Argumenter for VTA "on the fly"?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Vurderer sterkt å bestille en arm fra Audiomods til min Garrard 401. Disse kan leveres med VTA "on the fly", men jeg klarer ikke helt å se den store nytten av denne. Disse armen har VTA-justering i motsetning til standard Rega armer. I teorien så kunne kunne jeg jo justere VTA når jeg bytter fra tynn 80-talls vinyl til 200g plater, men tviler på jeg kommer til å gjøre det.
Noen som har gode argumenter for å velge denne opsjonen?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.723
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
spørs jo hva det koster....?
mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.723
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg ville hatt det, for ellers er det umulig å justere VTA og kunne finne tilbake til en exact innstilling, man tidligere mente var korrekt for en spesifik pu
mvh
Leif

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Ved bytte (test) av pu kan jeg jo se nytten av den.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.723
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
min fjernstyres i valgfrie step
står nå på 0,1mm
kan da scanne en range for VTA, mens jeg sitter i lyttepos og hører forskjellen
selv da gidder jeg ikke å variere VTA med vinyl-tykkelse
hobbyen er nevrosefremkallende nok, uten slike extra (kontinuerlige)justeringer ;D
mvh
Leif

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt avhengig av lengden på armrøret, dette. Med tangentialarmer som har veldig kort rør kan det ha noe å si, ellers har tykkelsen på platene lite å si. Tipper variasjoner i oppsett av kutterhodene rundtomkring er langt større enn varierende vinyltykkelse. Og dermed må man eksperimentere med hver ny plate.. Jeg hadde neppe sittet i lytteposisjon og justert fra plate til plate. Ny pickup kommer naturligvis lettere på plass med fjernkontroll, men om det er verd pengene? Njah..

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Nå var det LMC som hadde fjernkontroll, den jeg vurderer ser slik ut.

Vedlegg

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg mener eneste måten å justere VTA på er via øret. Har du ikke mulighet til å justere mens du spiller blir dette meget vanskelig.
Absolutt verdt 1000 kr etter mine vurderinger.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
LMC skrev:
min fjernstyres i valgfrie step
står nå på 0,1mm
kan da scanne en range for VTA, mens jeg sitter i lyttepos og hører forskjellen
selv da gidder jeg ikke å variere VTA med vinyl-tykkelse
hobbyen er nevrosefremkallende nok, uten slike extra (kontinuerlige)justeringer ;D
mvh
Leif
Sammenlignet med utstyret til LMC blir de fleste av oss smågutter .....

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
En tusenpeising er det sikkert verdt.
Selv kjøper jeg "rigid" poenget til Roy og bytter shims dersom jeg får behovet ved PU bytte etterhvert.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.723
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
repeterbar VTA er poenget
micrometerløsningen er god den
on the fly under avspilling er avhengig av en fast spiller som ikke slenger for mye
bye-bye Linn! ;D
mvh
Leif

R

rico

Gjest
Gammeln skrev:
Jeg mener eneste måten å justere VTA på er via øret. Har du ikke mulighet til å justere mens du spiller blir dette meget vanskelig.
Absolutt verdt 1000 kr etter mine vurderinger.
Enig, for å max ut av pick up`en så er en avhengig av å finne det eksakte punktet der den låter best og det finner man best med ørene og da er det finjustering som må til. Har man et ref. punkt så kan man også justere og eksperimentere akkurat som man vil, særlig hvis man har mer enn en pick up, og ganske ofte så ender man opp med akkurat det. 1k er ikke mye med tanke på hvor mye en pick up koster, kanskje du ikke får bruk for det akkurat nå men da er du klar til senere, for i denne hobbyen er det ingen som vet noenting om senere.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
repeterbar VTA er poenget
micrometerløsningen er god den
on the fly under avspilling er avhengig av en fast spiller som ikke slenger for mye
bye-bye Linn! ;D
mvh
Leif
Stemmer det, Leif. Linn ville aldri laget en arm hvor ikke alt er skikkelig tight og det er nok ikke så enkelt, om i det hele tatt mulig, å få til med en slik "on the fly" løsning.
Dessuten vet jo alle at drivverket er viktigere enn armen så å si bye-bye til Linn på et slikt grunnlag er et dårlig råd ;)

Topp Bunn