I går 2. januar publiserte Multirom AS et oppslag der de kunngjorde at de er ny distributør for den klassiske engelske produsenten Arcam. Vi benytter anledningen til å gratulere, samtidig som vi tar et gløtt på Den nyeste Radia-serien kombinert med et litt større tilbakeblikk på historikken til denne Cambridge-baserte produsenten.
Siden vi har forsømt Arcam ganske mye de seneste årene benytter vi altså anledningen til en liten oppsummering. Det hele startet i 1976 med den integrerte forsterkeren A&R A60, som var A&R Cambridge sitt aller første produkt. Dette var noe man i dag ville definert som en slimline-forsterker, og hadde et elegant teak-finert kabinett som dekket toppen og sidene. A&R A60 ble i sin tid gjerne betraktet som en nærliggende oppgradering for de som ville ta et steg opp fra NAD 3020.
Arcam har hele tiden hatt sitt hovedfokus på solid HiFi i mellomklassen, og vært kjent for å formidle god britisk HiFi til en moderat pris.
80- og 90-tallet
Inn på 80-tallet byttet produsenten navn til det litt mer letthåndterbare ARCAM, og A&R A60 ble erstattet av Delta-serien, med forsterkere, CD-spillere og tunere. Toppmodellen av forsterkere var Delta 290, men også de lavere modellene hadde en god kvalitet, og fikk selskap av den rimeligere Alpha-serien i begynnelsen av 90-tallet. Sistnevnte var i utgangspunktet en noe mindre påkostet serie, med fronter i plast. De var likevel ganske populære, og jeg har selv et eksemplar av Alpha 8R i mitt arkiv.
Det nye århundret
Da det nye århundret så dagens lys innså åpenbart Arcam at alt har sin tid, også plastfronter på Hi-fi-utstyr. DiVA-serien og den mer påkostede FmJ-serien ble introdusert, og jeg har selv hatt en DiVA A75 integrert forsterker i samlingen, og testet et sett bestående av CD-spilleren FMJ CD33 og forsterkeren FmJ A32 for drøyt 20 år siden, på den tiden da HiFi Klubben hadde agenturet for Arcam.
I 2018 introdusert Arcam en helt ny serie de kalte HDA-serien. Jeg hadde fornøyelsen av å være til stede på et Harman-arrangement i de helt nyinnredede Harman-lokalene i München sentrum i 2019, der HDA-serien var hovedfokus i Nick Clarke sin del av presentasjonen.
ARCAM Radia-serien
Oktober 2023
HDA-serien ga et pent- og solid, men kanskje også litt kjedelig inntrykk? Det var derfor et veldig friskt pust da Arcam fornyet sortimentet med et helt nytt design med Radia-serien i oktober 2023. Her er det designmessig minimalisme som råder, og en gjennomført fargebruk i sort, med gule detaljer. Spesielt de gule kantene i ellers sorte kjøleåpningene i toppanelet gir sportsbilassosiasjoner, litt i samme gate som Sonus Faber sine Il Cremonese Lamborghini Edition, som vi skrev om sist sommer. Uansett bidrar dette til en flott oppgradering av Arcam sitt produktsortiment, med et veldig moderne designuttrykk som samtidig utstråler eleganse...
Les hele artikkelen om Arcam i Audiophile.no
Vedlegg
-
153.7 KB Visninger: 8.626
-
70.6 KB Visninger: 14