Armkabel - Coax eller twisted pair?

L

larkus!

Gjest
Hva er best egnet som kabel mellom arm og phonotrinn av coax og twisted pair? Begge deler blir vel brukt.
Jeg har prøvd begge deler, og coax har minst problem med brum.
Hvis lav kapasitans er viktig i forbindelse med MM-pickuper, så er vel også coax å foretrekke?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
For egen regning foretrekker twisted pair kabler med skjermen til chassis, gjerne i begge ender, og å holde signalet uavhengig av chassis/skjerm fram til inngangen på phono-trinnet. Som du skriver kan det gi litt større kapasitans, men som regel er kapasitansen mellom lederne noe lavere enn med «tilsvarende» coax (i den grad «tilsvarende» skulle eksistere). Hva som skjer med den samlede kapasitive lasten på PU er avhengig av hva phonotrinnet gjør med hhv. chassis vs signaljord.

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Intuisjonen sier twisted pair, og det er det jeg har nå, på den stilleste platespillerkombinasjonen jeg har hatt noen gang.

A

ANM

Gjest
Jeg benytter meg også av TP med jordet skjerm, men kan ikke påstå at det ene er bedre enn det andre til vårt bruk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.441
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Med MC, metall arm, moderat avstand til RIAA og riktig utført kan det gå bra med kun twisted pair.
MM uten skjerm tror jeg er en umulighet.
TP og skjerm er trolig optimalt, men det blir tyngre og stivere.
Og litt utfordrende å montere.

Topp Bunn