ASR Mini Basis - Støy ved 47 kOhm setting

ottoenger

Medlem
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hei,
Jeg har en Mini Basis Mk 2 eller 3 og opplever sterk susing/støy når jeg setter inngangsimpedans til 47 kOhm. Spesielt venstre kanal har mye støy. Gain er satt lavt.

Støyen forsvinner når jeg setter en annen inngangsimpedans (22 Ohm f.eks).

Noen som har vært borti dette og har noen tips?

Mvh Geir

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.234
Sted
Sunndalsøra
Jeg har hatt samme problem på en en ASR Minibasis MK II. Da på en High output MC Goldring for 47kohm innstilling. Det på en gammel Systemdek IIX .Begynnte å lure på om det var feil på pickup'en. Hørtes som overflatestøy med sus. Var ikke noe problem på 100 ohm og Low Output MC. Rart om det er flere som har hatt samme problemet.

ottoenger

Medlem
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hvilken pu har du?
Jeg kjører en Ortofon Rohman via en Ortofon T20 mk 2 step-up.

Men jeg har samme støyen uten å koble til noe på inngang, eller ved å kortslutte inngangen.

Veldig rart at det forsvinner ved å endre inngangsimpedans, selv uten å ha koblet noe på inngang.

ottoenger

Medlem
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt samme problem på en en ASR Minibasis MK II. Da på en High output MC Goldring for 47kohm innstilling. Det på en gammel Systemdek IIX .Begynnte å lure på om det var feil på pickup'en. Hørtes som overflatestøy med sus. Var ikke noe problem på 100 ohm og Low Output MC. Rart om det er flere som har hatt samme problemet.
Jeg har tidligere bare brukt den med en moving-coil pick-up og derav satt inngangsimpedans til annen impedans enn 47k. Støysvak og fin da.

Min høres også ut som overflatesøk med sus.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.994
Sted
Kongsberg
Jeg ville IKKE anbefale å benytte Ortofon T-20 sammen med Ortofon Rohmann.
Rohmannen har en spoleimpedans på 6 Ohm og anbefales å lastet med minumum 10 Ohm (trafo).
T-20en anbefales å brukes sammen med pickuper med 2-4 Ohms spoleimpedans.

Selv om man ser bort fra mismatchen vil jeg tro ASRen gjør en bedre jobb på MC delen enn det
trafoen gjør.

Sett opp gainen til riktig nivå og prøv inngangsimpedanser mellom 60 og 120 Ohms for best resultat.

Sist redigert:

ottoenger

Medlem
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Tatt litt tid pga andre prosjekter. Men det viste seg å være ICén i input kretsen (AD797). Byttet begge og låter fint nå.

Gunnar Brekke: Jeg har T20 Mk2 som er beregnet for 2-6 ohm spoleimpedans. Har prøvd SUTér med høyere inngamsimpedans og ASR med riktig impedans. Låter rett og slett dårligere enn T20 inn på MM. Så Ortofon har nok tenkt litt tror jeg.

Alabama

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2023
Antall liker
31
Sted
Skåla
Jeg har gått i anskaffelse av en ASR mini basis mk2 og der guffer jeg på med 220 og 66db på min VhH low output p-u - mao godt med gain. Funker perfekt og er helt tyst, aldri hatt bedre lyd når jeg snurrer vinyl!! Dette er et riaatrinn jeg skal leve lenge med.

Topp Bunn