Alt til hus og bolig Asker - et sted å bo?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fruen og jeg har hustanker i hodet. Litt usikker på prisutviklingen mtp renter, strøm og andre basisvarer, men man lever samtidig så vidt jeg vet kun én gang (kan ikke huske flere anledninger for min del, i hvert fall).

Så har kona fått det for seg at Asker, der kan det være fint. For det sa en hun har jobbet med. Ser det er flere fine hus der, og lavere priser enn om vi hadde blitt værende i Oslo.

Jeg er avhengig av å komme raskt til sentrum, så kort avstand til tog vil være viktig. Men når det er ivaretatt, så virker det jo egentlig ikke så ille? Da blir det ok vei til sentrum (og ikke langt til Mala heller.. 🙃)

Så da er spørsmålene jeg egentlig lurer på..

Hvilke ulike områder i Asker (langs toglinjen) sånn rent demografisk/sosiologisk er det som jeg bør tenke på? Forskjeller i skole/barnehagetilbud? Offentlige tilbud? Kriminalitet og barnevennlighet?

Ønsker gjerne et område med kulturell og standsmessig blanding, men majoriteten bør være norske. Bor i groruddalen i dag, og det fungerer ikke så bra på noen av delene.

Hva bør jeg regne med å få for pengene? Ser for meg pris opp mot 10m, men helst ikke mer.

Vet det er et bredt spørsmål, men er mye Finn.no ikke forteller 🙂

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Asker er en fin plass, har bodd der men det er nå mer en 20 år siden så kjenner ikke så mye til hvordan det er der nå men har vel ikke forandret seg så mye. Bodde på noe som heter Bleikeråsen på østsiden av sporet i retning Oslofjorden. Fin kystlinje om du liker slikt.

Når det gjelder tog så er Asker og omegn et kuppert terreng. Toget fra Drammen går inn i fjellet i Lier nær Drammensfjorden, kommer ut ved Asker stasjon noen hundre meter og går så inn i en ny tunell og kommer ut ved Høn, er det vel, og da er du farlig nær Bærum... Asker sentrum er og en dump så om du vil finne noe som ligger åpent og fritt så må du nok regne med å gå et stykke til Asker stasjon...Du kan jo kjøre til stasjonen men ikke gratis å parkere der. Relativt godt kollektiv tilbud er del vel og og "alt går til stasjonen".

Det beste er vel å ta bilen, leie en bil og kjøre litt rundt.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.300
Hva som er så fint med/i Asker har jeg selv aldri skjønt..! Det er langt unna Oslo. Skal du pendle til Oslo så er det mye mer sentralt å se mot Nordre Follo(Ski, Oppegård, Kolbotn) eller nordre del av Ås.

Selv tar min buss 20 minutter til Oslo S med avgang hvert kvarter omtrent døgnet rundt, og jeg bor et steinkast fra Ski hvor den nye togtunnelen bygges. Ski-Oslo på 9 minutter.

H

Hardingfele

Gjest
Jammen rykker jeg ut til forsvar for Asker!

Kortversjon Ski : https://www.tripadvisor.com/Attract...Ski_Municipality_Akershus_Eastern_Norway.html

Kortversjon Asker:
Har bodd begge steder, brukt Østmarka og hatt det hyggelig på den siden av fjorden. Men etter at Oslofjordtunnelen kom på plass er det lett å komme over fra vestsiden. Hadde et hus på Hurum og brukte begge sider mens jeg bodde der.
Mye flott natur, serveringssteder, aktiviteter i Asker-Røyken-Hurum. Det som skjer på Tofte er vel verdt en kikk, nå som fabrikken er deaktivert. 20 minutter med tog fra Oslo til Asker, men man kan også sikte seg inn på andre steder i området.

Foreslår en biltur på befaring - og overnatt gjerne på Villa Utsikten, i Tofte.

Vinterstid er det flotte skiløyper i åpent terreng i området og sommerstid er det mengder av turmuligheter til historiske steder, samt et overraskende antall gode restauranter.

Ligg unna Villa Malla. :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.490
Torget vurderinger
2
Er oppvokst på Nes Hageby-Landøya, dvs vest for Nesyøa. Deilig og rolig sted å bo med nærhet til sjø og båtliv, men hvordan det er å bo der å pedle til Oslo vet egentlig ikke.
Da jeg flyttet "hjem igjen" etter ble det bolig sentralt i Oslo.E18 køen var en avskrekkende faktor , men når jeg reiser en sjelden gang en ettermiddag reiser fra jobben på Fornebu og til Nesbru bruker jeg ikke mer tid enn fra Fornebu til Oslo sentrum. Når vi er ferdig med å jobber er en lettstelt bolig nær sjøen i Asker en mulig retrett.
Man bør tørrkjøre strekningen noen ganger i rushet før man tar en avgjørelse, dessuten er det best om man bor slik at man kan reise kollektivt tenker jeg, men da er jo også et hus på Norstrand alternativet med fint utsikt mot Asker. Lekre steder er Landøya, Konglungen, Syverstadkollen(hvalsbakken på bildet) og deler av Nesøya. Fint på Høn og Hvalstad men tenk på solforhold Skaugumsåsen gir mye skygge, det samme gjelder koselige Vollen

Pulsen faller alltid når jeg kjenner sjøluften hos mine foreldre i Asker,er litt misunnelig på de som bor der, spesielt de som unngår å pendle til Oslo....

Sist redigert:

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Antall liker
705
Torget vurderinger
2
Området ved Asker kirke har ikke vært nevnt, ser jeg, vestover, nedenfor Semsvannet. Kort til sentrum, rolig og fin natur. Kriminalitet kan jeg ikke uttale meg om!

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.490
Torget vurderinger
2
kriminalitet?? Trodde ikke fantes kriminalitet i Asker, bortsett fra omreisende innbruddsbander fra østeuropa som tar fine villaer .
men jeg bor ikke der lengre og og har ikke inside informasjon

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Når man bosetter seg i Asker må man se seg rundt. Deler av Asker ligger øst vendt og det er ofte en ås i vest som tar sola. Der jeg bodde forsvant sola kl 15:00... Det var hoved grunnen til at jeg flyttet til Tranby. Midt i skogen, men ligger sørvest vendt og sol stort sett hele dagen og hele kvelden. Samt at det var noen millioner billigere enn Asker (y)

Her finnes ingen kultur men det tar 15 minutter til Asker eller Drammen. Mot Oslo er ekspressbuss det beste - den går når toget står...

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.895
Sted
Sørlandet
Så lenge man ikke er avhengig av bil for å komme seg retning Oslo så er Asker en helt grei plass å bo. Relativt folkelig er det også hvis man ser bort fra de mest staselige adressene. Man kan fint ha barn i Asker. Kriminaliteten er gjennomsnittlig:

Oslo og Asker er å regne som reneste kulturmekka sammenliknet med resten av landet med et tettpakket program overalt.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.335
Torget vurderinger
2
Fra Asker stasjon tar toget 10 minutter til Lysaker, 18 minutter til Nationalteatheret, 22 minutter til Oslo S. Sistnevnte er for øvrig akkurat samme tid toget tar fra Ski, som ble anbefalt fordi det er "mer sentralt"... :)

Asker har bra bussforbindelser fra flere boområder til sentrum, det er god tilgang til badeplasser om sommeren, og skiløyper om vinteren. God barnehagedekning, gode ordninger for gamliser, og en god bluesklubb, ikke minst. ;)
Jeg har bodd i Asker mer enn 60 år, og det har vært bygging hver fordømte dag i hele min levetid. Det som en gang var et landlig ingenmannsland, er i dag et pulserende samfunn, på godt og vondt.

Er det enebolig eller leilighet trådstarter er ute etter?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Mange fine svar her! @Håkon_Rognlien det er enebolig vi er ute etter, 180kvm+. Som millenial oppvokst med t-banen har jeg hverken bil eller førerkort, men det kan jo endre seg. Dog er det viktig med kort reisevei til Oslo S, og helst gåavstand til togstasjon. To av barna er tenåringer og bor fast hos mor, så de må kunne komme seg til og fra uten at det blir kjempeprosjekt. Slike praktiske ting - for ikke å snakke om barnehage- og skoletilbud, og avstand til matbutikk/post.

Der jeg bor i dag tar det 22min med t-bane inn til sentrum, så slike reisetider er helt ok. Er også veldig glad i skog og mark, så slikt er et pluss. Er først nylig det har gått opp for meg hva som finnes utenfor bygrensen, så det er en del nytt å forholde seg til og ta inn over seg.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.537
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hvis du er ute etter 180 kvm+ og gangavstand til toget så finner du ikke det i Asker til 10 mill. Du må nok fire på minst et av disse tre kravene.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Men du finner det på Jeløya i Moss. :) Toget tar riktignok 30 minutter til Oslo S, men likevel. Fint her ute i provinsen. Kort vei til alt.

Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.115
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg ville tittet litt på Nesoddlandet hadde jeg vært deg, der er det mye fint til salgs for oppuder 10 mill og Nesoddbåten tar deg jo kjappt inn til sentrum uten kø og det har blitt ganske så gode bussforbindelser ute på Nesodden. Asker og Ski er for meg stort sett det samme, men med fordel Ski fordi toget bare kommer til og ta 10 min inn til Oslo S i fra Desember og at jeg tror det er mye enklere og finne 180 kvm til under 10 nill der enn i Asker.
Uansett lykke til i søket etter en ny bolig.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.450
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ikke Asker men på gamle Stovner :rolleyes: naboen solgte enebolig ca175kvm flott hus med flatt fin tomt 5min til marka tog til Oslo S 15min+ 10min gange
9.5mill.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Asker sentrum er ikke så viktig, så lenge det er nære en stasjon på veien. Ski går også an; jeg ser bare at det er rett ved Holmlia og det landskapet der, men vi er kanskje forbi gangsta-territorium når vi kommer til Kolbotn?

Stovner blir også feil kulturmiks for min del. Mulig jeg ikke kjenner området godt nok, men..

Nesoddtangen har vi kikket en del på, der er det mye fint, men hvordan blir det om vinteren?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.335
Torget vurderinger
2
Asker sentrum er ikke så viktig, så lenge det er nære en stasjon på veien. Ski går også an; jeg ser bare at det er rett ved Holmlia og det landskapet der, men vi er kanskje forbi gangsta-territorium når vi kommer til Kolbotn?

Stovner blir også feil kulturmiks for min del. Mulig jeg ikke kjenner området godt nok, men..

Nesoddtangen har vi kikket en del på, der er det mye fint, men hvordan blir det om vinteren?
Prisene faller noe utover Spikkestadbanen, det blir mer landlig, og selvsagt lenger unna hovedstaden. Veldig fint utover der, da, sjekk ut området omkring Heggedal stasjon, for eksempel. Heggedal sentrum gjennomgår i disse dager en rivende utvikling, og er en fin drabant til Asker sentrum.

Tenker du innover mot by'n, så kryper prisene oppover. Det bygges mye i Asker for tiden, men det er leiligheter. Det interessante er at hus faktisk er en del billigere enn leiligheter for tiden, så det burde være mulig å få fornuftige kjøp utover her.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=252458850, gangavstand til Vakås stasjon, da blir det "somletog" til by'n, via alle melkeramper, alternativt bytte i Sandvika
Utover mot Heggedal kan du finne noe sånt:

Sentrumsnært, 5 minutter spasertur til toget:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.584
Ja det er du.

Nå vet jeg ikke hvor i Oslo du skal pendle til, men fra Kølabønn (Kolbotn) og utover er det veldig fint å sykle inn til sentrum. Det er lite trafikk på Gamle Mossevei langs Gjersjøen og nå du kommer inn til Hvervenbuka så er det sykkelvei omtrent kjemisk fri for gående helt inn til sentrum. Det er også greit med togstasjoner utover der så en viss fleksibilitet på hvor man kan bo og samtidig har kort avstand til toget.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ikke for å legge opp til et lokalderby mellom Asker og Kolbotn, men jeg ville virkelig sjekket Kolbotn, det virker uendelig mye nærmere enn Asker. + alt det weld skriver over.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Betydelig lavere priser i Kolbotn/Sofiemyr/Oppegård enn i Asker, det er sikkert. På den annen side virker det hakket mer distingvert i Asker, og skolene har bedre rykte? Blir visninger begge steder neste helg, så får vi se om virkeligheten stemmer overens med glansbildene. I mitt hodet er det også et umulig valg mellom Mala og jorwed_ (ja, jeg er så barnslig :p)

Takk for gode innspill så langt

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.240
Sted
Holmestrand
Betydelig lavere priser i Kolbotn/Sofiemyr/Oppegård enn i Asker, det er sikkert. På den annen side virker det hakket mer distingvert i Asker, og skolene har bedre rykte? Blir visninger begge steder neste helg, så får vi se om virkeligheten stemmer overens med glansbildene. I mitt hodet er det også et umulig valg mellom Mala og jorwed_ (ja, jeg er så barnslig :p)

Takk for gode innspill så langt
Du kan selvsagt ha «Oligark» på visittkortet for alt jeg vet, men etter at du har brukt 10 mill på hus, så passer kanskje Jorwed bedre enn Mala?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.584
Dersom byrådet i Oslo får det som de vil så blir det i praksis byggestopp for nye familieboliger i Oslo i årevis fremover mens det lages ny reguleringsplan. Om så skjer så må man - alt annet like - forvente ytterligere press på prisene i områdene rundt Oslo. Når er sjelden til aldri alt annet like, men det er en annen sak,

Det skal lages ny reguleringsplan og det er foreslått at ingen ting blir godkjent i from av eplehageutbygginger osv så lenge arbeidet med ny plan for småhusområdene pågår, og slikt tar lang tid. Det er foreslått å redusere utnyttelsesgraden og sette større krav til uteområder, avstand mellom hus, hvor mange som kan bygges i rekke, bevaring av terreng og en del andre ting som alle peker tungt i retning av langt mindre utbyggelse enn hva som har vært tilfelle de siste årene.

Vinnere? De som allerede eier en enebolig i Oslo og omegn. Tapere? De som ikke gjør det men gjerne vil ha det, samt de som sitter på store tomter som tidligere hadde stort utbyggingspotensiale og spesielt de som har kjøpt en slik tomt, men som ikke rakk å søke før fristen som var 5. april.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva som er høye priser, og hva som er lave -- synes det er et evig skiftende landskap. Det som var utenkelig dyrt før, er utenkelig billig i dag. Uansett hva man klarer å stable på bena av finansiering, så føler man seg sjelden som noen krøsus.

En god venn av meg kjøpte nylig hus i Oslo til 15. Da er det en del oppussing og arbeid som følger med. De er begge oppunder 40, og har målrettet kjøpt seg oppover gjennom årene, i tillegg til arv osv som gjerne kommer godt med. Ingen tidligere ekteskapsbrudd eller ungdommelige utskeielser. Gjort alt rett, med andre ord.

Men slik har det vel alltid vært, tenker jeg? Ingenting koster vel mer enn det noen har råd til å kjøpe, og å eie hus har alltid vært økonomisk krevende. Kan selv huske fra da jeg var barn hvordan ulike onkler og tanter klaget over alle utgiftene. Og i disse dager, spesielt etter tusenårsskiftet - når mye annet blir billig, hvor legger vel ikke Ola og Kari pengene sine hvis det ikke er i boligen?

Vanskelig å vite hva fremtiden bringer, men må innrømme fastrente er i pannebrasken om dagen

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.197
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@weld77 Veldig interessant, og for min del et godt eksempel på at det å gjette fremtiden i boligmarkedet krever mye mer enn det jeg selv har innabords.

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
809
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Min opplevelse - for ha den er verd - sannsynligvis ingen relevans, men allikevel...
Etter 25 år på Grünerløkka, fant vi i 2015 en tomt i Asker som var attraktiv nok til at vi måtte slå til. Vi hadde vært på husjakt i noen år, og vært på utallige visninger, uten at noe hadde vært verd prisen, sett i forhold til hva man fikk.

Tomten var litt over ett mål, sørvendt (sol fra morgen til kveld) og relativt grei å utnytte, og kom tilogmed med båtplass.
Høsten 2019 flyttet vi inn i drømmeboligen, og livet her er veldig mye mer avslappet enn å bo midt i Oslo - spesielt etter som vi etterhvert hadde fått to barn som hadde rundet 10 år.
Her er god tilgang på det meste, natur, fjorden osv. osv., og tempoet godt.

En av det tingene som bekymret meg mest praktisk, var transport i og med at vi begge jobber i Oslo, jeg på Majorstuen og fruen på Lysaker. Å kjøre bil inn og ut i rushtiden er ikke en opsjon.
Det viser seg at det går ekspressbuss i rushtiden som er helt genial og det tar meg 50 minutter dør til dør, hjemme til jobben på Majorstuen, begge veier. Det kan jeg godt leve med.

Så, bosetter du deg i nærheten av ekspressbuss (og det finnes mange ruter), er Asker helt fint, uavhengig av avstand til toglinjen.

Totalbudsjettet for prosjektet ble i underkant av 15 mill, en del over trådstarter utgangspunkt, men tipset er allikevel å vurdere tomt og bygging som et alternativ…
Da får du (forhåpentligvis) det du egentlig vil ha, i stedet for å overta andres boligdrøm med masse oppussing/vedlikehold. Det hadde helt sikkert vært mulig å gjøre prosjektet billigere, men for prisen fikk vi det vi ønsket, slik vi ville :)

Kriminalitet har jeg ikke opplevd her ute - på den annen side, det plaget meg aldri på Løkka heller, selv om det ofte var nevnt i media. Det er åpenbart mindre kulturelt mangfold her enn på Løkka, vi er vel en av de få familiene med noe «eksotisk» innslag i nabolaget, så det kan være noe å ta med i regnestykket.

Topp Bunn