Armer med lav masse

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei.
Noen som kan gi meg tips og info om hvilke eldre gode armer jeg bør vær på utkikk etter med lav til ultralav masse?
Har noen meget gode PU-er som er for fine til å ligge uåpnet i eskene sine. I teorien er 10g litt for mye masse for disse....

Tips tas i mot med bukk og takk ;)

Kåre

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.457
Torget vurderinger
4
Infinity Black Widow. Søk på nettet.

Kjøpes brukt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
SME series III. Skulle ikke være for vanskelig å få tak i S/H.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
De to første ser spennende ut. Spesielt mayware siden den lett kan festes på armbordet mitt. Vet noen høyden på denne? Armbord-tallerken? Noe annet jeg bør vite om denne?

Kåre

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Som eier av arm med lav masse er jeg nysgjerrig på hvilke PU'er trådstarter har.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
De to første ser spennende ut. Spesielt mayware siden den lett kan festes på armbordet mitt. Vet noen høyden på denne? Armbord-tallerken? Noe annet jeg bør vite om denne?

Kåre
Melder meg inn i fanklubben til Mayware Formula IV. Forresten, ikke bra å være fan, har nylig lært at det er kortform av fanatiker!

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Ikke noe svære greier....
De jeg er mest spent på der disse:

Acutex M315 STR (Ny i boks) Ekstra stift (Ny i boks) , M320 STR (Ny i boks) M412 STR (Ny i boks)
+ noe annet småsnacks.

Har en Audiomods arm som jeg er svært(!!!) fornøyd med.
RB250 armen har vel en masse på 11-12g men denne ser jo ut som et krigsminne og har flere hull enn en sveitserost.
aner ikke hvor høy masse den har nå. Kanskje 7-8g???
Men med en Cu (er det det det heter?) på 42 er det fremdeles litt mye....

Kåre

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
KMMM skrev:

Kåre
Den er ein unipivot dvs. at den roterer på eit punkt. Den har oljedemping under akryllokket, som du ser på bildet over. Den har også variabel masse (ved hjelp av glidane vektlodd på tonearms-røret) slik at du kan bruke den på omtrent alt der er av pickuper.
Høgda tilpasser du på vanleg måte med å løyse ein setskrue og heve eller senke armen i ein armbase.
Har ein slik påmontert ein Shure 91GD som ifølge ein avliden entuiast var blant det beste som kunne oppdrivast. Det kan eller vil eg no ikkje stille meg bak, men det spelar sånn dere ok. Behagleg, flytande , men :-\

MVH

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Takk! Mayware armen finner jeg noen av på nettet til en ok pris.
Black widow er ikke like lett å oppdrive men det virker som de går for mye(!) penger.
Grace 707 litt mindre. Fant noen andre grace også. Noen som har erfaringer med de forskjellige modellene av disse? Eller helt andre andre lav masse armer?

Fant forresten en philips Gp412II med 30cu i skuffen(NOS) Som jeg er litt spent på. Den vil vel gjerne ha en lavmasse arm også...

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Du bør kanskje ta med i betraktningen at både Infinity og Grace antageligvis har beskadigede lagre (alder, antall eiere, transitt) mens både Mayware og Hadcock langt på vei unngår dette problemet i kraft av sin konstruksjon. Har hatt begge og ville uten tvil gått for Mayware , Hadcock har litt for mye “British Practical Gardening” i designet.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Takk for info! Et godt poeng. Har lest at head shellene til mayware er litt flimsete og dårlige? Kan de byttes ut? Noen limer dem på for å minske resonans og vibrasjoner er dette tilfelle med formula IV også?

kåre

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det er ikke bare headshellet som er flimsete ;) Fjerner du masse fjerner du også strukturell stivhet (ja, jeg vet det finnes unntak). Blue Tack og elektrikertape er velkjente remedier som demper de groveste resonansene og bør absolutt forsøkes, men en PU med en mykhet på 35 – 50 CU belaster ikke armen på samme vis som en MC. Er bare å prøve seg frem, begge metodene er reverserbare.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Pesquera skrev:
Du bør kanskje ta med i betraktningen at både Infinity og Grace antageligvis har beskadigede lagre (alder, antall eiere, transitt) mens både Mayware og Hadcock langt på vei unngår dette problemet i kraft av sin konstruksjon. Har hatt begge og ville uten tvil gått for Mayware , Hadcock har litt for mye “British Practical Gardening” i designet.
Hvordan finner man ut om lager er skadet f.eks.på Grace 707

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
KMMM skrev:
Takk for info! Et godt poeng. Har lest at head shellene til mayware er litt flimsete og dårlige? Kan de byttes ut? Noen limer dem på for å minske resonans og vibrasjoner er dette tilfelle med formula IV også?

kåre
Headshellet på min M. Formula IV er av aliminium og verkar solid nok. Der er ein settskrue for å låse det til tonearmsrøret og for å kunne justere vinklen mellom nåla og plata. Overteiting er nok likevel ein dårleg ide uansett kva formålet med det måtte vere. Det skulle nok vere muleg å bytte headshellet men kvar skulle det eventuelt kome frå?
MVH

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
mana skrev:
Pesquera skrev:
Hvordan finner man ut om lager er skadet f.eks.på Grace 707
At armen lar seg rikke om egen akse eller frem og tilbake, men mindre skader lar seg ikke oppdage med mindre man kan sammenligne med en arm som er i orden. Da vil du merke det på bass og perspektiv. Blir litt som med en brukt PU, den kan lyde helt greitt inntil en skifter stift og hører hvor slitt den egentlig er.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Da var en formula IV mkIII i boks ;D
En eier siden ny.

Kåre

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Når jeg først er i gang:

Jeg går å fabulerer om kanskje å teste å lage en ny arm til Mayware-en.
i karbonfiber. kanskje 12" eller lenger? Noen som har testet noe lignenede?

på vinylengine kan man regne ut vinkel på headshell og lengede på arm osv i forhold
til avstand til senter. Hele prosjektet må selvfølgelig være reverserbart slik at jeg ikke ødelegger originalarmen.

Det er sikkert ikke verdens enkleste jobb, men det må jo prøves ut:)

Noen tanker?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Har funnet ut av det...

Drage-spiler av carbon og et vendbart "headshell" slik som dette bør gjøre susen.

Vedlegg

Topp Bunn