeg imidlertid det var bedre uten stolen pga klang. Jeg eksperimenterte også men en del andre plasseringer, bl.a. stol ved siden av V HT.

Jeg kan selvsagt ikke ha slike stoler stående, men det tyder jo på at veldig mye kan gjøres med absorbenter osv :) Så tipset ditt om stående lydplater høres jo her genialt ut :) Spørsmålet er bare hvilken type og hvor de skal plasseres?

- Jeg gikk i dag rundt i rommet mens jeg spilte musikk med oppsettet ovenfor. I området bak HT (mellom stol bak HT og frontvegg), var det klart mest bass. Overraskende mye faktisk. Midt i rommet var det minst bass. Ved bakveggen (sofaen) der jeg satt, var det noe mer. Brukbart trykk, men kunne godt vært litt mer trykk. Jeg ønsker mer trykk i bassen fra lytteposisjon. Er det mulig å få til dette? Stående plate bak HT + HT nærmere frontvegg? Det jeg da ikke vet er om det gjelder å ha en plate som aborberer mest mulig bass for å unngå refleksjoner som reduserer andre bass-bølger?

- Ubalansert stereobilde. Mye ble bedre med test-oppsettet over, men det er fortsatt en del toner som er sterkere fra V HT. Dette gjaldt faktisk fortsett (om enn i mindre grad - etter at jeg nå satte V HT ca. 1,5 m fra sidevegg, og også selv om jeg satte stol m/dyne ved siden av. Det er vel fordi lydrefleksjoner fra V HT (og H HT) smeller i denne veggen, mens det er lenger til veggen på andre siden. Det som kommer på denne veggen, er tykke gardiner. Det hjelper vel kanskje noe? Ellers er det kanskje din idé om stående plater ved siden av HT som gjelder?

- Med dette test-oppsettet, er det fortsatt én lyd som er spesielt enerverende. Det er en rytme-lyd. Tror det er high-hat. En slags sjikke-sjikke lyd som jeg synes kommer for sterkt frem, særlig fra V HT. Det virker også som den komemr usynkront fra HT. Dette må vel skyldes noen refleksjoner i rommet. Kan dette være at det er en lyd som har en frekvens som akkurat i dette rommet blir som stående bølger eller noe slik at lyden forsterkes? Jeg hører denne samme lyden på flere plater. Slitsomt å høre på i lengden. Det er mulig at også høyttalerne i seg selv fremhever denne delen av lydbildet. Det er jeg usikker på. Uansett, er det jo viktig at stereobildet balanseres.

-o0o-​

Dette ble et langt innlegg. Men jeg tenkte det var smart å prøve å beskrive situasjonen best mulig.

Jeg har en mic koplet til stereon, så dersom noen vet om noe SW som gjør at jeg kan teste lydsituasjonen i rommet som kan være nyttig for meg, så gi meg gjerne et tips :)

Hilsen

nasse

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg prøvde meg i tillegg med en stol med en dyne over mellom høyttalerne. Dette roet ned lydbildet, og musikken var mer behagelig å høre på (men mindre liv). Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Jeg trodde det gjaldt å ha luft mellom høyttalerne, nå var det luft-stol-luft. Men det er mulig at stolen med dynen fanget opp en del refleksjoner som ellers gikk mellom veggene? På en pianoplate, syntes jeg imidlertid det var bedre uten stolen pga klang. Jeg eksperimenterte også men en del andre plasseringer, bl.a. stol ved siden av V HT.
tror ikke det er lurt å ha noe mellom HT, det må være et stykke bak i så fall.

Stående plate bak HT + HT nærmere frontvegg? Det jeg da ikke vet er om det gjelder å ha en plate som aborberer mest mulig bass for å unngå refleksjoner som reduserer andre bass-bølger?
Dess tykkere de er dess mer bass absorberer de. Men de må stå litt ut fra veggen, ca 30 cm. Da obs de best. Det finnes tidl tråder på nettet om slike akustikkplater. Bare søk på forumet. Akustikkplater kan bestilles hos feks på Maxbo.

Har ikke peiling på målinger og sånt,så det kan du sikkert få hjelp av andre til.

Det at det er mere bass bak HT og ved veggen bak lyttepos er helt naturlig, og som regel er den udefinert. Det gjelder og få rettet en passe mengde stram bass ved lyttepos.(vet ikke om det er helt rette måten og si det på , men du skjønner kanskje?)

- Med dette test-oppsettet, er det fortsatt én lyd som er spesielt enerverende. Det er en rytme-lyd. Tror det er high-hat. En slags sjikke-sjikke lyd som jeg synes kommer for sterkt frem, særlig fra V HT. Det virker også som den komemr usynkront fra HT. Dette må vel skyldes noen refleksjoner i rommet. Kan dette være at det er en lyd som har en frekvens som akkurat i dette rommet blir som stående bølger eller noe slik at lyden forsterkes? Jeg hører denne samme lyden på flere plater. Slitsomt å høre på i lengden. Det er mulig at også høyttalerne i seg selv fremhever denne delen av lydbildet. Det er jeg usikker på. Uansett, er det jo viktig at stereobildet balanseres.
Tror kanskje demping med en sånn plate hengt på veggen til venstre kan fungere. Ellers går det an å låne andre HT for å se om det samme skjer med dem.

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
nasse skrev:
General8 skrev:
Ja jeg har fått det til, men kan alt for lite til å hjelpe deg.
Hva har du av høttalere? Bruker du anlegget til TV/film? Kanskje du kan ha en lyttestol i nærfelt?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,4704.0.html
Takk for raskt svar :)

Jeg har Epos M 16 høyttalere (og Creek elektronikk). Bruker anlegget til å høre på musikk (selv om det riktignok er koplet til TV/DVD også, men det er ikke farlig).

Jeg så raskt på tråden du refererte til. Var det slik at du la på absorbenter på sidevegg, frontvegg og bakvegg (men ikke tak) + kjørte nærlytting? Skal lese hele tråden nå.
Hei som du sikkert har fått med deg, er ikke dette min tråd.
Min vei til god lyd finner du her.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23403.0.html

Selv om jeg valgte romkorreksjon, har jeg stor tro på at du kan komme langt med akustikk-plater. En pakke 5 eller 10cm koster jo bare noen hundrelapper å kan kjøpes hos de fleste trevare forhandlere.

Lykke til.. :D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
nasse skrev:
Jeg har en mic koplet til stereon, så dersom noen vet om noe SW som gjør at jeg kan teste lydsituasjonen i rommet som kan være nyttig for meg, så gi meg gjerne et tips :)
Hvis det betyr at du også har PC tilkoplet så kan du laste ned Audiolense fra www.juicehifi.no, måle anlegget og poste noen skjermbilder her. Så får du nok en del kvalifiserte tips tenker jeg.

N

nb

Gjest
nasse skrev:
Ingen grunn til å sparke folk som ligger nede.

Jeg vet ikke hvilken kunnskap du har om dette, men jeg registrerer at du mener at det "garantert" kom til å bli store problemer. Det er sikkert riktig, og noe jeg evnt. kan ta opp med selger dersom jeg ikke får dette til.
Det var på ingen måte meningen å sparke deg eller noen som ligger nede, du ser jo ut til å forsøke å ta tak i det som høyst sannsynlig er den faktiske årsaken til problemene dine, istedenfor å prøve å løse problemet ved å kjøpe stadig nye elektriske dingsebombser med en (marginalt) annerledes lydsignatur, det var alt.

Jeg sa ikke at du garantert ville fått store problemer hos deg, men om om du tar en titt på bildene som ligger rundtomkring her, så skjønner man jo ganske fort at det er ting som nok påvirker lyden mer enn om man har valgt CD-spiller med eller uten dempeføtter for å si det slik.

Jeg er på ingen måte noen akustikkekspert, men basert på min lille erfaring fra de rommene jeg har satt opp et gitt anlegg i, så lærer man seg ganske fort at det samme anlegget låter ganske så forskjellig alt etter hvordan de fysiske forutsetnignene er. Og forskjellene er såpass store at jeg tror de dominerer det meste som gjøres av utstyrsbytter - i alle fall på alt som skjer før man kommer til høyttalerene.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Nasse,

Kanskje du kan summere takhøyden og lengden på alle veggene?

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Bx skrev:
Nasse,

Kanskje du kan summere takhøyden og lengden på alle veggene?
Gjerne det. Dette er målene:

Tok nye mål med tommestokk, så vanskelig å få helt nøyaktig. Litt avvik er det nok (tipper +/- 1 cm). Kan evnt. skaffe meg laser, hvis dette er avgjørende.

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Dette er nøyaktig nok.

Jeg går ut fra at takhøyden er ca 240cm?

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Bx skrev:
Dette er nøyaktig nok.

Jeg går ut fra at takhøyden er ca 240cm?
Nei, takhøyden er 2,80 (se midten av tegningen).

Vet ikke om dette har noe å si, men legger også til: Taket er senket noe med glatte plater. Over dette er et det et originalt tak (med stukkatur). Jeg tipper dette originale taket har en høyde på ca. 290-300 cm (men har ikke sett det). Mellom nedsenket tak og originalt tak, er det ikke isolert tror jeg.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Hvis du skifter nåværende lydhimling med noe a la det de bruker i kontormiljøer - dvs. akustikkplater - så er mye gjort. Jeg kan ikke garantere perfekt frekvensbalanse fra dette, men da vil du få så kort etterklangstid at resten kan ordnes med romkorreksjon.

En slik lydhimling vil garantert bli verdsatt av ikke-audiofile også. Det gjør rommet til et mye bedre sted å være i - enten man skal prate, bråke, lage mat eller lytte til musikk.

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Bx skrev:
Hvis du skifter nåværende lydhimling med noe a la det de bruker i kontormiljøer - dvs. akustikkplater - så er mye gjort. Jeg kan ikke garantere perfekt frekvensbalanse fra dette, men da vil du få så kort etterklangstid at resten kan ordnes med romkorreksjon.

En slik lydhimling vil garantert bli verdsatt av ikke-audiofile også. Det gjør rommet til et mye bedre sted å være i - enten man skal prate, bråke, lage mat eller lytte til musikk.
Ok. Takk for svar :)

Har tenkt på det samme. Og snakket med Glava og Rockwool. De har også nevnt dette med taket.

Men jeg har eg. håpet å få til dette uten å gjøre bygningsmessige endringer. Grunnen er at hele leiligheten (inkl. stuen) er nyoppusset. Mange av veggene er nye, ingen dører står der de stod, det er lagt skjult elektrisk anlegg i alle vegger og tak, osv osv. Taket i stuen er riktignok ikke nytt (men nymalt), men det er hengt opp en 4-6 meter lang stilig lysskinne (med diskrete trafoer, skulte ledninger osv) som det er plassert spotter og andre ting på. Den var ikke gratis, og det var en del pes med å få montert den med elektriker.

En annen ting er at alle vegger og tak i leiligheten er gipsbelagt og pusset ned som glatte flater, som jeg synes er veldig fint ift denne type leilighet (100 år gammel pluss).

En av tingene som imidlertid tiltaler meg ved forslaget ditt, er det at blir generelt mer behagelig å være der, feks ift snakking. Det betyr mye :) Det er nå litt etterklang, og jeg hører en del lyder utenfra (noe fra vei, noe fra nabo osv). Kanskje kan dette også kunne avhelpe ift slike lyder? Naboen over har en unge som er veldig glad i å løpe rundt. Det hadde jo vært en bonus.

Men vil et slikt tak du nevner kunne være glatt? Eller blir det da rutemønster i tak? Jeg har ikke noe i mot rutemønster, men her vil det jo da bli stilbrudd med resten av leiligheten, og det vil feks sikkert bl.a kunne få betydning ved salg. Nå er alt strøkent :)

Var det en eller annen form for hengende himling du tenkte på? Det er vel støvsamler delux?

Et annet spørsmål er hvor mye plass det trengs i høyden for å montere opp noe slikt. Himlingen er allerede senket såpass at en del av øvre vinduskarm i de høye vinduene er kappet bort, men jeg tror likevel ikke det er mye luft over. Men jeg trenger kanskje ikke all verdens med plass for å få opp noe slikt?

Når det gjelder lysskinnen kan jo den kanskje også monteres i et evnt. nytt slikt tak? Men kanskje ikke hvis det bare er noen løse hengende plater? Men man har vel lys i taket selv på kontor? :) Alternativt kan jeg gå for en annen lysløsning. Lysskinnen summer svakt nå (det er vel trafo'ene), og det er litt irriterende. Men summelyden ville kanskje bli tilnærmet borte med akustikkplater i tak?

Hilsen

nasse

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Du får dessverre noe summing hvis trafo er plassert et stykke i fra lyskilde.Er de 12volt med trafo en helt annen plass? Kjenner en elektriker og han sa maks 2,2meter fra trafo til lys(i mitt tilfelle spotter) Fikk likevel noe summing selv om æ ikkje oversteg nevnte lengde,kanskje nevrotiske hifi-ører ??? Det e ikkje mulig å snu om på plassering av stereo? E helt enig med dæ ang stilen,ikkje ødelegg den i kåken ;)
mvh Filip

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Nasse,

Jeg har rutemønster i taket på kjøkkenet. Jeg har ikke oversikt over alternativene....

Det som fikk meg til å bli opptatt av lydhimlinger var kjøkkenet i huset mitt. Huset er gjennomgående 80-tallsk med store, åpne flater - og dessverre er det en del proporsjoner som ikke spiller på lag når det gjelder akustikk. Og på kjøkkenet var det desidert værst. Det var så bråkete at det var slitsomt å oppholde seg der. Og siden dette er spiserom, ofte TV-rom, og oppvaskmaskin og TV og telefon og prat konkurrerer om plassen så var det ikke optimalt...

Siden jeg er en kar som liker å teste ut ting før jeg går til aksjon, så prøvde jeg eksempelvis med å stable opp sengemadrasser langs den ene veggen i kjøkkenet - den veggen der jeg trodde det var mest stående bølger. Men det gjorde ikke store forskjellen. Jeg husker ikke hva som gjorde at jeg gikk for Rockfon Sonar til slutt. Men det er en av de beste investeringsbeslutningene jeg har tatt. De skjøre platene kostet mer enn eikeparketten på gulvet - og utseendemessig så var det omtrent hipp som happ i forhold til det gamle taket. Men lydmessig så fungerte det som en drøm. Nå kan ikke kona lenger skjønne hvorfor alle finner seg i den grusomme romklangen i sine hus.

Jeg rev ned store deler av den gamle himlingen for å skape mest mulig luft over den nye akustikkhimlingen. Men jeg lot noe henge igjen fordi det gamle bjelkelaget ikke matchet med nye montasjepunkter. Himlingen ned 5 cm. Det var knyttet til standard montasjeløsning. På grunn av at jeg fjernet så mye av den gamle himlingen skal dempningen i teorien nå lengre ned i frekvens enn den ellers ville gjort. Men siden jeg ikke prøvde alternativet kan jeg ikke uttale meg om hvor mye effekt akkurat den biten har.

Men det som er helt sikkert er at kjøkkenet fikk en helt annen bruksverdi som oppholdsrom med ny himling. Oppvaskmaskinen ble nesten helt stille. Det gikk an å forholde seg til TV, prat og andre kjøkkenlyder på en gang. Og utrolig nok: Den TV'en som jeg hadde dømt lydmessig nedenom og hjem - plutselig forsvant det betydelig med forvrengning fra lyden. Det er ikke stor lyd i dag heller, men "oppgraderingen" var ubetalelig. Dette lærte meg også at ting som kan høres ut som elektronikk-forvrengning faktisk kan skyldes akustikken. Og at et tak kan gjøre underverker med lyden.

I loftstua hvor jeg nå nyter musikk og film, har jeg 40m2 med lydhimling. Der er det "himla" stille ;D og jeg hører alt som kommer fra høyttalerne.

Det eneste som mangler nå er en liten lydhimling over bordet i spisestua. Nå som vi har blitt bortskjemt på akustikkfronten synes kona det bråker altfor mye i den delen av huset der vi før syntes det var nesten best! Og jeg er helt enig.

Jeg tror ikke du trenger å rive ned himlingen slik jeg har gjort. Sannsynligvis trenger du ikke lydhimle hele taket heller. Stereoen vil nok sette pris på at det er mest mulig luft over himlingen, men det viktigste er at det er et signifikant areal i rommet der lyden får lov å dø ut.

Jeg tror også at man kommer langt med noen kvadratmeter på det rette stedet. Hvis man ønsker å lage en løsning som ikke påkaller for mye oppmerksomhet så synes jeg at taket er et bra sted å starte. Og dette er oppgraderinger som går langt langt utover hifi og musikkavspilling.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
597
Torget vurderinger
2
Akustikk har VELDIG mye å si,blir alltid nedtur når de lette sommergardinene kommer,kona tar bort gulvmattene når våren kommer,blir ikkje aktuelt i mi lyttestue har æ sagt ;D Blir veldig dårlig akustikk når mattene forsvinner,har hørt dette kommentert av folk som overhode ikkje e lydinteresert;" førr en rar lyd det va i rommet her" ::)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forundrere meg stadig denne sommer/vintergardingreia. Er heldigvis ikke utsatt for slike konenykker.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Hei,

Jeg har kjørt en liten simulering. Måtte jukse med geometrien for å bruke programmet. Med alle mulige forbehold så ser det ut som det er en seriøs dal rundt 100-200 Hz. Dette blir bedre når høyttalerne trekkes ut fra bakveggen.

Vedlegg

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Bx skrev:
Hei,

Jeg har kjørt en liten simulering. Måtte jukse med geometrien for å bruke programmet. Med alle mulige forbehold så ser det ut som det er en seriøs dal rundt 100-200 Hz. Dette blir bedre når høyttalerne trekkes ut fra bakveggen.
Interessant :)

Har prøvd litt justeringer. Et problem med å sette høyttalerne ut fra veggen, er at bassen blir redusert. I manualen til høyttalerne, står det at man kan begynne med å sette HT ca. 20 cm fra bakvegg og så justere utover og utover til man finner riktig balanse mellom "bass weight and definition".

En annen ting: Nå står høyttalerne foran en lettvegg? Har det noe å si? På motsatt side av rommet er det vegg som jeg antar er en gammel teglstensvegg med flere platelag utenpå (gips ytterst).

Vagle10

Medlem
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
0
Bx skrev:
Nasse,

Jeg har rutemønster i taket på kjøkkenet. Jeg har ikke oversikt over alternativene....

Det som fikk meg til å bli opptatt av lydhimlinger var kjøkkenet i huset mitt. Huset er gjennomgående 80-tallsk med store, åpne flater - og dessverre er det en del proporsjoner som ikke spiller på lag når det gjelder akustikk. Og på kjøkkenet var det desidert værst. Det var så bråkete at det var slitsomt å oppholde seg der. Og siden dette er spiserom, ofte TV-rom, og oppvaskmaskin og TV og telefon og prat konkurrerer om plassen så var det ikke optimalt...

Siden jeg er en kar som liker å teste ut ting før jeg går til aksjon, så prøvde jeg eksempelvis med å stable opp sengemadrasser langs den ene veggen i kjøkkenet - den veggen der jeg trodde det var mest stående bølger. Men det gjorde ikke store forskjellen. Jeg husker ikke hva som gjorde at jeg gikk for Rockfon Sonar til slutt. Men det er en av de beste investeringsbeslutningene jeg har tatt. De skjøre platene kostet mer enn eikeparketten på gulvet - og utseendemessig så var det omtrent hipp som happ i forhold til det gamle taket. Men lydmessig så fungerte det som en drøm. Nå kan ikke kona lenger skjønne hvorfor alle finner seg i den grusomme romklangen i sine hus.

Jeg rev ned store deler av den gamle himlingen for å skape mest mulig luft over den nye akustikkhimlingen. Men jeg lot noe henge igjen fordi det gamle bjelkelaget ikke matchet med nye montasjepunkter. Himlingen ned 5 cm. Det var knyttet til standard montasjeløsning. På grunn av at jeg fjernet så mye av den gamle himlingen skal dempningen i teorien nå lengre ned i frekvens enn den ellers ville gjort. Men siden jeg ikke prøvde alternativet kan jeg ikke uttale meg om hvor mye effekt akkurat den biten har.

Men det som er helt sikkert er at kjøkkenet fikk en helt annen bruksverdi som oppholdsrom med ny himling. Oppvaskmaskinen ble nesten helt stille. Det gikk an å forholde seg til TV, prat og andre kjøkkenlyder på en gang. Og utrolig nok: Den TV'en som jeg hadde dømt lydmessig nedenom og hjem - plutselig forsvant det betydelig med forvrengning fra lyden. Det er ikke stor lyd i dag heller, men "oppgraderingen" var ubetalelig. Dette lærte meg også at ting som kan høres ut som elektronikk-forvrengning faktisk kan skyldes akustikken. Og at et tak kan gjøre underverker med lyden.

I loftstua hvor jeg nå nyter musikk og film, har jeg 40m2 med lydhimling. Der er det "himla" stille ;D og jeg hører alt som kommer fra høyttalerne.

Det eneste som mangler nå er en liten lydhimling over bordet i spisestua. Nå som vi har blitt bortskjemt på akustikkfronten synes kona det bråker altfor mye i den delen av huset der vi før syntes det var nesten best! Og jeg er helt enig.

Jeg tror ikke du trenger å rive ned himlingen slik jeg har gjort. Sannsynligvis trenger du ikke lydhimle hele taket heller. Stereoen vil nok sette pris på at det er mest mulig luft over himlingen, men det viktigste er at det er et signifikant areal i rommet der lyden får lov å dø ut.

Jeg tror også at man kommer langt med noen kvadratmeter på det rette stedet. Hvis man ønsker å lage en løsning som ikke påkaller for mye oppmerksomhet så synes jeg at taket er et bra sted å starte. Og dette er oppgraderinger som går langt langt utover hifi og musikkavspilling.
Dette høres ut som om du har fått til veldig bra :) Hvordan himling hadde du før du skiftet? Var det også nedsenket gipsplatetak? Alle materialer gir vel ulike lydresultater. Jeg har feks aldri tenkt på noe etterklang i hytte på fjellet, der tak og vegger er av furu (og ikke glatte flater heller).

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.183
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har fått laget en himling rett over lytteområdet. Det er tre 60x120x10cm Rockwool akustikkplater og noe treverk:

(De tok seg bra ut de gamle høyttalerne mine.)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Heisann, har du prøvd nye fantasktiske kablene Nordost Odin eller Transparent Opus? Har hørt at de har sterk påvirkning på "feel good"-faktoren og at plaseboeffekten har mye å bidra med her ;)

Seriøst, les signaturen min og f.eks The Master Handbook of Acoustics :)

Å ha musligheten til å sette høyttalere og lytteposisjon den plassen i rommet det låter best er en fordel.. Etter på kan man intigrere diffusorer, absorbener og evt rom/høyttalerkorreksjon, lykke til :) ;) :D ;D

Topp Bunn